Gå til innhold
Hundesonen.no

För som får hunden opp i vekt


HHC
 Share

Recommended Posts

Hallo

Jeg sliter litt med å få partysvensken opp i vekt. Han er ingen storspiser, men nå spiser han nå to måltider daglig sånn ca jevnt. Han går nå på kaloriforet til four friends, og selv om han får langt over daglig mengde for sin vekt går han jo ikke opp i vekt. Det er så ille at dommere på utstilling påpeker at han er for tynn og markert i kroppen, så jeg skulle gjerne fått ham opp en kilo. Er det noen som kan tipse om för hunden legger kjapt på seg av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

Jeg sliter litt med å få partysvensken opp i vekt. Han er ingen storspiser, men nå spiser han nå to måltider daglig sånn ca jevnt. Han går nå på kaloriforet til four friends, og selv om han får langt over daglig mengde for sin vekt går han jo ikke opp i vekt. Det er så ille at dommere på utstilling påpeker at han er for tynn og markert i kroppen, så jeg skulle gjerne fått ham opp en kilo. Er det noen som kan tipse om för hunden legger kjapt på seg av?

Royal canin 4800 evt med en god desj olje oppi bare for kaloriene sin del.

OT: At dommere på utstilling kommenterer at hunden er tynn er vell ikke nødvendigvis det samme som at hunden behøver å legge på seg. Hvor gammel er han? Mine unghunder har stort sett vært sånn at de holder vekten, men de legger ikke på seg over et vist punkt uansett hvor mye jeg forer, før de blir litt eldre. Er hunden voksen ville ihvertfall jeg heller ha trent på hunden masse heller enn å fore den på. Det går ikke like raskt, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H bruker å duge. Trengs det litt ekstra går det ann å spe på med litt ister. Så også at v&h har egne pølser med rent kyllingfett. Tenker å teste det på et par stykker ut over høsten.

Ellers enig at en eksteriørdommers uttalelse på akkurat dette området ikke bør være noen pekepinn, kanskje tvert i mot :P Men skjønner jo at du vil ha best mulig resultat, og da får jo bikkja heller være litt feit en periode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Noen av hunden går opp hvis dem får for mye carb, så ei jeg møtte på utstilling holdt hunden slank men fora den ekstra på vafler kort tid i forvegen for å få vekta opp dit dommeren ville ha hunden for så å gå ned i vekt igjen etter utstillingen.

ellers ville jeg satset på å bygge muskler på hunden, da trenger du næringsrikt for som vom og hundemat eller høy energi tørr for samtidig med økt fysisk aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvor gammel er hunden da? Er det snakk om en unghund som spiser greit, men bare er litt tynn så utstillingsdommere reagerer, så ville jeg ikke gjort noe som helst jeg. Utstillingsdommere vil gjerne ha hundene feitere enn hva som er sund uansett. Og unghunder legger seg ut etterhvert. Om det er snakk om faktisk undervekt sånn at det er skadelig, så er jeg enig med @Pringlen i v&h og fett. RC4800 er også bra :) Eller bare litt mer av det han får nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal canin 4800 evt med en god desj olje oppi bare for kaloriene sin del.

OT: At dommere på utstilling kommenterer at hunden er tynn er vell ikke nødvendigvis det samme som at hunden behøver å legge på seg. Hvor gammel er han? Mine unghunder har stort sett vært sånn at de holder vekten, men de legger ikke på seg over et vist punkt uansett hvor mye jeg forer, før de blir litt eldre. Er hunden voksen ville ihvertfall jeg heller ha trent på hunden masse heller enn å fore den på. Det går ikke like raskt, men.

Takk for tips, tror faktisk jeg har en liten pose eller to av det.

Jeg føyer meg ikke etter eksteriørdommere, tvert i mot. Jeg har alltid ønsket ham i litt høyere hold, og når til og med andre utenforstående kommenterte hvordan hoftebeina stakk opp så innså jeg det var på tide å legge en innsats i det.

Mine la på seg veldig av orijen.

Regner med de andre kornfrie fórene også er mer kalorier i enn " vanelig" tørrfór.

Takk for tips :)

V&H bruker å duge. Trengs det litt ekstra går det ann å spe på med litt ister. Så også at v&h har egne pølser med rent kyllingfett. Tenker å teste det på et par stykker ut over høsten.

