Gå til innhold
Hundesonen.no

Regelverk/lover i hundeklubber tilknyttet NKK


Fluff
 Share

Recommended Posts

Hei,

eg har vore inne å lest her ei stund, men knapt vore aktiv før. Men eg har sett at det er litt folk her som er med i styre og stell i ulike hundeklubber, og hadde satt pris på om eg kunne fått nokre innspel.. NKK har ein obligatorisk lovmal for NKKs medlemsklubber - er det mulig for medlemsklubber å likevell velge å sjå vekk frå denne? Eller er klubbane pålagt å følgje denne malen? I lovmalen står det nemlig at det skal føres protokoll over styremøtene og at desse skal vere tilgjengelige for medlemmene og NKK. Det gjer raseklubben min, og eg setter pris på å kunne følgje litt med på kva som skjer. Men lokal/geografisk hundeklubb gjer ikkje det. Om det er obligatorisk bør det jo vere lett å få det innført.. (Og det nærmer seg årsmøte..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Ja, møtereferater er supert, men dessverre mangelvare. Og det er jo litt dumt. Har tenkt å ta dette opp på årsmøtet, og dersom klubben må forholde seg til lovmalen til NKK så bør det vere enkelt å få innført. Men greitt å vite om det kan bli avføyd med eit "det gjelder ikkje hos oss for det står ikkje i lovene våre" . Eg rekner med at det kan gjeres tilpasninger til malen, men trudde at malen var eit slags minste-krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Frem til 6 mnd var verst her, for da var hun en piraya som hang fast i leggen min døgnet rundt 😅
    • Det finnes mange gode passeringskurs uten at man må på TV. Hvis du er i nærheten av Oslo vil jeg anbefale Hund i Fokus eller Lundqvist hundeskole, men det finnes helt sikkert flere jeg ikke er oppdatert på. Når det gjelder bøker så kan jeg på det sterkeste anbefale Control Unleashed av Leslie McDevitt og BAT 2.0 av Grisha Stewart. Treningen på noen av de beste passeringskursene jeg har gått har vært mye basert på disse. For å illustrere effekten så hadde jeg en hund som hang i båndet og brølte på 100 meters avstand som unghund, og etterhvert gikk løs i konkurranse på stevnested med flere hundre hunder. Her er det også viktig å tenke helhetlig, og ikke bare trene i passeringer eller "økter" med kontakt og innkalling, men å jobbe med samarbeid og kontakt i alt dere gjør. Jeg vil anbefale et godt kurs eller privattimer med instruktør for å få hjelp til et treningsopplegg som er best for dere. Du finner mange gode instruktører i hele landet på denne siden:https://www.atferdskonsulenter.no/  
    • Wow. Det er 1,5 halvt siden jeg lagde denne tråden.  En oppdatering på hunden vår. Vi prøvde kjemisk kastrering i fjor. Han ble litt bedre, men ble mer redd andre hannhunder. Kanskje fordi testosteronet gikk ned. Bestemte oss for å ikke ha mer kjemisk kastrering.  Vi har nok fortsatt utfordringer med hannhunder. Han kjenner nok lukten på dem på lang vei. Eneste unntaket er mindre hannhunder eller kastrerte hunder, vår er 15-16 kg. Møter dette bryr han seg ikke. Men større hannhunder er det bjeffing og fullstendig kokos i hodet hans. Tisper går nesten 95% helt greit.  Problemet er såklart når vi passerer hunder vi ikke kjenner, I nabolaget går det ofte greit siden vi vet hvilke hunder som er hannhunder og da snur vi, går inn på innkjøringer, viser tegn til den andre hundeeieren slik at vi unngår å møtes. ( de andre hannhundene har samme reaksjon) ( nesten så jeg vil melde oss på NRK, men vil ikke på TV...:)) Pga tidsklemme vil jeg gjerne finne noen gode kilder youtube video etc etc  til INNKALLING og PASSERING.  Vi må virkelig bruke tid på å rette opp i denne hunden nå. Han er 3 år, og ønsker ikke slik adferd framover.  Innkalling er et MUST! han har ved et par anledninger klart å hoppe ut av verandaen og gått på "tokt" ene gangen i 20 minusgrader i Vinter, men årsaken var en tispe med løpetid som gjorde hunden vår rett og slett gal. Begynte å jokke på meg osv...  Men senest i går gikk det en STOR Samoe hannhund forbi oss, og vår hund klarte å komme seg ut på plenen. Han gikk ikke til angrep, men stod 10 meter unna den andre hunden. Men med engang jeg kom til vår hund og tok han i bånd begynte han å bjeffe og være aggressiv. Mulig han trigges av at vi er rundt han også.  Derfor må jeg få til en innkalling som er bra, men problemet er at en familie på 5 med alle mulige måter å kalle inn på og rop og forstyrrelser blir det bare rot og rør når man skal trene på en innkalling.  Kan forøvrig kommentere: Vår en hund er svært rolig i andre sammenhenger. Når jeg eller min kone går tur med hunden vår går han pent og rolig og søker ofte godbiter. Men kan blir svært opptatt av lukt dersom det har gått en annen hund der tidligere. Da blir det vanskelig å få kontakt.  Vi sliter også når vi går på tur sammen med han, da trekker han som en husky. Skal lede vei og sliter seg ut. Er trygg og god rundt andre mennesker. Elsker å leke kaste og hentelek med barna. Med godbiter som belønning.  Eneste aggresive adferden han har hatt mot andre mennesker var når vår 15 år gamle sønn fikk besøk av 3 kamerater som gikk RETT inn i gangen uten å ringe på, mens vi voksne var borte. Dette var gutter som han aldri hadde hilst på. Han trodde trolig det var inntrengere. Han stod stand og knurret helt til vår sønn kom i gangen roet ned situasjonen og sa til hunden vår at det var venner. De fikk godbiter som de gav han og da var det bare klapping og kosing.    Var litt mye skriving her...  Som nevnt ovenfor trenger jeg en god KILDE på et sted å finne trening på innkalling og passering.  En eller annen bruker på youtube som er bra, bøker osv.                 
    • Jeg har sett dette bildet mye i det siste, og lurer på når dere syns er den verste perioden i valpetiden. 
    • Skriver under på dette! Dersom det er hundehold man vil prioritere, så er det få folk etter min mening som har mer tid til hunden sin enn en student.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...