Gå til innhold
Hundesonen.no

Råforing - Bra eller dårlig?


Gro og Sienna
 Share

Recommended Posts

Kva er ditt syn på råforing? Eg spørr fordi eg møtte ein person som jobba for ein kjent tørrforprodusent, og når eg nemnte til denne personen at eg råfora i hovudsak til hunden min, så sa denne til meg at første måltid av råfor eg gir til hunden min, det blir feilærnering.

Personen påstod at dette tørrforet (som eg bruka som supplement når vi er ute på tur og slikt... da er råfor litt klisserier :) ) er alt ein hund treng for å kunne vokse og leve godt. Altså, eg er IKKJE imot tørrfor, bruker jo det sjølv.

Men det er jo litt rart at det blei påstått at råforing er feilernæring fra første måltid, for hunder er da kjøttetere fra naturens side. I tørrfor er det ikkje mange prosenta kjøtt, mykje korn og mel gjerne...

Eg fora Vom og Hundemat, laks, svinekjøtt, kylling, får og ellers det eg har av kjøtt. Ho får litt bein også. Blir ikkje så veldig mykje innmat, da eg i hovudsaklig fora på V og H nr 25 (med laks) og det skal vere fullfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

På en måte har faktisk tørr-for selgeren rett. Det vil si det er populært å rå fore og det er ikke alle som setter seg skikkelig inn i hva hunden trenger men bare hopper i det og da blir det feil ernæring. Også er det noe kliss når du skal på tur med råfor. Men det beste alternativet der er Provit sin frysetørket for. Må tilsettes vann men mener 100 gram tilsvarer 400 gram.

Jeg bruker Vom og Hundemat sin med laks som fullforer og det sier jo produsenten et det er også. Jeg er veldig fornøyd med foret både i forhold til pris møkk som komemr ut etter han og pels og det at det er kortreist og vi bruker et avfallsprodukt til noe bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte har faktisk tørr-for selgeren rett. Det vil si det er populært å rå fore og det er ikke alle som setter seg skikkelig inn i hva hunden trenger men bare hopper i det og da blir det feil ernæring. Også er det noe kliss når du skal på tur med råfor. Men det beste alternativet der er Provit sin frysetørket for. Må tilsettes vann men mener 100 gram tilsvarer 400 gram.

Jeg bruker Vom og Hundemat sin med laks som fullforer og det sier jo produsenten et det er også. Jeg er veldig fornøyd med foret både i forhold til pris møkk som komemr ut etter han og pels og det at det er kortreist og vi bruker et avfallsprodukt til noe bedre

Ja, er enig i at ikkje alle sett seg inn i dette, men tenker sjølv at eg prøvde å forklare henne at eg brukte V og H, men dette var altså ikkje fullverdig for dette heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

JA men du snakker da med en selger den skal fremme sitt produkt. Jeg fikk den at med Vom og Hundemat så fikk dem ikke i seg nok vitaminer og mineraler hver dag. Hmmmmmmmmmm min spiser fra 900 gram om dagen til ca 1,5 kg så jo jeg tror da han får dekt sit behov.

Men spiser hunden langt under den anbefalte dosen for å holde vekt og pels så bør en kaskje tenke på om det finnes et bedre for til hunden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg veterinær eller noen ekspert på foring, men på begge mine hunder er det råforing som har fungert best. Første hunden min gikk i mange år på tørrfor og var ofte dårlig i magen og hadde problemer med øyne/hud. Etter at vi begynte med rått forsvant de problemene.

Jeg har ingen ting i mot tørrfor. Hender jeg bruker det også i perioder, men jeg vil ikke si at råforing er farlig, så lenge man gjør det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råforing funker veldig bra på min. Jeg må dog gi han litt ris eller noe annet innimellom for at han ikke skal bli alt for hard i magen, men avføringa blir jo halvvert, og pelsen mye finere. Synes han holder seg bedre i kroppen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råforing er vel og bra, men hunder har ikke vondt av tørrfôr heller. Det er mange veier til Rom, og mange typer for av ulik kvalitet. Det hunden er i passe hold med fin pels og ikke har mangler på, er bra nok. :)

Jeg syns råforing fra grunnen av virker slitsomt og styrete, med tanke på å passe på at hunden for litt av alt den skal ha. V&H forer jeg med selv, det er praktisk nok. Mye gris med det også til tider, men til gjengjeld eter bikkja med liv og lyst av den maten. Så da er jo det godt for akkurat min hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt ann på, om man bare gir bikkja det man finner i frysedisken, eller om man bruker Vom&Hundemat. Sistnevnte er vitaminisert og mineralisert, og er like riktig sammensatt som tørfòr sånn sett -bare uten vegtetabilsk innhold. Hunden blir ikke feilærnert av det, men om den kun lever på koteletter er det jo noe annet.


Jeg fòrer mine hovedsakelig på Vom&Hundemat, men i sommer har de fått tørrfòr i tilleg. Og jeg må si, at uansett hvor godt renomè og hvor godt rykte den event tørrfòr typen måtte ha - Jeg er ikke imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...