Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergi - Preventive tiltak (husstøvmidd og/eller lagermidd)


Tommy
 Share

Recommended Posts

Hei, sonen! Har dere savnet meg? Husker dere meg i det hele tatt? Ja? Nei?

Anyways.

Falcon fikk i dag svar på allergitesten sin. Han har siden vi flyttet inn i en kjellerleilighet hatt kontinuerlige problemer med ørene. Hovedsakelig betennelse og soppinfeksjoner. Om ikke det er den samme greia. Litt usikker. Svaret på testen var iallefall at han har "innendørsallergi", altså husstøvmiddallergi og/eller lagermiddallergi, allergi mot trær (aner ikke om det er alle trær eller bare noen trær) og kanskje fôrallergi. De to siste er ganske greit å gjøre noe med, men må innrømme at jeg er litt mer usikker på husmidd/lagermidd. 

Der vi bodde før hadde vi vegg-til-vegg-tepper som var husstøvmiddens største bastion nord for Skagerak. På det tidspunktet hadde han ikke problemer med noe som helst ørerelatert. Sånn btw, det eneste stedet han har utslag er i ørene. De blir sykt betente og jeg tørker bort flere spiseskjeer med brunt gørr ukentlig. Uansett. Jeg tror det er lagermidd som er hovedproblemet siden det antageligvis er mer av det her jeg bor nå enn noe annet sted vi har befunnet oss. Jeg vet jo ikke, men det er det jeg anser som mest sannsynlig. 

Jeg skal til veterinæren min på mandag så jeg får nok tips og råd der, men enn så lenge er jeg litt lost. Er det noen her inne som har noen tiltakstips til husstøvmidd og/eller lagermidd? Jeg har kjøpt fiskeolje, fuktsluker (hvis det har noe å si i det hele tatt) og shampoo. Vaskekosten står fremme og sengetøyet kokes as we speak. Det er de tiltakene jeg har skjønt jeg må gjøre, men er det noe mer? Han har gått på prednisolon, kortison, ymse ørevaskgreier, xanax (jeg vet virkelig ikke hvorfor, men det var ikke snakk om mange tablettene heller), antihistaminer, noen tabletter jeg ikke fikk vite navnet på og antibiotika (hadde jaggu bakterieproblemer i øret og) i ulike perioder. De eneste som fungerte er prednisolon og kortison (antibiotikakuren er jeg underveis i uten å se store endringer enda), men jeg er ikke for gira på å la han gå på for mye medisiner heller om det ikke er strengt nødvendig.

Så. Noen som har ikke-medisinske tiltakstips til meg?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er lagermidd bør man vel tenke på foret også. Gira har allergi mot midd, både husstøv og lagermidd. Vi har fått beskjed om å fryse tørrforet hennes. Hun får et måltid royal canin dermacomfort og et måltid vom og hundemat daglig. I tillegg får hun aloe vera gel hver dag. Dette fungerer bra for henne, selv om hun i perioder klør mer enn andre. F.eks i forbindelse med løpetid blir verre.

Bør vel ligge minst mulig i sofa osv, men ulltepper skal visst funke pga midden ikke trives i ull. Vi er ikke så flinke her; Gira for ligge hvor hun vil.

Har også kjøpt en sånn sak til å sette i stikkontakten. Husker ikke helt hva det er nå, men tror den sender ut en lyd eller noe, for å holde.midden borte. Den står nå alltid i, så usikker på om den har noe effekt eller ikke :P

 

Var det jeg kom på nå, hvertfall. Om alt det jeg skriver stemmer vet jeg ikke, men det er disse tipsene vi har fått og følger :) Og som sagt så funker Gira forholdsvis greit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isak har fått øreskyllemiddel som veterinæren har blandet litt kortison i, for å dempe kløen lokalt. Skyller så ofte/sjelden vi må. Har dere prøvd det?

 

Ellers er det viktig å ha møbler/hundesenger av skinn/skai, eventuelt vaske det veldig ofte. Vaske hunden, fryse tørrfôr/snacks til hunden og ha et strengt vaskeregime.

 

Der jeg kom på nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LAgermidd er i tørrfor og tørrforgodbiter. Lagermidd er i slakt med husstøvmidd så å tuppe hunden ut av seng og eller soverom og ha lettstelte glatte flater er lurt. Står mye info angående rengjøring og husstøvmidd på  hjemmesidene til Norges Astma og allergi forbund sine sider. Disse er i slekt med edderkopper og skaumann også så hunden kan reagere på det også.

