Gå til innhold
Hundesonen.no

"Hundene lider for skjønnheten"


mushi
 Share

Recommended Posts

Jeg reagerte også på lengden, og tenkte at en mil for en så liten selskapshund er mer enn nok. Det er vel ikke noe poeng i å tyne hunden? "Hverdagstur" er vel først og fremst stikkordet for selskapshunder.

Min forrige "turhund" tok dog 2 mil i 12-15 km/h trav på strak arm, uten å vise tegn til å være sliten etterpå, så jeg synes egentlig det er rart at det kalles utholdenhetstest. "Minimumstest" eller "potetest" kan den tomila hete for hunder over 40 cm. En utfordrende kondisprøve er det ikke.

Jeg jobbet noen år tilbake sammen med en sykepleier som hadde en sånn liten selskapshund. Blanding av chihuahua og noe annet. Den ble trimma aktivt og far i heimen sykla turer med den. Tildels lange. Så de tåler det nok, om de vennes til det. Og jeg har av og til trent sammen med en vorsteh-husky-eier (hundekjører) som også har en liten selskapshund (phalene). Den løper med på alle turene der huskyene trekker. Uansett underlag og føre, og henger med hele vegen.

Trening, -dvs fått trent opp kondisen gradvis, og helse - er det som avgjør utholdenhetsevnen/fart ift kondisjon.

(Og motsatte eksempel..Jeg skulle en gang i verden lufte en cavalier. Ikke veldig gammel. Men jeg forstod at den var syk. Så jeg gikk LANGSOMT. Veldig langsomt. Etter 50 meter i sneglefart kollapsa hunden.... jeg fikk panikk og trodde jeg hadde drept den med aktivitet.... den overlevde - men jeg nekta å lufte den flere ganger.).

Mine hunder, uansett størrelse og rase, er vant til 10 km som "vanlig luftetur" i løpetempo. Jeg må nok opp i noen mil før de blir merkbart slitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 150
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men NKK kunne åpne for frivillig utlegging av diagnoser og dødsårsak på dogweb. Det vil kunne gi mer informasjon til valpekjøpere og oppdrettere.

Ja, hvorfor ikke egentlig? Ja, man kunne evt. justere fart og lengde noe, men det burde være en selvfølge at en mops eller en engelsk bulldog kunne løpe to mil på sykkeltur i godt tempo uten å bli utk

Og det er derfor jeg mener at demokratiske metoder ikke fungerer når man skal forvalte så mange ulike raser. Man KAN ikke la de store styre de små når man har så ulike mål med rasene og avlen. Om elgh

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...