Gå til innhold
Hundesonen.no

Urinveisinfeksjon som ikke går over


Tonje
 Share

Recommended Posts

Blaze er halvveis på antibiotika-kur nr to mot en infeksjon, men foreløpig viser han ingen bedring. Neste steg vil isåfall bli røntgen og ultralyd av urinblæra.

Noen erfaringer med det samme? Hva var det og hva slags behandling måtte til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Enten fikk han feil type antibiotika i første kur (ulike bakterier krever ulike typer antibiotika, det er derfor vi tar prøver av urin mm som sendes til dyrkning og resistensbestemmelse - det siste betyr at man finner ut hvilke typer antibiotika som virker på den bakterien man får oppvekst av)
  • eller så har han en eller annen predisponerende faktor for infeksjon, slik at ny infeksjon oppstår raskt etter at en tidligere er behandlet. Slike faktorer kan enten være hormonelle/biokjemiske - som feks sukkersyke, eller stress (høyt kortisol) av en eller annen grunn, medisiner man bruker som demper immunforsvaret, eller annen sykdom som demper immunforsvaret. Eller man kan ha anatomiske predisponerende faktorer, som feks misdannelser i indre urinveger (som lager lommer og reservoiar for bakterier).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tatt bakterieprøve, så da håper jeg svaret ligger der og at atibiotikaen bare ikke har rukket å fungere ennå.

Han tisser normalt bortsett fra et par timer etter hovedturen. Da må han tisse mye, og har ikke full kontroll på stoppkrana heller. Merkelige greier altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tatt bakterieprøve, så da håper jeg svaret ligger der og at atibiotikaen bare ikke har rukket å fungere ennå.

Han tisser normalt bortsett fra et par timer etter hovedturen. Da må han tisse mye, og har ikke full kontroll på stoppkrana heller. Merkelige greier altså.

Hvor gammel er han?

Eldre hunder kan få besvær med prostata. Og da får de vannlatingsproblemer. I tillegg kan eldre individer sannsynligvis (siden dette skjer hos mennesker også) få problemer med hormonproduksjon av et hormon som sørger for at urinen oppkonsentreres. (ADH - anti-diuretisk-hormon), men da vil man helst merke problemene på nattestid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er jo ikke gamle karen, han fyller fire om en måneds tid.

Han maser ikke om natta og tisser som sagt helt vanlig resten av døgnet. Det ser heldigvis ikke ut til at det gjør vondt, men jeg kan jo ikke være sikker..

Jeg synes også at han har mistet vekt de siste par ukene, men det kan jo ha andre årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tatt bakterieprøve, så da håper jeg svaret ligger der og at atibiotikaen bare ikke har rukket å fungere ennå.

Han tisser normalt bortsett fra et par timer etter hovedturen. Da må han tisse mye, og har ikke full kontroll på stoppkrana heller. Merkelige greier altså.

Riktig antibiotikum fungerer vel stort sett veldig fort når det gis, så om det ikke har virket til nå, ville jeg trodd det enten er feil type eller noe annet som er galt.

Kan det være urinstein, prostataproblemer, andre ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig antibiotikum fungerer vel stort sett veldig fort når det gis, så om det ikke har virket til nå, ville jeg trodd det enten er feil type eller noe annet som er galt.

Kan det være urinstein, prostataproblemer, andre ting?

Det samme har jeg erfart, så jeg tror ikke det blir å fungere nå heller selv om jeg håper.

Det kan sikkert være noe annet enn uvi (det tror jeg hvertfall, han har liksom ikke de klassiske symptomene), får undersøke det nærmere når vi skal tilbake til vet over påska. Rart han ikke tok bakterieprøve med en gang eller?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme har jeg erfart, så jeg tror ikke det blir å fungere nå heller selv om jeg håper.

Det kan sikkert være noe annet enn uvi (det tror jeg hvertfall, han har liksom ikke de klassiske symptomene), får undersøke det nærmere når vi skal tilbake til vet over påska. Rart han ikke tok bakterieprøve med en gang eller?

Skulle til å si det samme, det høres jo egentlig ikke ut som urinveisinfeksjon i det hele tatt. Da tisser man jo oftest lite og ofte. Drikker han mer også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tips til infeksjon i urinveiene. Det er mye mer effektivt enn tranebær. Det er melbærblader. De fins rundt omkring i landet vårt. Ligner litt på tyttebærlyng.
Bladene tørkes og så lager jeg et uttrekk av bladene. Hunden drikker dette i stedet for vann et par ukers tid. Det har en helt utrolig antiseptisk effekt.
Også mulig å få kjøpt tørkede blader på eBay.

http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/arct_uva.htm

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å si det samme, det høres jo egentlig ikke ut som urinveisinfeksjon i det hele tatt. Da tisser man jo oftest lite og ofte. Drikker han mer også?

Ikke sånn veldig merkbart, men det er litt mindre vann i skåla når jeg skifter nå enn til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med veterinæren på tlf i ettermiddag og han mener fremdeles at det er en urinveisinfeksjon og at det ikke var noen krise å vente med videre utredning til over påske. Så da blir det røntgen av blæra. Glemte å spørre han om bakterieprøve, men skal gjøre det når vi tar kontakt igjen.

Jeg nevnte igjen dette at han ikke tisser lite og ofte, men en gang og mye, i tillegg til at han har gått ned 400 gram på knappe to uker. Magefølelsen min stemmer ikke med uvi, men nå er ikke jeg veterinær heller, så får følge rådene hans den neste uka og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke etter frokosten, men det går ikke mange timene etter middag før han vil ut.

Vekttap og tissing betyr ofte, men ikke alltid - sukkersyke. (hos mennesker i hvert fall, og tror ikke hunder er så veldig ulike oss...). Mange blir også mer tørste, men det kan variere, og jeg har bla en kollega som fikk sukkersyke som godt voksen - etter å ha vært lege i mange år - og fordi hun kun hadde vekttap uten tørste - tok det litt tid før hun innså hva som feilte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekttap og tissing betyr ofte, men ikke alltid - sukkersyke. (hos mennesker i hvert fall, og tror ikke hunder er så veldig ulike oss...). Mange blir også mer tørste, men det kan variere, og jeg har bla en kollega som fikk sukkersyke som godt voksen - etter å ha vært lege i mange år - og fordi hun kun hadde vekttap uten tørste - tok det litt tid før hun innså hva som feilte.

Veterinæren mente ut i fra urinprøven at det ikke var det, men vi får forhåpentligvis funnet ut av det på neste besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg leverte inn en urinprøve igjen i dag for å kontrollere om tablettkuren har virket, og joda, den var helt fin den. 'Supert!' tenkte jeg, men måtte svelge i meg den da han i ettermiddag har drukket en del og nettopp maste om å få ut å tisse, mye... Hva fanden er dette da?

Jeg tenker jo at det er normalt at når man drikker mye, så tisser man mye, og kanskje er det ikke noe å stresse med, men siden han aldri har gjort sånn såpass jevnlig før så tror jeg det er en grunn til det.

I påska merka jeg ikke noe til det, for da gikk han ut og inn som han ville og det ble vanskelig å følge med. Jeg skal i hvert fall begynne å ha et ekstra øye på den vannskåla. Neste steg blir da antageligvis røntgen av blæra. Æsj altså :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...