Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ta gode bilder i snøen


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Hjelp?

Jeg har funnet oppskriften, men alle uttrykkene er gresk for meg:
http://vikfoto.no/arkiv/fototips-fotografering-i-snoen/

Kameraet mitt er et Canon EOS 350D, og alle bildene jeg har tatt hittil har vært vha forhåndsinnstillingene med ansikt, fjell, løpende mann, osv.

Og jeg vil gjerne ta fine vinterbilder av hunden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg hva blender, lukkertid og ISO er, så får du det mye morsommere med fotografering. Auto-funksjonene vil omtrent aldri klare å ta virkelig gode bilder :)

Kan ikke annet enn å signere denne, og legge til at man bare må prøve og feile frem til man får det til :)

Jeg husker dette var veldig vanskelig en gang i tiden, mens nå tenker jeg rett og slett ikke over hva jeg gjør engang. Med det mener jeg at det er stort håp for å få det til :)

Skal vi gå veldig teknisk vil jeg også anbefale å ta bildene i RAW og skaffe seg. eks. Lightroom og gjøre små justeringer i etterkant, dette kan heve bildet enda et par hakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er godt lys ute, dvs sol eller nesten sol, så prøv deg frem med 100-300 i ISO også stiller du lukkerhastigheten etter det. For å bestemme slike ting selv må du ha kameraet på M-innstillingen. ISO bestemmer hvor lysfølsomt kameraet skal være. Om man bruker høy ISO kan kameraet lese av mer lys, men det legger på mer støy. Så jo lavere ISO jo mindre støy og klarere bilder får man. Men hvor lav man kan ha den for å kunne ta bilder av det man vil kommer an på lyset man har tilgang til. Er det overskyet og skal til å begynne å bli mørkt må man skru ISO'en opp kraftig for å kunne ta bilder uten bevegelsesskarphet. For med lav ISO må man kompensere med lav lang lukkerhastighet for å kunne få lyse/skarpe osv. nok bilder.

Lukkerhastigheten bestemmer hvor lenge lukkeren skal være åpen. Jo lengre den er jo vanskeligere er det å ta bilder av ting i bevegelse siden bevegelsene vil bli til uklare ting i bildet.

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&es_th=1&ie=UTF-8#q=iso%20lukkertid%20og%20blender&es_th=1 (hjemmelekse om ISO, lukktertid og blender)

Når man da er ute i snøen, det er flott vær, sol og kritthvit nysnø; så kan du sikkert bruke 100-200 i ISO og fremdeles kunne ha fine korte lukkertider på kameraet. I kamerasøkeren (eller på displayet) skal det være en linje med en prikk ovenfor/under og dette viser om lukkertiden/ISO innstillingene du bruker vil gi et overeksponert eller undereksponert bilde.

metering-1.jpg
(Eks på linjen som viser eksponering)

Står prikken på midten som ovenfor, er bildet "passe" eksponert. Men i visse tilfeller, f.eks i snø, så kan det gi fine effekter å overeksponere eller undereksponere litt alt ettersom hva man vil ha frem i bildet. Undereksponerte bilder blir mørkere, og overeksponerte blir lysere. I veldig lys snø kan det være lurt å undereksponere pittelitt for å slippe snø som ser ut som bare noe hviitt noe uten tekstur osv. Det kan rett og slett bli FOR lyst. Men andre ganger kan jo akkurat den looken være det man vil ha. :)

Blenderåpning igjen bestemmer hvor mye kameraet skal fokusere på. Lavere blenderåpning slipper inn mer lys, og høyere slipper inn mindre lys. Men lav blenderåpning gir lite fokus-område, og om man bruker veldig lav blender vil ting bli blurrete bak objektet man har i fokus. Har man høy blenderåpning (f8 f.eks) vil ting bak det man sikter på bli klarere. Derfor bruker man ofte minst f7 på landsskapsfoto hvor man vil at alt skal være "i fokus" og ikke bare det treet som står nærmest.

Når man begynner å skjønne så smått hvordan lukkerhastighet, ISO og blenderåpning påvirker kameraets funksjon blir det mye morsommere å ta bilder syns jeg :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for SUPER forklaring, @Auusieglis !

