Gå til innhold
Hundesonen.no

Furunkolose eller allergi? Eller?


Alvira
 Share

Recommended Posts

Hei kjære sonenfolk! Jeg trenger deres kloke hoder nå :)

Arthur (bullmastiff, 2 år) har slitt med en form for kviselignende utslett som kommer og går. Det klør ikke, og kommer alltid samme sted; i nakken og på hodet. Antibiotika og kortison tar det, men det kommer alltid tilbake. Medisinske shampoo, bakteriedrepende kremer osv hjelper også på.  Det er 4. eller 5. utbrudd nå, han har hatt våteksem i samme område tidligere.

Han har flere positive utslag på allergi, da særlig en del proteiner og husstøvmidd (vet at testene ikke er særlig reliable). Forbytte gjorde det egentlig bare verre (acana og orijen, tålte alt innhold), så nå er han tilbake på VoH.  

I tillegg får han "kviser" som blør på haken, klumper mellom tærne (små, sjelden) og har jevnlig ørebetennelse. 

Vetrinæren holder en knapp på allergi og vil sette ham på Atopica - jeg er kjempeskeptisk til det pga kjipe bivirkninger. Jeg lurer på furunkolose eller om det er hormonrelatert, det har virkelig blomstret nå under siste kjønnsmodning, og Arthur er en skikkelig hannhund (les kåt på alt, inkludert mennesker og katter :p).

Allmenntilstand er uforandret under utbrudd, og han er en glad hund. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, og hva dette egentlig er. 

Erfaringer eller innspill?

Legger ved noen bilder fra det verste utbruddet, det var nå i sommer. IMG_3220_zpsbndoos8u.jpgIMG_3238_zps2dpgyrtq.jpg

Endret av Alvira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en mopseblanding som får lignende utslett av nylånhalsbånd... Kunne det vært noe i det?

Med allergi, så klør de gjerne endel

 

Har faktisk tenkt på det, så han går helt uten halsbånd nå :) Kjekt å høre at det er tilfellet for noen - er jo lov å håpe :p

Han ser ut som en kvisete fjortis :P 

Ok, ikke særlig hjelpsomt, men slikt har jeg null erfaring med...

Haha, jeg vet. Oppfører seg som en også :P

Min allergihund klødde ikke så mye. Hun hadde ikke sår men væske i ørene og kronisk øre verk

 

Sant nok, er jo klar over at det at han ikke klør ikke nødvendigvis betyr at det ikke er allergi. Jeg bare opplever det som utypisk :)

Jeg tenker også allergi, mtp. det utslettet og kronisk øreverk, og positive utslag på allergitest. Det er jo ikke verre enn at man prøver atopica, og om det ikke har noen effekt, dropper det? 

Fordi jeg ikke vil ha ham stående på det resen (av sitt da, muligens mye kortere) liv :) 

Endret av Alvira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk tenkt på det, så han går helt uten halsbånd nå :) Kjekt å høre at det er tilfellet for noen - er jo lov å håpe :P

Haha, jeg vet. Oppfører seg som en også :P

Sant nok, er jo klar over at det at han ikke klør ikke nødvendigvis betyr at det ikke er allergi. Jeg bare opplever det som utypisk :)

Fordi jeg ikke vil ha ham stående på det resen (av sitt da, muligens mye kortere) liv :) 

Ja, men om det er allergi så må man jo behandle for det? Han kan jo ikke gå rundt med utslett og kronisk ørebetennelse resten av sitt liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du ikke kontroll over allergien så blir det et kort liv. Får du kontroll over allergien med å bruke medisiner så kan det også bli et kort liv men livet for hunden blir mye mer lykkelig.  Jeg vet hva jeg ville valgt nemlig å få kontroll over allergien og medisinere det hunden har behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg tenker at jeg ville pustet med magen til han hadde passert kjønnsmodningsfasene jeg. Så lenge det ikke klør så han blir desperat så ville jeg bare gitt kortison, vasket og behandlet det som våteksem til han var ferdig med puberteten.

Hadde en groenendael hannhund som hadde sånne utbrudd frem til han var drøyt to år, siden har han aldri hatt noe - det var helt klart hormonelt, og ble borte med alderen.

Han fikk ikke noen form behandling annet enn at området ble barbert og så ble han sprayet med aloe vera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men om det er allergi så må man jo behandle for det? Han kan jo ikke gå rundt med utslett og kronisk ørebetennelse resten av sitt liv?

Får du ikke kontroll over allergien så blir det et kort liv. Får du kontroll over allergien med å bruke medisiner så kan det også bli et kort liv men livet for hunden blir mye mer lykkelig.  Jeg vet hva jeg ville valgt nemlig å få kontroll over allergien og medisinere det hunden har behov for.

Hva er galt med å la hunden gå på medisiner resten av sitt liv hvis det gjør hunden symptomfri?
Det kan komme bivirkninger ja, men da tar man det problemet når det evnt skulle oppstå.

