Gå til innhold
Hundesonen.no

Klær og utstyr til lang langtur (uten hund)


ingvildoline
 Share

Recommended Posts

For nesten to år siden begynte en tanke om å gå en svært lang tur å gro i hodet mitt, og nå er det kommet såpass mye på plass i tankene at det er bestemt at turen blir en realitet, mest sannsynlig i juni 2016. Turen vil vare i ca. en mnd., med mellom 2 og 4 mils gange for dag. Temperaturen vil sannsynligvis ligge på mellom 25-30 grader på dagtid (i skyggen), men gåingen vil foregå der det ikke er skygge, så opplevd temperatur kommer til å bli mye høyere. Jeg ønsker meg plagg så sømløse som mulig, for å unngå gnag. Jeg håper å ikke bære mer enn 8 kg inkl. sekkens egen vekt. Planen er derfor å ha "vandrer-antrekk" (listet opp nedenfor) samt et "vanlig antrekk" til reisen til og fra, til kveldene på vandrerhjem etc. "Vanlig antrekk" tenker jeg derfor at bare skal være en lett bukse, en lett overdel og en genser (jeg tar gjerne imot tips til disse plaggene også).

Jeg vil gjerne ha tips til følgende klær og utstyr:

- Overdel, gjerne tettsittende og støttende slik at BH ikke er nødvendig (redd for å gå gnag på skuldrene av sekken dersom overdel er singlet?)

- Shorts

- Overtrekksbukse (til regndager, kjølige dager, eller andre ganger det blir nødvendig å vandre i en bukse istedet for shorts)

- Ryggsekk

- Magetaske

- Vandrersko

- Hatt/hodeplagg (sjal?)

- Sokker

- Undertøy/truser

Regnponcho, sovepose til netter utendørs, samt overtrekksjakke er allerede på plass. Det samme gjelder "reiseapotek"-nødvendigheter.

Utseende har ingenting å si. Det viktige er at det er praktisk, er behagelig, egnet for å sitte lenge på kroppen i tidvis krevende aktivitet og høy varme samt er lett å bære.

Det skal ikke være hund med på turen.

Noen som har tips og råd til tøy og utstyr? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen vil vare i ca. en mnd., med mellom 2 og 4 mils gange for dag.

Forstår jeg deg slik at du planlegger å gå mellom to og fire mil for dagen? Det tror jeg er altfor optimistisk! 12-15 km for dagen er mer enn nok, selv om du ikke har tenkt å gå med full oppakning (men satse på lettvektutstyr, slik jeg forstår deg). Du bør også beregne minst en hviledag i uken når du har tenkt å gå flere uker.

Angående utstyr ville jeg spurt på fjellforum eller lignende, for hvis du virkelig ikke skal bære mer enn 8 kg må du har det letteste og beste utstyret... her snakker vi nok også om å klippe tannbørsten for å spare vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg deg slik at du planlegger å gå mellom to og fire mil for dagen? Det tror jeg er altfor optimistisk! 12-15 km for dagen er mer enn nok, selv om du ikke har tenkt å gå med full oppakning (men satse på lettvektutstyr, slik jeg forstår deg). Du bør også beregne minst en hviledag i uken når du har tenkt å gå flere uker.

Angående utstyr ville jeg spurt på fjellforum eller lignende, for hvis du virkelig ikke skal bære mer enn 8 kg må du har det letteste og beste utstyret... her snakker vi nok også om å klippe tannbørsten for å spare vekt!

Denne turen gås av et utall mennesker i året og de aller, aller fleste klarer å gå minst 2 mil for dag. Hele turen er på ca 75 mil og det vil vi gjøre unna på en mnd.

I sekken min skal det være en overtrekksjakke, overtrekksbukse, den tynneste og letteste jervenduken, forsvarets regnponcho, tre truser, to par sokker, en tynn t-skjorte, en tynn genser, et tynt sjal, en såpe, en tannbørste og en tannkrem, en dagbok og noen penner, og en engangsbarberingshøvel. Det er på ingen måte behov for telt, primus, niste osv :) Telefon, kamera, pass, kort og eventuelle kontanter vil bæres i magetaske.

