Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg lurte på om dere har noen råd til følgende problem;

Har en yorkshire terrerier jente på 4 år. Frisk og fin til vanlig. Blid, leken og elsker tur.

Det siste døgnet har hun verken spist eller drukket.

Urinen er mørkegul, og hun blir slappere og slappere.

Ettersom det er ganske varmt begynner jeg å bli litt bekymret..

Har kontaktet væterinær, men der var det litt ventetid.

Har dere noen råd til hva jeg kan gi henne, eller hva jeg kan gjøre?

Hilsen Sandra

Skrevet

Er hunden slapp og blir slappere ville jeg dratt til veterinær med en gang. Dehydrering er skummelt. Du kan jo eventuelt tvangsvanne med engangssprøyte i mellomtiden, men vær forsiktig så hun ikke får det i vranga.

Hva mener du med ventetid? Hvor lenge? De har vel drop-in timer eller må du bestille time?

Skrevet

Hei, Sandra.

Nå veit jeg ikke hvor du bor, men om dette vedvarer og veterinæren din ikke tar deg på alvor, så kan du stikke innom smådyrvakta på veterinørhøyskolen i Oslo. Dette høres IKKE bra ut, og dersom hunden virkelig svinner hen og ikke bare er sær og uinteressert i føde akkurat nå, så ville jeg ringt igjen og vært svært så insisterende.

Her har du kontaktinfo til smådyrvakta.

• Like 1
Guest Jonna
Skrevet

Da drar du til veterinær asap og tropper opp på kontoret. En hund som blir slappere og slappere er noe akutt.

Skrevet

Om hunden begynner å bli påvirket av det at hun ikke har spist/drukket så ville jeg dratt inn til vet med en gang, samme hva de har sagt i tlf. Evt ta kontakt med en annen dyrlege om dere har flere enn en i nærheten.

Sånn ellers så kan dere jo prøve å blande noe ekstra godt i vannet, om hunden er mottakelig for godis. Leverpostei, tunfisk i olje eller noe annet snadder :)

Skrevet

Hei

Takk for svar!

Med ventetid mener jeg at de ikke kunne ta henne akkurat nå, men eventuelt litt senere.

Skal ihvertfall prøve å få tak i noen så fort som mulig!

Ok. Som sagt, ta med hunden til dyrlegekontoret, og sett dere om nødvendig og vent i kø. Forklar i resepsjonen hva som er problemet og krev at de tar deg alvorlig. Dehydrering er ikke bra og det kan bli verre raskt.

• Like 1
Guest Kåre Lise
Skrevet

Dette er jo ikke svar fra vet.

To ting jeg ville sjekket selv med en gang:

Nakkeskinnet om det henger igjen når du tar i det.

Tannkjøttet, om det får igjen fargen raskt om du trykker på det så det blir "gult".

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
    • Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...