Gå til innhold
Hundesonen.no

Åpen livmorbetennelse eller skjedekatarr?


Elisabeth00
 Share

Recommended Posts

Har disse tilstandene noen tydlige forskjeller når det gjelder symptomer?

Tispe 3 år (i dag, gratulerer med dagen liksom :(). 3-4 uker siden løpetid startet, omtrent sluttet å blø. I natt oppdaget vi at hun har illeluktende, gråbrun utflod. "Seig/glinsende" i konsistens sammenlignet med vanlig løpetidsblod.

Hun virker normal ellers. Lukter virkelig, så kan ikke ha hatt utfloden lenge. Hun lå på fanget/mellom oss hele lørdag kveld uten at vi merket noe lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, var nok noe sånt. Bare var så uventet. Hun var jo helt rolig i samme lokalet hele mandagen, ingen snusing eller noe sånt. Tisset ganske mye også før jeg fikk stoppet henne. Rare dyret  

Oppdaterer her i tilfelle noen kommer i samme situasjon. Pennys diagnose: Cystiske ovarieforandringer Agria forhåndsgodkjente kastrering av Penny, så hun skal opereres i morgen. Gruer meg

Tusen takk dere   Jeg syns hun er overraskende pigg allerede faktisk, hun spiste middagen sin klokken 9 og virker generelt kvikk. Hun er preget av det selvsagt, men mye mindre enn jeg hadde forve

Posted Images

Begge deler må behandles eller? Vet i alle fall at ikke livmorbetennelse forsvinner av seg selv. Håper det er en skjedebetennelse. Noe er det garantert, for den lukten...

Har snakket med veternær som sa at vi kunne vente til i morgen, så lenge hun ikke viste tegn til sykdom. Men at vi måtte ta kontakt igjen dersom hunden ble slapp/økt drikkelyst/redusert matlyst. Vi får dessverre ikke målt temp, klare å kaste termometeret for noen uker siden.

Eneste vi merker er at hun vasker seg mye. Hun gidder såvidt det er å vaske seg når hun har løpetid, så vaskingen er noe nytt nå. Regner med vi ikke bør bruke truse på henne nå? Har gått uten siden vi oppdaget utfloden.

Skal ut på tur nå, så blir lettere å vurdere formen hennes da vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hun virker slapp. De hadde ikke mulighet til å ta henne inn på veterinærvakta i dag, er ikke det litt rart?

Hun har fått time til i morgen tidlig. Da skal de beholde henne til klokken 15, gi henne noe kontrastvæske (kjæresten som snakket med dem på telefonen), og så vurdere om hun trenger operasjon. Er dette normalt behandlingsforløp? Sinsen dyreklinikk hun har fått time hos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha fått lånt meg et termometer.. Det er viktig å følge med evt feber.. 

Og det er ikke merkelig at de ikke kan ta inn i dag, for det kan jo i tillegg andre ting som skjer.. 

Er det livmorbetennelse, så vil hun bli slapp.. Men derfor er du viktig at du følger med på temp, for det er en indikasjon på hvor kraftig kroppen reagerer på en evt betennelse.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kun en på vakt, og de trengte tre til operasjon var grunnen vi fikk oppgitt. Jeg bare reagerte på at de ikke har mulighet til å operere i helg, og så trodde jeg egentlig åpen betennelse kunne behandles med antibiotika. De virket veldig flinke over telefon da, så får bare stole på at de har rett når de sier vi kan vente til i morgen. Fått samme beskjed av to uavhengige veterinærer nå.

Kunne bruke truse på henne også sa veterinær. Og fikk beskjed om å holde henne varm.

Hun er slapp, definitivt. Ikke ekstremt slapp, hun spiser og hang ikke etter i båndet på tur, ikke dårlig i magen. Hun la seg direkte til å sove når hun kom inn, fremfor å ta sine vanlige runder først for å lete etter mat først. Tusler litt rundt nå da, vil ha kos. Så hun er litt slapp, men ikke veldig påfallende.

Skal se om jeg får fikset et termometer, men om de ikke har mulighet til å ta henne inn før i morgen vil det ikke gjøre noe fra eller til uansett. :( Om hun får feber, hva må gjøres da? Er det hast med veterinær da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Det var kun en på vakt, og de trengte tre til operasjon var grunnen vi fikk oppgitt. Jeg bare reagerte på at de ikke har mulighet til å operere i helg, og så trodde jeg egentlig åpen betennelse kunne behandles med antibiotika. De virket veldig flinke over telefon da, så får bare stole på at de har rett når de sier vi kan vente til i morgen. Fått samme beskjed av to uavhengige veterinærer nå.

Kunne bruke truse på henne også sa veterinær. Og fikk beskjed om å holde henne varm.

Hun er slapp, definitivt. Ikke ekstremt slapp, hun spiser og hang ikke etter i båndet på tur, ikke dårlig i magen. Hun la seg direkte til å sove når hun kom inn, fremfor å ta sine vanlige runder først for å lete etter mat først. Tusler litt rundt nå da, vil ha kos. Så hun er litt slapp, men ikke veldig påfallende.