Ellers enig at en eksteriørdommers uttalelse på akkurat dette området ikke bør være noen pekepinn, kanskje tvert i mot :P Men skjønner jo at du vil ha best mulig resultat, og da får jo bikkja heller være litt feit en periode...

Han er ikke så gira på hverken V&H eller kyllingfettet..

Bikkja skal ikke være feit, bikkja er for tynn pr i dag, som jeg nevnte over stikker hoftebeina godt opp bak, samt at hunden går nesten for mye inn ved midjen. Jeg har ikke labrador, heller en god trent flat som dessverre ikke legger tilstrekkelig på seg. Hunden er utstillingschampion x2, så gode resultater har han, og det styrer heller ikke hvordan jeg förer og trener min hund.

Noen av hunden går opp hvis dem får for mye carb, så ei jeg møtte på utstilling holdt hunden slank men fora den ekstra på vafler kort tid i forvegen for å få vekta opp dit dommeren ville ha hunden for så å gå ned i vekt igjen etter utstillingen.

ellers ville jeg satset på å bygge muskler på hunden, da trenger du næringsrikt for som vom og hundemat eller høy energi tørr for samtidig med økt fysisk aktivitet.

Han trenes rent fysisk flere ganger i uken (klatrer i sandtak og svømmer mye eks), men blir faktisk ikke sulten nok i etterkant av dette til at jeg får lagt på ham. Han er greit muskuløs om jeg får si det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er hunden da? Er det snakk om en unghund som spiser greit, men bare er litt tynn så utstillingsdommere reagerer, så ville jeg ikke gjort noe som helst jeg. Utstillingsdommere vil gjerne ha hundene feitere enn hva som er sund uansett. Og unghunder legger seg ut etterhvert. Om det er snakk om faktisk undervekt sånn at det er skadelig, så er jeg enig med @Pringlen i v&h og fett. RC4800 er også bra :) Eller bare litt mer av det han får nå.

Han er 4 år. Det er vel ikke rent skadelig, men det er rett og slett en kilo for lite, så han ser litt skranten og tynn ut.

Jeg får ikke så mye mer i mengde i ham enn hva han spiser nå, men da skal jeg nok gi 4800 et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Du får ikke dekt hoftekulene med fett uansett, det er en av de siste plassene det legger seg. Hvor mye hoftekulene stikker ut/hvor godt de kjennes er i stor grad genetisk, hvordan hunden er bygd. Noen har rett og slett mer utstikkende kuler enn andre. Utover det så er det stort sett kun muskler som legger seg på rygg og lend så vil du forsøke å dekke de så er det kun styrketrening av rygg som hjelper. Malamutehannen min var sånn, han var regelrett feit ei vending men hoftekulene var like utstikkende som før. mens både vims og varga kan være regelrett tynne uten at de stikker ut noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Du får ikke dekt hoftekulene med fett uansett, det er en av de siste plassene det legger seg. Hvor mye hoftekulene stikker ut/hvor godt de kjennes er i stor grad genetisk, hvordan hunden er bygd. Noen har rett og slett mer utstikkende kuler enn andre. Utover det så er det stort sett kun muskler som legger seg på rygg og lend så vil du forsøke å dekke de så er det kun styrketrening av rygg som hjelper. Malamutehannen min var sånn, han var regelrett feit ei vending men hoftekulene var like utstikkende som før. mens både vims og varga kan være regelrett tynne uten at de stikker ut noe som helst.

Men midjen kan jeg trolig gjøre noe med ;) Det er jo så klart en kombinasjon her, samt at bikkja generelt er ganske smal. Og som nevnt trenger han opp ca 1 kg, ikke noe jeg regner med skal utelukkende legge seg på hoftekulene akkurat ;)

Jeg er ikke ute etter noen stor diskusjon på hold og trening her - for der vet jeg hva jeg vil ha uten innspill fra andre (verken dommere, soniser eller andre). Jeg er en av de som skjems av å vise med meg feite hunder... Men jeg takker alle for innspill i matveien, så satser jeg på at noen av dette fungerer :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tips om sensibel foret til RC til min hund der andre knep ikke funket ;p

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg og fikk det. Min får sensible fra RC nå når han spiser tørrfor. Det smaker godt og holder han fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Gi jaktfôr. La han bli skikkelig sulten, dropp gjerne et måltid om kvelden for å sikre at han er sulten nok påfølgende dag. Spiser han ikke opp det du gir innen 20 min tar du bort maten og gir ikke noe mer før neste måltid. Gi lakseolje eller selolje sammen med hvert måltid. Ha over kranvarmt vann og la det stå i 4-5 min før du gir han mat.

