Gå til innhold
Hundesonen.no

tispe stresser på tur.. bør hun slippe?


mammaen til Luna
 Share

Recommended Posts

Mistenker heller frykt enn aping desverre.. Hun ble alvorlig bitt før jul forrige år, faktisk vurdert avlivet pga skadene.. Ble angrepet av en kjempe på over 60 kg.. Ang mental trening, trener daglig små økter m godbiter ute i Hagen, ikke mer avansert enn sitt/bli/dekk/rull rundt osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mammaen til Luna skrev:

Mistenker heller frykt enn aping desverre.. Hun ble alvorlig bitt før jul forrige år, faktisk vurdert avlivet pga skadene.. Ble angrepet av en kjempe på over 60 kg.. Ang mental trening, trener daglig små økter m godbiter ute i Hagen, ikke mer avansert enn sitt/bli/dekk/rull rundt osv

Har denne adferden hennes kommet etter dette, eller har hun vært slik før det også?

Som sagt, mentaltrening kan aldri skade. I beste fall hjelper det også på selvtilliten og tryggheten hos hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kan også være en ape i passeringer, her bruker jeg så god avstand jeg kan og klassisk betinging (Jeg oppdager ofte møtende hund fortere enn hunden min gjør) De beste scenarioene er så klart at jeg oppdager, får oss ut av veien å får fram en pakke våtmat som jeg stapper i trynet på hunden i det han oppdager den andre hunden. Da gomler han i vei mens han kikker på den passerende hunden. Han kan være stiv i kroppen akkurat når de er foran oss, men han slapper fort av og så fort hunden er på vei vekk fra oss så er han ferdig med det.

Målet er å kunne sitte rolig på plass i passeringer. Men vi holder enda på med betinging. Se hund betyr mat, jeg gjør det samme med folk, men der er vi mye lengre, der sitter han rolig og mottar godbit når de har passert oss. Jeg stopper alltid for passeringer, det er lettest for oss når vi kan stå stille mens de som kommer i møte med oss passerer oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, simira skrev:

Har denne adferden hennes kommet etter dette, eller har hun vært slik før det også?

Som sagt, mentaltrening kan aldri skade. I beste fall hjelper det også på selvtilliten og tryggheten hos hunden.

vi fikk henne i mars i år, omplassering så jeg vet lite om tiden før. Fikk dessverre ikke info om dette før vi fikk henne, passe useriøse omplasserer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg missforstår, men jeg synes du skrev at hunden får løpe og leke en timestid løs på en fotballbane/stadion eller lignende, i tillegg til aktivisering i hagen osv.?

Hvis hunden er sliten og fornøyd med dagen slik den er, så ser jeg ikke problemet med å skjerme hunden for andre hunder.

Jeg hadde en omplasserinshund med passeringsproblematikk, i tillegg til at hun var redd andre hunder generelt og mente angrep var beste forsvar. På den tiden jeg fikk henne, så bodde jeg hjemme og da gikk vi de aller fleste turene våre der hvor vi ikke traff på hunder, stort sett samme turen hver dag også. De dagene jeg hadde overskudd og ønske om det, så gikk vi i mer folksomme områder og trente på passering. Det fungerte veldig fint for oss, for da var jeg på topp når vi ville trene, og ellers tusla vi rundt for oss selv i skogen. Hvis jeg har forstått det riktig, blir det noenlunde det samme som du vurderer å gjøre.

Når det kommer til passering, så ville jeg kanskje tatt kontakt med en lokal hundeskole eller sett om det var noen flinke atferdsterapeuter i området som kanskje kunne hjulpet deg i riktig retning ift. trening. Vi bruker en blanding av sladretrening og kinderegg, der jeg helt i starten får hunden i sitt, og så belønner jeg hver gang hunden kikker på en annen hund uten å reagerer. Belønner veldig fort. Går gjerne ut i grøfta eller inn en sidevei om det er mulig. Klart, har man en hund som blokkerer med EN gang den ser en annen hund, så er ikke det veldig enkelt. 

