Gå til innhold
Hundesonen.no

HD og sånt


Kristina

Recommended Posts

Lunah skal rønkes på mandag og jeg har på følelsen av at hu har HD. Veit ikke om det er for at jeg er fødet pessimist eller hva det er jeg... Men jeg har det nå på følelsen uansett.

Er det noen symptomer som kan vise om en hund har HD?

Jeg syns Lunah er så stiv når hu reiser seg etter hu har sovet. Eller er det normalt?

Hva burde jeg gjøre om hu har HD? Veit det kommer ann på grad og sånt, men hvordan liv lever deres hunder (som har hd)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegn på HD kan være halt og stivhed i hoften. Tror nu at mange hunder kan være lidt stive lige når de vågner, det er vi mennesker vel også. Men hunder med HD blir vidst også stive etter de har holdt seg i ro.

Rocky har HD i middels grad. Det var med stor sorg da vi fik dette og vite. Nu er der gået et år efter den grufulde nyhed og jeg kan faktisk ikke mærke noget som helst på ham. Så håber det bedste fremover.

En hund med HD skal jo holdes i jævn trim. Mange tror at hunden slet ikke må røre sig,men faktisk skal de styrke deres muskler. Og med jævn motion mener jeg at man ikke kan gå 1 time med hunden hver dag og så pludselig tager man op på fjellet og går 6 timer med hunden.. Så motionerer man hunden 1 time hver dag er det bra og holde det sådan.. lidt pluss og minus går jo bra da :icon_redface:

Mange hunder lever et langt og godt liv med HD. En anden vigtig ting er at sørge for hunden ikke er overvægtig hvis den har HD det skulle vidst ikke være bra.

Men krydser fingre for Lunah. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan se det på enkelte hunder, men ikke alle. Har selv ei tispe med HD E. Merket ikke noe på henne, kan hende jeg ikke tenkte på det fordi jeg var så sikker på at hun hadde noe i fronten.. (hun var så voldsom å hoppe og fikk mange harde støt på frembeina) Men det viktigeste er å holde de i form uten å overbelaste. For Goshi sin del så er dagsformen avgjerende på aktivitetsnivået. Men får du hunden din til å svømme så er det et stort pluss, for da får den trent muskler uten belastning. Største problemet mitt med henne er at hun gir så lite signal når vi går i fjellet eller trener noe... så det er litt vanskelig å vite når jeg bør stoppe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tegn på HD kan være halt og stivhed i hoften. Tror nu at mange hunder kan være lidt stive lige når de vågner, det er vi mennesker vel også. Men hunder med HD blir vidst også stive etter de har holdt seg i ro.

Uff, nå blei jeg bare enda mer nervøs over Diego.

Han halter på det ene frambeinet når han har ligget i ro en liten stund, eller sovet.

Så frykter AA.. :) (Det er lov å avle på hunder med AA hos Chows. :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nå blei jeg bare enda mer nervøs over Diego.

Han halter på det ene frambeinet når han har ligget i ro en liten stund, eller sovet.

Så frykter AA.

Jeg kom over denne tråden nå, selv om den ikke er helt ny, så svarer jeg. Hvor gammel er hunden din? Den kan jo ha enostose (voksesmerter). Men jeg vet som sagt ikke hvor gammel hunden din er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over denne tråden nå, selv om den ikke er helt ny, så svarer jeg. Hvor gammel er hunden din? Den kan jo ha enostose (voksesmerter). Men jeg vet som sagt ikke hvor gammel hunden din er.

Han er 1 år gammel, og vokser nesten ikke.

Pleier ikke voksesmerter å komme når hunden vokser enormt.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er 1 år gammel, og vokser nesten ikke.

Pleier ikke voksesmerter å komme når hunden vokser enormt.?

Han vokser nok fremdeles, og kan fint være plaget av enostose. Så ikke ta sorgene på forskudd. Hvis det ikke går over, så kan du jo røntge han, bare for å se hva du ser på bildene, mest for å berolige deg selv. :P

Jeg haddde en dobermanntispe som var plaget av enostose til hun var 2 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mistanker om hd fordi bajas subbet veldig mye med bakbena, tillegg ble han fort stiv. røngten viste dessverre HD E og forkalkninger. Han har hatt 2 ganger så sterke smerter at han ikke har klart å reise seg, men vi forebygger med korte turer og aktiviteter i nærområdet slik at når vi ser at gangen hans endrer seg så er det rett inn for ro. Så lenge han trives med livet han lever,den dagen han må fores med smertestillende for at han skal hele tatt fungere den dagen skal han få slippe, men jeg krysser fingrene for at han blir gammel og grå.

Lykke til! Krysser fingrene for A hofter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg veit ikke helt hva jeg skal tro, for alle sier forskjellig. Men vi får håpe det er sånn.

Det er slik som jeg sier. Løpetid har ingen mulighet til å virke inn på HDresultatet. Hvis tispa derimot har hatt valper nettopp, så anbefales det å vente noen mndr. med HD røntgingen etter valpingen. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar. Nå er Lunah rønket (noe som kanskje var litt dumt siden hu nettopp hadde løpetid), så da er det bare å vente på svar fra nkk.

Ga vet'n noe uttrykk for hva han trodde resultatet vil bli da? Ser om det er NOE der eller ikke liksom... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. løpetid og HD-røntging.

Jeg vet om endel som også sier at dette absolutt kan gjøre at hunden får et dårligere resultat enn den ellers ville ha. Forklaringen er at tisper i løpetiden kan ha litt "slappere" leddbånd, som gjør at hoftekulene ikke blir liggende så tett inn i hofteskålen som de burde.

Jeg tror IKKE noe på det, og hadde ikke brydd meg om løpetiden hvis jeg hadde en hund som var i alder for røntging og jeg hadde bestemt meg for å røntge.

Men det er i alle fall den forklaringen jeg fikk på dette når jeg hørte det - og spurte hvorfor. At hundene er så dopet at de knapt kan røre på seg tenker folk kanskje ikke noe på (skulle jo tro at alle evt. leddbånd blir akkurat like slappe som hunden forøvrig)... Troligvis er dette kun en "god" forklaring å bruke hvis tispen blir røntget og får et dårlig resultat.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. løpetid og HD-røntging.

Jeg vet om endel som også sier at dette absolutt kan gjøre at hunden får et dårligere resultat enn den ellers ville ha. Forklaringen er at tisper i løpetiden kan ha litt "slappere" leddbånd, som gjør at hoftekulene ikke blir liggende så tett inn i hofteskålen som de burde.

Jeg tror IKKE noe på det, og hadde ikke brydd meg om løpetiden hvis jeg hadde en hund som var i alder for røntging og jeg hadde bestemt meg for å røntge.

Men det er i alle fall den forklaringen jeg fikk på dette når jeg hørte det - og spurte hvorfor. At hundene er så dopet at de knapt kan røre på seg tenker folk kanskje ikke noe på (skulle jo tro at alle evt. leddbånd blir akkurat like slappe som hunden forøvrig)... Troligvis er dette kun en "god" forklaring å bruke hvis tispen blir røntget og får et dårlig resultat.

Susanne

Da skulle jo jeg gjerne visst hvordan hormoner kan påvirke leddbåndene. :D

Jeg tror nemlig heller ikke på det.

Noe som det har vært forsket på er at hvilket sederingsmiddel som brukes kan virke inn på leddbåndene, og dermed på HD resultatet. Noen sederingsmiddel gjør leddbåndene slappere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...