Jeg er for så vidt helt enig i dette - selv om det ikke er gitt at  umedisinert allergi gir et kort liv. Grunnen til at jeg holder tilbake akkurat nå og ønsker innspill er flere, blant annet Belgerpia sitt poeng. I tillegg ser jeg at utbruddene plager ham i liten grad, det klør ikke i det hele tatt og han har ikke vondt/reagerer ved berøring. Det er ingen forskjell på ham under utbrudd og når han er symptomfri (selv om jeg vet at det er vanskelig å si helt sikkert at han er plaget eller ei). Utbruddene får jeg under kontroll ila noen dager, enten med en kort kortison- og antibiotikakur eller i noen tilfeller kun ved lokal behandling. Derfor er jeg usikker på om det kanskje blir litt overkill å sette i gang med (muligens) langvarig og skadelig, daglig medisinering - når symptomene er såpass milde som de er.

Vår furunkulosehund hadde ikke noe lignende ;-) synes ikke det ser ut som furunkulose.

Takk for innspill! Noen utbrudd ligner mer på furunkolose enn dette, men er mest sannsynlig ikke det uansett :) 

Vet hunder som har slitt med furunkulose som har gått over til feks hypoallergenic eller skin care og blitt helt kvitt det :)

Takk for innspill! Men han fungerer veldig dårlig på tørrfor generelt - dårlig mage, pels og hud :(

Jeg tenker at jeg ville pustet med magen til han hadde passert kjønnsmodningsfasene jeg. Så lenge det ikke klør så han blir desperat så ville jeg bare gitt kortison, vasket og behandlet det som våteksem til han var ferdig med puberteten.

Hadde en groenendael hannhund som hadde sånne utbrudd frem til han var drøyt to år, siden har han aldri hatt noe - det var helt klart hormonelt, og ble borte med alderen.

Han fikk ikke noen form behandling annet enn at området ble barbert og så ble han sprayet med aloe vera

Jeg har tenkt på det samme selv, veterinæren sier at det er en mulighet - eventuelt at hormoner forverrer symptomene. Det har blitt ekstremt mye verre nå under siste kjønnsmodning. I tillegg synes jeg det er rart at det alltid kommer på samme sted, og aldri sprer seg til resten av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehandlede sykdommer sliter på kroppen. Men her gjelder det å finne rett behandling. Er det medisiner som er rett behandling eller er det å finne ut av hva han ikke tåler eller er det å tenke utradisjonelt som akupunktur. Det finnes flere veger til ROM

Øreverken som er omtrent kronisk ER smertefulle. Et fåtall av hunder takler det godt p.g.a  veldig god psyke. Jeg hadde selv en allergi hund med kronisk øreværk og både vetrinæren og hun som brukte akupunktur på henne skjønte ille hvorfor hunden var så snill og grei og blid skulle ikke være mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ubehandlede sykdommer sliter på kroppen. Men her gjelder det å finne rett behandling. Er det medisiner som er rett behandling eller er det å finne ut av hva han ikke tåler eller er det å tenke utradisjonelt som akupunktur. Det finnes flere veger til ROM

Øreverken som er omtrent kronisk ER smertefulle. Et fåtall av hunder takler det godt p.g.a  veldig god psyke. Jeg hadde selv en allergi hund med kronisk øreværk og både vetrinæren og hun som brukte akupunktur på henne skjønte ille hvorfor hunden var så snill og grei og blid skulle ikke være mulig.

Ja, det er helt sant. Jeg sier jo ikke at jeg IKKE har tenkt å behandle, spørsmålet er bare om jeg skal sette ham på Atopika eller ikke - og om det er allergi i det hele tatt? :)

Ja, ørebetennelse er kjipe greier, og han får det med jevne mellomrom. Nå behandler vi forebyggende (renser ca 1 gang i uken), og det har god effekt. Ja, da kan det høres ut som at Arthur også er en av dem - for han er helt seg selv,  selv om han har skikkelig ørebetennelse. Han er en fin fyr :wub: Nå fremstår kanskje jeg som en person som ikke gidder å behandle hunden min for sykdom - det er ikke tilfellet. Jeg bare stiller spørsmål ved at veterinæren ønsker å sette ham på livslang medisinering såpass kjapt, og jeg ønsker å finne best mulig behandling for babyen min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt sant. Jeg sier jo ikke at jeg IKKE har tenkt å behandle, spørsmålet er bare om jeg skal sette ham på Atopika eller ikke - og om det er allergi i det hele tatt? :)

Ja, ørebetennelse er kjipe greier, og han får det med jevne mellomrom. Nå behandler vi forebyggende (renser ca 1 gang i uken), og det har god effekt. Ja, da kan det høres ut som at Arthur også er en av dem - for han er helt seg selv,  selv om han har skikkelig ørebetennelse. Han er en fin fyr :wub: Nå fremstår kanskje jeg som en person som ikke gidder å behandle hunden min for sykdom - det er ikke tilfellet. Jeg bare stiller spørsmål ved at veterinæren ønsker å sette ham på livslang medisinering såpass kjapt, og jeg ønsker å finne best mulig behandling for babyen min :)

Kronisk ørebetennelse hadde min som allergiutslag. Det var bare det som var feilen. mye væske i øret og allergien slo ut innvendig. 

