Gå til innhold
Hundesonen.no

Alaska husky


Totto67
 Share

Recommended Posts

Hei, har skaffet meg en Alaska Husky AH nå 4mnd, når tid kan jeg starte treningen da tenker jeg på renslighet innkalling gå i bånd høyre venstre osv? Det han kan er å sitte,ligge ,gi labb ,ikke røre maten før han får beskjed, godta at maten blit tatt bort(dette på grund av små barn i huset) han godtar å sove i buret sitt med døra oppe, dette lærte han på et par dager, er det normalt å bruke så kort tid? Men der stopper det opp.Har hørt at når AH blir rundt 6 mnd så slutter de helt å høre etter stemmer dette?

Mvh Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renslighetstrening starter du med en gang. Ut med hunden før den rekker å gjøre fra seg inne. Ros når den gjør fra seg ute. Ikke kjeft om det skjer uhell inne. Innkalling, gå pent i bånd osv. Kan du fint starte med og. Jo tidligere jo bedre, men husk at det er en liten valp, så korte økter.

Dette med å ta bort mat fra hunden synes jeg ikke du skal gjøre. La han få ha maten sin I fred. Ungene trenger ikke være rundt hunden når den spiser.

Ellers så er det ingen hunder som slutter å høre etter etter en viss alder. Men det kan være vanskeligere å lære inn ting og sånn når hunden er "tenåring" og mange blir jo kjønnsmodne I nettopp 6 mnd alderen. Men nei, det er ikke slik at du må lære inn hunden alt den skal kunne resten av livet innen en viss tid.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, nu vart jeg litt klokere. Hvor lenge bør turene vare, har fått en del merkelige svar å når veterinær ikke kan svare da tenker jeg korte turer, skoksveier eller kupert evt varighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er ikke farlig å være lenge på tur. Du kan godt være ute på tur hele dagen om valpen får mulighet til ro og å sove innimellom. Men du bør ikke gå så fryktelig langt med så små valper. Ta med deg valpen ut i skogen og la den tumle rundt. Det er ikke lenge til han begynner å bli så stor at han er en fare for viltet, så benytt muligheten du har til å la han tumle rundt løs på trygge plasser det ikke er andre dyr. Skal du gå båndtur langs vei eller sti og komme fra start til slutt på en tur bør du være mer begrensende på mengde. Han er liten enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, nu vart jeg litt klokere. Hvor lenge bør turene vare, har fått en del merkelige svar å når veterinær ikke kan svare da tenker jeg korte turer, skoksveier eller kupert evt varighet?

Skogsveier og kupert terreng er alltid bedre enn asfalt (uansett alder), mtp. ledd og muskler.

Tren mye på innkalling, belønn når valpen kommer til deg når du roper, og når den kommer til deg uten at du roper. Og selvsagt ingen kjeft når valpen ikke vil komme. Du skal alltid være en "trygg havn", og morsom å komme til.

Du har ikke den enkleste rasen når det gjelder innkalling, mange har et stort jaktinnstinkt, så vær forberedt på at du ikke nødvendigvis vil kunne ha hunden løs etter den blir voksen. Men dette er du sikkert klar over :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden går løs, tempo er passe og hunden får hvile litt innimellom (kaffepause?) ser jeg ikke noe problem med å gå feks en time. Hvis hunden ender opp med å sette seg ned og nekte å gå lenger er det for langt. Men noen er turboer som blir med hele veien uansett, noen blir slitne fort og noen klarer ikke å se sin egen begrensing. Du må nesten prøve deg fram, men jeg ville ikke tatt i for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har som hovedregel at jeg går helst med valpen alene på de lengre turene. Dette fordi da blir den ikke presset opp i fart av andre hunder. Ellers så går vi i hans tempo, stopper valpen og snuser så stopper jeg å. Tygger han på en kongle så får han lov til å gjøre seg ferdig med den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv nylig kjøpt en AH. Hun er kun 11uker. Har kjøpt labb valpefor for store hunderaser og det spiser hun og virker som at hun liker. Vanner det ut litt siden hun er veldig dårlig på å tygge maten. Vi ga henne mat rett etter vi hadde hentet uten å vanne ut og da spydde hun det opp og det var hele biter.

