Gå til innhold
Hundesonen.no

Pinscher


Pixie
 Share

Recommended Posts

Jeg har ikke, men kjenner flere godt. Hva vil du vite? Lettere å svare hvis du er litt mer konkret :) Men kort fortalt er min opplevelse av rasen at den er enkel å ha med å gjøre. Kan ha litt vokt, bjeffe når det kommer folk. Så har de jakt og større radius på tur enn feks mine staffer. De kan være reservert overfor fremmede, men her er det forskjell på linjene hvor mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Cloudberry og @Krelise har pinscher ihvertfall.

Har aldri hatt selv, men vært litt aktiv i klubben og på treff siden jeg egentlig skulle ha pinscher.

Lite vokt, men kan ha vakt. ;) Men ikke noe gneldrebikkje, stort sett. Og en god del jaktinstinkt. Jeg kjenner folk som har 99% innkalling på sine, og noen som aldri kan ha sine løs.

De har uendelig mye energi i unghundalderen, med det som hører med av unoter og frustrasjon. Jeg kjenner flere som har slitt seg gjennom den. De krever også ganske mye motivering fra eier for å gidde å jobbe med f.eks. lp. Men ellers er de relativt friske og fine hunder som er med på det meste. Litt mer førerorientert så hadde de garantert vært min neste hund, men neste gang skal jeg ha noen som ber meg om å få jobbe, ikke omvendt. :P

Raseklubben har et fint forum, så anbefaler deg å ta en tur innom der. http://norskpinscherklubb.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde, Uva min er ikke mer. Vi avlivet henne i desember, pga phtvl/phpv og katarakt. Men jeg kan jo svare litt likevel. Som Teserere er inne på er det enklere å svare om du spør om konkrete ting. Krelise har også skrevet fine innlegg i ulike rasetråder som du sikkert finner om du søker litt.

Men ja, passer veldig fint som førstegangshund spør du meg, hvis man liker den typen hund. De er krevende i unghundperioden (noe som ga utslag i makulering her i huset. Aner ikke hvor mange tusen den bikja kosta i ødelagte sko, jakker ++), men jevnt over en kjempefin allroundhund som ikke er ekstrem på noe vis. Perfekt størrelse (hverken stor eller liten) og nada pelsstell er jo også pluss for min del.

Vi savner Uva hver eneste dag, og skal ha ny pinscher i hus når mopsen er borte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte pinscher en stund etter at vi feiga ut på Chow Chow. Det er fortsatt Chow som har en spesiell plass i hjertet, men vi orker ikke alle helseproblemene. Ei heller stigmatiseringen... Så vi har landa på Tibetansk terrier, ansett som en frisk rase og kanskje mer passende for førstegangskjøpere. Og med valper tilgjengelige nå, så vi slipper å vente et halvt år i uvisshet.

Men takk for alle bidrag, liker fortsatt pinscher :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...