Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags type sår er dette?


Meg
 Share

Recommended Posts

Klarte ikke påvise det på Talli, men behandlingen fungerte. Så det var ganske sikkert skabb på henne.

 

529236_10152715948965072_543711722_n.jpg

 

524645_10152712054895072_1754541610_n.jp

149042_10152711719460072_106426384_n.jpg

 

Jeg barberte henne for å få oversikt, så hun har ikke slikket på seg de flekkene. Men var på god vei selv..

Edit: 

Dukket opp bilde av "Talli ikke klø deg" også :lol:

524185_10152729907200072_923228284_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er formen til hunden sånn ellers? 

Sånne flekker har som regel en av følgende årsaker: Parasitter, allergi eller sopp. Andre mulige årsaker har som regel flere symptomer enn bare det i huden. Foretok dyrlegen noen hudavskrapninger? Det må til for å kunne bekrefte parasitter, og hvilke, men dessverre ikke avkrefte. Noen ganger kan man blir rimelig sikker kun ut fra et bilde, men det er vanskelig når hunden har slikket og forverret irritasjonen. Så det som kunne vært et åpenbart svar før innblanding fra bikkja, blir helt ugjenkjennelig etterpå. Så kan du si noe om hvordan det så ut da du først oppdaget det? Var det rødt, flasset det osv? Og virker det på deg som om bikkja slikker fordi det svir, eller pga kløe? 

Jeg synes det helt klart ser ut som om huden har blitt inflammert, antakelig av all slikkingen, og jeg blir litt overrasket hvis du ikke fikk noe slave/krem for det, f.eks. fucidin. Det er mye vanskeligere å finne den bakenforliggende årsaken når huden er så irritert og fortykket. 

Et par tips sånn i mellomtiden: Kamillete (helt vanlig pose-te fra butikken går fint) beroliger kløe og svie. Lag te på vanlig måte, men la posen trekke lenger enn med vanlig Lipton. Kjøl ned, og sett i kjøleskap, så får du ekstra effekt av kjøling. Stor fordel, du kan bruke dette så mange ganger som nødvendig i løpet av en dag, det er ingen bivirkninger (annet enn allergi mot kamille, om noen mot formodning skulle ha det). 
Er huden stiv og skjellede, så kan babyolje blandet med vann (må røres konstant mens du heller det på) mykne opp og gjøre den mer elastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget ikke såret før i går, og da så det sånn ut. Ganske mye pels så selv om det er et område uten pels synes ikke det før du går over hele hunden. 

I dag er huden roligere- hunden har hatt på skjerm siden i går.  Hun har fått antibiotikatabletter men ikke salve. 

Noen mener det ligner bitt fra hjortelusflue, andre mener det må være gnagsår (linsett?) som hunden har ordna på selv.  Jeg håper IKKE det er skabb eller allergi... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Meg skrev:

Jeg oppdaget ikke såret før i går, og da så det sånn ut. 

I dag er huden roligere- hunden har hatt på skjerm siden i går.  Hun har fått antibiotikatabletter men ikke salve. 

 

Ok, nei, da er det jo ikke lett å fortelle noe. Det er en fordømt irriterende vane disse bikkjene har der, å gjøre sånne ting så mye verre enn nødvendig. Med det i tankene, så ser det for meg mest ut som om det meste er hundens egen "skyld". Jeg ser ikke noen klare og tydelige tegn på parasitter eller sopp. En mulighet, som jeg har en viss tro på her, er at hunden har hatt et stikk eller et lite sår, som har klødd/svidd litt, og så har det hele vært selvforsterkende; hunden klør, som gjør huden sårer og da klør den mer, hunden klør enda mer osv, så er runddansen igang. 

Godt å høre at du har fått AB-kur. Når den har begynt å gjøre jobben sin, så kan man tydeligere se om det ligger noe mer bak, eller om dette er resultatet av en ond sirkel.

God bedring til vofsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lene_S skrev:

Ok, nei, da er det jo ikke lett å fortelle noe. Det er en fordømt irriterende vane disse bikkjene har der, å gjøre sånne ting så mye verre enn nødvendig. Med det i tankene, så ser det for meg mest ut som om det meste er hundens egen "skyld". Jeg ser ikke noen klare og tydelige tegn på parasitter eller sopp. En mulighet, som jeg har en viss tro på her, er at hunden har hatt et stikk eller et lite sår, som har klødd/svidd litt, og så har det hele vært selvforsterkende; hunden klør, som gjør huden sårer og da klør den mer, hunden klør enda mer osv, så er runddansen igang. 

Godt å høre at du har fått AB-kur. Når den har begynt å gjøre jobben sin, så kan man tydeligere se om det ligger noe mer bak, eller om dette er resultatet av en ond sirkel.

God bedring til vofsen :)

takk! Og det er ganske irriterende at jeg ikke har sett det før for jeg liker å og tro at jeg ser over alle hundene nøye hver eneste dag (det er jo en selvfølge å gjøre det liksom, men jeg må ha oversett noe her). 

Stikk eller småsår er noe jeg tror kan være en forklaring, det vil jo vise seg om det går over nå eller kommer igjen... Håper det ikke blir noe mer enn denne ene gangen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...