Gå til innhold
Hundesonen.no

Omvendt lokking/Doggie Zen


Debbie
 Share

Recommended Posts

Jeg har nå begynt med mye mer omvendt lokking i treningen min. Prima trenger det.

Men jeg trenger tips og råd.

Gjerne filmsnutter, eller blogger som tar opp temaet.

Trenger også tips til alt jeg kan bruke det til, og kreative måter å bruke det på.

Hun er råflink på å holde posisjon osv med mat. 

Lineføring med leke sliter vi litt med. 

Men hvordan trener du, og har du tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å bruke leke, så kan du legge en leke på bakken, ha hunden i bånd i starten så den ikke får stjålet leken. Så begynner du veldig enkelt med å kreve kontakt f.eks. Stå å vent til hunden tar kontakt. Klikk og belønn et par ganger for kontakt ved å gi godbit hos deg. Neste gang sender du hunden ut i en "ver så god" og lar den ta leken. 

Når man jobber med doggie-zen spesielt(som det er snakk om her med leke), så er det lurt å lære hunden at den må vente på ver så god før den får ta leken. Derfor er det viktig at du ikke alltid sender den ut til leken. Doggie-zen bruker man(hvert fall jeg) som en jackpot når hunden har gjort noe skikkelig bra, fordi doggie-zen har høyere kvalitet. Min hund synes det er mye mer spennende å hente godbitene sine fra en skål på bakken enn å få de rett fra hånda mi, selv om det er akkurat de samme godbitene.

Omvendt lokking har jeg brukt en del på f.eks. stå og når hun skal holde apporten. Jeg har også brukt det en del for å få stimuluskontroll på sitt opp. Da prøver jeg å lokke henne opp i en sitt med godbiter, og da ligger hun som støpt i bakken, hehe.

Doggie-zen er på sin side også en genial måte å bruke belønningsplassering på. F.eks. når jeg har trent stå under marsj, har jeg plassert leke/mat bak henne. Det gjør at hun får raskere stopper fordi det hun vil ha, ligger bakover i stedet for mot meg. Jeg har spesielt i det siste også brukt doggie-zen bak henne når vi har trent vekslinger med låste bakbein fordi hun har hatt en tendens til å trekke framover.

En ting du skal være klar over med omvendt lokking i og for seg også doggie-zen, men spesielt omvendt lokking, er at dette er en stor hjelp for hunden. Min erfaring er at mange bruker omvendt lokking for mye, slik at hunden bare kan øvelsen med omvendt lokking og ikke uten. Man kan fade den vekk ved å tilby hånda, fjerne den litt, ta den fram igjen, fjerne den litt osv. og å bare vente hunden ut(men da med lavere kriterier enn med omvendt lokking). Fading av omvendt lokking på en øvelse bør skje relativt kjapt slik at hunden ikke blir vant med og avhengig av omvendt lokking for å utføre øvelsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette finner du ufattelig mange videoer av på YouTube, så det er bare å begynne der. :)

Jepp men det ligger så utrolig mye dårlig der, så hvis folk visste om noen gode, noen som er verdt å se- så tips gjerne.

Hvis du har lyst til å bruke leke, så kan du legge en leke på bakken, ha hunden i bånd i starten så den ikke får stjålet leken. Så begynner du veldig enkelt med å kreve kontakt f.eks. Stå å vent til hunden tar kontakt. Klikk og belønn et par ganger for kontakt ved å gi godbit hos deg. Neste gang sender du hunden ut i en "ver så god" og lar den ta leken. 

Når man jobber med doggie-zen spesielt(som det er snakk om her med leke), så er det lurt å lære hunden at den må vente på ver så god før den får ta leken. Derfor er det viktig at du ikke alltid sender den ut til leken. Doggie-zen bruker man(hvert fall jeg) som en jackpot når hunden har gjort noe skikkelig bra, fordi doggie-zen har høyere kvalitet. Min hund synes det er mye mer spennende å hente godbitene sine fra en skål på bakken enn å få de rett fra hånda mi, selv om det er akkurat de samme godbitene.

Omvendt lokking har jeg brukt en del på f.eks. stå og når hun skal holde apporten. Jeg har også brukt det en del for å få stimuluskontroll på sitt opp. Da prøver jeg å lokke henne opp i en sitt med godbiter, og da ligger hun som støpt i bakken, hehe.