Fungerte godt på mastiffen her. Labradoren trenger vel ikke være sulten en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytter litt mellom V&H og RC Sensible (kommer ann på om vi får hentet V&H eller ikke) til Keo som har ganske høy forbrenning, da spesielt i aktive perioder for å holde vekta. Han har i tillegg perioder hvor han spiser lite og da raser ned i vekt siden vi ikke føyer aktivitetsnivået, begge fôrene hjelper han godt opp igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei med rimelig høy forbrenning som hadde ganske laber matlyst da hun var under rehabilitering etter skade (6 mnd gammel), og veide kun 15,5 kg da hun var rundt 8 mnd gammel, og da var hun utvokst i høyden (hun har matchvekt mellom 19 og 20 kg). Hun matvegret ganske kraftig, og jeg prøvde stort sett alt mulig våtfôr/frossenfôr, alle tørrfôr til valp med ulik smak (lam, kylling, laks, ulike merker). Da jeg bytta til voksenfôr type høyenergi begynte hun å spise igjen. Den gangen brukte jeg Pro Plan, idag spiser hun RC 4800 (noen ganger 4300, men da går hun fort ned). Prøvde Eukanuba, men da klarte hun ikke å spise nok for å holde vekta (det var mer udrøyt eller hva jeg skal si). Hun får halvannen fôrkopp med det om dagen, like mye som schäferen på ca 32 kg, og da er vekta stabil med normalt aktivitetsnivå for oss. Hva er energiinholdet i fôret du bruker nå? Protein/fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi jaktfôr. La han bli skikkelig sulten, dropp gjerne et måltid om kvelden for å sikre at han er sulten nok påfølgende dag. Spiser han ikke opp det du gir innen 20 min tar du bort maten og gir ikke noe mer før neste måltid. Gi lakseolje eller selolje sammen med hvert måltid. Ha over kranvarmt vann og la det stå i 4-5 min før du gir han mat.

Fungerte godt på mastiffen her. Labradoren trenger vel ikke være sulten en gang..

Kan ikke vanne ut, må kaste så mye de gangene han ikke spiser tredje gang jeg tilbyr begynner det å bli såpass ekkelt.

Å la han bli sulten går ikke, han kan fint vente i 3-5 dager på det verste, og jeg kan ikke ha en konkurransehund som blir som han blir da... Han er testet hos dyrlege for det meste ift spisingen, og de finner dessverre ikke noe..

Jeg har ei med rimelig høy forbrenning som hadde ganske laber matlyst da hun var under rehabilitering etter skade (6 mnd gammel), og veide kun 15,5 kg da hun var rundt 8 mnd gammel, og da var hun utvokst i høyden (hun har matchvekt mellom 19 og 20 kg). Hun matvegret ganske kraftig, og jeg prøvde stort sett alt mulig våtfôr/frossenfôr, alle tørrfôr til valp med ulik smak (lam, kylling, laks, ulike merker). Da jeg bytta til voksenfôr type høyenergi begynte hun å spise igjen. Den gangen brukte jeg Pro Plan, idag spiser hun RC 4800 (noen ganger 4300, men da går hun fort ned). Prøvde Eukanuba, men da klarte hun ikke å spise nok for å holde vekta (det var mer udrøyt eller hva jeg skal si). Hun får halvannen fôrkopp med det om dagen, like mye som schäferen på ca 32 kg, og da er vekta stabil med normalt aktivitetsnivå for oss. Hva er energiinholdet i fôret du bruker nå? Protein/fett?

