Gå til innhold
Hundesonen.no

Kostnadene skremmer bort dyktige hundefolk


Gjest
 Share

Recommended Posts

1 time siden, vivere skrev:

Som en start trenger du  ikke mye eller kostbart utstyr. Dersom du finner at dette er noe som interesserer (det vet man jo ikke før man har prøvd) kan man øke beholdningen av mer eller mindre nyttige "dingser" etter behov.

Neida, jeg må ikke ha alt med en gang, men allerede nå er det behov for mange av tingene. Jeg har forhøre meg litt ang. en samling på lavinesøk i februar, og fikk beskjed om at jeg i alle fall måtte ha med søkestav, spade og truger selv, og det allerede før jeg egentlig vet hva det går ut på. Jeg er allerede litt "handikappet" i runderingen fordi jeg ikke har radio. Og som @Sofie & Aska sier, så vil man jobbe mest mulig effektivt mot godkjenning, så lista som Sofie satte opp, har nok mye av de dingsene jeg må ha innen rimelig tid. Jeg slipper bringkobbel da, siden jeg har halsmelding på min, så sparer jeg de kronene ?

Jeg har en hund som allerede er 2 år, så det er ingen tid å miste. Jeg skal på grunnkurs i februar, og vil ha det så effektivt fremover som mulig, både på hva jeg selv må igjennom og i treningen av hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men det hjelper vel lite om man får tilbake penger for utdannelsen dersom man faktisk ikke har råd til å betale der og da for kursene og det utstyret man må ha?

Jeg tenkte mer på statlig støtte, og da selvfølgelig en grei sum som faktisk hjelper. 

OM det hadde blitt dekt utgifter til utdanning. Hvordan løser de det med hvem som passer, er engasjert, fullfører løpet og ender opp med godkjent hund? De som dekker alt selv må jo være veldig engas

2 timer siden, HHH skrev:

Neida, jeg må ikke ha alt med en gang, men allerede nå er det behov for mange av tingene. Jeg har forhøre meg litt ang. en samling på lavinesøk i februar, og fikk beskjed om at jeg i alle fall måtte ha med søkestav, spade og truger selv, og det allerede før jeg egentlig vet hva det går ut på. Jeg er allerede litt "handikappet" i runderingen fordi jeg ikke har radio. Og som @Sofie & Aska sier, så vil man jobbe mest mulig effektivt mot godkjenning, så lista som Sofie satte opp, har nok mye av de dingsene jeg må ha innen rimelig tid. Jeg slipper bringkobbel da, siden jeg har halsmelding på min, så sparer jeg de kronene ?

Jeg har en hund som allerede er 2 år, så det er ingen tid å miste. Jeg skal på grunnkurs i februar, og vil ha det så effektivt fremover som mulig, både på hva jeg selv må igjennom og i treningen av hunden.

Vel, vel :) jeg skal ikke ha noen formening om hvor mye penger du bør bruke, men dersom du er i tvil om redningshund er noe som passer ville jeg vært litt tilbakeholdende med å åpne lommeboka på fullt gap sånn i første omgang :) Sondestenger får man kjøpt til varierende priser flere steder. Nye aluminiumstruger av forsvarets modell koster fra ca 500 - 1000 kroner (iflg nettbutikkene), en bra aluminiumsspade med kort håndtak koster ikke allverden. Så det så :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sofie & Aska skrev:

Man bør ha en ordentlig sondestang som ikke fryser fast inni. Og en ordentlig spade koster en del det og. Man bruker den helt sykt mye, og blir å angre fort om man ikke kjøper en ordentlig spade. 

Jeg tror ikke vi blir enige :) For en som lurer på om redningshund er noe man skal satse på behøver man ikke la seg besnære til å kjøpe det dyreste på markedet. De fleste tingene som du har ramset opp har jo stort sett lang levetid og det er ikke slik at man trenger kjøpe alt samtidig. Sånn sett er mye en engangsinvestering - en investering som vil mer eller mindre være bortkastet om man velger vekk redningshund som hundesport.

Om redningshund er en dyr sport? Tja - ikke sammenlignet med andre hundesporter vil jeg tro Jeg tipper at f eks en hundekjører i løpet av et år bruker mange ganger beløpet på sitt spann og sine hunder som en redningshundfører gjør i løpet av hundens aktive periode. De som konkurrerer i utstilling vil nok fortelle om betydelige beløp i f t reiser, avgifter og opphold.

Selvfølgelig bør en redningshundfører få dekket utgifter som transport og tapt arbeidsfortjenestei f m ettersøksarbeid men sett i forhold til andre utgifter i f m organisert trening etc er vel dette "peanuts". Er man et aktivt friluftsmenneske er mye av det som du ramset opp i en tidligere post utstyr man ville anskaffet uansett hvilken hundesport og aktivitet man bedriver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, vivere skrev:

Jeg tror ikke vi blir enige :) For en som lurer på om redningshund er noe man skal satse på behøver man ikke la seg besnære til å kjøpe det dyreste på markedet. De fleste tingene som du har ramset opp har jo stort sett lang levetid og det er ikke slik at man trenger kjøpe alt samtidig. Sånn sett er mye en engangsinvestering - en investering som vil mer eller mindre være bortkastet om man velger vekk redningshund som hundesport.

