Jump to content
Hundesonen.no

Recommended Posts

Posted

Heisann! :) Jeg har en valp på 10 uker nå som knurrer på oss når hun er veldig gira og har tatt noe hun ikke har lov til (klær, sko osv). Skal vi ta dette fra henne og lære henne NEI, eller skal vi bruke byttemetoden? Prøver å rydde unna det meste så hun ikke skal få tak i sånt men det hender hun finner noe innimellom, og da knurrer hun mot oss når vi prøver å få det tilbake :hmm:

Takker for svar :)

Posted

På en så liten valp ville jeg brukt avledning. Lokk hunden bort med en leke eller godis og så når hunden har gått bort kan du ta å rydde vekk tingen. Ikke lag noe stor sak av det. Og så kan dere videre fremover trene på bytting med godbiter og leker og kos med hunden når den holder på med ting. Bare oppfør deg som om at det en helt naturlig ting. :) ikke la deg skremme eller trekk deg unna knurringen. Da lærer hunden at det funker.

Posted

Husk at ikke all knurring er av negativ betydning osgå, feks bruker mange hunder knurring i lek. At hun knurrer når hun har tatt noe er sikkert et forsøk på å få beholde det, men når hun er gira så er det antagelig ikke samme type mening bak knurringen vil jeg tro.

Jeg er litt delt på det der med ressursforsvar, det kommer jo litt an på hunden og det kommer litt an på dere. Gjør man det feil så kan man jo i verste fall ende opp med å forsterke ressursforsvaret. Personlig hadde jeg nok tatt "korrigeringsmetoden" på en valp hvor jeg hadde fått muligheten til å ta det evt problemet helt ved roten første gang jeg opplever det også selvsagt passet på at man gjør bytter eller fratagelse litt mer lystbetont senere så lenge hunden ikke knurrer eller forsøker å forsvare byttet sitt på den måten. Viss man alltid bare kommer inn med en streng holdning å røsker fra dem byttet så kan man jo trigge mer forsvar også.

Etterhvert som de vokser og lærer så er det veldig nyttig å lære inn en god slipp-kommando (det kan man jo gjerne begynne med så tidlig som mulig) for om hunden slipper byttet og man kan ta det derfra så blir det mye mindre konflikt mellom dere og hunden. :)

Posted

Jeg har brukt byttelek og jobba inn en slippkommando på det viset. Sånn unngår jeg konflikt og jeg unngår å få en hund som stikker hvis jeg kommer i mot og skal ta fra den det den har tatt :)

Nei-kommando trenes inn separat med å stoppe valpen mot noe den har lyst på (jeg holder igjen i båndet eller halsbåndet) og så belønner jeg når den slutter å trekke mot det jeg har lagt fram. Etterhvert skal hunden snu seg når den hører nei kommando og få en ny kommando før jeg belønner og deretter få den over på andre tanker. :)

Synes det er veldig fint at dere rydder unna. Da er det mye enklere å ta ting fram igjen etterhvert som hunden blir større og får mer erfaring :)

Posted

Jeg stemmer også for avledning/bytting. Finn frem noe som er kulere og gi hunden det istedet, slik skaper dere positive assosiasjoner rundt det å ta ting fra den. :)

• Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...