Hun er en energibombe uten like i en halvtime også sover hun litt og energibombe igjen. Hun er ikke særlig vandt til å gå i bånd så turer blir nok vanskelig akkurat nå. Prøver sakte men sikkert å lære hun båndet, men tar av så fort hun viser tegn til at det er ubehagelig. Noen som har tips til dette?

Hun er litt skjennert når det kommer til nye folk, men det blir fort bra og er veldig kosen og oppmerksomhetssyk. Fleecepledd vil hun ikke ligge på, ligger heller på gulvet og hvis vi har pledd i buret skyver hun det unna og legger seg ned. Tar i mot alle tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun klør forresten veldig mye over hele kroppen, hva kan det være? Hun er ikke vaksinert.

Vanskelig å si. Men Labb er jo ikke akkurat et høykvalitetsfôr.

Det kan være allergi, lopper, noe hun har kommet borti ute osv. Er hun ikke vaksinert i det hele tatt? Nå er det noen år siden jeg hadde valp, men er det ikke vanlig at de blir det før levering? Har hun vært sjekket av veterinær i det hele tatt? :) Anbefaler deg å ta henne med hvis hun fortsetter å klø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vaksinering er det visst vanlig nå at man først gjør det når valpen er 12 uker, før det er valpen vaksinert gjennom moren:-)

Det var vi ikke klar over, alle har vært i sjokk over at hun enda ikke var vaksinert. Takk for svar :)

Det er IKKE vanlig at valper leveres uvaksinerte, nei, det er nok heller slik at visse oppdrettere lar være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE vanlig at valper leveres uvaksinerte, nei, det er nok heller slik at visse oppdrettere lar være.

Jo, det er helt vanlig. De fleste dyrleger anbefaler IKKE å vaksinere mot parvo ved 7-8 uker, med mindre de skal til et spesielt utsatt miljø. Dhppi skal uansett ikke gis før 12 ukers alder.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er helt vanlig. De fleste dyrleger anbefaler IKKE å vaksinere mot parvo ved 7-8 uker, med mindre de skal til et spesielt utsatt miljø. Dhppi skal uansett ikke gis før 12 ukers alder.

Ingen jeg kjenner som aler opp valper leverer uvaksinerte valper, faktisk, så da er det nok litt hipp som happ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det vetrinær i halv 6 tiden i dag :) vi skal prate med henne for å få høre ang. Vaksiner o.l. Vi kjøpte henne av en som bruker hunder til trekk, han har 30 stk så hun har vært mye med andre hunder. Lurer på om vi skal kjøpe litt vom å blande i tørrforet, hun spiser veldig lite og spiser heller maten som står til katten (prøver å unngå og har satt bort). Selve kjøpet var litt merkelig, vi fikk ikke kontrakt en gang. Har etterlyst den da.

Største problemet er buret. Ble anbefalt å ikke ha hun der første natta og siden da har hun ikke villet ligge der. Hun blir helt vill bare hu ser det og vil absolutt ikke. Noen tips til hvordan vi skal få henne til å sove der? Legger inn tepper, en leke og ei skål med vann. Hun er også veldig aktiv og skal helst ikke bite på det hun får, men det hun ikke får som tepper, mur(!) og treverk på bord. Duk er hun også ivrig på. Positive er at hun har blitt kjempeflink til å sifra når hun må på do. Løper litt rundt og hvis vi ikke forstår syter hun litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet er buret. Ble anbefalt å ikke ha hun der første natta og siden da har hun ikke villet ligge der. Hun blir helt vill bare hu ser det og vil absolutt ikke. Noen tips til hvordan vi skal få henne til å sove der? Legger inn tepper, en leke og ei skål med vann. Hun er også veldig aktiv og skal helst ikke bite på det hun får, men det hun ikke får som tepper, mur(!) og treverk på bord. Duk er hun også ivrig på. Positive er at hun har blitt kjempeflink til å sifra når hun må på do. Løper litt rundt og hvis vi ikke forstår syter hun litt.

Bur skal ikke brukes inne, kun i bilen. I Sverige er det forbudt med hund i bur inne, og også her i Norge står det i Mattilsynets retningslinjer at bur ikke skal bruk som oppholdssted for hund i huset. Så det er bare å bruke i bilen eller å kvitte seg med.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...