Hva er høyenergiföret til RC, @Caroline

@ Hvis du vil prøve de kyllingfettpølsene så har jeg en bunke, bare å si ifra ;)

Han var som sagt ikke noe glad i de, ellers takk for tilbudet, L :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei med rimelig høy forbrenning som hadde ganske laber matlyst da hun var under rehabilitering etter skade (6 mnd gammel), og veide kun 15,5 kg da hun var rundt 8 mnd gammel, og da var hun utvokst i høyden (hun har matchvekt mellom 19 og 20 kg). Hun matvegret ganske kraftig, og jeg prøvde stort sett alt mulig våtfôr/frossenfôr, alle tørrfôr til valp med ulik smak (lam, kylling, laks, ulike merker). Da jeg bytta til voksenfôr type høyenergi begynte hun å spise igjen. Den gangen brukte jeg Pro Plan, idag spiser hun RC 4800 (noen ganger 4300, men da går hun fort ned). Prøvde Eukanuba, men da klarte hun ikke å spise nok for å holde vekta (det var mer udrøyt eller hva jeg skal si). Hun får halvannen fôrkopp med det om dagen, like mye som schäferen på ca 32 kg, og da er vekta stabil med normalt aktivitetsnivå for oss. Hva er energiinholdet i fôret du bruker nå? Protein/fett?

Kan ikke vanne ut, må kaste så mye de gangene han ikke spiser tredje gang jeg tilbyr begynner det å bli såpass ekkelt.

Å la han bli sulten går ikke, han kan fint vente i 3-5 dager på det verste, og jeg kan ikke ha en konkurransehund som blir som han blir da... Han er testet hos dyrlege for det meste ift spisingen, og de finner dessverre ikke noe..

Hva er høyenergiföret til RC, @Caroline

Han var som sagt ikke noe glad i de, ellers takk for tilbudet, L :)

Som markert over :) 4800 har 32/30 protein/fett. 4300 har 28/21, så det er en del lavere. Det spørs jo hva han er vant til å få, og om det er nødvendig med så markant økning som 4800 vil gi. Til sammenligning har RC medium adult 25/14.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4800 behøver ikke å fungere for slike som er naturlig slank..

Jeg har ei som fikk fri tilgang på det, og spiste porsjonen sin, samt tilleggsforet med 200-300g NP daglig, uten at hun la på seg noe.. I motsetning går hun på fri tilgang på junior medium nå, og lik vekt.. Aktiviteten er den samme.. Dyrlegen mente at hunder som hadde en naturlig slank matchvekt, var vanskelig å få tjukkere..

Har en bekjent som tipset med om senibleforet (hun jobber som selger hos RC) forid det var tilsatt litt annen type fettsyrer og kunne bidra til vektøkningen :)

Så man må nesten bare prøve..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Kan ikke vanne ut, må kaste så mye de gangene han ikke spiser tredje gang jeg tilbyr begynner det å bli såpass ekkelt.

Å la han bli sulten går ikke, han kan fint vente i 3-5 dager på det verste, og jeg kan ikke ha en konkurransehund som blir som han blir da... Han er testet hos dyrlege for det meste ift spisingen, og de finner dessverre ikke noe..

Man vanner ikke ut fôret, men man blander det i veldig varmt vann og lar det avkjøles et par minutter. Oppbløtt fôr er bare tull med dagens hundemat. Det gjøres for å få enda høyere smakelighet på det, men kulene må fortsatt være intakte. Det høres litt ut som om han har vært slik hele livet? Jeg bruker alltid endel tid på å la valper lære at de skal spise opp all den maten de får. Nå tar det riktignok ikke så lang tid, men med mastiffen måtte jeg jobbe i ca 3 måneder. I begynnelsen gir man matmengde som man med 100 % sikkerhet vet blir spist opp. Etterhvert må man kanskje bygge opp sult, fjerne mat om hunden ikke spiser opp eller begynner å kreve noe annet. Det siste jeg orker er kravstore bikkjer som tror de skal serveres andebryst hver dag. Man kan også bruke klikker eller betinge akkurat når skålen blir tom. Det gjør livet enkelt når vi er på tur og ikke minst når de trenger ekstra mye næring etter lange dager på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vanner ikke ut fôret, men man blander det i veldig varmt vann og lar det avkjøles et par minutter. Oppbløtt fôr er bare tull med dagens hundemat. Det gjøres for å få enda høyere smakelighet på det, men kulene må fortsatt være intakte. Det høres litt ut som om han har vært slik hele livet? Jeg bruker alltid endel tid på å la valper lære at de skal spise opp all den maten de får. Nå tar det riktignok ikke så lang tid, men med mastiffen måtte jeg jobbe i ca 3 måneder. I begynnelsen gir man matmengde som man med 100 % sikkerhet vet blir spist opp. Etterhvert må man kanskje bygge opp sult, fjerne mat om hunden ikke spiser opp eller begynner å kreve noe annet. Det siste jeg orker er kravstore bikkjer som tror de skal serveres andebryst hver dag. Man kan også bruke klikker eller betinge akkurat når skålen blir tom. Det gjør livet enkelt når vi er på tur og ikke minst når de trenger ekstra mye næring etter lange dager på fjellet.

