Gå til innhold
Hundesonen.no

Femundløpet 2015


Lars J
 Share

Recommended Posts

De jeg kjenner som deltok, kjørte F400 og kom seg til Tufsingdalen før løpet ble stoppet. For dem var situasjonen under kontroll. Alle hundekjørere er utstyrt med utstyr for å klare seg et døgn i fjellet, men det er jo værre for løypemannskapene- og det ser man jo også. Han løypekjøreren. Kjell Ove, som er referert til over her, er ikke en hvilken som helst løypekjører heller, men har lang erfaring, så det sier litt om været..

Alt i alt- godt det gikk bra. En kan vel stille spørsmål ved å sende folk ut når det er meldt orkan i kastene, men etterpåklokskap hjelper vel ikke. jeg tror ikke jeg selv hadde stilt til start engang (har vært ute i uvær en gang før jeg...). Det er tross alt bare et hundeløp, det skal være moro. jeg tror ikke hundene hadde det spesielt moro i uværet... (så ble de også tatt inn på kasser på Tufsingdal da)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når han som kjørte scooter uttaler seg dette til avisen: http://www.ostlendingen.no/__Visste_ikke_om_jeg_ville_overleve-5-69-22849.html Så handler det ikke om en romantisering av hunde

Det var idioti å la løpet starte, uansett hvor erfarne de måtte være. Ekstremværet var godt meldt, og ulykker kan skje selv de beste. Dette var uansvarlig av arrangørene. Slike leteaksjoner krever sto

Det var vurdert av lokale kjentfolk, foreldre, kjørere selv og løpet at de fikk forsette. Det er ungdom som er godt vandt med uvær og har alt nødvendig utstyr med seg for å klare seg i 24t før de gir

Guest Snusmumrikk

Jeg sitter igjen med ett inntrykk av at dette var værre for hjelpemannskaper enn kjørere. Kjørerene hadde nok utstyr og la seg til og venta på bedre vær, hjelpemannskapene har vært livredde og følt seg uttilstrekkelige og at de ikke har god nok erfaring og trening til å ferdes ute i sånt vær. Det syns jeg er bekymringsfult på flere nivåer. For det første at løpet ikke ble stoppa tidsnok, for det andre fordi hjelpemannskaper kanskje har blitt tilkalt unødvendig. Det er tross alt folk som har satt seg frivillig i den situasjonen. Selv om løpet går, så er ingen tvunget til å starte, og da må man kanskje ta konsekvensen selv? Når man selv velger så starte og ikke er i livsfare (for det var ingen av kjørerene)? Og ikke minst, for det tredje er ikke hjelpemannskapene erfarene nok og har fått nok erfaring med å ferdes i ekstremvær og scooterkjøring. Det er skremmende både for hjelpemannskapene og evnen deres til å hjelpe all. All ære til de som gjør dette frivillig, men da må de også få god nok opplæring til sånne situasjoner. Ikke bare til å plukke ned slitene turister i påskefjellet.

Også skulle jeg ønske det kom bittelitt oppmerksomhet på at ett annet tilsvarende langdistanseløp gikk samme helga i Finnmark. Bergebyløpet ble startet og avbrutt i tide helt uten dramatikk. Men når folk tar gode beslutninger er det ingen som bryr seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med sønn, og handler, til en av f400 kjørerne i dag, han sa at det var en god del av 400kjørerne som ikke hadde tenkt å fortsette etter den første utsettelsen, men vente lengre. Noen hadde tenkt seg videre og de hadde plan om å samarbeide og hjelpe hverandre over de tøffeste partiene og kjøre sammen. Han sag og at scooterekjøreren som satte seg fast, var ute for å sjekke løypa og skulle ringe og be dem holde igjen juniorene på tolga, men hadde ikke dekning.

Og var tre beltevogner som var ute, en fra tolgasiden og to fra os. Samt at når redningsfolka bare gadd å høre på lokalkjente så kom de seg frem til ungdommene kjapt. Virker som de har rutiner å jobbe med og lære av. Regner med de tar med seg sånt til nestegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig arrogant uttalelse fra styrelderen i Femundløpet. De hadde vært tjent med å være litt mer ydmyke. Selvsagt helt bak mål å sende barn (juniorene) ut i fjellet i slikt vær. Har tilbrakt masse tid i skog og fjell i all slags vær, og man skal ha respekt for hva slikt vær kan forårsake.

Her har arrangøren hatt mer flaks enn vett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Veldig arrogant uttalelse fra styrelderen i Femundløpet. De hadde vært tjent med å være litt mer ydmyke. Selvsagt helt bak mål å sende barn (juniorene) ut i fjellet i slikt vær. Har tilbrakt masse tid i skog og fjell i all slags vær, og man skal ha respekt for hva slikt vær kan forårsake.

Her har arrangøren hatt mer flaks enn vett.

Det er vel en uttalelse helt på sin plass.

Det var nå også alle andre enn arrangøren, foreldre osv som gikk god for juniorene som er ungdom.

Det er nok noen som er kritiske til våre vurderinger og det er greit, men det er viktig for oss at en eventuell uenighet er basert på fakta ikke antakelser og rykter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det også være nevnt at:

- Været var fint når de dro ut
- Det er nesten umulig å melde vær på fjellet
- Disse ungdommene er av ett litt annet kaliber enn våre søte fjortiser som sitter å spiller på datamaskinen og den eneste friske luften de får er frem og tilbake fra skolen.

Den som slet mest var den arme skuterføreren og gutten som gikk gjennom isen.

Jeg synes det var riktig uheldig at de sendte ut ungdommene og ikke avlyste løpet, inntil jeg leste såpass mye om det at jeg ble litt mer nyansert. Klart, de burde ha tatt høyde for at været til fjells kunne bli ett h*lvete når det var meldt orkan andre steder i nærheten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...