Gå til innhold
Hundesonen.no

Whimzees til nyresyk valp?


Tempus
 Share

Recommended Posts

Etter vi fant ut at Charlie har nyresvikt så har jo ikke stakkaren fått en eneste godbit. Alle tyggebeina hans er også inndratt.

Jeg mener å ha lest et sted at Whimzees skal være trygt for nyresyke hunder, stemmer det?

Vi har kjøpt noen tyggepinner og et "griseøre". I starten var det ikke veldig interessant, men jeg tror han har innsett at det er alt han får fremover. Nå ligger han iallefall og tygger det til små biter utover hele teppet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i alle dager får man tak i det? Har aldri tenkt på at det er noe og gnage på :P

Jeg ser ikke for meg at det hadde vært en stor suksess egentlig. Han liker og drasse rundt på ting, og et gevir til en kar på 5kg blir kanskje litt styrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg så jo så klart for meg et helt gevir! Så også for meg oppripa gulv og hakkete møbler etter valperaptuser med et helt gevir på slep. Godt det finnes mindre!

Så det er altså trygt å gi til hund med nyresvikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder med nyreproblemer skal vel spise 3-4 ganger om dagen? Hva med å lage (deler av/) et måltid i en kong og servere? For å minimere gris kan du fryse kongen først.

Jeg har god erfaring med å lage hjemmelaget hundemat og putte det i en kong, det er artig for hunden og maten blir desto mer spennende når den er vanskelig å få ut. :)

Personlig ville jeg ikke gitt for mye frysetørkede godbiter da det kan være med på lage væskeubalanse hos en allerede syk hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Ville tenkt at helt naturlig mat er det beste, jeg, da, som rent kjøtt/fisk, tørket selv om det må være det. Gevir anbefales ikke med tanken på hundens tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tenkt at helt naturlig mat er det beste, jeg, da, som rent kjøtt/fisk, tørket selv om det må være det. Gevir anbefales ikke med tanken på hundens tenner.

Hvorfor anbefaler du ikke gevir?

---

Forøvrig, tror nesten jeg trekker tilbake forslaget om gevir til nyresyk hund, rundt 10% av geviret er fosfor, noe nyresyke hunder bør få lite av (slik jeg har skjønt det), så kanskje det ikke er ett så godt alternativ for denne hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hvorfor anbefaler du ikke gevir?

---

Forøvrig, tror nesten jeg trekker tilbake forslaget om gevir til nyresyk hund, rundt 10% av geviret er fosfor, noe nyresyke hunder bør få lite av (slik jeg har skjønt det), så kanskje det ikke er ett så godt alternativ for denne hunden.

Alt for hardt for hundens tenner, går fort ut over emaljen og kan gi andre tannskader. Anses som "ikke spiselig del av dyret" når man råfôrer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal de det? Veterinæren vår har ikke sagt noe om det :s Charlie får mat morgen og kveld og som regel en fryst kong midt på dagen.

Jeg har aldri sagt noe om frysetørkede godbiter, det får han ikke :)

Jeg vet at Dr Dodds anbefaler 3-4 måltider om dagen, og da min forrige hund var syk fikk jeg samme anbefaling fra Veterinærhøgskolen. Av det jeg har lest om nyresykdom anbefales det også å starte med å lage hundematen selv, enten rå eller varmebehandlet. Det finnes mange forslag til dietter på nett, bla her

Beklager, jeg trodde whimzees var en type frysetørket sak.

Forresten, da min hund slet med leversykdom brukte jeg disse to kosttilskuddene med veldig god effekt etter anbefaling fra min veterinær: Dr Mercola Liver and kidney support i sammenheng med SAM-e (S-Adenosyl Methionine) dråper. Jeg ser at SAM-e også anbefales for nyresykdom. Det kan være verdt å høre med veterinær om disse kosttilskuddene kunne fungere for Tempus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at Dr Dodds anbefaler 3-4 måltider om dagen, og da min forrige hund var syk fikk jeg samme anbefaling fra Veterinærhøgskolen. Av det jeg har lest om nyresykdom anbefales det også å starte med å lage hundematen selv, enten rå eller varmebehandlet. Det finnes mange forslag til dietter på nett, bla her

 

 

Beklager, jeg trodde whimzees var en type frysetørket sak. 

 

Forresten, da min hund slet med leversykdom brukte jeg disse to kosttilskuddene med veldig god effekt etter anbefaling fra min veterinær: Dr Mercola Liver and kidney support i sammenheng med SAM-e (S-Adenosyl Methionine) dråper. Jeg ser at SAM-e også anbefales for nyresykdom. Det kan være verdt å høre med veterinær om disse kosttilskuddene kunne fungere for Tempus. :)

Synes godt man kan være litt forsiktig med å uttale seg så bastant om at det anbefales å lage maten selv, med mindre man selv har kompetanse på nyreproblemer. Til en nyrepasient skal man vite hva man gjør for at det skal bli noe suksess. Flere av de store fórmerkene har gode nyrefór hvor det ligger mye forskning bak. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes godt man kan være litt forsiktig med å uttale seg så bastant om at det anbefales å lage maten selv, med mindre man selv har kompetanse på nyreproblemer. Til en nyrepasient skal man vite hva man gjør for at det skal bli noe suksess. Flere av de store fórmerkene har gode nyrefór hvor det ligger mye forskning bak. :)

Jeg synes ikke jeg uttaler meg så bastant. Det jeg har lest av litteratur rundt nyresykdom anbefaler hjemmelaget mat, men jeg er ikke veterinær og det har jeg heller aldri sagt at jeg er.

Nå er det en gang slik at mye av det diettfôret som selges ikke smaker så veldig godt. Jeg har fremdels 4 bokser Hills I/d i skapet fra i fjor. Min hund nektet å spise alt av diettfôr da han var leversyk og det var en rimelig fortvila situasjon. Så da min veterinær anbefalte hjemmelaget mat var det løsningen for oss. Klart det var en del å sette seg inn i, men det er ikke rakettforskning å lage bra diettfôr til sin egen hund - så fremt du setter deg inn i diettanbefalingene

Tips på internett er nettopp tips på internett. Jeg har ingen tvil om at ts forholder seg til veterinæren sine anbefalinger når det gjelder behandlingen til hunden sin.

Om det er slik at vi ikke kan skrive om erfaringene våre på nett, så har jo ikke forum som dette noen verdi faktisk. Men det er en annen diskusjon.

EDIT: Redigert en setning

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...