Ja, jeg vet hva du siktet til, dårlig formulert, sorry. Men det blir likevel udelikat når han dropper å spise en stund.

Han har aldri vært noen storspiser, men spiste jevnt de 2 første årene, må så mistet vi eldstemann og da forsvant flokk og 'matforsvar' delen. Han spiser jevnt over greit, men vanskelig som sagt å få i noe ekstra/få opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte forresten 15kg RC Sensible for 529kr i dag som er fastpris hos forhandler, tålig grei pris syntes jeg. RCs høyenergifôr 4800 bruker også komme på 2 for 1-tilbud når det nærmer seg høst. Om det er varianter du kunne tenke deg å bruke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte forresten 15kg RC Sensible for 529kr i dag som er fastpris hos forhandler, tålig grei pris syntes jeg. RCs høyenergifôr 4800 bruker også komme på 2 for 1-tilbud når det nærmer seg høst. Om det er varianter du kunne tenke deg å bruke :)

2 for 1-tilbudet har allerede begynt å komme :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
    • Hei  Jeg har en chi valp gutt på nå 12 uker .Dette er min andre chihuahua valp . Min forrige ble 12 år. Merker jo at denne valpen er 10 ganger mer hyper en den jeg hadde .   Føler jeg har glemt ut igjen Valpe stadiet .vet jo at det er en periode der man må forvente at det går litt i « hundre «  Den forrige chi var mye roligere og var lettere å roe ned . Håper å få noe råd -føler meg som en nybegynner igjen . Vi er mye ute -leker og han får sosialisering  vi holder lek til utendørs -inne forsøker jeg mental stimulering .Han klarer ikke roe seg inne .Han har nå vært hos meg i nesten 2 uker .Ble veldig raskt husvarm  Han har leker og tygge ting tilgjengelig inne Er det en ide å fjerne leker inne ? Er heller ikke lett å vite om han er understimulert eller overstimulert Håper på noen innspill her for hva som har fungert for andre           
    • Vi hadde en skikkelig ups and downs tur i går. Skulle "bare" på Posten og hente en pakke. Dr. Jekyll og Mr. Hyde ble med. På tur til bussen vekslet han mellom å være nevnte. Knallbra adferd avbrutt av skikkelig problematferd. Det ble bykset og bjeffet og knurret. Det ble gått aldeles eksemplarisk pent. Vanskelig å si hva som utløste det ene eller det andre. Han reagerte da naboer kom syklende med hund. De var åpenbart også på opplæring, gitt hvordan vi fikk et stresset og angstfylt tilrop bakfra om vi kunne stå i ro mens de passerte. Det skulle gå fint, trodde jeg, og ba Ede om en sitt jeg forventet han skulle mestre. Fysisk nærkontakt med en annen hund har han ikke hatt siden han flyttet fra oppdretter, så ingen forventninger om det når han ser en, og sladretrening på passering av mennesker har resultert i en svært høy suksessrate nå. Han bare overser de fleste uten å engang forvente belønning. Passerende syklister som kommer bakfra er vi IKKE i mål med. De ser antakelig ut som en kombinasjon av leketøy og deilige kjøttstykker, men disse kom så sakte, jeg trodde ikke det skulle trigge noen byttedrift. Til min overraskelse reagerte Ede mer enn han vanligvis gjør på Tour de Finance racerne som pleier trene på denne strekningen. Først ble jeg bekymret for et nyoppstått problem med utagering på hunder. Så forsto jeg at dette handlet om en slags misunnelse og en reaksjon på lovbrudd. Brudd på naturlovene. Hunder og sykler har vi nemlig ikke observert sammen før. Sykler er kjempespennende, og disse hundene fikk altså lov til å løpe sammen med syklene?! "The audacity! Stop in the name of the law! Jeg vil også være med! Hvem **** tror dere dere er?! Er ikke vi i familie? Dere lukter kjent! SVIKERE!" Vel. Han roet seg ned igjen en stund etter at de var forsvunnet ut av syne, og alt gikk vel til vi kom av bussen. Nå var han høy på mestring fra å gå ned