Finnes det noen hundeslippområder(type innegjerdet) eller noen steder hvor det går mye folk og hunder, hvor du kunne satt deg på god avstand og bare trent på å være i nærheten? Belønne hunden for å se på andre hunder på god avstand, sånn at dere får en begynnelse på treningen på en måte. Det er ikke så lett å vite hvor man skal begynne når hunden flyr fra konseptet med en gang den får øye på en hund.

Alternativt kan man alliere seg med noen man kjenner og trene passering på en hund man har "kontroll" på, som kan trekke seg unna og som man kan styre på en slik måte at din hund får mulighet til mestring.

Sitter frykten dypt i, så er dette noe som vil ta lang tid, alt etter hvor mye erfaring hunden får ved å utagere. Det er tidkrevende å få snudd hundens assosiasjoner, men det er absolutt mulig :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, simira skrev:

Om det er bare "aping", så kanskje. Verre blir det ihvertfall neppe. Men om det ligger noe i grunn for denne "apingen" (frykt, ressursforsvar, whatnot) så er ikke dette noen vidunderoppskrift. Ihvertfall har ingen fortalt min fryktaggressive det...

Nei, men det er heller ingenting som tilsier at det ligger noe annet bak heller.. Så hvorfor ikke prøve det.. 

De fleste hundene som kødder, trenger ikke noen stor hokus pokus opplegg.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sprettballen skrev:

Kan hende jeg missforstår, men jeg synes du skrev at hunden får løpe og leke en timestid løs på en fotballbane/stadion eller lignende, i tillegg til aktivisering i hagen osv.?

Hvis hunden er sliten og fornøyd med dagen slik den er, så ser jeg ikke problemet med å skjerme hunden for andre hunder.

Jeg hadde en omplasserinshund med passeringsproblematikk, i tillegg til at hun var redd andre hunder generelt og mente angrep var beste forsvar. På den tiden jeg fikk henne, så bodde jeg hjemme og da gikk vi de aller fleste turene våre der hvor vi ikke traff på hunder, stort sett samme turen hver dag også. De dagene jeg hadde overskudd og ønske om det, så gikk vi i mer folksomme områder og trente på passering. Det fungerte veldig fint for oss, for da var jeg på topp når vi ville trene, og ellers tusla vi rundt for oss selv i skogen. Hvis jeg har forstått det riktig, blir det noenlunde det samme som du vurderer å gjøre.  Jepp det er riktig, hun får mosjon og er rolig og fornøyd. Det triste med dette er å la henne være hjemme når jeg er på tur m hannhunden..

Når det kommer til passering, så ville jeg kanskje tatt kontakt med en lokal hundeskole eller sett om det var noen flinke atferdsterapeuter i området som kanskje kunne hjulpet deg i riktig retning ift. trening. Vi bruker en blanding av sladretreningGår gjerne ut i grøfta eller inn en sidevei om det er mulig. Jepp, har havnet i grøften noen ganger?

Finnes det noen hundeslippområder(type innegjerdet) eller noen steder hvor det går mye folk og hunder, hvor du kunne satt deg på god avstand og bare trent på å være i nærheten? Ja, prøver dette innimellom

Alternativt kan man alliere seg med noen man kjenner og trene passering på en hund man har "kontroll" 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Krutsi skrev:

Nei, men det er heller ingenting som tilsier at det ligger noe annet bak heller.. Så hvorfor ikke prøve det.. 

De fleste hundene som kødder, trenger ikke noen stor hokus pokus opplegg.. 

En del tråder her, for ikke å snakke om en del hundeskoler og hundetrenere, vil vel motsi deg ganske bra på akkurat det? 

Og det viser seg jo at det sannsynligvis ligger noe bak her. Jeg har inntrykk av at det ofte gjør det. Men for all del. Det er ytterst sjelden (om noen gang) at mer mental trening vil gjøre ting verre, det er alltids verdt å prøve.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sprettballen skrev:

Kan hende jeg missforstår, men jeg synes du skrev at hunden får løpe og leke en timestid løs på en fotballbane/stadion eller lignende, i tillegg til aktivisering i hagen osv.?

Hvis hunden er sliten og fornøyd med dagen slik den er, så ser jeg ikke problemet med å skjerme hunden for andre hunder.

