Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt fremtidlig kamera, ingen erfaring.


Kora
 Share

Recommended Posts

I desember planlegger vi og kjøpe kamera. Dyret i hus er for det meste sort, og jeg elsker snø-bilder av henne. MEN..jeg har ingen erfaringer med kamera, og jeg er veldig villig til å lære. Så jeg skal gi dere noen scenarioer og håper at en eller to av dere kan fortelle meg hva som er best ang innstillinger.

Så hvis noen kan gi evt beste innstillinger for disse scenariene så hadde jeg blitt veldig glad. 

Ute, overskyet.

Ute, ingen skyer og sol.

Håper å få innstillinger, også kan jeg google etterpå å se hva de gjør osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kora skrev:

I desember planlegger vi og kjøpe kamera. Dyret i hus er for det meste sort, og jeg elsker snø-bilder av henne. MEN..jeg har ingen erfaringer med kamera, og jeg er veldig villig til å lære. Så jeg skal gi dere noen scenarioer og håper at en eller to av dere kan fortelle meg hva som er best ang innstillinger.

Så hvis noen kan gi evt beste innstillinger for disse scenariene så hadde jeg blitt veldig glad. 

Ute, overskyet.

Ute, ingen skyer og sol.

Håper å få innstillinger, også kan jeg google etterpå å se hva de gjør osv :)

Som nevnt over her, det kommer også litt an på kameraet ditt. 

Ute og overskyet: ja, overskyet kan jo være veldig mørkt eller bare "litt" mørkt. Hvis du skal ta bilde av hunden som står stille så holder det kanskje med lukkertid på f. eks 1/100 og oppover (eks 1/200 er raskere enn 1/100). Jo høyere dette tallet er, jo mer "fryser" du bevegelse i bildet. MEN: jo høyere det er, desto mindre lys slipper kameraet også inn. Det vil si at hvis det er litt overskyet og du tar  1/2000 i lukkertid så vil du mest sannsynlig få et mørkt bilde.
Blender er det tallet som det står "f" ved (eksempelvis 2.0 og opp til 22, er det vel). Lavt tall på f vil si at kameraet tar inn mye lys OG du får lav dybdeskarphet (altså f. eks hvis du tar et nærbilde på f2 så blir kun en liten del av nesa til hunden skarp). Hvis du vil ta et landskapsbilde så er det gunstig å bruke et høyere blendertall, sånn at mer av landskapet blir i fokus/skarpt. 

Jeg tror egentlig mitt generelle råd er å finne et tall i "midten" og så prøve deg frem derfra.
Eks: ISO 500, lukkertid 1/100 og blender 5.0. Ta bildet, og se hvordan det ser ut. Hvis det er veldig lyst eller mørkt, så skru på ENTEN lukkertid eller blender. 
Bildet blir for lyst: kameraet tar inn for mye lys. Det kan du fikse ved å enten skru ISO ned, lukkertiden opp/raskere, blendertallet høyere. Merk at hvis du endrer på blendertallet så endrer du også på dybdeskarpheten da.
Bildet blir for mørkt: skru ISO opp (veldig forskjellig hvor høy ISO kameraer tåler før bildet blir kornete; prøv deg frem), lukkertiden ned/tregere (da må du vurdere hvor treg lukkertid du kan ha før det du tar bilde av blir uskarpt), eller blendertallet ned. 

På bilder av hunder i fart prøver jeg å få lukkertid over 1/500, og da må jeg trikse og mikse med ISO og blender for at kameraet tar nok lys inn slik at jeg kan bruke så rask lukkertid.. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Hvilket budsjett har du, og er foto noe du vet du ønsker å fortsette med allerede nå? Foreløpig kan jeg anbefale Olympus sine speilløse kameraer, da du får svært god kvalitet til en fornuftig penge, og lavere vekt på utstyr. I tillegg markedets beste stabiliseringssystem i selve kameraet. Mer kan sies, men du får kikke litt på Olympus sine sider, sjekke youtube osv. 

Er det noe du lurer på så bare spør, da foto også er en av mine lidenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hva slags budsjett du har. Du har fått litt tips ang. innstillinger lenger her oppe. Det kan være greit å være klar over at ISO gjerne gir forstyrrelser i bilde, jo høyere ISO, jo mer støy. Dette avhenger også av kvaliteten på kameraet. Mitt første speilrefleks canon eos 550D er desidert dårligere på høy ISO enn mitt canon eos 7D mrk ll. Men så skiller det ca 10 000 i pris på de to kameraene også(om man går ut fra nypris). Begge kameraene kjøpte jeg ganske raskt etter at de kom ut på markedet. 

I canon serien er eos xxxD veldig greie nybegynnerkameraer, der er litt bedre enn de billigste nybegynnerkameraene(xxxxD). Hvis du skal kikke på canon-kameraer så er kameraene bedre jo lavere tall modellen har sånn grovt regnet. Men på de bedre kameraene så har de gjerne forskjellige bruksområder der de er gode. Mitt kamera (7Den) er laget for actionfoto og fart. Det har raskt fokus og tar bilder veldig fort. 

Men, alt ligger ikke i et dyrt kamera heller, det står mye på fotografen og mye kan gjøres med god opptikk i tillegg. Jo dyrere kamera, jo mer er det å stille på og sette seg inn i. Skal man bare bruke kameraet på default-innstillingene eller auto, så er det ikke vits å kjøpe et kjempedyrt kamera, for da vil du ikke utnytte dets potensiale. Så med det du skriver,  tror jeg at jeg ville sett på kameraene i eos xxxD serien. De videreutvikles og blir bedre de også. Nå er det vel canon eos 750D som er et av de nyeste tror jeg. 


 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bttelitt på siden kanskje, men det er ulike kamerasimulatorer på nett som er gode å øve seg på for å lære forholdene mellom, blender, lukkertid og ISO.

http://www.kamerasimulator.se/

http://ndla.no/nn/node/80579

http://www.dinside.no/data/fototips-for-nybegynnere-blender-lukker-og-iso/60970967

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bttelitt på siden kanskje, men det er ulike kamerasimulatorer på nett som er gode å øve seg på for å lære forholdene mellom, blender, lukkertid og ISO.

http://www.kamerasimulator.se/

http://ndla.no/nn/node/80579

http://www.dinside.no/data/fototips-for-nybegynnere-blender-lukker-og-iso/60970967

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...