Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til øvelser som lærer hunden mer impulskontroll?


Siljesen
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått tips av en i hundeklubben å trene min ivrige labrador unghund til litt mer impulskontroll.

Det vi gjør er at han må vente på maten sin til jeg sier værsegod, og vi trener på at jeg holder leker foran ham og han må vente med å ta dem til jeg sier han kan.

Har noen tips til andre ting vi kan øve på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en med dårlig impulskontroll og vi øver generelt mye på venting.

- Sitte og vente på "værsågod" før maten

- Vente på "værsågod" i bilburet før han får hoppe ut

- Holde godbit i åpen hånd, legge på gulvet, legge på labben, og vente på "værsågod" før han får ta den (dekker godbiten med hånden om han prøver å ta den)

Han vil også gjerne BORT DIT ASAP i bånd enkelte ganger, og tenker seg ikke om, så han setter bånnfart. Jeg følger med hele tiden når vi går tur og er rask med å stoppe han så fort som mulig når han prøver å ta bånntenning, slik at han lærer seg at bånntenning = umiddelbar bråstopp. Også er jeg veldig nøye med at han aldri får rase seg frem til en flekk med deilig duft eller lignende, men han kan få snuse på flekken som belønning dersom han klarer å gå rolig bort til den.

Vi har også lært en slags hysj-kommando, som jeg bruker dersom hunden går litt over stokk og stein. Da ser jeg på han, holder opp hånden og sier "hyyyyssssj", og hodet er litt mindre lasersverd etterpå.

Edit: Og selvfølgelig har vi fri-kommando når jeg slipper han løs. Da ber jeg han som regel sitte først, med mindre det er veldig vått og kaldt (da tjener vi mer på å stå). Også må han se på meg, jeg peker i retningen han får løpe og sier "fri" og bikkja springer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generell bli-trening med alle mulige slags forstyrrelser. Gjerne at du kaster ting og han må sitte og vente mens du henter.

Jeg har også gjort en "trekant"-øvelse, ved at jeg, hund og leke danner hjørnene i en trekant, form og avstand avhenger av hvor flink bikkja er. Så kaller du inn hunden, velger han deg framfor leka, sier du vær så god til at han kan ta leka. For meg har det vært for å trene innkalling, men jeg innser jo nå at det er en skikkelig kinderegg-øvelse, for man får trent innkalling, jobbe med avstandsbelønning og impulskontroll :D

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...