Gå til innhold
Hundesonen.no

Kull to løpetider på rad


Mirai
 Share

Recommended Posts

Ser at flere setter kull på tisper to løpetider på rad. Det er ikke nødvendigvis tisper som er gamle og "må" (hvilke hunder MÅ vel ha kull uansett?) rekke ett kull til.

Hva er gode grunner for å avle to løpetider på rad? Jeg syns det virker som et voldsomt hastverk med å få det siste kullet? Man vet jo feks ingenting om de forrige valpene som ble født.

I hvilke tilfeller er det til fordel for tispa at man avler to på rappen?

Mange spørsmål her! Noen er av oppriktig interesse og andre mer fordi jeg ikke forstår. Har ingen avlsplaner selv forresten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hadde du sagt at du hadde sett et par tilfeller hadde jeg ikke stusset på det. Om forrige kull var lite, tispa frisk og forholdene ligger til rette, så går det jo greit.

Men trodde ikke det var anbefalt ift NKKs etiske regler for avl?


Hvorvidt en tispe kan pares på to påfølgende løpetider, vil være avhengig av alder, kondisjon, antall valper og løpetidsintervall. Dersom en tispe har to kull i løpet av ett år, skal det gå minst ett år før neste valpekull fødes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK sier det er greit en gang hvis forholdene ligger til rette for det, og deretter skal det gå minst et år til et evt nytt kull.

Hvis kullet er lite, tispa er frisk og i god kondisjon og alt ellers ser bra ut så er det greit nok, selv om det nok skal noe til for at jeg gjør det selv. Ved normalstort kull synes jeg at man bør vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ønsker om å se (helse)resultater på tidligere fødte valper? Mental påkjenning for tispa? Godt for kroppen med mer enn noen få mnd fri?

På linjer man kjenner godt, kommer det neppe noen store overraskelser på resultater. Uansett, bør en hund avskrives etter ett kull?

Mental påkjenning på tispa, der ser man jo an tispa. Kan ikke si at det virket som noen mental påkjenning å ha kull for hverken Leah eller Dina. Og om bikkja er i form, så tåler de fint å ha to kull på rappen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ønsker om å se (helse)resultater på tidligere fødte valper? Mental påkjenning for tispa? Godt for kroppen med mer enn noen få mnd fri?

Om det er et lite kull (1-3 valper) så er det jo begrenset hvor mye og god informasjon man får uansett tenker jeg. Påkjenningen for tispa må man jo vurdere i hvert enkelt tilfelle, men selv Smula (som var ganske medtatt i forbindelse med det første kullet sitt) hadde fint taklet et kull til nå i vinter både mentalt og fysisk. Mitt problem med det er at det kan se ut som at oppdretter har det veldig travelt, sånn sett utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysisk og psykisk er det ikke all verden påkjenning for en normal tispe. Hun vil være i tilnærmet normal kondisjon kort tid etter at valpene er levert. Og går neppe rundt og husker på dette 6 mnd etter kullet :P

På den andre siden, vil det normalt ikke være "behov" for to kull på rappen. Med mindre tispa har lang intervall mellom løpetidene.

Vi har akkurat hatt to på rappen på Korthåren, faktisk. Hun hadde sitt første kull i fjor, 5 år gammel. Med 4 valper (lite kull) Og fikk nå 4 valper på neste løpetid. Det er 9 mnd mellom valpene, da, Og alle i første kullet jager bra for alderen :innocent: Ellers hadde vi ikke gjort det. Men neste løpetid igjen, vil trolig ødelegge jaktsesongen for henne.... Og jeg synes ikke 8 valper i løpet av 6 år er rovdrift, akkurat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hva med ønsker om å se (helse)resultater på tidligere fødte valper?

På tisper så skal man "vente på resutlatene", men hannhunder skal gjerne ha 2-3 kull med forsjellige tisper før man kan ha en god evaluering av kullet.

Jeg har enda ikke sett logikken i den egentlig.

(jeg sier ikke at du tenker slik, men i de fleste miljø er det slik at en hannhund ikke evalueres før 2-3 kull - 20 avkom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri gjort det da jeg vil vite helseresultater på de første valpene først. Og ja, jeg har tatt ut tispe av avl pga dårlig helse på valpene, selv om hun kun fikk 2 og det tydeligvis ikke er nok for å evaluere henne som avlshund.... Men jeg gidder ikke gamble med dårlig helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg kunne aldri gjort det da jeg vil vite helseresultater på de første valpene først. Og ja, jeg har tatt ut tispe av avl pga dårlig helse på valpene, selv om hun kun fikk 2 og det tydeligvis ikke er nok for å evaluere henne som avlshund.... Men jeg gidder ikke gamble med dårlig helse.