Skal se om jeg får fikset et termometer, men om de ikke har mulighet til å ta henne inn før i morgen vil det ikke gjøre noe fra eller til uansett. :( Om hun får feber, hva må gjøres da? Er det hast med veterinær da?

 

Det kreves mange mann for å operere en hund, særlig hvis det skulle skje noe.. En åpen livmorbetennelse er ikke SÅ akutt som feks en lukket.. Det kan fikses med antibiotika, men det er så individuelt fra hund til hund.. 

At hun får feber, er ikke noe rart.. Men veldig greit å følge med, slik at du får ringt hvis feberen blir veldig høy.. 

Og jeg tipper de får samlet folk hvis de virkelig trenger å operere, så hunden din får nok hjelp hvis det absolutt skulle være behov.. De bare unngår å sette inn folk ekstra hvis det kan vente til mandag :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Det som er skummelt om det skulle være livmorhalsbetennelse er at det kan eskalere så ekstremt fort. Men hvis tre veterinærer sier at det er ok å vente til i morgen hadde jeg ikke hatt problemer med det :)

Hold hunden varm, og tilby vann dersom hun ikke drikker selv og kontroller hvor mye hun drikker dersom hun drikker selv. Å ta tempen ved jevne mellomrom er lurt uansett om de har mulighet til å ta hunn inn i dag eller ikke. Da har veterinæren et bedre grunnlag for å vurdere om operasjon eller annen behandling er aktuelt i morgen.

Håper hun holder seg stabilt og ikke blir noe dårligere :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar til min søster nå, hun har termometer, så da får vi fulgt med på temperaturen resten av dagen. Hun er også utdannet veterinær (men jobber som forsker), så hun skal kjenne litt på Penny også. Om min søster er enig i at det er greit å vente etter at hun har sett Penny, så tror jeg at jeg klarer å puste litt mer ut.

Vi har tatt på henne en genser, men det er kanskje overkill... Hater å ha sykt dyr. :( 

Jeg syns hun virker litt dehydrert (løs i nakkeskinnet), men jeg leter sikkert bare etter tegn nå. Hun drikker normalt kun dersom hun har vært fysisk aktiv (får råfor, så det er jo mye vann i det). Så lurer på om jeg skal tilby henne middagen nå slik at hun får i seg væske i alle fall. Hun vil ikke ha vann.

EDIT: Gav henne mat nå.
EDIT 2: Og hun stjal et rundstykke nå i samme slengen, så hun er fremdeles seg selv :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stod opp, så at trusa var skikkelig brun og ekkel. Skiftet på det. Luftet hundene og dro på jobb. Så ser jeg at lani drikker mer og mer. Hun er slapp og bryr seg ikke. Vanligvis løp hun og hilste på folk men hun bare lå der. Ringte og fikk time relativt kjapt og rett inn på ultralyd. Lå på veske og antibiotika og ble operert neste morgen. Fra å ha vært i 110 dagen før til å virkelig bare ligge rett ut gikk fort.

Sent fra min SM-G850F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talli har hatt 3 livmorsbetennelser på rad før jeg kastrerte henne. Ingen fysiske symptomer utover utflod og lukt. To første gangene tok antibiotika knekken på det. Men tredje gang så tok vi livmoren ettersom det var tilbakevendende. Da begynte vi på antibiotika for å "hindre" utvikling også ventet vi faktisk 5 dager før kastrering pga jobben min. Så det MÅ ikke være akutt og fjernes på dagen. Men jeg hadde dratt til veterinær for kontroll og starte behandling. (Talli fikk første dagen som injeksjon hos veterinæren også startet jeg kur neste dag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nemi skrev:

Ring en annen vakt? Er flere klinikker som har vakt i Oslo, og Sinsen ville ikke akkurat vært mitt førstevalg.

Er det noe galt med Sinsen? Er der vi har fått time for mulig operasjon i morgen, men om de ikke er flinke benytter vi heller et annet sted. :o 

Visste heller ikke at det var flere vakter, trodde det var en felles vakt som i Bergen. Hvilken vakt kan anbefales?

 

Tempen er 38.6 så ikke urovekkende i alle fall. Min søster kjente at hun hadde noe forstørret livmor, men ikke mer enn at det kunne være resultat av løpetiden i seg selv. Ingenting som tydet på at det ikke skulle gå greit å vente til i morgen tidlig. Får fortsette å følge med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Er det noe galt med Sinsen? Er der vi har fått time for mulig operasjon i morgen, men om de ikke er flinke benytter vi heller et annet sted. :o 

Visste heller ikke at det var flere vakter, trodde det var en felles vakt som i Bergen. Hvilken vakt kan anbefales?

 

Tempen er 38.6 så ikke urovekkende i alle fall. Min søster kjente at hun hadde noe forstørret livmor, men ikke mer enn at det kunne være resultat av løpetiden i seg selv. Ingenting som tydet på at det ikke skulle gå greit å vente til i morgen tidlig. Får fortsette å følge med.