trappen og en trang til å undersøke og kontrollere kjente omgivelser han ikke har vært i på en stund. Vanskelig å få kontakt med. Brukte lang tid på å komme oss til Posten fordi han var helt i sin egen verden angående omgivelsene. Ham ville utforske og kontrollere, han ville FREM og han var vokal om det. Det ble full stopp hver gang han strammet båndet uten å stoppe og vente på meg. Det ble full stopp hver gang han bjeffet av frustrasjon. Det ble lange stopper for å vente på kontakt. Heldigvis har han forstått hva som skal til for å utløse fremdrift og hva som er "straffen" for stressbetont dårlig adferd. Jeg trenger knapt be ham, han legger seg rett ned og later som han slapper av - regelrett skuespiller avslappet. Om ikke haka på bakken temmelig umiddelbart utløser videre fremdrift, så slenger han seg på hofta, krøller den ene fremlabben og SKUESPILLER relaxed AF for å komme fortere videre.  Strekningen fra bussen til Posten tok så lang tid fordi han ikke evnet oppføre seg, vi måtte avblåse planen om å busse tilbake, og istedenfor ta beina fatt og trene mer på å gå pent og rolig for å komme oss hjem igjen.  Omsider fremme ved Posten brukte vi også lang tid på å komme oss inn, pga ivrige byks frem fra hver eneste pent utførte straffestopp med bøtesitt. Virker som han gjør det med viten og vilje. Trigger en ny straffesitt i håp om å innkassere. Ikke helt forstått konseptet ennå. At en straffesitt belønnes med videre fremdrift. For ham er en sitt en sitt, foreløpig. Sitt pleier som regel å medføre en eller annen form for belønning, enten ved å holde den en stund eller å bli bedt om noe annet som så belønnes, så han bykser altså ut av sitten når jeg gir klar for å gå videre uten å ha belønnet, for å trigge meg til å be om en ny sitt i håp om belønning. Dette kan ta litt tid. Endelig inne på Posten kom vi oss for første gang gjennom seansen uten lyd, fordi jeg var godt forberedt. Kjørte en sitt med belønning (tørrforkule, jeg prøver fase ut, men lek var malplassert i settingen) for hver halvmeter inn gjennom døren og slapp ikke fokus fra ham mens betjeningen scannet kode og hentet pakke. Han var IVRIG spent, men vi kom oss gjennom det hele uten en lyd og uten poter på disken. Gedigen lettelse. Her er det håp.  Så var det å ta fatt på den 40 minutter lange driiiikjedelige strekka langs bilveien. Nesten strakt. Laaaange rett frem strekker med åker på ene siden og vei på den andre. Veldig lite som skjer og det føles som det går frustrerende sakte fordi en kan se så langt fremover. Denne strekningen har vi gått mange ganger før, både hele og deler av den, og HVER GANG har Ede fått utbrudd. Den er for kjedelig. Det er frustrerende å se bilene fare forbi mens vi nær snegler avgårde på stedet hvil ifht landskapet.  I tillegg lukter det tydeligvis hund fra enkelte av bilene. Jeg forstod det da en schæferoppdretter kom fra treningsbane og kjørte ut på hovedveien ~20 meter foran oss. Det tok sekunder før Ede ble merkbart alert og gikk opp i stress. Han forbinder lukten av andre hunder med trening. Utløser sterke forventninger i ham. Jeg innså med ett at dette antakelig er tilfellet med mange av bilene som passerer på veien. De eimer av hund. Ga meg delvis svar på hva som får ham til å gå så opp og ned i stress langs den strekningen der. Det har tidligere vært en gåte for meg hvorfor han plutselig stresser, så roer seg ned og går avslappet, for så å plutselig gå opp i stress igjen. Den passerende schæferoppdretteren ga meg svaret på det.  