Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsstell og klipp av katt

Poter
 Share

Recommended Posts

Søsteren min har ei sibirsk skogkatt som plages med pelsen. Hun har veldig lang pels som det fester seg avføring, kattesand etc. i og er i veien når hun skal gjøre seg ren. Hovedproblemet er at hun får ofte hårknuter som de har vanskelig med å få fjernet. Verken daglig børsting eller klipp hjelper. De kan børste så mye de vil vil under armene hennes f.eks, men det kommer likevel.

Nå lurer de på hva de kan gjøre. Jeg har anbefalt schæferkarde og klipp med efflieringssaks, mens veterinæren deres har anbefalt å barbere henne ned. De ønsker ikke å barbere henne ned, helst bare få henne stusset.

Er det noen som har erfaring med det? Hvordan blir pelsen etterpå? Er det kanskje noen i Drammensområdet som er flink med frisering og kan hjelpe dem? Har dere tips om hvilken type utstyr de kan bruke? De vurderer å kjøpe klippemaskin, men lurer på hvilken som er bra.

Hun er hos veterinæren nå og blir barbert på de værste områdene, men på sikt er jo ikke dette en god løsning da hun må legges i narkose. Det greieste er jo å gjøre det selv. Så de trenger tips til gode pelsprodukter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten hjemme (blanding av perser og huskatt) får en ekstremt flokete pels når han spiser enkelte typer for (verst med eukanuba), har de sett på kostholdet? På Taste of the wild har i alle fall ikke han her særlig problemer med floker.

Å få vekk floker som allerede er har jeg ingen erfaring med, vi har bare klipt dem av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har en perser med grusom pels. Uansett fôr og børsting er det så dårlig kvalitet at det floker seg. Så vi begynte å barebere han helt ned 3-4 ganger i året. Etter et par ganger hos veterinær fant vi ut at han er såppass rolig at vi kunne gjøre det selv, og han bare ligger helt rolig og nyter det. Bruker Oster maskin og er fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en flokekutter kunne være verdt et forsøk? Har aldri forsøkt det selv, men virker genialt. Vil også anbefale de å kjøpe inn Jerob sin Anti-stat og Detangler spray.

De lugger i alle fall så mye at hunden min får mark når jeg bruker dem. Så for en katt tenker jeg at det blir minst like vondt. Jeg ville heller klippet med effileringssaks midt i flokene og gredd med karde. Gjerne opptil flere ganger. Det blir støgt som f, men det er effektivt.

Å barbere ned behøver heller ikke være noe stort nederlag hvis å gre og styre går strekt utover kattens velbefinnende - tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammas tidligere sibirkatt hadde samme pelsproblem,og eneste som fungerte var total nedbarbering! Han ble vel barbert to ganger i året, til tross for børsting og flokeklipping! Sibirkatten skal jo ha vedlikeholdsfri pels, men er den ikke det, så er den visst grusom:p sibirkatten de har nå er vedlikeholdsfri:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også et par sånne som floker seg helt sinnsykt. Jeg børster og børster og klipper floker som en gærning, men de er likevel konstant flokete. Spesielt hun ene, som har laaaang, supermyk fluffy pels som er som silke å ta på. Floker seg bare man ser litt hardt på henne. Begge to ble barbert helt ned i fjor våres, og var langhårede og fine til høsten igjen. Lurer på å gå løs på dem igjen nå snart, for nytter ikke å klippe. Har prøvd å klippe litt her og der for å i det minste korte ned lengden på pelsen, men det blir bare kjempestygt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir pelsen etter barbering? svigers har to skogkattmixer og spesielt den ene har helt grusom pels. Blir stooore tover. Svigerfar er flink og prøver å løsne og lette på dem og børste han, men det er ikke nok. Så vi snakker litt om å ta katten til vet. og få han klippet helt ned. Men nysgjerrig på om pelsen endrer seg noe etter klipping? Gammel katt, blir 12 i sommer, men har alltid hatt dårlig pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flokekutter ville jeg ikke prøvd, huske at katten sitt skinn er tynt og tåler ikke så mye før det skades. Man skal være forsiktig om man barberer katten ned også, da burde den være som Teserere sin pappas katt at den er rolig og nyter det :)

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

OM en kattepels floker seg sånn så er nok det mest fordi de ikke grer helt ned til skinnet (lag for lag) med tynntannet kam - det hjelper utrolig lite å bare børste dekkhårene med karde. Å holde langhårspels på enkelte av disse rasene er et svare strev. Jeg har selv hatt persere, en hvit og en beige, den hvite røyta noe ****** men floka aldri, den beige floka verre enn h....... og måtte faktisk klippes ned et par ganger - det var helt håpløst. Med mindre han ble kammet gjennom HVER DAG så fikk han floker.

Så tynntannet metallkam, gre lag for lag, hver dag - og eventuelt gå i hestebutikk å kjøp showshine som er en silikonspray som gjør pelsen glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir pelsen etter barbering? svigers har to skogkattmixer og spesielt den ene har helt grusom pels. Blir stooore tover. Svigerfar er flink og prøver å løsne og lette på dem og børste han, men det er ikke nok. Så vi snakker litt om å ta katten til vet. og få han klippet helt ned. Men nysgjerrig på om pelsen endrer seg noe etter klipping? Gammel katt, blir 12 i sommer, men har alltid hatt dårlig pels.

Pelsen til vår er ihvertfall den samme når den vokser ut, på godt og vondt. Han er ca 15 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min har en sibir-mix, og han har en pels som floker/tover noe helt grusomt. Det er stort sett jeg som gjør pelsstell nå (han bor hos foreldrene mine), og til tross for at jeg klipper vekk store tover og ellers er påpasselig med å gre ham helt ned til skinnet tar det ikke mange dager før pelsen er tovet igjen (da får han litt mer overflatisk børsting når jeg ikke er der).

Det er verst på våren (i røyteperioden), så vi barberer ned/gir ham en snasen løveklipp hver vår. Da ser han ut som en kinesisk nakenpus :lol:

Ulempen med denne praksisen er at underulla vokser mye raskere enn dekkhårene, så han får en veldig fluffy og "ullete" pels som tover seg veldig fort når den gror tilbake igjen. Fordelen er at pusen virkelig elsker å være kortklipt på sommeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm jeg hadde et håp om at neste katt skulle bli sibirkatt, men om de floker og må barberes er det helt utelukket.

Nei. Vår sibir er ekstra langhåret i forhold til rasestandaren. Rasen er semilanghåret og mange har ikke det problemet.

Takk for alle fine svar. Pus ble barbert under armene, klippet rundt hele manken og stusset rundt endetarmsåpningen. Er ikke fornøyd med jobben de gjorde på dyreklinikken. Så skal kjøpe klippemaskin selv og heller venne pus til å bli klippet av oss. Tror det er blir bedre både for oss og henne. Samt har jeg kjøpt en balsam jeg ble anbefalt på dyreklinikken. I tillegg skal vi skifte ut selen hun bruker ute og lete etter en børste/kam som tar dypere i den lange pelsen.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Labrador Golden  Toller?  Det jeg gjorde når e skulle velge rase var å møte opp på treninger/konkurranse jeg synes var spennende og snakke med eiere og observere rasene e likte. Da får en bedre feeling for hvordan rasene er, hvis man møter flere individ av samme rasen. Mitt forslag -lykke til!  
    • Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...