Gå til innhold
Hundesonen.no

Bo i Oslo med hund? Turmuligheter og gode dagpass eller hundeluftere?


Siljesen
 Share

Recommended Posts

Jeg vurderer å flytte til sør/østlandet, og har begynt å se meg om etter jobber. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å bo i Oslo, men så er det kommet en spennende jobb som jeg kunne ha lyst til å søke på. Så da lurer jeg på hvordan det er å bo i Oslo med hund? Kontorsted vil være i bydelen Alna/furuset og er i nærheten av t-bane.

Tenker at det er mest praktisk å bo i samme bydel som jeg eventuelt skal jobbe, hvordan er det å bo i den bydelen, områder som anbefales? Ser på Finn.no at det er flere steder til salgs på furuset og Linderud. Er det trygge områder, og har de turområder i nærheten?

Jeg konkurrerer i LP og Rally, er det noe treningsmiljø eller klubber i nærheten?

Hunden min kan fint være alene en arbeidsdag, men ser for meg at om det fantes et tilbud om dagpass 1-2 ganger i uken kan det være noe å undersøke. Er det noen som vet om noen gode steder i det området? Evt. om det er noen hundelufte-firma som henter hunder i den bydelen som ikke er type gå tur med 15 hunder på en gang?

Jeg har aldri bodd i Oslo før, så blir veldig glad for tips og råd. Om jeg ikke skal utelukke Oslo fra jobbsøkeprosessen har jeg kanksje litt bedre sjangs til å få en spennende jobb. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt litt lenger inn da vel (lørenskog/rælingen). Mange fine turområder og vi er en gruppe i lørenskog hundeklubb som trener mye rally og lp sammen + reiser rundt på stevner :)

Gikk på skole noen år på furuset og det er mye skog rundt der. Vet ikke hvordan treningsmiljøet er da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig fint å bo i Oslo med hund, fine turmuligheter i området er det jo omtrent alle steder unntatt midt i sentrum. :) Jeg er i hvert fall godt kjent på østkanten og kan ikke komme på et sted å bo der man ikke har skog i nærheten...

Dersom du skal ta kollektivtransport til jobb vil jeg anbefale å bruke litt tid på å finne ut hvilke områder som er aktuelle. Finn ut hva du vil ha som maks reisetid og sjekk på ruter.no hvor langt det er fra *dit* til *jobbadresse*. Det kan være kortere reisetid til steder lenger unna om det går buss eller t-bane direkte - f.eks. tar det bare 10 min. med buss fra Grorud til Alna, under 10 min. med t-bane fra Tveita til Furuset - poenget er, mulig du kan se på langt flere områder enn det som er samme bydel. Å holde seg på østkanten er nok lurt da.

Når det kommer til hvilke områder som er trygge, tja... Det kommer an på hva man legger i det. På f.eks. Furuset er det mye innvandrere, på Alna er det vel hovedsaklig industri. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å bo der selv, men vet jo at det finnes folk som synes østkanten er ''skummelt''. :)

Treningsmiljøer er jeg ikke så kjent med... Men jeg vet at Oslo og omegn dressurklubb holder til i Maridalen, der kan man trene AG, LP, RL, bruks. Men hvis man tar kollektivtransport er det ikke umulig at det er enda kortere til klubber som holder til i Akershus, f.eks. Lørenskog, dersom man har flaks med direktebuss/tog.

Hundepass kjenner jeg ikke til, aldri brukt det før, men jeg tror nok det er ganske trygt å si at det finnes - og sannsynligvis har man flere å velge der enn de fleste andre steder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @ElisabetHH at det er stort sett fine turmuligheter uansett hvor man bor i Oslo, i hvert fall i de områdene jeg kjenner til. Men, det er betraktelig flere mennesker på tur samtidig som deg i Oslo, enn der hvor du er fra. :teehe: Jeg er veldig glad i området Oppsal ol, altså rundt Østensjøvannet/Østmarka, men det er jo masse muligheter!

