Gå til innhold
Hundesonen.no

Sauebonde skjøt hund på rømmen (Sørfjord, Sortland)


Alzenas
 Share

Recommended Posts

Hvis hunden stresses av å jaktes av en sur gammel gubbe, kan den lett falle over i frustrasjon og stress og dermed pushes til å bite etter sau.

Og dette vet du?

Tidligere erfaringer er at når en hund er i denne formen for jaktmodus er den "blokkert" for andre påvirkninger. Selv ikke rop eller skudd i lufta får den til å avslutte jakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauereinhetsbeviset sier ingenting, nei. Det er heller ikke poenget her. Det er at bonden valgte å gå på hundejakt, framfor å varsle eier, som vedkommende visste at lette etter hunden sin...

"– På ettermiddagen kom hytteeieren i Sørfjorden kjørende. Jeg fikk han stoppet og sa jeg hadde prøvd å ringe han for å spørre om han hadde sett hunder, forteller Nikolaisen.

– Ja, det hadde han sett, og den grå hunden var skutt, var det han sa til meg. Han sa de hadde jaget etter sauer inne i Sørfjorden, sier Raymond Nikolaisen, som ble vist bilder av et lam som var i live.

Lammet hadde blødd fra snuten og vært bitt etter nakken på, men ble tatt hjem i live av sauebonden, Kåre Skivik."

Du mener at saueeieren burde ringt hundens eier mens hunden jaget sauene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det vel også fram at denne hytteeieren (?) hadde sett og filmet hundene, og så tilkalt bonden, som så kom og skjøt bikkja. Hele poenget her er vel at hundeeier (som de visste hvem var) burde ha vært kontaktet med en gang. Og det hele må nødvendigvis ha tatt sin tid. Om bikkja tok for seg av sau, skulle det vært litt mer skader enn en skramme på et lam...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

"– På ettermiddagen kom hytteeieren i Sørfjorden kjørende. Jeg fikk han stoppet og sa jeg hadde prøvd å ringe han for å spørre om han hadde sett hunder, forteller Nikolaisen.

– Ja, det hadde han sett, og den grå hunden var skutt, var det han sa til meg. Han sa de hadde jaget etter sauer inne i Sørfjorden, sier Raymond Nikolaisen, som ble vist bilder av et lam som var i live.

Lammet hadde blødd fra snuten og vært bitt etter nakken på, men ble tatt hjem i live av sauebonden, Kåre Skivik."

Du mener at saueeieren burde ringt hundens eier mens hunden jaget sauene?

Sånn jeg leser artikkelen du siterer var alle muligheter for at eieren kunne blitt kontaktet tilstede ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg ha det nevnt at "den gamle gubben" som jeg kalte ham her tidligere, og sauebonden kjenner hundeier også på privaten, hunden ble brukt i det lokale jaktlaget, og ja, de kjente hverandre - og de var veldig klar over hvilken og hvem sin hund de skjøt. "Den gamle gubben" ringer sauebonde for å fortelle at han har sett hunden, og sauebonden hiver seg i bilen og det tar en god halvtime å kjøre innover til fjorden.

Er det noe som er i det minste sikkert i denne saka så er det at begge kunne ha kontaktet eieren.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer det vel også fram at denne hytteeieren (?) hadde sett og filmet hundene, og så tilkalt bonden, som så kom og skjøt bikkja. Hele poenget her er vel at hundeeier (som de visste hvem var) burde ha vært kontaktet med en gang. Og det hele må nødvendigvis ha tatt sin tid. Om bikkja tok for seg av sau, skulle det vært litt mer skader enn en skramme på et lam...

Nei det behøver nødvendigvis ikke være slik at bonden ville funnet sauene drept. Det avhenger av omstendighetene. Avisen gir vel få holdepunkter for å trekke konklusjoner,. Etter hva jeg forstår har politiet på nåværende tidspunkt ikke gjort det m h t denne konkrete saken. Men dersom det er slik som det er skrevet ovenfor at det er utvidet båndtvang i området så er vel dette noe som hundeeieren er kjent med? Og dersom det er slik at hunden var i et saueområde eller i ferd med å jage sau så er det vel opp til sauebonden å prioritere hva som burde gjøres. Varsle hundeeieren først eller avverge drap av egne husdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Wow. Jeg er overraska over utfallet faktisk.

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...