Hviledager planlegger vi ikke. Det tar vi dersom det føles nødvendig :)

Smart å spørre på fjellforum!

Har sett på sekken Deuter Speed Lite 15L. Har noen erfaringer med denne? Den er beregnet for sykkel og ski, og da tenker jeg at den ikke er særlig stor samt at den sitter godt inntil kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Marjan om at opp til fire mil om dagen var ganske optimistisk. Spesielt i den varmen kanskje? Jeg vet jo ikke hvor du skal, men hvordan er tilgangen på vann mens du går?

Og skal du gå fra vandrerhjem til hjem? (Skjønner det slik at du ikke skal gå i Norge) Hvis du skal ha teltovernattinger ryker nok 8kg-grensa di fort... Jeg skjønner at du vil begrense vekta på sekken, men det kan være veldig uheldig å spare altfor mye slik at du ikke har det du trenger i en uforutsett situasjon.

Når det gjelder tips til tøy, har de fleste turutstyr-produsenter også klær i tynne materialer, mer tilpasset vandring i varme strøk. Jeg ville nok sett på noe slikt og prøv ting på forhånd slik at du vet det passer deg.

Og hodeplagg er enormt viktig i en slik varme og med sol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Marjan om at opp til fire mil om dagen var ganske optimistisk. Spesielt i den varmen kanskje? Jeg vet jo ikke hvor du skal, men hvordan er tilgangen på vann mens du går?

Og skal du gå fra vandrerhjem til hjem? (Skjønner det slik at du ikke skal gå i Norge) Hvis du skal ha teltovernattinger ryker nok 8kg-grensa di fort... Jeg skjønner at du vil begrense vekta på sekken, men det kan være veldig uheldig å spare altfor mye slik at du ikke har det du trenger i en uforutsett situasjon.

Når det gjelder tips til tøy, har de fleste turutstyr-produsenter også klær i tynne materialer, mer tilpasset vandring i varme strøk. Jeg ville nok sett på noe slikt og prøv ting på forhånd slik at du vet det passer deg.

Og hodeplagg er enormt viktig i en slik varme og med sol!

Meget god tilgang på vann.

Meget god tilgang på herberger. Ser vi at vi ikke kommer til et herberge, sover vi ute.

Relativt god tilgang på mat hele veien, maks 5 km gange til nærmeste "matsted" hver dag.

Jeg har tenkt på teknisk tøy, gjerne kompresjons-overdeler evt overdeler med "innsydd BH". Så slipper jeg å bekymre meg for gnag/trykk fra BH + at det blir mindre vekt å bære (ikke at en BH veier så mye men alle monner drar).

Jeg tenker både sjal og hatt?

Pilgrimsferd?

Ja :)

Edit: Jeg skal forøvrig gå med en "erfaren vandrer" i norske skoger, som også har gått denne turen før. Men han tar litt lettere på klær og slikt enn meg ("sekk har jeg også tar jeg nå noen t-skjorter og shortser med") + at han er myyye større og sterkere enn meg så han kan bære mye tyngre enn meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom innlegget ditt mens jeg skrev, så beklager dp.

Jeg er veldig fornøyd med goretex-jakka og buksa i hagløfs sin LIM-serie som overtrekkstøy. Veier ingenting! Gjør i og for seg ikke det andre i samme serien heller, så kan være verdt en kikk :)

Jeg tror nok sekkenndu har sett på kan være god, eller så vet jeg at veldig mange er fornøyd med den osprey-sekken som alle har, men som jeg ikke husker navnet på :)

Og vaskemiddel kan kanskje være greit å ha med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom innlegget ditt mens jeg skrev, så beklager dp.

