Gå til innhold
Hundesonen.no

Når definerer dere hunden som smittsomt syk?


Petra
 Share

Recommended Posts

Det skrives mye om folk som tar med syke hunder på utstilling eller stevner, og ender med å smitte mange av de andre hundene der med kennelhoste eller andre uhumskheter. Samtidig kan jo et host eller to være helt uskyldig, kanskje hunden har svelget litt galt, fått litt støv eller rusk i nesa eller noe slik. Jeg satt og lurte litt på hvordan man skiller mellom host som følge av sykdom og host som følge av tilfeldigheter - er det best å tenke sykdom med en gang og holde seg hjemme? Eller er det greit å se an litt, se om det kommer flere host, om allmenntilstanden forverres, gjerne holde seg litt på avstand fra andre hunder men heller ikke holde seg borte fra alle steder hunder kan ferdes? Eller?

Hvor går grensa deres?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diaré, oppkast, hosting/harking/rennende nese som varer over tid (ikke et hark pga rusk i halsen), gult/grønt øyegugg med tilhørende røde øyne, kjent infeksjon med lus/skabb, bakterielle hudinfeksjoner...

Er bikkja syk, eller nettopp har vært borti en annen hund som er syk/ble syk rett etterpå, så holder man bikkja hjemme. Så enkelt er det. Dessverre er titler og CERT viktigere for noen enn egen og andres hunders helse.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jeg i tvil, holder vi oss hjemme.. 

 

I vinter skulle vi kjøre et av (for oss) hovedløpene, og et par dager før hørte jeg et par host fra en hund. "mistenkelig" tenkte jeg. Hørte ikke mer. Pakket torsdag kveld, og hadde en dårlig magefølelse. Men hadde ikke hørt noe mer hosting. Men magefølelsen var ikke god.  Magefølelsen sa rett og slett sa at vi skulle være hjemme. Så vi ble hjemme. Jeg var kjempeskuffa og deppa for å ikke få reist, det ble en diiger pose smågodt på meg den kvelden.. Neste morgen gikk jeg ut i hundegården for å fôre morgen. Host host host fra FIRE av hundene. Jammen godt vi ikke dro... da hadde vi vært på løpsplassen med fire hostende hunder.. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man får så fryktelig mange cert med alle de symptomene, da :P

Men tanken min var at bikkja går som regel ikke fra frisk som en fisk til veldig syk fra det ene øyeblikket til det andre, gjør den vel? Nå er hundene mine så sjelden syke at jeg ikke husker detaljene, men jeg mener at kennelhoste typisk har begynt med ett eller noen få host og fin allmenntilstand, så litt flere host, og til slutt såpass mange at man ikke er i tvil lenger. Eller, det kan vel også gå over av seg selv uten noen særlige symptomer?

Jeg lurer altså på hvordan man tenker i den der innledende fasen, når man har det ene hostet eller den ene hostekula å forholde seg til og ikke noe annet. Jeg spør ikke om det er greit å dra på Dogs4All med en hund som har 40 i feber og renner fra alle kroppsåpninger, liksom :P

Edit: svaret mitt var ment som svar på innlegget til Tuvane. Det var bare hun som hadde svart da, så jeg gadd ikke å sitere. Så ikke at Meg  svarte mens jeg knotet ned mitt innlegg.

 

Meg: grensa di går altså ved første host, eller? Du skrev du hørte hostet et par dager før du skulle reise, hvor mange dager tenker det at det må gå uten flere symptomer før du avskriver hostinga som en tilfeldighet?

Jeg tenker jo at det er sånne situasjoner som kan ligge bak en del av de epidemiene man ser, ikke at folk bevisst tar med seg en dausjuk hund på utstilling, men at man ikke får samme dårlige magefølelse som deg på helt vage symptomer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fint maskere sykdom mens man er i ringen, så man kan nok fint få både titler og cert med en syk hund. Øyegugg er jo bare å tørke vekk, oppkast og diaré har den ikke hele tiden, hoste har den sannsynligvis ikke hele tiden, pelsparasitter ser man ikke nødvendigvis osv.

Altså, om hunden min hoster en gang og så løper rundt som vanlig, så er han frisk. Hoster han en gang, virker litt slappere enn vanlig og er daff, så er han syk og vil sannsynligvis bli dårlig. Hunder som stilles ut skal være fysisk og psykisk friske, og dersom de er slappe og hoster, så er de ikke det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Meg skrev:

er jeg i tvil, holder vi oss hjemme.. 

 

 da hadde vi vært på løpsplassen med fire hostende hunder.. 

 

Og folk hadde dratt hjem med femti hostende hunder...? Det er jo på sett og vis det verste, ikke bare at du velger å utsette dine egne hunder for det (hvis du hadde dratt), men også at du risikerer andre folks hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, simira skrev:

Og folk hadde dratt hjem med femti hostende hunder...? Det er jo på sett og vis det verste, ikke bare at du velger å utsette dine egne hunder for det (hvis du hadde dratt), men også at du risikerer andre folks hunder.

NEMLIG! :) Derfor dro vi ikke. Jeg visste at store deler av norgeseliten skulle dit. Jeg ville ikke være den store smittesprederen... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden handler ikke om å ta med åpenbart syke hunder rundt, så kan vi holde det utenfor akkurat nå?

Dere beskriver jo faktisk problemstillingen min veldig godt. Tuvane sier at hun regner hunden som frisk om den hoster en gang men har normal allmenntilstand. Det pleier jeg å tenke også. Men Meg opplevde at hundene hennes ble syke, selv etter flere dager uten andre symptomer. Jeg hadde nok reist på det løpet, jeg, for jeg hadde ærlig og oppriktig trodd at hundene var friske om jeg ikke så noe annet enn ett enkelt tilfelle av hosting. Og jeg har jo ikke noe mer lyst til å smitte hele Norgeseliten med noe dritt enn det dere har... Så er konklusjonen da at alle tilfeller av hosting bør sees på som starten på en sykdom, da? Og i hvor mange dager må hunden være symptomfri før  man puster lettet ut og tenker falsk alarm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke nødvendigvis at et host er starten på en sykdom og at man trenger å løpe til veterinæren eller holde pusten i frykt for at bikkja dauer i løpet av det neste døgnet. Men jeg tar hosting som et tegn på at hunden kan være syk, og dermed smittsom. Kostnaden ved å holde de unna andre hunder et par dager, til jeg er sikker på at det bare var et støvkorn som lå skjevt i strupen, er veldig liten i forhold til å risikere å smitte ikke bare nabobikkja, men alle hundene nabobikkja har vært i nærheten av den neste uken, osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • 2 av valpene har debut i utstilingsringen I helga ❤️ Laabanden Can't Let You Go-Nils  Bir og Big 2 Laabanden Can't Believe It-Hektor Bir,big1 og Bis 4 Nils løper også i ringen i dag. Med bir så langt ❤️ Blir en sommer med masse utstilinger for disse fine små ❤️
    • Hvilken sjampo og evt balsam anbefaler du til bichon Havanais valp?
    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
×
×
  • Opprett ny...