Men, så hadde Ede noen virkelig stygge utbrudd. Plutselige raptuser med påfølgende aggresjon mot meg pga frustrasjon med de selvpåførte rykkene i halsbåndet, tror jeg. Raptusene starter med vill byksing og så vender han seg mot meg i raseri fordi han sitter fast i båndet. I sele har han ikke blitt aggressiv mot meg under disse plutselige raptusene. Halsbåndet er tydeligvis mer smertefullt når han rykker til sånn. Nå var han direkte truende. RASENDE. Truet med å gjøre alvor av å rive meg i filler i sinne. Såpass skremmende at jeg vurderte om han kanskje skal gå med munnkurv en stund fremover. Han nærmer seg pubertet.. Men han roer seg fort og oppfører plutselig eksemplarisk igjen. Avslappet kroppsspråk. Går pent. Massivt hodebry å prøve forstå triggerene for både stress og ro. Det hele ga lite mening for meg. Omtrent halvparten av turen var eksemplarisk adferd. Utbruddene utgjorde kun en liten del. Det i mellom der var irriterende, men tolererbar vimsing, stramt bånd uten å trekke i fremdriftsstress. Han er flink til å ikke trekke, men det bygger seg tydelig opp frustrasjon over min ufattelige treghet. Hvorfor kan jeg ikke alltid løpe? Han vet at jeg KAN løpe. Har gjort det før, så hvorfor gjør jeg det ikke hele tiden? Antakelig en tung medvirkende trigger for utbrudd mot meg.  Han var glad da vi nærmet oss hjemme. Lettet og glad og ville inn. Vel inne forventet jeg at han skulle sovne som en stein, som han pleier gjøre. Istedenfor å sovne forble han stresset. Peste. La seg ned, men sluttet ikke pese. Ble turen for lang? Nope. Dette har vi gjort før. Resultatet pleier å være rett i søvn. Det slo meg etterhvert at han kan ha fått i seg noe. Han har beitet en del i det siste, også tidligere på dagen. En lengre konsultasjon med Grok senere er jeg sikker på at den merkelige Jekyll og Hyde adferden, hvor han vekslet uforutsigbart mellom eksemplarisk avslappet adferd og voldsomme utbrudd skyldes ubehag fra smørblomst og hundekjeks. Jeg kan erindre at han var borti den ene hundekjeksen langs veggen rett utenfor her, og han kan ikke ha unngått å få i seg smørblomst sånn som han har gresset midt i klaser av dem. Han holdt på å kveles av å drikke vann (krampe i øsofagus?) da vi kom hjem, hvilket passer symptomene fra smørblomst.  Regner det som en case solved. Han hadde sterkt ubehag i slimhinnene og muligens også noe ubehag fra hundekjeks. Han ble frustrert de gangene han var oppmerksom på det, og avslappet når han hadde fokus på annet og ignorerte det. Antar munnkurv er unødvendig på tur så lenge vi klarer unngå beiting. Smørblomst har høysesong frem til juli og er ALL OVER THE PLACE her hvor vi bor, så dette blir spennende. 
    • Massiv milepæl nådd: Ede mestrer å gå av turbuss på egne bein 🥳 Det startet med at jeg holdt på å falle ned trappen med ham i armene. Løftet ham for tidlig. Bussen ble uventet stående i kø foran rundkjøring før holdeplassen. Det meste jeg hadde av krefter var allerede brukt på å løfte ham fra gulvet. 30 kg med lealaus teddybjørn i den fasongen der viste seg å være i overkant av min bæreevne over tid. Ikke bare armene, men alt av stabiliserende muskulatur fikk kjørt seg mens bussen stod, hakket og rykket, deretter ga full gass og svingte fort og brutalt gjennom den rundkjøringen, for så å svinge like brutalt inn i busslommen og nær bråstoppe. 30 kg ekstra på overkroppen er uvant å balansere på en buss i store bevegelser. Jeg forstår nå de som utfører brystreduksjon på en annen måte. Da det endelig ble tid for å gå av den ufrivillige karusellen der holdt jeg på å falle ned trappen og Ede fikk en overraskende bråslutt på mammadalttilværelsen på gullstol midt i den, uten noen annen mulighet enn å adlyde tyngdekraften og fartsretningen og fortsette ned trappen på egne bein — og det gikk FINT, til hans store overraskelse. Ny motivasjon til å lære Mr.T å gå ned den trappen der var født, og vi har nå, en uke senere lykkes med avstigning fra turbuss på egne ben 🥳 Det ble feiret med Vom og softis 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...