Gå til innhold
Hundesonen.no

Labb hundefòr


Aragorn05

Recommended Posts

Min hund dreit noe helt sinnsykt da han gikk på Labb. (Vi fikk en shvææær sekk gratis, det var eneste grunnen til at vi prøvde labb.)

Han røytet noe helt horribelt.

Huff, ALDRI mer Labb her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted at Labb hundefôr inneholder for mye toksin så over lengre tid sliter det sterkt på nyrene. Labb funker helt fint på friske, voksne hunder, men med en gang de blir syke/gamle så trenger de det lille ekstra som ikke er i labb fôret.

Det er også ofte sånn at billige fôrtyper inneholder mindre høyverdige proteiner og mye ufordøyelig fyllstoff. Det gir hunden større forbruk av fôr og mer og bløtere avføring. Så det er en viss sammenheng mellom kvalitet og pris.

Jeg har dokumentasjon på hvor mye Toksin (gift) det er i Labb hundefor etter å ha fått det analysert på vetrinærinstituttet i Oslo.

Det er satt en midlertidig grense på hvor mye Toksin det kan være i et for til enmagede dyr, og der er grensen satt tilfeldig til 500 ug.

I for-prøven som ble sendt til analyse var det 203 ug.

Felleskjøpet øst-vest mener at det har holdt seg under grensen som er satt, men vil ikke betale erstatning til alle dem med store veterinærutgifter eller til de som har måtte avlive hundene sine-eller de som har hunder som har dødd av nyresvikt.

-Det har aldri vert forsket på denne giften i hundefor. Den ble først oppdaget i Canada i 1999. Hvis felleskjøpet kan dokumentere at giften ikke er farlig for hunder, så får de legge frem bevis hvor hunder er foret med et for på 203 ug og opptil 500 ug fra en til seks måneder-

Giften bryter ned immunforsvaret til alle hunder slik at de får infeksjoner og kraftige allergier som er vanskelig å oppdage for veterinær dersom de ikke kjenner til denne giften eller foret de får det i fra.

Giften stammer fra muggsopp i korn, og jeg anbefaler alle til å bruke et for der det ikke er kornblanding for å unngå denne giften.

_Typiske tegn på forgiftning av Labb hundefor er tørste, diare, slim i nese,munn og hals, allergi, kløe, sår i skinnet, betennelse i øyne og øre, urinveisinfeksjon, hovne lymfekjertler.

Vi har fortiden inne en prøve hos veterinærinstituttet der en ung hund døde av nyresvikt etter seks måneders bruk av Labb hundefor.´

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labb Valpefor er bra etter vår erfaring, men ikke voksenforet, elendig på Buster vertfall..... :D Tørr å matt pels med mye røyting... Sluttet ganske fort med voksenforet da det ikke ble noe bedre.... Tok tid, men nå er pelsen myk og blank..... :D

Så Labb....? Neitakk desverre......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare erfaring med valpefôret. Fikk anbefalt av oppdretter og Vesla reagerte veldig på det. Hun hadde diaré nesten hele tiden. Så skiftet vi til Royal Canin og hun ble helt bra igjen og vi er kjempefornøyd :D

Anbefaler ikke Labb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en sekk med labb. Men jeg har ikke noe erfaring med de bivirkningene som nevnes her.De snuste på maten og gikk. Det ville de hvertfall ikke ha :) Sleit litt med å finne for til de, for de ble løse i magen av mange av merkene. Men nå får de royal canine mini og elsker det. Magen er bra og pelsen er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Border Collie gikk på labb når jeg kjøpte han..Ekstrem kløe og tørr matt pels..Bytta for til Oliver`s lamb og etter en måned var kløen helt forsvunnet..

Nå skjønner jeg jo hvorfor,trodde det skyltest alt for mye kornprodukter..Så er det gift i tillegg..Fysj...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- for å gjøre forvirringen total, forbrukerrådet konkluderer i en lab. undersøkelse bestilt fra et Dansk laboratorium at ; labb er ett av fôrene som er best, det kom på andre plass. Det fremgår også av artikkelen at funnene hos det Danske laboratoriet bekrefter de funn som ble gjort i en analyse av 12 hundefôrtyper som forskere ved Norges veterinærhøgskole og Norges landbrukshøgskole har foretatt. Uavhengig av den Danske raporten.

