Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpetrening for nybegynner


Roger Andersen
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har nettopp fatt i hus en schaefer valp pa tre maneder her, men jeg har ikke sa altfor mye peiling pa dressur annet enn at jeg ma vaere streng. Til na har han tisset inne 3 ganger og gjort fra seg en gang. Jeg har vart ute med henne flere ganger i lopet av det dognet hun har vaert her, men nar vi er ute sa stritter hun hele tiden imot, hun vil ikke ut og vil ikke ga nar vi er ute, nar vi skal inne er det samme greia, da vil hun ikke inn.

Jeg merka at ho ikke hadde problemer med a ga samme strekning om igjen, men nar jeg provde pa noen nye meter sa stritter hun imot igjen.

Som sag er hun tre maneder og hun er nok litt redd og usikker pa de nye omgivelsene. Ellers er hun fin, litt plagsom forste natten pa soverommet, men det gar bra. Bruker ikke bur inne.

Haper pa noen tips :)

NB: Har ikke norsk bokstaver pa dette tastaturet sa derfor en del skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger er flere ganger, når du sier du har vært ute med henne flere ganger i løpet av det første døgnet?

Når en valp ikke er stueren må de ut ofte. Hovedregel er hver gang den har spist/drukket, sovet, lekt eller om det er en stund siden sist den var ute. Om du følger dette og roser mye når den gjør fra seg ute, så tar det nok ikke så laneg tiden før hun skjønner det.

Det med at hun ikke vil ut, og gå nye steder, har som du sier, sikkert med at hun er usikker. Nå i begynnelsen er det viktigst at hun blir trygg på omgivelsene inne i huset og ute i hagen. Ikke tving henne med på turer om hun virker redd og usikker. Ta henne heller med i hagen, lek med henne, legg ut små godbiter slik at hun kan gå å snuse seg fram til de osv slik at hun blir trygg der først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ma nok sikkert vaere raskere med a fa henne ut, hun er redd for trapper sa jeg skulle ha baert henne ut istendefor til morran idag sa jeg ma nok vaere raskere. Hage er det lite med her og det er en del trafikk utenfor huset, men kan jo prove med henne pa den lille flekken av hage vi har bak huset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den alderen går jeg ut med valpen om det er mer enn en time siden sist den tisset. Bruk tid på å la hunden bli kjent med nytt hus og nye omgivelser, det er ikke så viktig med så mye tur enda.

Anbefaler deg å lese boken "Valpen flytter hjemmefra" av Linn Palm, og evt. 100% positiv hverdagslydighet av Arne Aarrestad. Disse skriver en del om grunntreningen og svarer på mange av spørsmålene som alltid dukker opp når man har valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen valper er litt usikre som du sier, jeg ville gått ut med henne ofte, så lenge de sover så er det stort sett greit, men når de våkner er det bare å komme seg ut. Jeg ville bært henne ned og evt helt bort til der det er egnet til å gjøre fra seg og evt hatt på et langbånd/hatt hunden løs (om det egner seg) og lokket på henne/gitt henne tid til å følge etter selv uten at det blir en kamp i båndet. Også trent på å gå i bånd utenom selve luftingen, korte økter i gangen :) Kast litt godbiter i snøen/gresset, ta med en leke og se om hun viser interesse for den. Alt som kan få henne til å røre seg, ha det gøy og ikke tenke så mye på at verden er skummel. Evt om dere kjenner noen med snille stødige hunder så kan det hjelpe og treffe dem og være ute sammen, da blir det litt støtte til valpen og det kan hjelpe til å få den i gang. Men på sikt så må den selvsagt også lære seg å være ute på egen hånd. Og så voldsomt streng trenger du ikke være i det hele tatt, bare pass på at det du sier blir gjennomført (når hunden kan det du spør om selvsagt), men det trengs ikke så mye strenghet, bare at man ikke gir seg/er tålmodig og konsekvent og ikke bare sier ting og snur ryggen til igjen om det ikke blir gjort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at valpen er engstelig i den alderen. Pass på å ikke gi henne noen dårlige opplevelser, og ikke vær streng med henne. Stemmer i om at det er fornuftig å lese boken "100 % positiv hverdagslydighet".

Om du har mye tid kan du også lese:

"Dominans og lederskap - fakta eller overtro?"

"Ikke skyt hunden"

"På talefot med hunden - de dempende signalene"

"Kulturkollisjonen mellom menneske og hund"

Jeg har ikke lest den selv, men "Fra valp til voksen" skal visst også være en veldig fin bok.

Edit: får du med deg disse, kan det være du slipper å kjøpe "100% positiv problemløsning" senere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun virker usikker slik som du nevner ville jeg ikke tenkt så mye på å være streng. Vær heller konsekvent og bruk positivt forsterkende hjelpemidler. Da blir atferdstrening og lydighet så mye mer gøy å jobbe med både for hund og eier :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...