Veterinærhøgskolen har vel vakt?

Vi sluttet å bruke Sinsen etter å ha vært der noen ganger med forrige valpen vår. Vi nevnte flere ganger at han alltid var dårlig i magen, kastet mye opp og hadde veldig dårlig ånde. Fikk beskjed om at det var vanlig for valper. Vi byttet veterinær og det ble tatt urin-og blodprøver med en gang. Valpen hadde nyresvikt og døde noen måneder senere.

Men det er jo bare min erfaring, har hørt om folk som er fornøyde der og. Har jo ingen anelse om hvordan de er til å operere.

Edit: Kan ellers anbefale Romsås dyreklinikk. Det er det eneste stedet vi går nå, men hun har ikke døgnvakt. Hun pleier dog å svare på email veldig fort, og jeg har flere ganger fått svar på kvelder i helger. Vet ikke om hun utfører sånne operasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Er det noe galt med Sinsen? Er der vi har fått time for mulig operasjon i morgen, men om de ikke er flinke benytter vi heller et annet sted. :o 

Visste heller ikke at det var flere vakter, trodde det var en felles vakt som i Bergen. Hvilken vakt kan anbefales?

 

Tempen er 38.6 så ikke urovekkende i alle fall. Min søster kjente at hun hadde noe forstørret livmor, men ikke mer enn at det kunne være resultat av løpetiden i seg selv. Ingenting som tydet på at det ikke skulle gå greit å vente til i morgen tidlig. Får fortsette å følge med.

Jeg ville tatt kontakt med Veterinærhøgskolen. :) De har vakt døgnet rundt, og er blant de beste i Norge på kirurgi. Alternativt har du jo Evidensia Oslo Dyresykehus. Sinsen har et veldig frynsete rykte i veterinærverdenen, jeg ville ikke brukt de (og om du går inn og kjapt leser tilbakemeldinger på facebook-siden deres er det også en del negativt). 

Venter du til i morgen så kan du jo bruke hvilken som helst klinikk i Oslo-området. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Malamuten skrev:

Muligens et dumt forslag, men det er ikke bare sånn analsekret da? uansett, lykke til i morgen ?

Garantert ikke, kommer fra tutten. :PTusen takk, håper bare det er i skjeden betennelsen sitter og ikke livmoren. Får se i morgen, men har et lite håp siden hun er såpass ung :) 

Det har forøvrig kommet mer blod i utfloden i løpet av dagen, men lukten er helt lik enda. Hun er litt dårlig i magen nå også. Ingen endring i formen ellers. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde faktisk ingen av delene, ikke noen infeksjon noen steder. Det hun hadde var store cyster på eggstokkene som gir hormonforstyrrelser og forlenget blødning. Den type blødning ser ofte anderledes ut, og lukter pøkk pga bakterier... De anbefalte kastrering, siden det ikke går vekk av seg selv, og hun tydelig er plaget av hormonforstyrrelsen. Dessuten har hun også veldig forhøyet sjans for å få livmorsbetennelse nå, nesten helt sikkert at hun ville fått det fikk jeg beskjed om. Hun bør kastreres innen en uke sånn med tanke på eventuell livmorbetennelsen. Så dersom forsikringen dekker det skal hun kastreres allerede på fredag :(

Så vet ikke om det var bedre eller verre enn det jeg håpet på jeg. Lavere risiko å kastrere når det ikke er infeksjon i livmoren da, det er jo positivt i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elisabeth00 skrev:

Hun hadde faktisk ingen av delene, ikke noen infeksjon noen steder. Det hun hadde var store cyster på eggstokkene som gir hormonforstyrrelser og forlenget blødning. Den type blødning ser ofte anderledes ut, og lukter pøkk pga bakterier... De anbefalte kastrering, siden det ikke går vekk av seg selv, og hun tydelig er plaget av hormonforstyrrelsen. Dessuten har hun også veldig forhøyet sjans for å få livmorsbetennelse nå, nesten helt sikkert at hun ville fått det fikk jeg beskjed om. Hun bør kastreres innen en uke sånn med tanke på eventuell livmorbetennelsen. Så dersom forsikringen dekker det skal hun kastreres allerede på fredag :(

Så vet ikke om det var bedre eller verre enn det jeg håpet på jeg. Lavere risiko å kastrere når det ikke er infeksjon i livmoren da, det er jo positivt i det minste.

Oj, såpass ja! Har du Gjensidige? De dekker ihvertfall når det er snakk om cyster på eggstokkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elisabeth00 skrev:

Så vet ikke om det var bedre eller verre enn det jeg håpet på jeg. Lavere risiko å kastrere når det ikke er infeksjon i livmoren da, det er jo positivt i det minste.

Huff da. God bedring til Penny. :heart:

2 minutter siden, Stine skrev:

Oj, såpass ja! Har du Gjensidige? De dekker ihvertfall når det er snakk om cyster på eggstokkene :)

Det gjør Agria også. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...