Gå til innhold
Hundesonen.no

Raseforslag ønskes: robust, stor og korthåret


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 94
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det har vel ganske enkelt med at mange synes dette ser mer alert og atletisk ut enn dette:

Hva? Så det er størrelsesavhengig om hunden liker å løpe? Makan til synsende stigma.

Spørs da vell hvor labradoren er for lite hund henn det da? For lite hund mtp trekkingen feks? Jeg føler at den gjennomsnittlige dalmatineren er mer springeglad og trekkglad enn den gjennomsnittlige l

Du får bare unnskylde meg, men jeg lever et såpass aktivt liv og jeg hadde ikke under noen omstendigheter satset på å ha en fullpelset selskapshund på 3 kg som drahjelp på femmila eller en massiv st Bernhard på de samme turene. Vi har forskjellige behov og definisjoner om hva aktivitet er.

Forskjellige definisjoner på hva aktivitet er? Jeg har ikke foreslått verken en fullpelset selskapshund på tre kilo eller sankt bernhardshund til ts, så slike kommentarer burde du klare å holde deg for god til. Når du kommer med slike utsagn: "forutenom de minste hundene og enkelte giganter så liker de fleste hunder å løpe mye", er det på sin plass å påpeke at størrelse på hunden har ikke noe å si i forhold til hvorvidt den liker å løpe.

Å vri det hele slik at det dreier seg om bulldoger, små pelshunder og sankt bernhardshunder som ikke takler femmila og insinuere at jeg har et forkvaklet forhold til hva det vil si å aktivisere en hund er bare så langt ute på viddene.

For øvrig har jeg ikke anbefalt ts verken bulldog, miniatyrhund eller sankt bernhardshund. Men jeg kan jo for ordens skyld nevne at min stb ikke har det minste problem med å verken løpe eller være med på femmila, uten at jeg anbefaler min rase til ts eller hvem som helst.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riesenpels synes jeg er flottest og mest praktisk når den nappes. Klipping av napperaesne synes jeg resulterer i mykere, tyngre, våtere, skitnere og tristere pels. Jeg kjenner til knepene for å fikse det til best mulig, så det finnes vel håp :)

Helt klart! Klipper man napperaser, blir pelsen død og stusselig. Jeg foretrekker helt klart bartedyr, utseendemessig. Men å nappe store hunder, gidder jeg ikke. Det er kjedelig nok å nappe de små :) Så av den grunn alene, valgte jeg i sin tid KV framfor SV og Dober framfor Riesen. Begge valgene ble svært heldige :D

Forresten; mormor hadde for maaange år siden en trimmefri Riesen. Har jo bare sett vidunderet på bilder, men får man noe sånt, så ♡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det handler om rasetrekk, ikke størrelse ;) Det finnes da nok av småraser som løper ræva av mange større raser :)

Whippetene mine løper lett ræva av rottisen.. Rottisen er godt trent, og "brukshund".. Whippetene regnes som selskapshunder..

Men allikevel vinner selskapshundene ballet denne gangen ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten; mormor hadde for maaange år siden en trimmefri Riesen. Har jo bare sett vidunderet på bilder, men får man noe sånt, så ♡

Høres bare helt perfekt ut. Vet det muligens er mye å ønske av oppdretterne, men å avle frem de med god nappepels hadde også vært bra. Den "showpelsen" synes jeg ikke er godt for noe. Når de i tillegg ikke blir nappevillig i det hele tatt på den rikelige beinpelsen, så er det jo ganske håpløst å stelle de korrekt. På nittitallet hadde jeg en med helt rå nappepels. Det var GØY å nappe han, for pelsen ble nappeklar og satt løst - det var bare å nappe ivei og jeg klarte aldri å slutte før det var ferdig :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bare helt perfekt ut. Vet det muligens er mye å ønske av oppdretterne, men å avle frem de med god nappepels hadde også vært bra. Den "showpelsen" synes jeg ikke er godt for noe. Når de i tillegg ikke blir nappevillig i det hele tatt på den rikelige beinpelsen, så er det jo ganske håpløst å stelle de korrekt. På nittitallet hadde jeg en med helt rå nappepels. Det var GØY å nappe han, for pelsen ble nappeklar og satt løst - det var bare å nappe ivei og jeg klarte aldri å slutte før det var ferdig :icon_redface:

Nei, snuserene har jo fått en h**** pels å nappe. Jeg har tatt på meg å nappe en DS en gang. Og aldri mer :P Jeg er vant med pelser som råtner, slipper lett, og man bruker maks et par timer på de værste pelsdottene (og bruker kun fingrene, aldri kniv!) DS' en brukte jeg en hel dag på, og da så den ut som en nakenrotte etterpå :D

Den trimmefrie riesenen til mormor, var vel fra femtitallet elns, så det er nok ikke noe man oppdriver i dag. De hun hadde senere, var forøvrig ikke særlig trimmefrie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke trimmefrie riesen lenger, men man får ekstremt strihå, med knapt underull, om man går på enkelte linjer i sverige har jeg hørt rykter om. Er forsåvidt ikke noe problem å få riesen med ok pelskvalitet som er lett å nappe - er bare å la den gå lenge nok men da er den ikke røytefri lenger. For pelsen begynner å slippe selv før eller siden, så selv om den ikke slipper som vanlig røyteperiode så vil den slippe noe. Er jo ikke kroppen som tar tid å nappe heller - der slipper pelsen stort sett greit uansett, men finpussen som tar tid. Rygg, og sider går fort uansett.

Det jeg har vært borti av dobere så syns jeg det er en helt annen hund enn riesen. Men jeg har ikke vært borti de beste doberne har jeg en mistanke om. Men pipete, stressa, noget veike, hunder som i riesenforkledning ville vært særdeles dårlige riesens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har vært borti av dobere så syns jeg det er en helt annen hund enn riesen. Men jeg har ikke vært borti de beste doberne har jeg en mistanke om. Men pipete, stressa, noget veike, hunder som i riesenforkledning ville vært særdeles dårlige riesens.

Det er helt riktig :) Om det holder med nøye utvelgelse, eller om man bare må ha flaks, er jeg litt usikker på. Men de gode finnes! Hannen min kunne like godt hatt skjegg og barter. Tispa var et nervevrak. Langtids pensjons doberen min hadde svelget 8 fløyter. En annen lånehund var en mental skrulle (men tålte alikevel overraskende mye, feks bli satt inn i et fremmed 6 spann, og trekke bra) Hadde en hanhund på prøve, som bare var slitsom. And the list goes on.... Men hannen min, som var et tilfeldig impulskjøp, hadde vært superbra med barter også :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forsåvidt ikke noe problem å få riesen med ok pelskvalitet som er lett å nappe - er bare å la den gå lenge nok men da er den ikke røytefri lenger. For pelsen begynner å slippe selv før eller siden, så selv om den ikke slipper som vanlig røyteperiode så vil den slippe noe. Er jo ikke kroppen som tar tid å nappe heller - der slipper pelsen stort sett greit uansett, men finpussen som tar tid. Rygg, og sider går fort uansett.

Jeg må si meg uenig i den der, eller så har du ikke erfart hva jeg mener med dårlig nappepels. Jeg vil heller ikke ha en "showpels" som må se ut som en annen rase før du kanskje får nappa den som normalt :)

Spesifiserer med min erfaring. Selv de som går lenge og mister noen ekstra hår, betyr ikke at de blir nappevennlige heller. Jeg er heller ikke enig i at en dårlig pelskvalitet som har fått blomstre og gro går greit å nappe av den grunn. I tillegg er den typen pels mindre praktisk enn de som er godt pelset med stri og nappevennlig pels. Jeg tør å påstå at de ikke egner seg godt til å nappe. Det er også slik at en så langhåra Riesen ofte blir nappa bar, og du får en ufunksjonell pels en periode. Jeg trives dessuten med at de rullenappes/får flere vekstfaser på pelsen slik at de alltid står med en flott og praktisk hundepels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Rhodesian Ridgeback er det en selvstendig hund som ikke er happy go lucky, derfor må man ofte motivere på en annen måte enn en goldie eller labrador. Det btyr ikke at de ikke gidder eller er likegyldige, man må bare aktivere dem på en annen måte. Jeg synes det er en fantastisk rase som evt kunne passe deg. Men jeg anbefaler å hilse på en del forskjellige individer av de raser som du vurderer og snakke med oppdrettere f.eks på utstillinger for å se hva som passer deg. Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg uenig i den der, eller så har du ikke erfart hva jeg mener med dårlig nappepels. Jeg vil heller ikke ha en "showpels" som må se ut som en annen rase før du kanskje får nappa den som normalt :)

Hva er du uenig i?

