Gå til innhold
Hundesonen.no

Labb hundefòr


Aragorn05

Recommended Posts

Personlig må jeg si jeg lurer på hvordan hunder eksisterer lengre.

For bare noen år siden var det ikke snakk om og gidde og koste på bikkja et for til flere hundre kroner. Da var kjøtt,middagsreste osv som gjaldt. Rart de overlevde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, for å finne ut hvilket fôr som er best er man nødet for å vite hvilke og hvor mye vitaminer/mineraler/næringsstoffer hunden trenger, og hvordan sammensetningen bør være. Så da er det bare å sjekke på fôrpakka si.

Desverre har jeg ikke oversikten her, men kanskje det er noen andre som kan legge den ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig må jeg si jeg lurer på hvordan hunder eksisterer lengre.

For bare noen år siden var det ikke snakk om og gidde og koste på bikkja et for til flere hundre kroner. Da var kjøtt,middagsreste osv som gjaldt. Rart de overlevde..

Når jeg tenker meg om så har du et poeng. Jeg har vokst opp med hunder som foreldrene mine hadde, de ble brukt til mye rart, og aldri om jeg kan huske at noen av de fikk annet enn rester, ikke poteter, men nesten alt annet. En av hundene jeg husker best, som ble eldst, ble 15 år og var en buhund. Jeg har også hatt endel hunder opp gjennom årene og jeg har bare brukt ferdigfõr av forskjellig kaliber og merker. Den eldste hunden jeg har hatt ble 12 år. Nå er ikke dette "vitenskaplig prøvbare fakta", det er jeg fult klar over og det er mange ting som kan spille inn, men man kan jo begynne å lure. Jeg tror vi har fjernet oss totalt fra det som er et naturlig kosthold for dyr, bortsett fra våtfor da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt en del dårligt om dette fòret, men samtidig har jeg også hørt mange folk som bruker dette fòret og er yderst tilfreds med det :icon_redface:

Selv har jeg ikke prøvet Labb, så kan ikke fortelle om mine egne erfaringer med dette fòret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja.. har jo ikke prøvd Labb selv jeg, men søskenbarnet mitt hadde en hund som hadde matallergi, husstøvallergi, og katteallergi. MEN han tålte LABB. Han tålte ikke noe annet. så jeg skjønner det liksom ikke helt. jaja. alle hunder reagerer jo forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig må jeg si jeg lurer på hvordan hunder eksisterer lengre.

For bare noen år siden var det ikke snakk om og gidde og koste på bikkja et for til flere hundre kroner. Da var kjøtt,middagsreste osv som gjaldt. Rart de overlevde..

Men får eks tyve år siden ble ikke hundene utsatt får det dem blir nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men får eks tyve år siden ble ikke hundene utsatt får det dem blir nå.

dette blir jo ikke riktig, mange brukshund klubber er gamle, jakt er flere hundre år gammelt, NRH, norske redningshunder er 50 år i år, hundekjøring er flere hundre år gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blir jo ikke riktig, mange brukshund klubber er gamle, jakt er flere hundre år gammelt, NRH, norske redningshunder er 50 år i år, hundekjøring er flere hundre år gammelt.

Det er IKKE det jeg snakker om, jeg snakker om miljøet rundt oss, jeg snakker om at hundene våres blir utsatt får MYE mer enn det dem ble får 50 år side. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er IKKE det jeg snakker om, jeg snakker om miljøet rundt oss, jeg snakker om at hundene våres blir utsatt får MYE mer enn det dem ble får 50 år side. :rolleyes:

Du tenker på avfallsstoffer o.l?

Nei,men huner levde hardt en periode,mange fikk ben,middagsrester og det var det. De var ute hele dagen osv.. Emkelte steder må hundene fange maten selv i dag.

Synes det har kommet så mye "off..nei det går ikke bra osv" da det gjelder hund i dag. Det er ikke bikkjer lengre,det er søte dyr som tenker på mennesker og har på seg klær osv.. Er ikke sikker på om jeg liker den utviklen noe særlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på avfallsstoffer o.l?

Nei,men huner levde hardt en periode,mange fikk ben,middagsrester og det var det. De var ute hele dagen osv.. Emkelte steder må hundene fange maten selv i dag.

Synes det har kommet så mye "off..nei det går ikke bra osv" da det gjelder hund i dag. Det er ikke bikkjer lengre,det er søte dyr som tenker på mennesker og har på seg klær osv.. Er ikke sikker på om jeg liker den utviklen noe særlig..

Ikke bare avfallstofer osv.. Også oksygenen har forandret seg, hunden får i seg mer "gift" stoffer nå enn den gjorde før, hunden er mye lengre "nede" enn oss(altså i stå høyde) og puster også inn mer eksos enn oss...Aldri sagt at jeg liker utviklingen så veldig heller, men jeg mener helle ikke utviklinga med hvordan det er å "være" hund, men det er ikke diskusjonen nå.