Eller så kan jeg jo hinte om at det er veldig fint å bo på Hadeland, med flotte turmuligheter, trivelig og aktiv hundeklub, mulighet for dagpass og en liten togtur inn til Oslo :whistle:

Jeg ville i hvert fall ikke ha utelatt Oslo fra jobbsøkerprosessen fordi du er redd for at det ikke er noe trivelig sted å bo. Jeg synes det å bo i Oslo har fått et ufortjent dårlig stempel blant folk som aldri har bodd i Oslo (sånn generelt, vet ikke hva du tenker om det) :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @ElisabetHH at det er stort sett fine turmuligheter uansett hvor man bor i Oslo, i hvert fall i de områdene jeg kjenner til. Men, det er betraktelig flere mennesker på tur samtidig som deg i Oslo, enn der hvor du er fra. :teehe: Jeg er veldig glad i området Oppsal ol, altså rundt Østensjøvannet/Østmarka, men det er jo masse muligheter!

Eller så kan jeg jo hinte om at det er veldig fint å bo på Hadeland, med flotte turmuligheter, trivelig og aktiv hundeklub, mulighet for dagpass og en liten togtur inn til Oslo :whistle:

Jeg ville i hvert fall ikke ha utelatt Oslo fra jobbsøkerprosessen fordi du er redd for at det ikke er noe trivelig sted å bo. Jeg synes det å bo i Oslo har fått et ufortjent dårlig stempel blant folk som aldri har bodd i Oslo (sånn generelt, vet ikke hva du tenker om det) :ahappy:

Ja, regner med at det betraktelig mer folk på tur. :P i morges da jeg gikk tur møtte vi en annen person og vi ble like overrasket begge to. hehe. så forskjell vil det evt. bli helt klart. Takk for tips på områder, skal sjekke ut :)

Her jeg bor er det generelt sett på som et lite mareritt å bo i Oslo, men de ser jo stort sett bare sentrum når de er i byen. Oslo er så mye mer enn sentrum, selvom jeg bare har sett en liten flik av byen selv. Skulle jeg bodd i Oslo uten hund ville jeg helst bodd på torshov, men vil helst nærmere marka med hund.

Hadeland høres fristende ut da ;) dukker det opp noen jobber i nærheten skal jeg vurdere å søke :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk alna, lutvann, tveita og det meste av østkanten har mange fine turmuligheter. Trivdes godt når jeg bodde på Lutvann og fant fort ut hvor jeg kunne gå for å unngå de "vanlige" turfolkene.

Med t-bane eller bil så har du en god utvidelse av turmuligheter.

Ellers er det også lett å pendle med tog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsal! :) Trives knallgodt. Personlig liker jeg ikke Tveita og Haugerud så innmari godt (tenker da på å bo der), så jeg ville heller sett på Oppsal, Godlia, Skøyenåsen, Helsfyr eller Etterstad.

På Skullerud, litt forbi Oppsal, er det både friområde for hund og et treningsmiljø. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint å bo i Oslo med hund! Jeg bor rett i skogkanten og på de små stiene møter jeg aldri noen. Som alle andre steder er det mange folk på grusveiene, særlig på søndager. Nå er jeg ikke så redd for å møte på folk, og det er jo flere mennesker her enn på vidda :P Om du ønsker privat hundepass, kan du sikkert legge det ut på Finn og få napp. Organsiserte hundepassere lever jo av dette og har derfor flere hunder. Jeg er veldig glad i å bo her og kommer aldri til å flytte fra Oslo igjen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Furuset og Linderud har gode turområder, men jeg har mer erfaring med skogene ved Linderud. Jeg kjenner et par andre med hund som bor på Furusetkanten, og de kan også anbefale områdene rundt der (åh, jeg savner skogene rundt Mariholtet, kjenner jeg!). Furuset ligger på andre siden av dalen fra Linderud. Og jeg synes at Linderudområdet er et fint sted å bo med hund om du jobber i Oslo. Egentlig de fleste stedene med grønne lunger/skog i Oslo er bra, men du må føle deg frem til hva _du_ liker. :)

Kollektivtilbudet i Oslo fungerer veldig bra, synes jeg.