Om den ser ut som briard før den er nappeklar så har den dårlig pels. Definitivt. Så veldig forskjell på min schnauzer som hadde GOD pels og min riesen som hadde dårlig pels, ble klippet og kastrert. Schnauzeren ville aldr nådd den lengden på pelsen som riesendyret mitt gjorde, for den begynte å slippe og slutta å vokse i lengden. Riktig showpels skal være stri og heller ikke forveksles med briard mellom nappingene, det er ikke riktig, og heller ikke vanlig Håper jeg. Men selv min dårlig pels gikk det fort å nappe rygg og sider, ikke det som tok tid.

Men, riesen er og blir en pelsrase. Desverre. Selv med klipping så krever den sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ingen noen gang forteller pudler at de ikke kan løpe, for jeg har ikke hatt så løpsvillige hunder siden jeg hadde alaska husky. Selv i full showpels løper de :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er du uenig i?

Jeg var uenig i utsagnene dine som jeg hadde kopiert med i innlegget hvor jeg skrev at jeg ikke var enig, vel :) Du delte dine erfaringer, og jeg har også andre erfaringer som gjorde at jeg ikke var enig. Men jeg har ikke sånn veldig behov for å diskutere nappepels heller, jeg er ute etter å samle forslag til raser som kanskje kan passe inn i livet mitt :) Du skal ikke se vekk i fra at det kan bli en ny bartehund fordetom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående forslagene Vorsteh og Weimararer - vil de trives uten å brukes til jakt da? For det vil neppe skje at jeg skulle bli jaktinteressert. Å bruke av egenskapene i forhold til fysisk aktivitet, spor, søk og diverse vil nok bli ivaretatt godt, men er det nok for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående forslagene Vorsteh og Weimararer - vil de trives uten å brukes til jakt da? For det vil neppe skje at jeg skulle bli jaktinteressert. Å bruke av egenskapene i forhold til fysisk aktivitet, spor, søk og diverse vil nok bli ivaretatt godt, men er det nok for dem?

Weimaraner er litt ymse jaktmessig, og avlen like så. De jegerene jeg har kjent som har prøvd weimis, har vært rett ut misfornøyde. Så sikkert en bedre hund om man ikke jakter.

På KV er det jo mange som avler kun for trekk, og da med ymse og ukjent jaktduglighet. Så fra slike linjer er det null problem å få kjøpt om du ikke jakter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående forslagene Vorsteh og Weimararer - vil de trives uten å brukes til jakt da? For det vil neppe skje at jeg skulle bli jaktinteressert. Å bruke av egenskapene i forhold til fysisk aktivitet, spor, søk og diverse vil nok bli ivaretatt godt, men er det nok for dem?

Weimaraneren er så utrolig flott, sikler hver gang jeg ser en. Jeg tenkte litt på en tidligere, men tror aktivitetsnivået var litt høyere enn jeg kunne gi en hund sånn som jeg lever livet mitt for tiden. Men for deg høres det som om det kunne passe. Når jeg drev å tenkte på Weimaraner så spurte jeg om det samme med tanke på jakt, og noen sier de burde brukes til det, mens andre sier det motsatte. Men viss man tenker på at f.eks. Golden er en jakthund tror jeg ikke mange eiere driver med det aktivt. Jeg søkte i info i Weimaranerklubben og her er hva de sier om tematikken:

"Må weimaraneren brukes på jakt ?

Weimaraneren er først og fremst en jakthund. Det er dermed ikke sagt at man absolutt må bruke den på jakt, selv om det er det som er naturlig for den. Uansett hva man velger, så må man imidlertid være klar over at den trenger mye fysisk og psykisk mosjon. Det er en aktiv og til dels krevende rase, så man må være innstilt på å jobbe med hunden på en eller annen måte hver dag, men uten å overdrive selvfølgelig ! En weimaraner som kjeder seg og får for lite aktivitet har lett for å finne på ting selv som eierne ikke alltid setter pris på……..

Mange ferske weimaranereiere som i utgangspunktet ikke har vært så interesserte i jakt, har dessuten fått erfare at det er morsomt å trene hunden sin på fugl, apport osv.

Norsk Weimaraner Klubb oppfordrer flere til å prøve dette, for det er utrolig givende å se en hund som stortrives med de oppgavene den får ! Og det må jo være målet : Å ha en hund som fungerer og trives med seg selv og andre ! "

http://www.norweim.org/weimaraner-faq-p-30.html

Ellers kom jeg til å tenke på Ungarsk Vizsla, vet ikke om denne også kunne være interessant, tror de ligger noenlunde på samme aktivitetsnivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...