 

Du forstår det rett, hunden får mosjon flere ganger til dagen og virker fornøyd. Det som jeg liker minst ved dette er å ikke ta henne med på kjekke turer, selv om jeg vet hun stresser ...  -og å komme hjem fra kjekke turer og ikke ttruffet hunder, og hun kunne vært med... Har og lyst å gå i fjellet mer, med hunder..

Hun er en leonbergerblanding -hørte av en veterinær at rasen ikke har den høyeste levealderen.. gjerne 6 år.. -så hun er vel strengt tatt en eldre dame..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, simira skrev:

En del tråder her, for ikke å snakke om en del hundeskoler og hundetrenere, vil vel motsi deg ganske bra på akkurat det? 

Og det viser seg jo at det sannsynligvis ligger noe bak her. Jeg har inntrykk av at det ofte gjør det. Men for all del. Det er ytterst sjelden (om noen gang) at mer mental trening vil gjøre ting verre, det er alltids verdt å prøve.

Hva som sannsynligvis ligger noe bak her da? At hun forsvarer feks ballen sin inne? Det er da ikke nødt å ha noe med passeringsproblemene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Krutsi skrev:

Hva som sannsynligvis ligger noe bak her da? At hun forsvarer feks ballen sin inne? Det er da ikke nødt å ha noe med passeringsproblemene.. 

Du så ikke det om at hun ble alvorlig skadet i et angrep for et års tid siden, såppas hardt at hun ble vurdert avlivet? Hunder har blitt aggressive av mindre enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Krutsi skrev:

Hva som sannsynligvis ligger noe bak her da? At hun forsvarer feks ballen sin inne? Det er da ikke nødt å ha noe med passeringsproblemene.. 

forsvarer ballen i den grad at hun legger den ved siden av seg om hun får.. aldri vist tenner, knurret eller annet til den andre hunden. Han lar henne ha ballen -selv om jeg som regel legger den bort når den ikke er i bruk ute. Selv under passeringsutfordringene har hun aldri vist agressivitet som tenner, knurring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, simira skrev:

Du så ikke det om at hun ble alvorlig skadet i et angrep for et års tid siden, såppas hardt at hun ble vurdert avlivet? Hunder har blitt aggressive av mindre enn det...

Nei, det innlegget har jeg ikke sett.. Men selv om det har skjedd, så sier det ikke nødvendigvis hva som ligger bak og hvor tungt det sitter.. 

Det er det ingen av oss som kan si.. Jeg vet bare av erfaring at det er ikke nødt å henge sammen hva eier opplever og hva som egentlig er årsaken, eller hva som er årsaken og hva som har skjedd tidligere.. 

Men uansett hva som er greia, så vil i de aller fleste tilfellene mental trening, øvelser med fører og generell lydighet hjelpe.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mammaen til Luna skrev:

forsvarer ballen i den grad at hun legger den ved siden av seg om hun får.. aldri vist tenner, knurret eller annet til den andre hunden. Han lar henne ha ballen -selv om jeg som regel legger den bort når den ikke er i bruk ute. Selv under passeringsutfordringene har hun aldri vist agressivitet som tenner, knurring

Det er helt normalt hundespråk det der.. Og han svarer henne med helt normalt hundespråk.. Så det der hadde jeg ikke bekymret meg for :) men fortsett å ta unna ballen når dere ikke er ute :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, mammaen til Luna skrev:

Det som jeg liker minst ved dette er å ikke ta henne med på kjekke turer, selv om jeg vet hun stresser ...  -og å komme hjem fra kjekke turer og ikke ttruffet hunder, og hun kunne vært med... Har og lyst å gå i fjellet mer, med hunder..

Det skjønner jeg veldig godt. Jeg syntes det var dødskjipt å måtte slutte å ha min forrige med på "hundeturer" der vi gikk flere i lag og traff masse andre hunder. Jeg syntes det var koselig, min andre hund likte det, mens blandingen slet med det. Mitt problem var vel egentlig at hun ble kjempemye bedre da vi bodde på landet, og så gikk ting sakte men sikkert til H da vi flytta til byen og hun måtte forholde seg til masse hunder. Men nok om det. Jeg skjønner hvordan du har det, det er poenget :)

Hva med å ha et langsiktig mål om å kunne ha henne med på fjellturer osv? Greia er at får du noenlunde kontroll på passeringsproblematikken, så er det ingenting i veien for at hun kan være med på fjelltur. Kan hunden passere hunder på gata, kan den også passere hunder på fjellet. 