Men siden dere bor i en kjeller leilighet. Er det muggsopp der? Den kan forværre tilstanden. Håper den er tørr og fin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men: 

Der vi bodde før hadde vi vegg-til-vegg-tepper som var husstøvmiddens største bastion nord for Skagerak.

:lol: Så klart vi husker deg :lol:  

Så utrolig kjipt med allergier. Se om du får skaffet allergi-filter til støvsugeren, det gjør i hvert fall at man ikke virvler opp mer allergener når man gjør rent. Det gjelder enten det er husstøvmidd eller noe annet i miljøet han reagerer på. Hvis han ikke reagerte på denne husstøvmiddbastionen, er det vel sannsynligvis ikke det som er det største problemet hans, men det kan jo ikke skade. 

Nå driver jo pollen og sånn og gir seg, men til neste pollensesong kan det være et tips å ha vinduene lukket om dagen og eventuelt bare lufte om vinteren. 

Som det nevnes over her, kan det være lurt å fryse maten hvis det er lagermidd. Eventuelt gå over til råfôring?

Kuro fikk også ørebetennelse på ørebetennelse på ørebetennelse der vi bodde i Trondheim. Det er virkelig ikke gøy, dere har medfølelse fra oss. :hmm:  

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd i kronologisk rekkefølge:

- Otodine i kombinasjon med prednisolon x2.

- Clorexyderm i kombinasjon med kortisonspray og antihistaminer.

- Easotic i kombinasjon med clorexyderm (nå).

Pluss xanaxen da, selv om det neppe har noe med ører å gjøre. Og de herre tablettene uten navn, men etter hva jeg vet var ikke det for ører det heller. Har ingen peiling på hva Canural eller posatex er, men hvis det er antibiotika av typen "mest vanlig" så utgikk det da de bakteriene han hadde i øret var resistente mot hver sin antibiotika av de "mest vanlige" typene.

 

Endret av Tommy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm er ikke mugg i leiligheten da?  Det var min første tanke, siden han har bodd med vegg til veggteppe tidligere uten problemer, og dere har flyttet inn i en kjeller. 

Savner både malacetic , canaural og posatex i behandlingen hans ja. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi har prøvd:

- Otodine i kombinasjon med prednisolon x2.

- Clorexyderm i kombinasjon med kortisonspray og antihistaminer.

- Easotic i kombinasjon med clorexyderm (nå).

Pluss xanaxen da, selv om det neppe har noe med ører å gjøre. Og de herre tablettene uten navn, men etter hva jeg vet var ikke det for ører det heller. Har ingen peiling på hva Canural eller posatex er, men hvis det er antibiotika av typen "mest vanlig" så utgikk det da de bakteriene han hadde i øret var resistente mot hver sin antibiotika av de "mest vanlige" typene.

 

Canaural er antibiotika i kominasjon med kortison, ja. Det er øredråper, og det første man normalt bruker, om hunden har ørebetennelse av en eller annen årsak. Somregel gjør det susen. Jeg hadde en hund som kunne byttet beskrivelse med din sine ører. Der holdt ikke canaural, og det kom bare tilbake. ørerens gjorde det bare værre. En omgang med posatex, så var ørene fine livet ut. Aldri noe snakk om at det hele skulle skyldes allergier el...Men det er kanskje in at alt mulig hos hund er allergi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm er ikke mugg i leiligheten da?  Det var min første tanke, siden han har bodd med vegg til veggteppe tidligere uten problemer, og dere har flyttet inn i en kjeller. 

Blir grusomt overrasket om det ikke er mugg her inne. Det eneste stedet jeg har sett mugg på overflaten er i en tilhørende bod, men den er avskilt med en dør som kun er åpen når jeg skal kaste en pose med tomflasker inn der. Likevel er det en gammel kjeller i et gammelt hus hvor det har vært vannlekkasje. Såååå...Ja. Rimelig sikker på at det er noe også de stedene hvor vi oppholder oss, selv om det ikke er noe på overflatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir grusomt overrasket om det ikke er mugg her inne. Det eneste stedet jeg har sett mugg på overflaten er i en tilhørende bod, men den er avskilt med en dør som kun er åpen når jeg skal kaste en pose med tomflasker inn der. Likevel er det en gammel kjeller i et gammelt hus hvor det har vært vannlekkasje. Såååå...Ja. Rimelig sikker på at det er noe også de stedene hvor vi oppholder oss, selv om det ikke er noe på overflatene.

Da ville jeg prøvd å flytte, sikkert letter sagt enn gjort, men det er ikke bra for hverken deg eller Falcon. :\ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...