Hvor store helseproblemer en rase har varierer jo også fra rase til rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store helseproblemer en rase har varierer jo også fra rase til rase :)

Det er helt sant, men hvordan kan man vite om 6 mnd gamle valper ikke får/har de problemene rasen sliter med? Både mentalt og fysisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det er helt sant, men hvordan kan man vite om 6 mnd gamle valper ikke får/har de problemene rasen sliter med? Både mentalt og fysisk.

På min rase kommer det sjeldent før ved 4 år. Så det hadde faktisk betydd bare ett kull pr hund.

Mentalt vil jeg faktisk våge påstå jeg ser ganske mye på hunder mellom 6-12 mnd på min rase iallfall.

Men hadde dere hatt samme betenkeligheter ved å la en hannhund ha to kull med 6-12 mnd mellomrom på to forskjellige tisper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags problemer har rasene deres som kun vises etter 4 års alderen? Og de har ingen andre problemer som kan vises tidligere?

Hadde jeg hatt en hannhund som ble brukt i avl ville jeg ventet til de første avkommene var over 1 år for å se,før jeg hadde lånt han ut igjen, en hannhund kan jo brukes mer eller mindre til han har 1 fot i grava, så jeg skjønner ikke hvorfor så mange har sånt hastverk med å bruke opp en hannhund før han er 5 år.

Jeg skal ikke påstå at det er sånn det skal være i alle raser, da jeg ikke har satt meg inn i deres helse/mentale problemer. Men jeg har aldri skjønt det hastverket med å sette valper på en 18-24 mnd gammel tispe og fortsette med det 1 gang i året (satt på spissen) for meg så holder det i massevis med 2 kull for en tispe (nå prater jeg generelt om raser som har nok individer, hva man gjør i sjeldne raser skal ikke jeg uttale meg om) og da har man god tid i mellom de 2 kullene for å sjekke ståa på valpene. Men det her er jo utopi, jeg skjønner det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Vi har svært lite alvorlige sykdommer. Men de få tilfellene som er dukker gjerne ikke opp før de er eldre: problemer med rygg, stoffskifte o.l.

Altså jeg skjønner ikke hastverk selv. Men iblandt er det faktisk grunnlag for å gjøre det syns jeg. Det kan være private ting (feks alder på unger, flytting, jobb osv), alder på hannhund, avtaler som må tilpasses med medeier, veldig lite kull osv osv

Hos de fleste oppdrettere er dette noe som skjer en gang iblandt og spør man så får man somoftest vite hvorfor. Hos de fleste er det gjennomtenkt valg som blir tatt.

Å parre unge hunder og år etter år etter år er jo ett helt annet tema igjen enn det som var spørsmålet her egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det en gang. Tispa fikk et lite kull, ene valpen - den beste - skulle tilbake til tispas forrige eier. Dette var også den eneste av 3 valper som overlevde. En hadde en medfødt feil, den andre fikk akutt nyresvikt.

Tispa var i super kondisjon og det var ingenting som skulle tilsi at det var noe fordelaktig ved å vente 6mnd ekstra. Hun fikk 6 friske valper, og jeg beholdt to av dem selv.

Nå er hun mest sannsynligvis pensjonist som avlshund, selv om jeg har lært at jeg ikke skal si aldri. Men i så tilfellet er neste vår siste sjanse (hun blir 7 i sommer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags problemer har rasene deres som kun vises etter 4 års alderen? Og de har ingen andre problemer som kan vises tidligere?

DS har stort sett øyeproblemer om det er noe, og det dukker som regel ikke opp før i 3-4-årsalderen. Det er en av grunnene til at jeg personlig foretrekker å bruke godt voksne hannhunder, og at jeg heller ikke satte kull på Smula før hun selv var over 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel først når tispa produserer like problemer med MER enn en hanne at man kan tenke at tispa ikke burde avles på mer. Det er jo ikke bare tispa som har videreført gener, tross alt. Om man tenker på det slik: Om en tispe får ett kull som er helt friskt, og som deretter produserer et kull med mye problemer, så blir ikke tispa tatt ut av avl uten videre. Det burde jo da ikke være selvsagt at tispa tas ut av avlen dersom det eksisterer problemer i det første kullet.