Hvordan er hun når hun møter hunder løs på tur? Jeg vet ikke om du pleier å gå fjelltur med hunden i bånd eller løs. Går du i bånd, så blir passering på fjelltur ca det samme(bare at avstandene ofte er kortere, så du burde vite at dere takler passering på korte avstander).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker heller frykt enn aping desverre.. Hun ble alvorlig bitt før jul forrige år, faktisk vurdert avlivet pga skadene.. Ble angrepet av en kjempe på over 60 kg.. Ang mental trening, trener daglig små økter m godbiter ute i Hagen, ikke mer avansert enn sitt/bli/dekk/rull rundt osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjerme henne kan også hjelpe, over tid. På et tidspunkt ga jeg opp Odin, han tiltet i vinkel så fort han så en hund. Men han veier knappe 10 kg, så det var ikke noe verre problem enn å holde ham i bånd. Det vi gjorde var å unngå hunder så mye som mulig. Vi gikk kurs, der vi fikk god tilrettelegging og trente på god avstand fra de andre, og korte økter. Evt kurs der man hadde en og en hund ute. Utenom det så tror jeg ikke Odin var innenfor 20 meters rekkevidde av fremmede hunder på et par år nesten. Vi gikk mye turer på "ukurante" tider og steder (altså når ikke alle andre er ute) og snudde og gikk en annen vei om vi så andre hunder.

Kombinert med lydighet og kindereggmetoden (og kastrering, som gjorde at han dempet seg en del) så ble han gradvis bedre. I dag kan jeg fint ha ham løs på kurs og treninger rundt andre hunder, og på tur bare jeg har litt god oversikt.

Det jeg prøver å si er at om du velger å skjerme henne helt så er det ikke sikkert at det trenger å være for alltid. Prøv noen måneder, og så ta en rolig og forsiktig tur ut. Jobb med kontakt og samarbeid mellom deg og hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, simira skrev:

Det skjerme henne kan også hjelpe, over tid. På et tidspunkt ga jeg opp Odin, han tiltet i vinkel så fort han så en hund. Men han veier knappe 10 kg, så det var ikke noe verre problem enn å holde ham i bånd. Det vi gjorde var å unngå hunder så mye som mulig. Vi gikk kurs, der vi fikk god tilrettelegging og trente på god avstand fra de andre, og korte økter. Evt kurs der man hadde en og en hund ute. Utenom det så tror jeg ikke Odin var innenfor 20 meters rekkevidde av fremmede hunder på et par år nesten. Vi gikk mye turer på "ukurante" tider og steder (altså når ikke alle andre er ute) og snudde og gikk en annen vei om vi så andre hunder.

Kombinert med lydighet og kindereggmetoden (og kastrering, som gjorde at han dempet seg en del) så ble han gradvis bedre. I dag kan jeg fint ha ham løs på kurs og treninger rundt andre hunder, og på tur bare jeg har litt god oversikt.

Det jeg prøver å si er at om du velger å skjerme henne helt så er det ikke sikkert at det trenger å være for alltid. Prøv noen måneder, og så ta en rolig og forsiktig tur ut. Jobb med kontakt og samarbeid mellom deg og hunden.

ja, med hensyn til skjerming tenker jeg for hennes del. Kan ikke være særlig kjekt for henne å bli stresset opp for ofte... Vi har gått kurs og hun ble den roligste på hele kurset, de andre var hannhunder i puberteten -hun roet seg da hun hver gang møtte de samme hundene og da ble de jo kjente.. -de andre på kurset forstod ikke hva vi gjorde der -før nest siste gang da vi skulle være hos veterinæren -Tispa mi klakket selvfølgelig dyrlegens hund rett i bakken da den kom løs mot oss (dyrlegen var der og sa vi bare måtte slippe henne, da hun hadde nål og tråd..hun hadde tispe på ca 1 år -vi måtte fjerne vår, hun slapp ikke selv, uten tenner da) Passe pinlig, men da fikk vi (hun) vist hva som er problemet...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...