Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Hei, har en hvit gjeterhund hannhund som jeg har et stort problem med han, vi flyttet for ikke så lenge siden, men har hadd dette siden jeg fikk han som valp.

Etter at vi flyttet så har det gått fra piping og litt graving til konstant graving, uling, hyling, biter buret, bøyer/ødelegger buret, svetter potene av seg og mye mer. Har fått oppgaver av konsulent men dette gjør det værre.. 

Han kan ikke være løs etter som han grever opp treverk og skraper ned veggene og ødelegger ting i huset og seg selv. 

Har prøvd noen tabeletter men det har ikke hjulpet noe serlig, prøvde også noe peromoner fra dyrebutikken og det har heller ikke hjulpet.. Har prøvet å legge inn klær som lukter som meg og hadd på radio, filmet med hundekamera, hørt stemmen min via den men alt ser ut til å gjøre det værre..

Er det noen som har tips med hva man kan gjøre? Han er bare 16 måneder, og er herlig ellers som en energisk hannhund kan være.

Jeg har enda ikke prøvd kastrering, prøve å ha en annen hund der, ha han på forvert for å se om det kan hjelpe, ha på beroligende halsbånd, er lite hjemmet osv. :hmm:

Har jo ikke lyst å avlive eller omplassere så om noen kunne ha hjulpet eller komme med råd så hadde jeg vært utrulig takknemlig :)

unnskyld om det er skrevet feil, men måtte skrive alt på mobil med autokorrekt med engelsk på..

Endret av TheRoomPet
Skrevet (endret)

Du kan jo starte med at han ikke er aleine hjemme før han faktisk tåler det? Her ville jeg starta med rolig tilvenning av det å være aleine hjemme, noe det virker som du kanskje ikke har vært så flink på, iogm at han har vært sånn siden du fikk han. Rett meg gjerne om dette er feil.

Tommelfingerregelen når en har med hunder å gjøre, er at en vender dem til å være aleine hjemme før en forlater dem. Om korrekt, rolig og gradvis tilvenning ikke fungerer, må en sørge for at hunden slipper å være aleine.

Endret av SandyEyeCandy
  • Like 1
Skrevet

Har gått i frå ein hund som ikkje tålte at eg gjekk ut ytterdøra før ho starta orkesteret sitt, til at ho no kan vere heime ein heil arbeidsdag.

Starta heilt frå starten av, men prøvde med iHarmoni (funka dårlig her, men har funka bra ho andre), the anxiety wrap (som ho hata over alt på jord, så slutta etter 1 veke) og til slutt Clomicalm som vi fikk på resept hos veterinæren. 
Har lagt ned ein goood del månadar i treninga, og starta med og gå ut i nokre sekund, så øke tida minutt for minutt. Når eg var oppe i 30 minutt økte eg gjerne med 5-10-15 minutt, men veksla på tida. At eg gjerne gjekk ut og var vekke i 5 minutt, seinare i 15 minutt, så 1 minutt osv...

Men eg hadde muligheten til og ta ho med meg i bilen og la ho vere der i arbeidstida i denne prosessen, for der er ho rolig. Og når vi var komt opp i litt tid, vart ho gjerne henta av mamma når ho var ferdig på arbeid før meg.
Men det skal seiast at udyret mitt aldri har rasert eller prøvd å grave seg ut, ho berre ulte, tissa på golvet og kunne finne på å rive ned ting frå stuebordet.

Så det beste er vel gjerne og starte heilt på nytt.

Skrevet

Jeg har ei på snart 6 mnd. som heller ikke vil være alene hjemme. Vi har ikke prøvd å drøye tiden sånn alt for mye, så når hun er urolig så "bare" bråker hun. Hun ødelegger ikke noe. Men klart, hadde jeg fortsatt å bare dra i fra henne mer enn hun takler, så ville det nok eskalert.

Løsningen for oss har vært å ha henne i bilen mens vi er på jobb og skole. Bilen står i parkeringsgarasjen(vi bor i blokk) og sambo har vært nødt til å begynne å ta bussen til jobb. Jeg studerer og har dermed kortere dager enn han, derfor er hun ikke med han på jobb. Pluss at det har vært ganske varmt ute, så det har ikke vært aktuelt å ha henne med. Parallelt med å ha henne i bilen når vi MÅ gå i fra henne, så jobber vi med å være alene i leiligheten på en slik måte at hun ikke rekker å bli engstelig. Det tar tid, men om man gjør det gradvis og forsiktig på en måte som hunden takler, så får man så mye mer igjen for det når man en dag har kommet så langt at man kan gå i fra hunden en arbeidsdag. 

I bilen kan hun være alene i 5-6 timer uten problem. I leiligheten klarer hun alt i fra 2 minutt til 10 minutt, så det tar tid. Anbefaler deg å begynne på scratch og finne en annen løsning for hunden når du MÅ dra i fra den. Enten ha den i bilen om den trives der, eller om noen kan passe den(ei venninne av meg har løst det på den måten) eller evt. hundebarnehage om du har økonomi til det. Hvis du trener på å være alene, men likevel må gå i fra den når du drar på jobb, så har ikke treningen noe for seg og du vil antagelig for en hund som blir mer og mer redd.

Mi foretrekker forøvrig å gå mest mulig løs. Bråket starter veldig fort med en gang hun er i bur. Har prøvd inngjerding med kompostgrinder, og det har fungert fint, men det ser ut til det fungerer enda bedre når hun får gå helt løs i leiligheten, spesielt om hun får være helt løs sammen med den voksne min.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...