Doggie-zen er på sin side også en genial måte å bruke belønningsplassering på. F.eks. når jeg har trent stå under marsj, har jeg plassert leke/mat bak henne. Det gjør at hun får raskere stopper fordi det hun vil ha, ligger bakover i stedet for mot meg. Jeg har spesielt i det siste også brukt doggie-zen bak henne når vi har trent vekslinger med låste bakbein fordi hun har hatt en tendens til å trekke framover.

En ting du skal være klar over med omvendt lokking i og for seg også doggie-zen, men spesielt omvendt lokking, er at dette er en stor hjelp for hunden. Min erfaring er at mange bruker omvendt lokking for mye, slik at hunden bare kan øvelsen med omvendt lokking og ikke uten. Man kan fade den vekk ved å tilby hånda, fjerne den litt, ta den fram igjen, fjerne den litt osv. og å bare vente hunden ut(men da med lavere kriterier enn med omvendt lokking). Fading av omvendt lokking på en øvelse bør skje relativt kjapt slik at hunden ikke blir vant med og avhengig av omvendt lokking for å utføre øvelsen.

Takk for masse gode råd. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ble tipset om å bruke det på stå under marsj da jeg hadde en hund som ble urolig når jeg gikk tilbake og bak hunden. Ble drillet mye på den en kurshelg. Hadde jeg vært klar over bivirkningene ved å i ettertid få en hund som blir passiv og "ber om alt" så hadde jeg bedt instruktøren om et annet alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, mokken skrev:

Ble tipset om å bruke det på stå under marsj da jeg hadde en hund som ble urolig når jeg gikk tilbake og bak hunden. Ble drillet mye på den en kurshelg. Hadde jeg vært klar over bivirkningene ved å i ettertid få en hund som blir passiv og "ber om alt" så hadde jeg bedt instruktøren om et annet alternativ. 

Hva mener du med "passiv og ber om alt"? Tror hunden du omvendtlokker hele tiden?

Jeg antar det er et mulig resultat, men jeg har aldri hørt om noen som har fått problemer med det såvidt jeg kan huske. De fleste hunder jeg kjenner skiller rimelig bra på når de jobber for avstandsbelønning/omvendt lokking eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, simira skrev:

Hva mener du med "passiv og ber om alt"? Tror hunden du omvendtlokker hele tiden?

Jeg antar det er et mulig resultat, men jeg har aldri hørt om noen som har fått problemer med det såvidt jeg kan huske. De fleste hunder jeg kjenner skiller rimelig bra på når de jobber for avstandsbelønning/omvendt lokking eller ikke.

Feks, Tar ikke initiativ i trening. Eller venter på tillatelse på å hoppe opp i sofaen. (Sofaen har aldri vært forbudt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, mokken skrev:

Feks, Tar ikke initiativ i trening. Eller venter på tillatelse på å hoppe opp i sofaen. (Sofaen har aldri vært forbudt). 

Det skjønner jeg er kjipt, Bris kan stå og legge hodet på sofaen og jeg må be" han legge seg mange ganger før han tror på meg at det er greit. Sofaen har alltid vært lov å ligge i og han har alltid vært slik, så jeg kan tenke meg det er enda mer irriterende når hunden ikke har vært sånn før.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mokken skrev:

Feks, Tar ikke initiativ i trening. Eller venter på tillatelse på å hoppe opp i sofaen. (Sofaen har aldri vært forbudt). 

Så rart. Hvordan har du jobbet med omvendtlokking? Har du brukt det bare på stå under marsj? Har du mulighet for å spørre samme dame om hjelp til å løse problemet?

Det er jo en ganske vanlig teknikk å bruke på bli, og kanskje spesielt bli-under-marsj-øvelser, men det er første gang jeg har hørt om en hund som har bedt om å lov til å hoppe opp i sofaen etter bruk av det.

Odin er helt motsatt. Han er god, kanskje litt for god, på omvendtlokking og ganske god på avstandsbelønning, men jeg sliter likevel med litt for mye initiativ i treningen når vi klikkertrener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, simira skrev:

Så rart. Hvordan har du jobbet med omvendtlokking? Har du brukt det bare på stå under marsj? Har du mulighet for å spørre samme dame om hjelp til å løse problemet?

Det er jo en ganske vanlig teknikk å bruke på bli, og kanskje spesielt bli-under-marsj-øvelser, men det er første gang jeg har hørt om en hund som har bedt om å lov til å hoppe opp i sofaen etter bruk av det.

Odin er helt motsatt. Han er god, kanskje litt for god, på omvendtlokking og ganske god på avstandsbelønning, men jeg sliter likevel med litt for mye initiativ i treningen når vi klikkertrener...

Nei, jeg kommer ikke til å gå kurs for den instruktøren flere ganger, det er ikke en lokal instruktør :)

Det ble kun brukt ved trening på stå under marsj ja. Der det primært ble brukt godbit (hunden kan gjete på leker) idet jeg passerte /gikk bak, med variasjon av avstand og vinkler for  få hunden til å holde posisjon.

4 timer siden, Sprettballen skrev:

Lurer på hvordan du har fått det til O.o Jeg har aldri vært borti den problemstillingen.

Jobbet primært med det i kurssammenheng. Det har ikke fristet å jobbe noe mer med det.... :P

Edit: da under veiledning av instruktør. Så jeg vet ikke helt hva "jeg" har gjort galt. 

Endret av mokken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mokken skrev:

Jobbet primært med det i kurssammenheng. Det har ikke fristet å jobbe noe mer med det.... :P

Jeg bruker mye omvendt lokking i øvelser hun skal holde posisjoner samt når jeg trener stimuluskontroll, men jeg fjerner det så fort som mulig sånn at hun ikke skal bli avhengig av den som hjelp. Vet folk som f.eks. har brukt mye omvendt lokking i stå, og dermed har en hund som bare kan stå under omvendt lokking, ikke ellers.

Jeg har brukt en del omvendt lokking i innlæringen av stå(hoppstå), men ikke sååå mye under selve stå under marsjen. Vi trener inn fvf ved å gå bakover først, og lærer inn f.eks. stå under marsj mens vi går bakover og da har jeg brukt litt omvendt lokking der også. Når jeg snudde og gikk framover brukte jeg heller doggie-zen som strategisk belønningsplassering(med høy kvalitet) bak hunden for å få en mer brå stopp. Fjerna den også etter å ha fått flyt på ståen. 

Jeg bruker det også en del under hold i apport, men passer på å ta hånda fram og tilbake og også trene uten for å passe på at hun ikke blir avhengig. Det har ikke påvirket henne på andre måter enn at hun er veldig obs når hånda kommer fram og fryser i en hvilken som helst posisjon med et stivt blikk på hånda *flire*

Hvis du sliter med at hunden blir passiv, ville jeg gått tilbake og trent med frivillig atferd en liten stund, bare for å lære den at det enda fungerer. Det at hunden blir passiv og venter på kommando før den gjør noe, er jo også noe en kan oppleve når man f.eks. er ferdig med å trene inn et lydighetsprogram og kun jobber med hele øvelser osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sprettballen skrev:

 

Hvis du sliter med at hunden blir passiv, ville jeg gått tilbake og trent med frivillig atferd en liten stund, bare for å lære den at det enda fungerer. Det at hunden blir passiv og venter på kommando før den gjør noe, er jo også noe en kan oppleve når man f.eks. er ferdig med å trene inn et lydighetsprogram og kun jobber med hele øvelser osv. 

Vi har sluttet å konk i lp så det er minimalt med den type trening for tiden. Det går hovedsaklig i litt triks og nesearbeid som avveksling til agilityen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Det klør litt i henda, jeg kunne godt tenkt meg en tur til Bergen for å se dette, og ikke minst skulle ønske jeg hadde sett hva dere gjorde på kurset.

Har du jobbet noe med shaping/frivillig adferd etter dette?

Instruktøren er mye brukt så vidt jeg vet, men ønsker ikke å henge ut vedkommende med navn på et offentlig forum.

Ja, både med ren shaping og shaping i kombinasjon med lokking. Bruker lang tid til å løsne opp før hunden er ordentlig på ved rene lp øvelser/momenter, løsner betraktelig fortere når vi bare driver med triks  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mokken skrev:

Instruktøren er mye brukt så vidt jeg vet, men ønsker ikke å henge ut vedkommende med navn på et offentlig forum.

 

Forståelig, selv om jeg synes i utgangspunktet at rådet var fornuftig. De fleste klikkertrenere jeg kjenner ville sagt det samme, og jeg synes som sagt konsekvensen hos dere er ganske spesiell. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, simira skrev:

Forståelig, selv om jeg synes i utgangspunktet at rådet var fornuftig. De fleste klikkertrenere jeg kjenner ville sagt det samme, og jeg synes som sagt konsekvensen hos dere er ganske spesiell. ;)

Vi er nok litt spesiell ja! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å se at hunder er individer som tolker ting forskjellig og får forskjellige ideer jeg :) Det er helt naturlig at min og @mokken sin hund reagerer forskjellig på samme treninga. De er forskjellige individer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...