Vi liker å sammenlikne hunder med mennesker og antar at det vil være en psykisk og fysisk belastning å avle back-to-back. Nå må jeg kanskje dykke litt i arkivene, men det er ikke lenge siden jeg leste om forskere som mente det var bedre for en tispe å få tre-fire kull på rappen og så steriliseres/pensjoneres (artikkelen var fra USA) enn å ha pauser imellom. Det var benyttet to grupper hunder av forskjellige raser (likt fordelt) - der den ene gruppa var parret hver løpetid og den andre hoppet over annenhvert løp. Deretter ble tispene sterilisert og livmorene (livmødrene?! :P) dissekert. De som hadde fått valper på hvert løp var i vesentlig bedre skikk enn den andre gruppa. Jeg vet ikke om andre parametre var målt eller vurdert.

Jeg kan ikke si at jeg har gjort meg opp noen personlig mening, men jeg tenker man må bruke litt skjønn i forhold til tispas kondisjon og psyke, samt tidligere svangerskap/fødsler/oppfostringer. Om noen har to kull på rappen, så vil jeg velge å ha et åpent sinn i forhold til det. Kan ikke utelukke at jeg gjør det samme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer veldig på det at det alltid er tispen eller hannen som gir noe - folk glemmer at det faktisk er en kombinasjon av gener som kan slå ut i alle mulige rettninger.

Betty sitt første kull var et såkalt "katastrofe" kull
Kull 1 - 2011
5 valper
Valp 1 - hann - HD:C - Operert for PL
Valp 2 - hann - HD:C - PL:0/1 - Symptomfri
Valp 3 - Tispe - HD:C - PL:0/0
Valp 4 - Tispe - HD:C - PL:0/0
Valp 5 - Tispe - HD:A - PL:0/0

Vi valgte av hensyn til disse resultatene og IKKE avle videre på tispa som var fri, jeg valgte dog å sette et kull til på Betty

Kull 2 - 2012
4 valper
Valp 1 - Tispe - HD:A - PL:0/0 - Øyne UA
Valp 2 - Hann - HD: B PL:0/0 - Øyne UA
Valp 3 - Hann - HD:B - PL:0/0
Valp 4 - Hann - HD:A - PL.0/0

Kul 3 2014 (knappe året gamle)
5 valper
Valp 1 - Tispe - Avlivet grunnet skade
Valp 2 - Tispe - HD:A - PL:0/0
Valp 3 - Tispe - HD:B - PL:0/0
Valp 4 - Tispe - Eksportert til tyskland, avventer røntgen grunnet brukken fot
Valp 5 - Skal røntges denne mnd.

Jeg fikk ikke resultatene på det første kullet før jeg parret henne på ny - OM jeg hadde avventet evaluering, så hadde jeg nok likevel valgt å parre henne om igjen. Jeg kjenner linjene mine, jeg vet at dette ikke er normen for hva som dukker opp. I tillegg har jeg MYE mer sjekket etter henne, og dermed også "oppdaget" feilene, i stedet for å stikke hodet i sanden å drite i å få dem røntget. I løpet av året vil jeg har en 100% HD og PL statestikk etter henne, og det syns jeg gir et mer helhetlig bilde enn å bare vurdere henne ut ifra det første kullet. Jeg har kullet i bakhodet mtp videre avl på hennes avkom - men jeg kjenner meg overhodet ikke bekymret.

Jeg kan nesten tørre å påstå at jeg feks har flere PL sjekkede hunder etter KUN henne, enn jevnt over i rasen. MEN, jeg har også satt det som et krav for å få kjøpe valp fra meg. Hvis mine valpekjøpere ikke hadde røntget, så hadde jeg ikke vist om dette - og den med PL:0/1 som er symptomfri, hadde antageligvis aldri blitt oppdaget. - Jeg VIL vite, selv om jeg skal være ærlig å si at jeg var på gråten når resultatene til det første kullet tikket inn...

Poenget er vel, at man ikke trenger å være useriøs om man har to kull på rappen, vi avler jo alle med gode intensjoner, og håper på det beste, og vi lærer underveis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg synes det kommer ann på jeg.

Jeg tenker jo at det er greit med tok kull, om tispens første kull var lite, hun er frisk, sprek, og at dette ikke er noe som skjer mer enn denne ene gangen med to kull på 'rappen'. Det er jo forskjell på å ha to kull på to løpetider, og det å ha kull på hver løpetid i 4 år.

Men personlig, ville jeg ikke gjort det selv, fordi jeg ikke synes det er forsvarlig eller rettferdig mot tispen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
×
×
  • Opprett ny...