En annen ting som kan være verdt å merke seg er at det kan ta opptil 3 mnd å bytte fôrtype. Å prøve et fôr i en uke for så å konkludere med at det ikke er bra er ikke tilstrekkelig.

Å bytte fôr bruker man gjerne flere uker på, og det kan altså ta opp mot 3 mnd før tarmfloraen har stabilisert seg.

Prøver en link til forbrukerrapporten ; http://forbrukerportalen.no/portal/Artikle...4/1076938381.64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - slike tester er jo "skremmende" nok. Men for all del - er helt enig med det som står i teksten: "De fleste hunder klarer seg derfor fint med de billige fôrtypene. Såfremt hunden er frisk, får den dekket sine behov med billige fôr."

Men de av oss som faktisk KREVER noe av hundene - enten i jobb-sammenheng (jakt/brukshund), ekstra næring (avl) eller rent eksteriørt (hud, pels) - så er dette kanskje ikke det optimale hundefôret likevel?

JA - for en labrador-blanding (f.eks.) i 3 års alder, som er sunn og frisk, så spiller det kanskje ingen større rolle med verken protein/fettprosenter, omega 3 eller 6, fettsyrer, smak, etc.. Her der det KUN snakk om å vedlikeholde en allerede oppegående og fungerende hund. DENNE hunden hadde kanskje også fungert like godt på middagsrester, potetskrell og kokte grønnsaker fra middagsbordet til eieren.

Men hvis man vil vite hva som fungerer på hunder med mere spesielle krav, så må man nok tenke litt lenger enn slike tester, dessverre!

Det MEST fornuftige man kan gjøre er faktisk å høre på oppdretterne innenfor SIN EGEN rase - og ikke nødvendigvis sin egen oppdretter - men de oppdretterne som har fler hunder, sunne hunder, og hunder som blir gamle.

VI mennesker overlever også lenge på MacDonalds og Grandiosa-mat, og hadde nok holdt oss ennå friskere om de hadde tilsatt noen mulitivitaminer i sine retter!

MEN, er det bare "å overleve" som er målet - eller er det å gi hunden så bra mat man kan?

Som en kjent oppdretter i min rase alltid sa " la dem få holde på - det bare forbedrer kvaliteten på VÅRE hunder!"

Så ja jøss - la gjerne alle mine konkurrenter bruke et fôr som ikke støttter opp under verken sunnhet, pels eller kondisjonen... Synd for hundene deres - men flott for meg og mine.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- vet ikke helt om jeg skjønte dette svaret Susanne L, men jeg har altså drevet med redningshund i 5 år lydighet og har drevet aktivt med hund i over 20 år, og har for tiden en bruks Schäfer og en Pointer, så om du spør om jeg forlanger noe av mine hunder så er svaret ja. At hunder kan reagere på forskjellig fôr er ingen nyhet, men å kategorisk si at et fôr er dårlig bør, om det skal ha noen troverdighet, underbygges med dokumentasjon. Jeg har iallefall vanskelig for å tro at de forskningsinstansene som ble nevnt i artikkelen ville finne noe annet enn sannheten. Synet på fôr er absolutt delt, og det finnes ingen fôr alle vil ha.

Siden du nevnte McDonald mat, i testen sies det ganske klart at INGEN av fôrene hadde næringsbrister, dvs. Eukanuba kom på nest siste plass så da kan man enten shoppe vitenskap eller bare godta at ingen av fôrene hadde næringsbrister.

Forøvrig kan det sies at jeg er avhengig av et godt fôr da mine hunder utsettes for store påkjenninger under trening. Tørrfôr er vel og bra, men det beste er våtfôr. Tørrfôr er varmebehandlet og inneholder mye karbo, og de fleste har vel fulgt debatten med Fedon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig liker ikke LABB noe særlig.. Av flere forskjellige grunner..

Men, hunder er forskjellige, en kan fungere bra på LABB og ikke Oliver's, en Oliver's og ikke LABB..

Noen fungerer kanskje best på Royal Canin mens andre igjen ikke gjør det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...