Alvira Skrevet 31. Mars 2015 Rapporter Share Skrevet 31. Mars 2015 Hei sonenfolket Har en venninne som trenger litt input vedrørende en vanskelig avgjørelse, håper dere kan bidra med deres erfaringer og tanker Hun har en leonberger hannhund på ca 2.5 år som har vært syk siden han var fire mnd. Hovedproblemet har hele tiden vært allergi (han er testet), med alvorlige hudreaksjoner som hovedsymptom. Her snakker vi en hund som periodevis ser ut som en kjøttkake, med svære sår som ikke gror og KLØR. Han klør jevnt over mye, ekstra mye ved utbrudd. Utbruddene kommer uten forvarsel, selv om hunden fores med allergifor. Omtrent alt har vært prøvd, både medisin og naturmedisin. Så som så effekt av både antibiotika og kortison. Hunden generelt virker å ha det greit, men dette er selvfølgelig ikke helt enkelt å vurdere. Eieren selv er sliten, bekymret og har det tøft med en hund som omtrent alltid er syk med ett eller annet. Han blir da også lett syk med andre sykdommer grunnet nedsatt immunforsvar. Han har alltid vært småspist, men de siste mnd har han omtrent sluttet å spise totalt og må pr.dags dato tvangsfores for å ikke bli farlig undervektig. Både eier og hund hater tvangsforingen. Nå har hun begynt å vurdere avlivning, men synes dette er veldig vanskelig siden hun selvfølgelig er veldig glad i hunden, men samtidig er hun veldig sliten av hele situasjonen. Innspill? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillekrapyl Skrevet 31. Mars 2015 Rapporter Share Skrevet 31. Mars 2015 Personlig hadde jeg nok gått for avliving.. Høres ikke ut som et verdig hundeliv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mackenzie Skrevet 31. Mars 2015 Rapporter Share Skrevet 31. Mars 2015 Må si meg enig med Juliane. Sånt noe blir ekstremt utmattende i lengden, og det blir ikke et hyggelig liv for hverken hund eller eier. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xxx12345 Skrevet 31. Mars 2015 Rapporter Share Skrevet 31. Mars 2015 Hvis man må tvangsfore hunden for at den skal overleve til et liv fullt av sykdom, kløe og smerter så burde avgjørelsen være ganske grei - selv om den aldri er enkel.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Malamuten Skrevet 31. Mars 2015 Rapporter Share Skrevet 31. Mars 2015 Jeg vet ikke hvor lange disse periodene til hunden er og hvor bra den er imellom, men det høres virkelig ikke godt ut.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alvira Skrevet 31. Mars 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 31. Mars 2015 Takk for innspill dere Malamuten: innimellom utbruddene så er han ganske bra, til tider tilnærmet symptomfri og fremstår generelt som en glad hund. Det er akkurat det som gjør det så vanskelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mirai Skrevet 31. Mars 2015 Rapporter Share Skrevet 31. Mars 2015 Er det mer vanskelig enn det er trivsel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tinkie Skrevet 31. Mars 2015 Rapporter Share Skrevet 31. Mars 2015 Enig med IW: Hun må vurdere om det er mer ubehag eller trivsel. I tillegg tenker jeg at en hund som både har sånne plager - selv om det er sporadisk - og må tvangsfores, da tror jeg at det beste for hunden er å få slippe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lola Pagola Skrevet 31. Mars 2015 Rapporter Share Skrevet 31. Mars 2015 Jeg tenker at når man seriøst begynner å vurdere avliving som et alternativ så er det kanskje det rette. .? 9 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alvira Skrevet 31. Mars 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 31. Mars 2015 Ja, det er nok mer vanskelig enn det er trivsel, men også dette går i perioder. Jeg også tenker på at han burde slippe, men så kommer jeg på besøk og ser hvor glad han er, også begynner jeg å tvile igjen. Men jeg er glad for at dere heller i samme retning som henne, det hjelper nok på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polfarer Skrevet 1. April 2015 Rapporter Share Skrevet 1. April 2015 Dersom IMMUCEPT er prøvd i tillegg til til alt det andre så hadde jeg selv valgt avliving, det høres hverken bra ut for hund eller eier å ha det på den måten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest lijenta Skrevet 1. April 2015 Rapporter Share Skrevet 1. April 2015 Har selv hatt hund som har vært veldig plaget med allergi. Nå i ettertid så er det den eneste hunden som jeg har holdt i livet for lenge. Hun var blid og snill som dagen var lang og lett å ha med å gjøre men hun plagdes stort. Så jeg heller mot å si at så lenge tankene på å la hunden slippe så ør den få lov til det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts