Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen knurrer


Puera
 Share

Recommended Posts

Heisann! :) Jeg har en valp på 10 uker nå som knurrer på oss når hun er veldig gira og har tatt noe hun ikke har lov til (klær, sko osv). Skal vi ta dette fra henne og lære henne NEI, eller skal vi bruke byttemetoden? Prøver å rydde unna det meste så hun ikke skal få tak i sånt men det hender hun finner noe innimellom, og da knurrer hun mot oss når vi prøver å få det tilbake :hmm:

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en så liten valp ville jeg brukt avledning. Lokk hunden bort med en leke eller godis og så når hunden har gått bort kan du ta å rydde vekk tingen. Ikke lag noe stor sak av det. Og så kan dere videre fremover trene på bytting med godbiter og leker og kos med hunden når den holder på med ting. Bare oppfør deg som om at det en helt naturlig ting. :) ikke la deg skremme eller trekk deg unna knurringen. Da lærer hunden at det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at ikke all knurring er av negativ betydning osgå, feks bruker mange hunder knurring i lek. At hun knurrer når hun har tatt noe er sikkert et forsøk på å få beholde det, men når hun er gira så er det antagelig ikke samme type mening bak knurringen vil jeg tro.

Jeg er litt delt på det der med ressursforsvar, det kommer jo litt an på hunden og det kommer litt an på dere. Gjør man det feil så kan man jo i verste fall ende opp med å forsterke ressursforsvaret. Personlig hadde jeg nok tatt "korrigeringsmetoden" på en valp hvor jeg hadde fått muligheten til å ta det evt problemet helt ved roten første gang jeg opplever det også selvsagt passet på at man gjør bytter eller fratagelse litt mer lystbetont senere så lenge hunden ikke knurrer eller forsøker å forsvare byttet sitt på den måten. Viss man alltid bare kommer inn med en streng holdning å røsker fra dem byttet så kan man jo trigge mer forsvar også.

Etterhvert som de vokser og lærer så er det veldig nyttig å lære inn en god slipp-kommando (det kan man jo gjerne begynne med så tidlig som mulig) for om hunden slipper byttet og man kan ta det derfra så blir det mye mindre konflikt mellom dere og hunden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt byttelek og jobba inn en slippkommando på det viset. Sånn unngår jeg konflikt og jeg unngår å få en hund som stikker hvis jeg kommer i mot og skal ta fra den det den har tatt :)

Nei-kommando trenes inn separat med å stoppe valpen mot noe den har lyst på (jeg holder igjen i båndet eller halsbåndet) og så belønner jeg når den slutter å trekke mot det jeg har lagt fram. Etterhvert skal hunden snu seg når den hører nei kommando og få en ny kommando før jeg belønner og deretter få den over på andre tanker. :)

Synes det er veldig fint at dere rydder unna. Da er det mye enklere å ta ting fram igjen etterhvert som hunden blir større og får mer erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...