Gå til innhold
Hundesonen.no

Våteksem eller ringorm?


Recommended Posts

På mandag var jeg ute og gikk tur med ei venninne og hennes hunder. Vi gikk i skog og myr, ergo vått og gjørmete denne flotte sommeren. Etter å ha vært hjemme en stund så kjente jeg at pelsen hadde klumpet seg litt mellom hals og frambein. Tenkte ikke mer over det siden han hadde både badet og gått i gjørme. Spylte han raskt for å få vekk det verste. Når vi la oss var den klumpen der fortsatt og tenkte vel igrunn at jeg hadde bomma på den. Den var hard og tørr, med 100% sikkerhet da vi sover sammen og jeg alltid har nesa på brystkassa hans når vi sovner. I dag luktet han fortsatt myr så tok han i dusjen og dusjet han ordentlig. Tørket han og gikk å la oss i sofaen. Etter ei stund merket jeg at han var våt på en flekk og så nøyere etter da hadde han verk der. Renset og tok bilde. (Bilde nr 1) 3 stk sa våteksem så jeg reiste bort og fikk barbert flekken for å se ordentlig etter. Og min mor sa plutselig "æsj det der ligner på ringorm". Så nå har jeg googlet (selvfølgelig) og det kan ligne. Så nå blir jeg usikker. Vi er jo mange dyr som har vært i kontakt og mennesker. Til sammen 8 hunder, 4 katter og 8 mennesker. (Medregnet venninne m familie og hunder)

Noen tanker? Ringer veterinær kl 0900 i morgen uansett. Men alltid greit å høre tanker.

post-13130-1438215162,5608_thumb.jpgpost-13130-1438215265,4496_thumb.jpg

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Liten kvise det har gått hull på - behandle det som våteksem tenker jeg - potetmel tørker ut.

Ringorm begynner ikke som tørre klumper, det er heller ikke verkende sår - det er mer skav i huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan minne litt om såkalt "hotspot". Det er en variant av våteksem, men brer seg ikke så mye utover.

Jeg har hatt en hund som fikk hotspot fra tid til annen. Veterinæren ga meg fusidinsalve eller krem, men etter hvert ble bakteriene resistente. Jeg gikk derfor over til grønn leire som kan kjøpes på tube i helsekostbutikken. Jeg smører det på og det tørker ut hotspoten. Jeg lar leira sitte på til den detter av av seg selv. Da har det kommet ny, fin hud under. Det tar 1 - 3 dager før man ser at betennelsen er på retur - skurven blir sittende noe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan minne litt om såkalt "hotspot". Det er en variant av våteksem, men brer seg ikke så mye utover.

 

Jeg har hatt en hund som fikk hotspot fra tid til annen. Veterinæren ga meg fusidinsalve eller krem, men etter hvert ble bakteriene resistente. Jeg gikk derfor over til grønn leire som kan kjøpes på tube i helsekostbutikken. Jeg smører det på og det tørker ut hotspoten. Jeg lar leira sitte på til den detter av av seg selv. Da har det kommet ny, fin hud under. Det tar 1 - 3 dager før man ser at betennelsen er på retur - skurven blir sittende noe lenger.

Hva er forskjellen på hotspot og våteksem? For jeg har hørt at det er ikke noe forskjell..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på hotspot og våteksem? For jeg har hørt at det er ikke noe forskjell..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har aldri hatt vanlig våteksem på mine hunder, men så vidt jeg har skjønt, så dekker vanligvis våteksem et større område av huden. Og blir jo da også tilsvarende vanskelig å behandle med salver eller som jeg bruker: Grønn leire.

Hotspot har begrenset utbredelse - omtrent som en 5-krone, men det kan til gjengjeld sitte ganske dypt.

Jeg vil anta at det handler om to relativt like bakterier, men er usikker på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt vanlig våteksem på mine hunder, men så vidt jeg har skjønt, så dekker vanligvis våteksem et større område av huden. Og blir jo da også tilsvarende vanskelig å behandle med salver eller som jeg bruker: Grønn leire.

 

Hotspot har begrenset utbredelse - omtrent som en 5-krone, men det kan til gjengjeld sitte ganske dypt.

 

Jeg vil anta at det handler om to relativt like bakterier, men er usikker på dette.

Våteksem starter som små utbrudd de også, men blir større hvis det ikke blir behandlet..

Nei, det var det jeg mente ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre så har flekken vokst litt og verker like mye. Jeg renser og holder det tørt. Vi fikk time i morgen hos veterinær så får vi se hva dem sier.

Vanligvis er han jo helt i 100 , men nå labber han bare bort til nærmeste plass å legge seg. Selv om jeg holder opp kosekluten. Så noe er hvertfall galt enten det er våteksem, hotspot eller bare ett infisert sår :( får jo litt vondt av han stakkar, ikke engang katta greier å erte han opp :P

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var heldigvis ett gnagsår av selen, mest sannsynlig pga at han var våt. Og pga møkk hadde det blitt betent. Så nå skal det stelles 2 ganger i døgnet i ei uke med ei salve så får vi se :) det blir ny sele på lillegutt ja! :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...