Før jeg kommer meg videre må jeg bare spørre om hva de andre symbolene der jeg velger program gjør:

Grønn firkant, P, TV, AV, M og A-DEP

Jeg har valgt M og satt ISO til 200, men kan kanskje sette den litt høyere siden det ikke er fullt så lyst som det var tidligere. Prøver nå å finne blenderåpningen.. eller innstillingen av denne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. ISO, gjør det til en vane å stille den tilbake til normal når du er ferdig med å ta bilder. Det er iallefall noe jeg gjør, tok noen bilder jeg ble kjempefornøyd med (så supert ut på displayet), men etter bildene var tatt så jeg at ISO'en var stilt til 3000... så bildene ble ikke særlig bra på større skjerm. Det var veldig surt, og jeg lærte leksa mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. ISO, gjør det til en vane å stille den tilbake til normal når du er ferdig med å ta bilder. Det er iallefall noe jeg gjør, tok noen bilder jeg ble kjempefornøyd med (så supert ut på displayet), men etter bildene var tatt så jeg at ISO'en var stilt til 3000... så bildene ble ikke særlig bra på større skjerm. Det var veldig surt, og jeg lærte leksa mi.

Takk for tipset! Eh.. jeg ser at kameraet lagrer ISO på manuell selv om jeg går frem og tilbake mellom ulike programmer, men bruker ferdiginnstillingene sine egne ISO-innstillinger? Sånn at jeg slipper å tenke på det når jeg velger feks portrett?

Og en annen ting, finnes det noen "reset"-knapp for alle instillinger? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Eh.. jeg ser at kameraet lagrer ISO på manuell selv om jeg går frem og tilbake mellom ulike programmer, men bruker ferdiginnstillingene sine egne ISO-innstillinger? Sånn at jeg slipper å tenke på det når jeg velger feks portrett?

Og en annen ting, finnes det noen "reset"-knapp for alle instillinger? :icon_redface:

Jeg har Nikon, så dette kan sikkert noen andre svare på. Men så vidt jeg husker så overstyrer min ISO-innstilling de ferdiginnstilte greiene på kamera, som portrett, landskap osv. Litt usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett kameraet på M (manuell) så du kan stille inn alt sjølv ;)

Når eg tar bilder ute i snøen, pleier eg og ha kanskje lav blender (lyssvakt objektiv), lukker varierar etter om det er type portrett bilder eller herje bilder. ISO prøvar eg og ha under 1000, noko som pleier og vere null problem om ein er ute på dagtid når det er lyst ute :)

Eksponeringslinja kan vere veldig grei og gå ut etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett kameraet på M (manuell) så du kan stille inn alt sjølv ;)

Når eg tar bilder ute i snøen, pleier eg og ha kanskje lav blender (lyssvakt objektiv), lukker varierar etter om det er type portrett bilder eller herje bilder. ISO prøvar eg og ha under 1000, noko som pleier og vere null problem om ein er ute på dagtid når det er lyst ute :)

Eksponeringslinja kan vere veldig grei og gå ut etter.

Min erfaring er at på herjebilder er det omtrent umulig å ha lav blender, da vil jeg jo måtte ha veldig lav lukkertid også, noe som ikke fungerer bra med actionbilder. Samtidig er det jo vanskelig å få hunden i fokus hvis man har for stor blender :P

Ang ISO så erfarer jeg at jeg kan bruke høyere og høyere ISO. Det henger nok sammen med at jeg blir flinkere til å eksponere bildene krever de lite redigering i ettertid og da blir det ikke så mye støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro Bellare mener lav blender som i lavt blendertall, altså stor blender. Veldig forvirrende egentlig når begge måtene å beskrive blender på blir brukt. Men for å beskrive for Helianthus, lavt blendertall eks 2.8 gir en stor åpning av blenderen som slipper inn mye lys og tillater at du har rask/kortere lukkertid, men fokusområde blir vesentlig mindre. Det betyr at på feks en collie vil du kunne få en blurry nese selvom øynene er helt klare. Det kan derfor være greit å ha litt høyere blendertall (mindre blender) på herjebilder så det er lettere å treffe hunden (selv syntes jeg 3.5 er fint). På portrett er det lettere og se å justere underveis avhengig av hunden og man har også mindre behov for kort/rask lukkertid. Ang huske ISO på autoinnstillinger kan jeg ikke hjelpe til, har for det første Nikon og for det andre ingen forskjellige autoinnstillinger annet en Auto. Hvor høy ISO avhenger nok også endel på kamera. Mitt takler som regel 3000 uten særlig støy, mens det forrige knapt klarte 1000 (eller 800 sånn egentlig). Mulig det har litt med meg å gjøre at jeg har blitt bedre, men har brukt dem litt om hverandre i ettertid da samboer bruker det forrige og syntes det er stor forskjell. Nå er det i tillegg fullformat vs crop kamera da, som utgjør enda en forskjell.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...