Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Man kan jo se på linjene for å prøve å finne ut hva det er størst sannsynlighet for at kommer av str, men det vil bare være en sannsynlighet, det kan slå ut akkurat hvordan som helst. Men man må sjekke linjene i sin helhet, ikke bare mor og far.

Skrevet

Antageligvis et sted mellom mor og fars størrelse, men ligger det feks større hunder bakover i linjene kan de bli større og.

Foreldrene til min Golden er henholdsvis 21 og 24 kg, min er 37 ;)

Skrevet

Begge foreldrene til min er "normale" border collier størrelsemessig (også helsøster, halvsøstre, tante osv), mens min er svær. Men er visst en del store hannhunder på morsiden, så har nok kommet snikende derfra.

Skrevet

Mine er "freaks" ift mor og far og resten av kullet. Begge er større enn både foreldrene og resten av søsknene. Det kunne ikke forutsees.

På dogoen har vi historie der enkelte av parringene til mor og far har resultert i abnormalt større avkom. Så linjene er nok sånn.... Men de fleste av samme kombinasjon ble "normale" ift mor og far, noen ble mindre. Her var både far og mor store da, men likevel...

Skrevet

I tenkt situasjon kan du få hva som helst, tenker jeg. Det er sjeldent sånn at valpene blir en mellomting av foreldrene begge to :P Noen vil kunne bli store, noen små og noen midt i mellom. Men det kan også bli slik at alle blir små eller store.

Det finnes et kull av min rase der mor var liten for rasen og far var i toppsjiktet. Alle valpene ble STORE, typ mye støtte enn maks for rasen. Selv med den lille mora. Det kunne man ikke forutsett.

Skrevet

Siden jeg ikke får redigert innlegget mitt fra mobil.. Skulle ikke stå "mellomting av foreldrene begge to", men "mellomting av foreldrene alle sammen".

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange som har hund og katt sammen, men det kommer helt an på individene, rasene og tilvenningen. Det høres ut som du har kommet litt skjevt ut allerede, og som sagt tror jeg det kan bli krevende. Når du ikke har kompetansen selv til jeg anbefale å få hjelp (direkte, annet enn tilfeldige på nett) fra noen som kan komme og hjelpe deg der du er.
    • Er det noen som faktisk har fått til å få katter og hunder sammen?  Er bare redd det blir ett vanskelig prosjekt. Og hvor lenge bør man holde på å prøve å få det til?
    • Jeg ser at det står haket av som jakthunder på NKK rasevelger.    Er det da retriever og spaniel som har minst mulig jaktinstinkt da?   Skal prøve å få hundene til å slappe av når de ser pusene.
    • De er også varslere så jeg bjeffer dessverre lett.
    • Jaktinstinkt er litt ulikt hos ulike raser. Gjeterhunder, og jakthunder som er avlet for å "drive" vilt og jage på egenhånd har høyest jaktinstinkt og har lettere for å jage dyr. Jakthunder som er avlet for å samarbeide tettere med fører, som for eksempel retrieverene og spanieler som er avlet for å apportere vilt, har jaktinstinkt, men er også ofte lettere å kontrollere rundt dyr. Selskapshunder, vokterhunder og ulike andre raser har jevnt over mindre jaktinstinkt. Men opprinnelig har alle hunder noe jaktinstinkt, og det vil variere med individ også. Jeg tenker at du kan ha fordel av å kontakte en hundetrener som kan komme å se hundene og hjelpe deg med et opplegg for tilvenning så hundene kan lære seg å slappe av rundt kattene. Å bare la de stå og bjeffe og bråke vil gjøre det verre. Du må jobbe aktivt med at hundene skal slappe av når de ser kattene. Ideelt sett på god avstand først, og nærmere når de takler det bedre. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...