Forresten, hunden min er ute HELE dagen, og ser ikke at han har tatt skade av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare avfallstofer osv.. Også oksygenen har forandret seg, hunden får i seg mer "gift" stoffer nå enn den gjorde før, hunden er mye lengre "nede" enn oss(altså i stå høyde) og puster også inn mer eksos enn oss...Aldri sagt at jeg liker utviklingen så veldig heller, men jeg mener helle ikke utviklinga med hvordan det er å "være" hund, men det er ikke diskusjonen nå.

Forresten, hunden min er ute HELE dagen, og ser ikke at han har tatt skade av det.

Skulle den tatt skade av og gå ute hele dagen?

Det må jo være helt flott for hunden din!

Ja,enig med deg i det du sier om at den får i seg mer dritt nå enn før,men jeg mener nå disse allerdiene osv har en del med avl og gjøre og jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle den tatt skade av og gå ute hele dagen?

Det må jo være helt flott for hunden din!

Ja,enig med deg i det du sier om at den får i seg mer dritt nå enn før,men jeg mener nå disse allerdiene osv har en del med avl og gjøre og jeg..

Tror jeg misforstod deg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi begynte med labb på min hund etter at den ble kåret som "best i test" på tv2 hjelper deg!

vet ikke om noen her så det programmet da?

vi bestemte oss for å prøve det föret siden det liksom var "best"

hun gikk på det i ca. 2 mnd. før vi måtte skifte.

Hun dreit som en elefant og pelsen var fett, matt, og ekkel og ta i på en måte. kan ikke forklare hvordan ekkel den var. hun fikk også ørebetennelse og hadde ofte diarè.

Når vi begynte på purina proplan var hun helt fantastisk..

Pelsen skinner som fy i lyset, og hunden har mye mer energi i kroppen enn hun hadde med Labb, hun plages ikke med ørebetennelse og skiter maks 2 ganger om dagen.

Så labb er det ikke snakk om mere her hos oss..

Men naboen våre derimot, han har vel nån og 20 huskyer som han bruker aktiv forann sleden.

Disse hundene får bare labb, alle har fått det siden de var valp nesten, og ingen har noen gang hatt problemer med det. annet enn denne dritinga da..

så det er klart at det er forskjell fra hund til hund. Man må bare prøve seg fram selv, og se.

Er ingen som kan si hvilket för som passer til DIN hund:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi begynte med labb på min hund etter at den ble kåret som "best i test" på tv2 hjelper deg!

vet ikke om noen her så det programmet da?

vi bestemte oss for å prøve det föret siden det liksom var "best"

hun gikk på det i ca. 2 mnd. før vi måtte skifte.

Hun dreit som en elefant og pelsen var fett, matt, og ekkel og ta i på en måte. kan ikke forklare hvordan ekkel den var. hun fikk også ørebetennelse og hadde ofte diarè.

Når vi begynte på purina proplan var hun helt fantastisk..

Pelsen skinner som fy i lyset, og hunden har mye mer energi i kroppen enn hun hadde med Labb, hun plages ikke med ørebetennelse og skiter maks 2 ganger om dagen.

Så labb er det ikke snakk om mere her hos oss..

Men naboen våre derimot, han har vel nån og 20 huskyer som han bruker aktiv forann sleden.

Disse hundene får bare labb, alle har fått det siden de var valp nesten, og ingen har noen gang hatt problemer med det. annet enn denne dritinga da..

så det er klart at det er forskjell fra hund til hund. Man må bare prøve seg fram selv, og se.

Er ingen som kan si hvilket för som passer til DIN hund:)

Ja ikke sant, det er forskjeller. Det som derimot ofte kommer frem på slike sider er de som kategorisk nekter for at labb er et godt for. Labb vinner tester, og er grundig analysert og funnet helt i orden på lik linje og bedre enn mange formerker. Om det passer for min hund, eller din hund vil jo bare et forsøk avsløre. Og som sagt om man ønsker å gjøre det på en tilfredsstillende måte må man altså bruke flere uker på å bytte for. Det er iallefall det de som kjører finnmarksløpet anbefaler Bla. Svend Engholm som har vunnet løpet mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rex har reagert helt likt som ved andre Fòr typer, og han er fin g blank i pelsen, røyter ikke spes mye, spiser det han får, og det er som om jeg sku kjøpt et annet fòr. men tror det er forskjellig fra hund til hund. noen syns dette fòret er bedre enn andre, noen syns det rett og slett er "dritt"- kan godt hende hunden driter oftere, det har jeg hørt, og rex dreit ofte av det, men han driter like mye av de andre fòrtypene, så må vel prøve noe nytt vel.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JO - det er kjempebra - NEI - det er noe dritt - Nei - Jo - Nei.. ("Pappa'n min er større enn pappa'n din, så")

Jeg utgår ifra at alle skjønner at man i slike diskusjonsgrupper stort sett sider hva man SELV synes om temaet det er spurt om (her: fôret) - helt uavhengig av alskens tester, naboens hund eller annet. Jeg håper også at de som spør om ting her faktisk også ønsker den vanlige brukerens erfaring - ellers er det jo bare å gå inn på de respektive fôrleverandørenes sider på nettet og lese hvor fantastisk det er, ikke sant?

