Gå til innhold
Hundesonen.no

Plutselig anfall og ubalanse..


BareLinn
 Share

Recommended Posts

Stod opp idag tidlig, slapp ut hundene,og skulle slippe ut Phoebe..(Engelsk mastiff på 1år)

Hun kom ut av buret (som forøvrig er like stort som en hybel!), og kollapser over dørkarmen.. hun blir liggende i 30sek og kaver seg opp på beina og sjangler ut i hagen..

Søstra til sambo som bor i 2etg her,kom ut for å lufte sin hund,og ser hva som skjer.. en sjanglende hund ute, som overhodet ikke har kontroll på kroppen sin..Hun rakk å tisse, før hun sjanglet fra den ene siden,til den andre..

Hun var skikkelig forvirra,men kjente igjen begge oss tobente,og hørte på meg når jeg sa navnet hennes..

Jeg løper inn å vekker sambo, får hun ut for å se, mens sambo's søster,sitter ute med Phoebe vedsiden av seg..

Jeg lokket henne fremover,mens sambo leide henne lett i halsbåndet,og sambo's søster holdt bakparten rett..så vi fikk henne inn på dyna si, i stua..

Jeg ringte oppdretter, 3 forskjellige vetrinærvakter og da vi endelig fikk time var d hos ei som ikke var utdannet på smådyr, og kun ga smertestillende,beskjed om ro,og heller sa vi skulle få oss en time etter helga..

Imellomtiden hadde vi fått i Phoebe mye vann,og en kopp tørrfor.. Hun stabiliserte seg ganske greit etter ca 30min tid +/-..

Nå ikveld har jeg bestilt time hos vetrinær til imorgen,for full sjekk..

Men hva i alle dager KAN vi se for oss at blir utfallet? :/

Hun går fint nå, har fine bevegelser,igjen..og alt virker normalt nesten..

Hun fant seg en leke her tidligere ikveld og hev rundt..

Da hun ble luftet i bånd i hagen, så tok hun et kenguruhopp fordi hun var glad..

Jeg er rådvill,og redd.. og vet ikke hva jeg kan forvente..

Det første jeg tenkte når jeg så henne idag tidlig var; slag.. men samtidig stemte ingen av symptomene.

Ene dyrlegen jeg snakket med,mente d kunne være epilepsi..

Merker hun er litt ustø i bakparten om hun reiser seg, etter å ha sovet en stund..men det er snakk om sekunder det varer bare :/

Skjønner ingenting..

Jeg ønsker ingen diskusjon om bruk av bur i denne tråden!

Kun tips,råd eller om noen har opplevd lignene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si, det kan jo være hva som helst. Virus, blodsukker, blodtrykk, dehydrert, nerve i klem :-/ Umulig å si!

God bedring til hunden og lykke til i morgen :-) Satser på at det ikke er noe alvorlig.

Hun hadde drukket iløpet av natten, og drakk masse og spiste litt etterpå.. spiste normalt til faste måltid igjen også..

Hun oppførte seg litt rart igår kveld og,så ikke godt å vite.. Satser på det er en quickfix :) Takk for lykke-ønskninger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off. Har ikke noe fornuftig å komme med. Vil bare si lykke til hos veterinæren! Håper det ikke er ble ikke alvorlig.

Har også vært borti en veterinærenvakt i Hallingdal som ikke er på smådyr. Om det er samme vet, er denne fullstendig udugelig. H*n sydde sammen en av hundene mine i høst, det ble infeksjon, dårlig sydd, hunden fikk IKKE med smertestillende, og bandasjeringen var så dårlig at det ble flere gnagsår. Enden på visa ble at et kutt i foten ble nesten 2 mnd med ro og en over 12 000 i vetutgifter hos andre veterinærer som måtte rette på skadene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått oss en grundig kontroll nå, og etter alle symptomer å bedømme, er det veksten som er "problemet".

Han sjekket bakparten i alle retninger og bøyde og tøyde.

Sitt, stå og rundt i ring måtte hun også :P

Hun har IKKE vondt noen plass,men det er mest sannsynlig smerter som kommer pga den raske vekstkurven.

Pulsen var kraftig og jevn, hele tiden,og bevegelsene var veldig fine.

Vi skal bruke henne som før, fóre som før osv.. MEN vi må følge med, om hun får et nytt "anfall".

Skjer det flere ganger,så må vi se hva som skjer med hode,under anfallet.

Mtp epilepsi.

Igår var hun forvirret og redd,men hun var ikke ubevisst.

I tillegg er det jo den j*vla HD'en,siden hun er av stor/gigant rase, så han anbefalte å røntge når hun er 18mnd. (Noe som selvfølgelig var planen,uansett)

Med mindre det fortsetter,for da røntges både rygg og hofter, tvert!

Alt i alt veldig fornøyd med både vetrinær,og undersøkelse og alle forklaringer på spm jeg stilte.

Han sa og at vi måtte bare ringe nårsomhelst,om det skulle være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle det vise seg å være epilepsi trenger det ikke nødvendigvis å vise seg mer enn ett par ganger i løpet av hundens liv, men det kan også skje ganske ofte.

Hunden jeg kjente med epilepsi var bevist men ikke "til stede" under anfallene sine, og var tydelig redd etterpå og utslått noen timer senere.

Håper dere finner ut av det, og at det ikke er noe farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anfall pga rask vekst hos en et år gammel hund? Greit nok at en Eng. Mastiff ikke er ferdigvokst på den alderen, men det begynner jo å hjelpe på høyde/lengde. Det svaret hadde jeg nok ikke slått meg til ro med...

Det han mente er at hun mest sannsynlig har hatt smerter og ikke helt selv skjønte hva som skjedde.

Hun skal uansett til kontroll igjen,og vi har som sagt fått beskjed om å følge med henne.

Inntil videre er hun helt seg selv igjen,og veldig glad og happy.

Hun er litt slapp syns jeg, men jeg har gitt opp håpet litt å få noe fornuftig ut av vetrinærene i bygda her.

Prøvde å ringe til Hønefoss,men kom ikke igjennom på tlf :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...