Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikktrening, noen spørsmål


PhilosopherSe7en
 Share

Recommended Posts

Jeg følger Canis sitt nettkurs i klikktrening. Ikke kommet så langt, men hunden forstår nå at klikk er bra osv.

Men når skal jeg legge til kommandoer på hva han gjør?

To eksempler. Jeg klikker hver gang han sitter seg og gir godbit. Men når begynner en å legge til kommandoen "sitt". Er det i det hunden har satt seg, eller i forkant?

Hva med på plass? Jeg ønsker jo at han skal komme til meg og sette seg på siden. Men når skal kommandoen legges inn? I det jeg roper på ham, eller i det han faktisk sitter seg ned korrekt ved siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer leksjoner om det å sette på kommandoer etterhvert. Det varierer litt hva folk anbefaler, jeg mener klikkerboka sier at du ikke bør sette på kommando før hunden kan øvelsen slik den skal være. Da begynner du med å si kommandoen idet hunden gjør øvelsen, klikk og belønner. Etterhvert "flytter" du kommandoen slik at du sier den før hunden gjør øvelsen. Videre kommer stimuluskontroll, der du lærer hunden å ikke tilby øvelsen uten kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger Canis sitt nettkurs i klikktrening. Ikke kommet så langt, men hunden forstår nå at klikk er bra osv.

Men når skal jeg legge til kommandoer på hva han gjør?

To eksempler. Jeg klikker hver gang han sitter seg og gir godbit. Men når begynner en å legge til kommandoen "sitt". Er det i det hunden har satt seg, eller i forkant?

Hva med på plass? Jeg ønsker jo at han skal komme til meg og sette seg på siden. Men når skal kommandoen legges inn? I det jeg roper på ham, eller i det han faktisk sitter seg ned korrekt ved siden?

 

Dette kommer senere i kurset, som Simira skriver. Så bare fortsett på den måten du har fått instrukser om til neste trinn kommer. 

Jeg legger på kommando i det hunden gjør det jeg vil, prøver å time det slik at det er nesten på slutten av handlingen (eller slik at det er ingen vei tilbake), slik at han ikke blir distrahert av at jeg plutselig sier noe. Med sitt f.eks ville jeg sagt "sitt" i det rumpa treffer bakken. Også klikk og godbit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...