Så lenge han ikke virker plaget ville jeg først og fremst tenkt forebyggende tiltak. I forhold til allergi så har du jo husstøvmidd og protein som de to store gruppene som hund kan reagere på. Er det mulig å gjøre noe der? Hva med å bruke akupunktur under den hormonelle perioden?  Selv om allergenet kommer utenfra så trenger ikke hele huden å reagere

Jeg så ihvertfall at tispa jeg hadde med allergi ble bedre etter en akupunktur behandling. Men det forsvant igjen, hun var allergisk mot husstøvmidd, lagermidd, ederkopper, skaumann(alt i slakt med hverandre) og lakseproteinet. Fora henne på Vom og hundemat uten fisk og oljetilskudd men siden jeg bodde i gammelt hus så ble det ikke reint nok i forhold til midd allergien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ikke mulig å behandle utslettet uten bruk av antibiotika? Hvis han får dette ofte blir det mye antibiotika og han trenger vel ganske store doser? Min vet. er kjip på antibiotikaen og bruke ikke det på "sånne småting". Da er det bedre å behandle det lokalt på utsiden. Jeg har noen produkter fra Vibrac som fungerer veldig godt på Nemi når hun få utbrudd av hudbetennelse osv. :)

Hvis slik sjampo fungerer, kan du jo kanskje sløyfe atopicaen? På Nemi så går hudbetennelse o.l. bort etter en ukestid-halvannen ved hyppig behandling. Evt. kan du også prøve å smøre på fuciderm, det er også veldig effektivt :) Har forøvrig også brukt en kortisonspray en del, den fungerer også veldig godt. Da slipper du å gi kortison/atopica i piller, men behandler lokalt i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ikke mulig å behandle utslettet uten bruk av antibiotika? Hvis han får dette ofte blir det mye antibiotika og han trenger vel ganske store doser? Min vet. er kjip på antibiotikaen og bruke ikke det på "sånne småting". Da er det bedre å behandle det lokalt på utsiden. Jeg har noen produkter fra Vibrac som fungerer veldig godt på Nemi når hun få utbrudd av hudbetennelse osv. :)

Hvis slik sjampo fungerer, kan du jo kanskje sløyfe atopicaen? På Nemi så går hudbetennelse o.l. bort etter en ukestid-halvannen ved hyppig behandling. Evt. kan du også prøve å smøre på fuciderm, det er også veldig effektivt :) Har forøvrig også brukt en kortisonspray en del, den fungerer også veldig godt. Da slipper du å gi kortison/atopica i piller, men behandler lokalt i stedet.

Takk for gode råd! :) Ja, jeg vil jo aller helst unngå å brukt antibiotika og kortison sentralt. Har relativt god effekt av malaseb Shampo, fuciderm og en eller annen spray som jeg ikke husker hva heter nå :P Da roer deg seg ila de første dagene :)

Hvilke produkter fra Vibrac bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men tenker på det. Usikker på om det finnes en i Bergen da, noen som vet?

Jeg vet dessverre ikke om noen i Bergen, men det burde finnes vil jeg tro. Det høres ikke noe greit ut for Arthur å slite med stadige utslett og ørebetennelser og da tenker jeg at akupunktur kan være vel verdt å teste ut. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludvig ble for noen uker siden testet positivt på husstøvmidd, pollen, burot og ugress etter å ha hatt sånne utslett på ryggen, nakken og i hodebunnen. Han har også ørebetennelse som ikke har gått vekk etter nå 4 ukers behandling. Allergi er kjedelig, og dyrt. Her skal vi teste ut om en allergisprøyte fra Dr. Baddaky kan hjelpe på plagene hans, pluss at jeg prøver å huske på å ha i fiskeolje i maten (litt vanskelig da fôret står ute hele tiden, men leverpostei-porsjon er gull). 

Anbefaler å få resept på ISADERM VET som er en krem med kortison som har hjulpet utslettene til Ludvig veldig mye, og på ganske kort tid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er produktene vi har brukt:

I det siste har vi brukt den grønne med god effekt

033ea5d6e7b40bb96b1e43b81f724676.jpg

Kortisonsprayen:

fee3eb300b2bd683b614ef4f30a1f472.jpg

Og en mousse vi har brukt. Denne brukt sammen med den grønne sjampoen. Da brukt moussen annenhver dag og sjampoen annenhver dag, altså at hun får behandling hver dag med en av hver. 0256f7dfa26e53bb3028124537b282b9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...