Gå til innhold
Hundesonen.no

Jobbsøking - CV, søknad og intervju


Aya
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått noen henvendelser her inne fra folk som gjerne vil ha noen tips i jobbsøkingsprosessen, og jeg hjelper gjerne - men siden livet er littegrann travelt for tiden tenkte jeg å hive inn noen av "hovedtipsene" her.

Som arbeidssøker er det først og fremst kjempeviktig å være tilgjengelig. Registrer deg på NAV (huk av for at du vil være offentlig tilgjengelig), hos rekrutteringsbyråer, send åpne søknader til bedrifter du er ekstra interessert i å jobb hos og søk relevante jobber - også de som du kanskje ikke er helt kvalifisert for. Ca 60% (!!) av alle jobber lyses ikke ut, så bruk nettverk for det det er verdt. Er du student er det alltid lurt å være frivillig engasjert, sørg for å få attest.

Når du søker jobber, før jobblogg. Du kan bruke den på nav.no eller lage din egen i word. Der skriver du en god oversikt over alle jobber du søker på, fyller inn tilleggsinfo om at du har ringt de f.eks., og enten tar du kopi av annonseteksten eller skriver noen stikkord om hva jobben går ut på. Søker du mange jobber mister du oversikten såå fort, og det gir ikke et spesielt godt inntrykk å si "ehhe, har jeg søkt denne jobben ja?" når de ringer for å spørre om du vil komme på intervju.

CV

CV'en er det første de fleste arbeidsgivere ser på. Den skal være ryddig og oversiktlig, og skrevet i stigende rekkefølge, slik at nyeste arbeidserfaring/utdanning/verv kommer øverst. Viktig å få med er:

- Personalia

- Utdanning

- Yrkeserfaring

- Verv

- Språk

- Datafaglig (dersom du jobber innenfor et yrke med spesielle datahåndteringsprogrammer o.l.)

- Kompetanseord (hva er det viktig at arbeidsgiver vet om dine styrker?)

- Bilde av deg selv - et ordentlig ett ...

( http://www.youtube.com/watch?v=c9YLC-mDnaA )

Søknad

Ikke skriv for langt. De aller fleste bør klare å holde seg innenfor en A4 side. Søknaden skal ikke være en oppramsing av CV'en - hva du har studert og hvor du har jobbet står der. Det du skal bruke søknaden til er å vise arbeidsgiver HVORFOR du er perfekt for jobben, ved å vise til erfaring og utdanning (f.eks.). "Dere søker en person som kan jobbe med planarbeid i kommunen. Dette vil jeg løse ved å bruke erfaringen jeg har fra plan- og utviklingsarbeid fra XXX jobb". Arbeidsgivere ser etter motiverte arbeidere - hvorfor har du lyst på jobben? Knytt søknaden opp mot annonseteksten.

HUSK - skrivefeil!!! Det er altfor mange som sender avgårde søknader fulle av skrivefeil. Ha også riktig navn på bedriften. Masseproduserte søknader fungerer bare i noen veldig få tilfeller. Vis arbeidsgiver hvorfor du er riktig person for dem og hvorfor jobben er perfekt for deg! Be noen som kjenner deg lese gjennom søknaden. Og, særlig til dere jenter ... Få frem hva som er deres styrker og kvaliteter. Dere kommer aldri til å få en jobb ved å la janteloven sensurere søknadene dere skriver.

( http://www.youtube.com/watch?v=YNM0TRyql_Q )

Noen eksempler på gode søknader:

http://www.dn.no/talent/2012/08/28/soknaden-som-gir-deg-drommejobben

Intervju - sjekk youtube, der er det noen gode tips :)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les jobbannonsen. Grundig. Tre ganger. Ikke still spørsmål om ting som allerede står der, og sørg for å få med deg alle kriteriene. Jeg har vært ansvarlig for å ansette folk der folk har søkt på sjåførjobber uten å ha lappen...

Les også gjerne om arbeidsplassen, bedriften, skap deg et inntrykk av den og folkene som jobber der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rette tråden for meg nå, mange gode tips! :)

Og fint du nevner det med å ringe. Følte alle anbefalte meg å ringe etter søknaden var sendt, i forrige jobbsøkingsprosess. Jeg følte jo bare det ble masing, for jeg hadde ikke noe konkret jeg lurte på der og da. Skjønner godt det blir litt negativt om 250srk ringer bare for å ringe...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med bilde, er det viktig? Jeg har ikke bilde akkurat nå, for jeg har ikke et "profesjonelt" bilde...

Nja. De fleste store arbeidsgivere vi er i kontakt med ønsker bilde, noen større bedrifter (internasjonale gjerne) krever bilde. Jeg vil si at et bilde aldri trekker ned søknaden (med mindre du har duck face og drink i hånden), men jeg har heller ikke noe profesjonelt bilde akkurat nå, og har derfor heller ikke bilde i søknaden. Vil påstå at det også varierer med bransje.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tråden for meg!

Så, hvis man f.eks leverer en åpen søknad, er det da dumt å ringe f.eks uken etter for å spørre hvordan det liksom ligger ann? Altså, spørre om de har rukket å se på den (og da evt. sier de dessverre ikke har mulighet nå f.eks), eller for å bare si at du vil holde deg oppdatert eller noe? Hva sier/spør man om evt.? Klønete forklart men. Føler meg bare så masete, men har fått beskjed at dette er lurt å gjøre via jobbsøkekurs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tråden for meg!

Så, hvis man f.eks leverer en åpen søknad, er det da dumt å ringe f.eks uken etter for å spørre hvordan det liksom ligger ann? Altså, spørre om de har rukket å se på den (og da evt. sier de dessverre ikke har mulighet nå f.eks), eller for å bare si at du vil holde deg oppdatert eller noe? Hva sier/spør man om evt.? Klønete forklart men. Føler meg bare så masete, men har fått beskjed at dette er lurt å gjøre via jobbsøkekurs..

Henger meg på denne.

Lurer også på hvordan man egentlig sender åpen søknad... hva skriver man? :P Burde man forvente en form for tilbakemelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tråden for meg!

Så, hvis man f.eks leverer en åpen søknad, er det da dumt å ringe f.eks uken etter for å spørre hvordan det liksom ligger ann? Altså, spørre om de har rukket å se på den (og da evt. sier de dessverre ikke har mulighet nå f.eks), eller for å bare si at du vil holde deg oppdatert eller noe? Hva sier/spør man om evt.? Klønete forklart men. Føler meg bare så masete, men har fått beskjed at dette er lurt å gjøre via jobbsøkekurs..

Henger meg på denne.

Lurer også på hvordan man egentlig sender åpen søknad... hva skriver man? :P Burde man forvente en form for tilbakemelding?

Ja, ring etter en ukes tid og spør, slikt blir jo fort liggende når det ikke faktisk er en jobb der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpen søknad tenker jeg er lurt å følge opp, og det er samtidig også veldig lurt å ringe på ordinære jobber du har søkt på - hvis du faktisk lurer på noe. Men ringer du for å følge opp en åpen søknad er det viktig å formulere seg godt. Det er jo ingen jobb der, så å spørre om hvordan man ligger an eller hva man kan forvente fremover kan fort være litt malplassert. Men å spørre om de har mottatt søknaden, kanskje spørre litt om personalsammensetningen på arbeidsplassen, er det sannsynlig at noe åpner seg fremover osv, kan være bedre. Husk å spørre om det passer at du ringer nå, avtal et annet tidspunkt hvis det ikke passer så godt. Lurt å lese seg opp på forhånd, det tar seg dårlig ut å spørre om ting som står på hjemmesiden for eksempel.

Edit: du kan ikke forvente noen form for tilbakemelding. Jeg har fått det noen ganger, andre ganger ikke. Hvis bedriften på et senere tidspunkt lyser ut stilling og du søker, husk å vise til tidligere innsendt åpen søknad. Da virker du veldig motivert - pluss i boken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen tips for å søke offentlige jobber?

I det private er utlysningstekstene gjerne litt mer høytflyvende, mens enkelte av de offentlige stillingene er veldig tørre/nøkterne.

Jeg søker så godt som bare offentlige jobber, og jeg tror nok det er viktig å holde seg litt nøktern og "down to earth". I det private (i alle fall i visse sektorer) kan man kanskje koste på seg å være litt mer karismatisk i søknadsteksten, men i det offentlige ville jeg holdt meg ganske tett til utlysningsteksten gjennom hele søknaden, trukket ut poenger og argumentert for at du innehar ønsket kompetanse. Eks. "Dere søker en person med kompetanse innenfor offentlig forvaltning og saksbehandling etter lov om sosiale tjenester. Jeg mener at jeg møter disse kravene gjennom min faglige kompetanse og erfaring. Store deler av min utdannelse retter seg nettopp mot offentlig forvaltning, for eksempel gjennom fagene "XX" og "XX", og jeg jobber til daglig med saksbehandling etter lov om sosiale tjenester." "Dere søker en person som kan utarbeide planer og prosedyrer for avdelingen. Jeg vil løse disse oppgavene gjennom å bruke min erfaring fra min tidligere jobb i driftsavdelingen i XX kommune, en erfaring som lærte meg å se det store bildet i en detaljorientert prosess som planarbeid er. Jeg har også 30 studiepoeng i faget XX, som er svært relevant nettopp for å løse disse oppgavene". Bla bla, altså, jeg ville kanskje forandret litt på selve ordlyden her, men poenget er altså: Trekk ut to-tre-fire ønskede kvalifikasjoner og andre detaljer fra jobbannonsen og vis at du er en god kandidat ved å bruke eksempler fra egen erfaring, faglige bakgrunn, verv og lignende til å argumentere for hvorfor du passer. Det gjør både at det blir mye mer troverdig: Ikke bare sier du at du kan løse disse oppgavene (det ville jo alle sagt), men du knytter oppgavene opp mot din kompetanse og viser at du faktisk kan løse de. Samtidig blir du også down to earth og oppfattes ikke skrytete, for du viser bare til faktisk kompetanse --> du er nøktern.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...