Gå til innhold
Hundesonen.no

Klatreplante utenpå hundegård


Vimsy
 Share

Recommended Posts

Jeg har satt opp en "hundegård" som er 180 høy (inngjerdet en del av hagen). Skulle gjerne ha pyntet gjerdenettingen litt med noe klatreplante, men vet bare ikke hva... :icon_confused:

Jeg elsker rødkattebusk. Den er superfin! Bare ett problem... jeg har tre katter også... og... kattene... vel...: :drool: Noe som antakelig får hunder (og naboer) til å gå bananas. :icon_cry:

Nå kom jeg også over Wisteria eller blåregn... Også superfin! Og nok et problem... giftige belgfrø... og særlig en Fant som gjerne plukker blomsterhoder og det som måtte befinne seg av potensielt utstikkende og spisende... eller bare for å ha noe å leke med. :huh:

Så... egentlig bør jeg ha noe som ikke blomstrer, men som gjerne har litt farger... og som helst ikke er altfor giftig.

Vurderer i "verste fall" blomsterkarse. Men skulle gjerne hatt noe som holdt mer enn ettårig.

Noen idèer der ute? Gjerne bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er eføy giftig? Har liksom noe i bakhodet som sier det.

Humle kveler vel det meste, vet ikke om den er noe god å kombinere med noe.

Nu fick jag lära mig ett nytt ord också, det var kul! (På svenska säger vi murgröna)

Enligt wikipedia är den giftig:

"Hela växten är giftig, men giftmängden i bladen är inte så stor. Giftet verkar irriterande på hud och slemhinnor och kan ge dermatit hos känsliga personer. Bären innehåller mer gift, och 10-12 bär har en laxerande effekt på en vuxen människa".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det ikke eføy. Jeg er ganske følsom og får lett eksem XD

Men du skal vel ikke spise den :P

Kan forøvrig melde om at hunder tåler litt eføy, men den smaker nok ikke så godt, for den og klematisene er det eneste som får være nogelunde i fred for haldenen her...

Om humle og klematis er venner vet jeg ikke. Men begge vokser jo på alt mulig, så det burde kunne bli fint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også anbefalt humle. Velg heller noe som ikke er giftig for hundene enn noe du synes er pent! Humle lukter godt da :)

Jatakk begge deler. Derfor jeg vurderer blomsterkarse ;-) Lukter godt liker jeg!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at humle heller ikke er særlig bra for hunder. Har ikke tid til å sjekke nå men sikkert verdt å undersøke (vi brukte dog humle på hundegården før, og den tok seg veldig fort opp om våren og dekket veldig bra, så egentlig er den perfekt:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei? Alt som er nevnt hittil er vel klatreplanter?

Som Tone sier :) Leser trådnavnet hele tiden når jeg blar forbi og skjønner ikle hva man skal med klatreplate på hundehården haha. Tørr humor idag ja!
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

150 kvm hundegård.. Jeg er så jelly... Må poste bilder når det er helt klart :) Har ikke noe å bidra med plantemessig da :P

Vi sier 140. Vi må jo ikke drive med unødig overdriving :P

Du får komme på besøk i sommer så vi får kicka en tur oppå moen her også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...