Gå til innhold
Hundesonen.no

Vondt i bakparten


Recommended Posts

Natt til søndag stresset Blondie veldig og ville ut hele tiden, typisk ting hun gjør om hun er dårlig i magen, noe hun ofte blir etter å ha fått noe bein eller lignende og det hadde hun fått på fredagen. Men hun hadde ikke hatt noe diaré.

Søndag var vi på agilitytrening og hun løp som bare det, ingen fysiske problemer.

Fra mandag til i dag har hun gått med halen nede og vært veldig sensistiv til bakparten sin. Mandag var hun med på en delvis krevende tur uten problemer. Avføring er normal.

Jeg tenkte først en strekk i muskelen etter trening på søndag og tok det rolig i går fysisk, men i dag tenker jeg egentlig mer det kan være fulle analkjertler eller noe? Jeg har klemt over henne på hver sin bakfot, rygg og hale uten reaksjoner, men når jeg trykker på begge lårene samtidig eller rører ved rumpen hennes, reagerer hun.

Hva kan det være? Jeg tenker å bestille time til dyrelege uansett, men om noen har vært borti lignende vil jeg gjerne vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Analkjertler og/eller rifter, kanskje? Emma kan få det om hun spiser bein etc, er jo ikke alt som fordøyes like bra, og da kan det være AUE når det skal ut igjen.. Selv om avføringen ser fin ut kan det ligge spisse beinrester i den som irriterer på tur ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun har hatt diare så hadde jeg sjekket analkjertlene i første omgang.

Hun hadde ikke diaré.

Analkjertler og/eller rifter, kanskje? Emma kan få det om hun spiser bein etc, er jo ikke alt som fordøyes like bra, og da kan det være AUE når det skal ut igjen.. Selv om avføringen ser fin ut kan det ligge spisse beinrester i den som irriterer på tur ut.

Ja, jeg skrev bein, men mente egentlig dentastix :P Vet ikke om det lager noen lignende rester som bein. Den var litt hard.

Reagerer hun om du tar opp halen hennes? Det gjør Ida når hun har fulle kjertler. Du kan jo kjenne om de er fulle :)

Ja, hun reagerer da. Jeg har kjent etter, og det virker som de er fulle, men jeg er ikke helt sikker.

Det kan godt være analkjertler, men greier du ikke å kjenne dem da? Er de betente/fulle så blir de gjerne større. Greit å ikke vente for lenge om det er analkjertlene siden de kan sprekke om de blir for fulle, og det er vondt.

Jeg tror de er fulle, men jeg er ikke sikker. Jeg pleier ikke å kjenne på de, så jeg vet ikke hvordan de er til vanlig. Hva vil for lenge si? Nå har vi time på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde ikke diaré.

Ja, jeg skrev bein, men mente egentlig dentastix :P Vet ikke om det lager noen lignende rester som bein. Den var litt hard.

Ja, hun reagerer da. Jeg har kjent etter, og det virker som de er fulle, men jeg er ikke helt sikker.

Jeg tror de er fulle, men jeg er ikke sikker. Jeg pleier ikke å kjenne på de, så jeg vet ikke hvordan de er til vanlig. Hva vil for lenge si? Nå har vi time på fredag.

Det er jo egentlig umulig og si, siden hun har vondt kan det jo være like før de sprekker, typ timer eller en dag, eller det kan være lengre til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig umulig og si, siden hun har vondt kan det jo være like før de sprekker, typ timer eller en dag, eller det kan være lengre til.

Æsj altså.. Vanskelig å si, ja. De hadde ikke noe ledig i morgen som passet nemlig, og jeg kan ikke forskyve mine egne ting i morgen heller. Jeg får håpe det går bra å vente, ellers vet jeg mange tømmer de selv og jeg har sånn delvis lært det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tømmer mine selv. Keg står med hunden mellom beina med rompen fremmover. "Spenner" opp halen, drar den over ryggen, slik kulene kommer bedre frem, bruker dopapir og stryker kulene nedenifra og opp til det ikke kommer mer ut. Har papiret på kulene så det spruter rett i papiret.

Når du spenner opp halen kan du sikkert kjenne en eller to harde "kuler" like nedenfor rompehullet. Jeg tømmer Nora hver uke, utenifra. Ida har jeg tømt noen få ganger utenifra. Tømmer aldri med finger inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg tørr å gjøre det selv. Hun kommer garantert til å hyle!

Må de ikke ha blitt våt for å få vannhale? Hun har ikke vært våt på lenge.

Monti har hatt vannhale pga kulde, så det kan absolutt være det. Han viser forøvrig ikke så mye ubehag ved vannhale, mens andre hunder igjen synes det er smertefullt når man rører på den. Monti var bare tydelig litt ukomfortabel, lå mye i ro og halen han, karekteristisk, rett ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet kan kulde være en årsak til vannhale.

Hmm, det visste jeg ikke. Men hun er egentlig ikke så veldig følsom for akkurat halen, med mindre jeg gjør som Ane sier, bøyer den over ryggen.

Monti har hatt vannhale pga kulde, så det kan absolutt være det. Han viser forøvrig ikke så mye ubehag ved vannhale, mens andre hunder igjen synes det er smertefullt når man rører på den. Monti var bare tydelig litt ukomfortabel, lå mye i ro og halen han, karekteristisk, rett ned.

Hun bærer halen over ryggen en god del, som oftest når hun er oppspilt og på en måte glemmer vondten. Når vi skal på tur, når er vi er på tur osv. Det er mest inne og når hun luftes ute at den henger ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet kan kulde være en årsak til vannhale.

Jeg har også opplevd en labradortulling som logret seg til en. :whistle:

Ellers tenker jeg også kjapt analkjertler. Utrolig hvor mye vi får inn av sånt på jobb om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk vi tømt de hos dyrlegen. Vanskelig å si om det var det eller noe annet, de var veldig fulle. Men Blondie er så redd veterinæren (undersøkelsesbordet) at det egentlig er umulig å finne ut hvor hun har vondt når vi er der inne. Hun hyler for alt. Men jeg skal se det an her hjemme. Jeg syns hun virker bedre ihvertfall og jeg får presse ned på begge lår nå uten at hun viser missnøye med det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun går ikke med halen nede lengre, men hun reagerer litt om jeg presser på lårene hennes og jeg syns musklene hennes kjennes litt stive ut kanskje. Men vanskelig å si hva det kan være. Hun viser ingen tegn til smerte ved aktivitet. Hun begynner jo å bli en eldre dame, så kanskje det er noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når labbisen begynte å dra på årene hadde jeg henne på vibragulv 4-5 ganger gjennom vinteren. Det løsnet godt opp for stive muskler uten at noen fysisk tok på henne. Hun var en real pingle når det kom til all slags "behandlinger". :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når labbisen begynte å dra på årene hadde jeg henne på vibragulv 4-5 ganger gjennom vinteren. Det løsnet godt opp for stive muskler uten at noen fysisk tok på henne. Hun var en real pingle når det kom til all slags "behandlinger". :P

Måtte du til veterinær for å få ordnet med slik behandling? Jeg tenker det er lurt å finne ut hva det kan være først, uten at jeg helt vet hvordan man skal gjøre det når hun hyler for alt hos veterinæren :P Kanskje se det ann litt. Slike muskelvondter kan jo gi seg med litt ro. Så er spørsmålet, trene agility i dag eller ikke? Hun virker som sagt ikke fysisk påvirket av det utenom når jeg tar på henne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...