Lykke til i Oslo!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Jeanette ang steder, du har marka rett utenfor døren omtrent. Har bodd i boligfelt på Tveita, og da hadde jeg skogen bare noen meter utenfor døra mi. Kunne gå i timesvis om du ville. Veldig deilig når man har hund :)

Ellers kan jeg anbefale Asker og Bærum Hundelufting på det sterkeste. Du kan slappe helt av og vite at hunden din får den beste oppfølging fra hundelufter kommer til den er levert. 100% pålitelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går veldig fint å ha hund i Oslo ? Jeg bor på grunerløkka, og det er ikke noe problem - flere parker i umiddelbar nærhet, men ikke skogen?

Jeg synes det er fint på Oppsal, går gjerne tur der.

Men mitt største tips er å sjekke pendlevei/kollektiv, gå ut i fra det og velg område litt etter det. Sammenligne områder mot hverandre. På Torshov er det veldig fint?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et hyggelig rekkehusområde i bydel Alna, Ellingsrud nærmere bestemt. Veldig hyggelig sted, 10 min fra mitt hus til t-bane og et par km til Lørenskog. Østmarka med fantastiske turmuligheter er rett utfor husveggen, og det er sjelden jeg møter folk (tro det eller ei), når vi har kommet litt inn i skogen og ikke går lysløypa/grusveien.

Kan anbefales og her kjenner vi oss absolutt trygge :-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å pendle med tog inn kontra kollektivt innad i oslo kan ofte være like lang tid reisevei messig. Så man kan bo litt ut fra oslo og jobbe i sentrum.

Vi brukte tre kvarter fra Røa og til sentrum også et kvarter fra holmlia inklusiv gåing hjemmefra :P (buss vs tog :P )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å pendle med tog inn kontra kollektivt innad i oslo kan ofte være like lang tid reisevei messig. Så man kan bo litt ut fra oslo og jobbe i sentrum.

Vi brukte tre kvarter fra Røa og til sentrum også et kvarter fra holmlia inklusiv gåing hjemmefra :P (buss vs tog :P )

Godt tips, takk :) Er så vant med å bruke 10 min på jobb, så jeg må nok justere forventningene om jeg flytter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg flyttet til oslo i april med hund, for ett år. Bor 13 min med t-Banen unna jobb, så 15-16 min dør til dør hvis jeg treffer bra. Det er deilig, minst mulig tid til transport. Bor på endestasjon, bergkrystallen på Lambertseter. Kan gå til Østmarka, ca 3 km, men kjører også ofte 5 min for å starte lenger inn i marka. Eller bare for å variere. Mitt tips er å bosette seg ved t-banen, ikke buss/trikk, og passe på at linja ikke skal være ute av drift pga oppdateringer e.l. Virker som det er uendelig med turmuligheter, men også mye folk på populære områder, så det tar kanskje litt mer tid å finne de stedene uten mye folk. Har også sett og hørt om flere luftetjenester, feks who let the dogs out (google it). Jeg trenger også pass innimellom, og prøver finne en kennel jeg kan stoler på. Syns det nesten er for mange valg! Men det går fint av å bo i Oslo med hund er min erfaring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krimman Binas og Hadeland hundesenter har jeg hørt mye bra om fra kresne venner.

Ellers er min erfaring litt det motsatte, jeg bosetter meg heller nær buss eller trikk fordi de har et videre nett og flere overgangsmuligheter. Ellers så skal man ikke langt fra de mest populære utfartsstedene før det er ganske rolig de fleste steder i Oslomarka. Sognsvann er det eneste stedet jeg unngår, samt Bogstad og Skullerud i helgene, muligens Maridalen også da.

Men ellers er det en drøm å bo i Oslo med hund. Vi bor på Disen/Tonsen og har 10 minutter til skogen med uendelige turmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...