Gå til innhold
Hundesonen.no

HD og sånt


Kristina

Recommended Posts

Da skulle jo jeg gjerne visst hvordan hormoner kan påvirke leddbåndene. :D

Jeg tror nemlig heller ikke på det.

Noe som det har vært forsket på er at hvilket sederingsmiddel som brukes kan virke inn på leddbåndene, og dermed på HD resultatet. Noen sederingsmiddel gjør leddbåndene slappere.

Tja, jeg vet ikke, men amerikanske OFA, som tar seg HD-avlesninger for AKC, anbefaler ikke å røntge tisper som har løpetid:

"Radiography of pregnant or estrus females should be avoided due to possible increased joint laxity (subluxation) from hormonal variations. OFA recommends radiographs be taken one month after weaning pups and one month before or after a heat cycle. Physical inactivity because of illness, weather, or the owner's management practices may also result in some degree of joint laxity. The OFA recommends evaluation when the dog is in good physical condition."

http://www.offa.org/hipproc.html

Det står jo ikke at det er påvist at hormoner kan påvirke leddbåndene, men at det er mulig. Høres vel ikke så helt vanvittig ut heller, det kan vel ha sammenheng med behov for økt fleksibilitet i bekkenet i forbindelse med valping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo ikke at det er påvist at hormoner kan påvirke leddbåndene, men at det er mulig. Høres vel ikke så helt vanvittig ut heller, det kan vel ha sammenheng med behov for økt fleksibilitet i bekkenet i forbindelse med valping.

Valping og løpetid er to vidt forskjellige ting, og kan på ingen måte sammenliknes når det gjelder innvirkning på noe HD resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valping og løpetid er to vidt forskjellige ting

Jammen bra vi fikk oppklart det.

Har dog en liten mistanke om at begge deler medfører visse hormonsvingninger hos ei tispe, og at disse hormonene kan påvirke kroppen til løpetidstispa - uavhengig av om hun blir parret eller ikke. Så uansett om det er hold i hypotesen eller ikke, synes jeg ikke hypotesen i seg selv virker helt "borti staur og vegger".

Uansett, selv om OFA anbefaler å la være å røntge under løpetid, kan det se ut til at de baserer den anbefalingen på nokså svake indisier:

http://www.lovemypets.com/LMP/PetNews/Defa...&DontRedirect=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...