Om redningshund er en dyr sport? Tja - ikke sammenlignet med andre hundesporter vil jeg tro Jeg tipper at f eks en hundekjører i løpet av et år bruker mange ganger beløpet på sitt spann og sine hunder som en redningshundfører gjør i løpet av hundens aktive periode. De som konkurrerer i utstilling vil nok fortelle om betydelige beløp i f t reiser, avgifter og opphold.

Selvfølgelig bør en redningshundfører få dekket utgifter som transport og tapt arbeidsfortjenestei f m ettersøksarbeid men sett i forhold til andre utgifter i f m organisert trening etc er vel dette "peanuts". Er man et aktivt friluftsmenneske er mye at det som du ramset opp i en tidligere post utstyr man ville anskaffet uansett hvilken hundesport og aktivitet man bedriver?

Hobbyer koster, og man skal ikke drive og regne på hva man bruker på hundesport :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er faktisk allerede enige. 

Poenget mitt er kanskje at jeg ikke ser på det som "bare" en sport eller "bare" en hobby på samme måte som deg. Klart man bruker like mye penger på å konkurrere aktivt i bruks eller sledehund. Men dette er ikke en sport, det er en redningsorganisasjon og nei, det er ikke for alle. 

Selv ser jeg ikke noe poeng i å trene opp en hund som er i stand til å redde liv, uten å faktisk bruke den til det. Å konkurrere interesserer meg ikke. Men med å trene en hund til å redde liv kommer også forpliktelser. Du forplikter deg til å stille opp på mange treningstimer flere ganger i uka, til å ha det nødvendige utstyret i sekken. Og etterhvert, til å lete etter folk som ikke vil bli funnet, til å finne folk som har hengt seg, til å grave opp folk som har fått alle beina i kroppen knust til pinneved. 

Det er ikke for alle!! Men de som faktisk vet at dette er noe de vil, synes jeg man må ta vare på. Ønsker man å disponere seg og sin hund er det en tragedie om dårlig økonomi stopper en. 

Jeg er student, og prøver å leve på 7000 kr i måneden. Det sier seg selv at det ikke går. Men jeg vil ikke utsette godkjenningen av en hund som kan stå på lista og være en ressurs i to år lengre om jeg godkjenner henne fortest mulig. Per nå er min største bekymring å få råd til å kjøpe en GPS.. Nei jeg trenger den egentlig ikke før jeg er godkjent, men den dagen jeg blir det er det mitt ansvar at jeg faktisk kan bruke den gps-en, og da må jeg øve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Sofie & Aska skrev:

Vi er faktisk allerede enige. 

Poenget mitt er kanskje at jeg ikke ser på det som "bare" en sport eller "bare" en hobby på samme måte som deg. Klart man bruker like mye penger på å konkurrere aktivt i bruks eller sledehund. Men dette er ikke en sport, det er en redningsorganisasjon og nei, det er ikke for alle.

Vel :) Nå vet du vel lite om hvordan jeg ser på "det" - altså redningshundtjeneste - men jeg har hatt to godkjente redningshunder og har vært instruktør i NRH. Riktignok lenge før du ble født - men dog :) I vår var jeg invitert og deltok som "observatør" på et interDIOnalt seminar og trening ved Justis-og bedredkapsetatens treningssenter og var i sommer tilstede da en av mine instruktørbekjente ble godkjent som hundefører i NORSAR. Stort sett har jeg en rimelig god kontakt med aktive i NRH også idag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, vivere skrev:

Vel :) Nå vet du vel lite om hvordan jeg ser på "det" - altså redningshundtjeneste - men jeg har hatt to godkjente redningshunder og har vært instruktør i NRH. Riktignok lenge før du ble født - men dog :) I vår var jeg invitert og deltok som "observatør" på et interDIOnalt seminar og trening ved Justis-og bedredkapsetatens treningssenter og var i sommer tilstede da en av mine instruktørbekjente ble godkjent som hundefører i NORSAR. Stort sett har jeg en rimelig god kontakt med aktive i NRH også idag :)

Jeg prøvde ikke å si at du ikke hadde peiling eller noe sånt. Prøvde bare å få frem et poeng angående hvorfor jeg synes det er fryktelig synd at kostnadene skal stoppe dedikerte hundefolk fra å klare å få frem en hund til godkjenning og at jeg ikke er uenig med deg i at alle på begynne en plass, og at det selvfølgelig ikke er nødvendig å kjøpe alt det dyre utstyret før man vet at man skal godkjenne. I og med at du omtalte NRH som en hundesport prøvde jeg å bare å forklare hvorfor jeg ikke synes det blir helt det samme. 

Jeg for eksempel, har drevet med hest i mange år. Det koster sikkert tre ganger så mye som å trene opp redningshund, men jeg synes ikke det er sammenlignbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Kokospaniel skrev:

Hvis du bare trenger GPS til å holde styr på hvor du er og skal, og ikke peilebiten på bikkja, kan det lønne seg å ta kontakt med geocachingsmiljøet. Mange der som har minst en GPS i reserve de aldri kommer til å bruke igjen

Tipper at det omsettes pent brukte hundepeilere på jakthundfora :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...