Jeg har prøvd Labb - vant rundt 50 kilo for et drøyt år siden, så jeg ga det et ærlig forsøk over noen mndr.

Og det funket slett ikke på de to jeg prøvde det på, ergo synes jeg det er et skikkelig dårlig fôr.

Valpen min ble feitere og feitere - mens jeg minsket og minsket mengden, helt til det var så lite fôr hun fikk at det var fryktelig å se hvor sulten hun fortsatt var etter middagen... (Hun ble fullstendig desperat etter mat da, og er det ennå.. Forsåvide en grei "bivirkning", da det selvsagt er deilig å ha hunder som spiser anytime/anywhere)

Den eldre hunden min derimot stortrivdes på det - da hun reagerte akkurat motsatt. Hun fikk mer og mer - ble slankere og slankere. Kjempefint for henne som er et matvrak - men når en beardis på 20 kilo måtte ha nærmest dobbelt av det rekommanderte på sekken - så er det vel ingen tvil om at hun faktisk ikke greide å ta opp noe særlig av næringen.

Så hvis man har en hund som tåler det, og liker det, så er det selvsagt et kjempegreit fôr. Hvis man absolutt vil vite om det funker på sin egen hund så finnes det bare en måte å gjøre det på - prøv det. Og bruk det over en lengre tid før man vurderer det - minst en mnd eller to.

Personlig ville jeg aldri anbefalt det til noen, og ville absolutt fraråde mine venner, kjente og valpekjøpere til å bruke det pga egen erfaring. Akkurat like lite som jeg ville anbefalt å bruke Frolic til noe annet enn godiser.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var så enkelt at man bare kunne forholde seg til hva en selv mente så ville det for det første bli veldig usaklig, og for det andre ville en påstand aldri kunne etterprøves. Da blir det som i eventyret om keiserens nye klær. Om noen mener noe basert på egne erfaringer så er det vel og bra, og må sees i lys av det, men når noe påstås bør det ligge dokumentasjon til grunn, hvis en da ikke ser på seg selv som et sannhetsvitne.

Det som er ytret her blir vel, uten at jeg har ført statistikk, at det er delte meninger om Labb. Det er forsåvidt ikke oppsiktsvekkende, det gjelder alle for. Noen har veldig gode erfaringer, og da vil jeg nevne den som drev med hundekjøring og hadde et 20 talls hunder, og noen har veldig dårlig erfaring ved at hundene får dårligere pels, mye avvføring osv. Hvorvidt det er synsmessige vurderinger som ligger til grunn vet jeg ikke, men det er mulig noen har tatt en farge test av pelsen og veid og målt bæsjen, telt ant ganger den er på do osv når hunden gikk på labb. Like mye som det er mulig å lete etter det gode er det mulig å lete etter det vonde.

At hunder reagerer ulikt på ulikt for kan vel knapt kalles en nyhet, men en ensidig slakt av et spesielt formerke baser på synsing blir for drøyt. Da bør det ligge en veldokumentert fakta bak, det er iallefall slik det fungerer i resten av verden. Å diskutere er vel og bra, men en usannhet blir ikke sann selv om den blir gjentatt flere ganger.

Jeg har ingen agenda for eller mot labb, men jeg blir "indignert" over lempfeldig håndtering av resultater.

Ville det være naturlig å tro på forskningen i første instans for så å shoppe det en likte?

Vel, Labb har sikkert sine svakheter men det har, ifølge Norges veterinærhøgskole, Norges landbrukshøgskole og diverse andre forskningsinstanser, også andre formerker. Fra det Danske laboratoriet sies det også at for enkelte formerker (ikke labb) er den daglige rasjoneringen satt altfor lavt. Den er veiledende javel, men når det utgjør omlag halvparten så lite som en hund egentlig trenger, er det ikke veiledende da er det villedende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma & Pappa bruker Labb på Mico..

Har ikke hatt noe problemer med foret.. han har fin pels.. bra aføring osv osv...

Men hvis de merker noe negatift så skifter de jo ....

Men så lenge det funker så hvorfor ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...