Jeg er veldig fornøyd med goretex-jakka og buksa i hagløfs sin LIM-serie som overtrekkstøy. Veier ingenting! Gjør i og for seg ikke det andre i samme serien heller, så kan være verdt en kikk :)

Jeg tror nok sekkenndu har sett på kan være god, eller så vet jeg at veldig mange er fornøyd med den osprey-sekken som alle har, men som jeg ikke husker navnet på :)

Og vaskemiddel kan kanskje være greit å ha med?

Tusen takk! :) Akkurat sånne svar jeg ville ha :D

Vaskemiddel ja! Ikke dumt. Det får mannfolket bære :fear: En pakke OMO er vel litt dust å ta med, finnes det noe "mini-pakker" med vaskemiddel? Vi tenker å vaske vandrertøyet hver kveld, så det blir jo ikke mye klær i slengen :) Men på en hel mnd blir det litt vask. Samtidig kan vi kjøpe vaskemiddel i landsbyene vi møter på, mulig også vandrerhjemmene har. Det må jeg sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Svettelukt er det siste vi bekymrer oss for :P

Hvilket vaskemiddel er det som egner seg best til teknisk tøy?

Tror du skal spørre på fjellforum for på en sann tur så trenger du et i pulver form og der vet jeg ikke. Jeg bruker milo, eller s er det sportsbutikker som har noe annet men det er flytende. Og flytende er ikke kjekt å ta med seg. Forhør deg om for eks sunlight sæbe kan brukes på teknisk tøy. Tar liten plass og i gamledager ble dem brukt til kroppsvask og klesvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du skal spørre på fjellforum for på en sann tur så trenger du et i pulver form og der vet jeg ikke. Jeg bruker milo, eller s er det sportsbutikker som har noe annet men det er flytende. Og flytende er ikke kjekt å ta med seg. Forhør deg om for eks sunlight sæbe kan brukes på teknisk tøy. Tar liten plass og i gamledager ble dem brukt til kroppsvask og klesvask.

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne turen gås av et utall mennesker i året og de aller, aller fleste klarer å gå minst 2 mil for dag. Hele turen er på ca 75 mil og det vil vi gjøre unna på en mnd.

I sekken min skal det være en overtrekksjakke, overtrekksbukse, den tynneste og letteste jervenduken, forsvarets regnponcho, tre truser, to par sokker, en tynn t-skjorte, en tynn genser, et tynt sjal, en såpe, en tannbørste og en tannkrem, en dagbok og noen penner, og en engangsbarberingshøvel. Det er på ingen måte behov for telt, primus, niste osv :) Telefon, kamera, pass, kort og eventuelle kontanter vil bæres i magetaske.

Hviledager planlegger vi ikke. Det tar vi dersom det føles nødvendig :)

Hvis det er en type pilgrimsreise på vei, så går det nok greit, men det blir tungt i så mange uker. Til Santiago de Compostella du skal? :)

Forøvrig, alle bør ha med seg en buff på tur. Superlett, funker som hals, hodeplagg, til å tørke svette, snyte seg, etc. Beste turplagget i verden! Sommerstid er buff og en god caps/lett hatt alt man trenger fra hals og opp.

Endret av Marjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :) Starter i Frankrike.

Knall! Kunne tenkt meg å gjøre noe slikt selv en gang :)

Noen konkrete tips:

- ryggsekk: OMM Phantom 20 296g / Terra Nova Laser 20 Elite 210g (har den siste selv, svært lett, brukes til langtur og flerdagstur i joggesko) EDIT: Ryggsekk er litt vanskelig, for spørsmålet er om du også vil ha litt støtte i den, eller gå for slike lette, som disse, hvor det ikke er noe støtte i det hele tatt (du kan ikke pakke "spisse" ting direkte mot ryggen i disse sekkene). Vil også legge til at disse kan bli varme på ryggen. Jeg svetter i hvert fall en del når jeg har Terra Nova-sekken på ryggen, puster litt dårlig siden den ligger direkte på rygg.
- hatt/hodeplagg: BUFF (finn en high UV og lyse farger) + Raidlight Sahara Sunhat White
- sokker: Drymax eller Injinji (tåsokker) er mine favoritter til lange turer
Et lett håndkle som tørker fort vil du kanskje trenge. Jeg kjøpte et fra Lifeventure i fjor, som jeg er passe fornøyd med.
Det kan kanskje bli mørkt? I så fall er det greit å ha en enkel lykt tilgjengelig. Av superlette alternativer er Petzl e-Lite hodelykt, veier kun 27g.
Tips: Sjekk utstyrslisten til flerdagerskonkurranser som f.eks. Marathon des Sables. For de folka handler alt om riktig utstyr og lett vekt. Her er en liste fra Runners World, kanskje noen tips å plukke opp som kan være nyttige til langtur i relativt varmt miljø:
Anbefaler deg forøvrig å lage et Excel-ark og føre opp alt utstyr og vekt. Da har du god oversikt på total vekt. Har inntrykk av at lettvekt- og utstyrsgeekene pleier å gjøre det :)
Endret av Marjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall! Kunne tenkt meg å gjøre noe slikt selv en gang :)

Noen konkrete tips:

- ryggsekk: OMM Phantom 20 296g / Terra Nova Laser 20 Elite 210g (har den siste selv, svært lett, brukes til langtur og flerdagstur i joggesko)
- hatt/hodeplagg: BUFF (finn en high UV og lyse farger) + Raidlight Sahara Sunhat White
- sokker: Drymax eller Injinji (tåsokker) er mine favoritter til lange turer
Et lett håndkle som tørker fort vil du kanskje trenge. Jeg kjøpte et fra Lifeventure i fjor, som jeg er passe fornøyd med.
Det kan kanskje bli mørkt? I så fall er det greit å ha en enkel lykt tilgjengelig. Av superlette alternativer er Petzl e-Lite hodelykt, veier kun 27g.
Tips: Sjekk utstyrslisten til flerdagerskonkurranser som f.eks. Marathon des Sables. For de folka handler alt om riktig utstyr og lett vekt. Her er en liste fra Runners World, kanskje noen tips å plukke opp som kan være nyttige til langtur i relativt varmt miljø:
Anbefaler deg forøvrig å lage et Excel-ark og føre opp alt utstyr og vekt. Da har du god oversikt på total vekt. Har inntrykk av at lettvekt- og utstyrsgeekene pleier å gjøre det :)

Helt fantastisk! Tusen takk for linker! Hverken håndkle eller lykt har jeg tenkt på, helt supert. Tusen hjertelig takk :flowers:

Jeg er veldig spent på turen og hva den kommer til å gjøre med meg. Det kommer til å gjøre VONDT på et tidspunkt, det vet jeg. Sannsynligvis på flere plan. Heldigvis går jeg sammen med en medic, og hva enn som skjer i hodet mitt får jeg bare deale med – og jeg er uansett overbevist om at det er noe jeg trenger å gjøre :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt med meg sånne "enkeltposer" med vaskepulver når jeg har vært på backpacking, biotex heter det ja. Det er beregnet på sånn "legg i vasken over natta"-vasking :)

Eller så vil jeg absolutt anbefale deg å gå mye på forhånd, spesielt hvis det er mye veier ol dere skal gå på, altså lite variert underlag. Det er helt utrolig hvor ubehagelig det kan være å gå langs en grusvei, bare man går langt nok :)

Du kan jo også se på nomaden, der har de en del ting som kan være kjekt. Men vær kritisk hvis du skal få ned vekta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å gå inn skoene først så du ikke får gnagsår med en gang. :) ooooog gnagsårplaster ville jeg tatt med uansett :P

Ei mamma ble kjent med når hun gikk den turen der for noen år siden brukte bind i skoa, de sugde opp svetten og hindret/lindret gnagingen bedre enn gnagsårplaster. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder sko hadde jeg brukt noe hvor jeg har plass til såler oppi og tatt med meg to par forskjellige typer såler som du kan bytte når du begynner å bli sliten i beina. Ihvertfall for meg som har litt problemer med ett kne gjør det veldig godt å kunne bytte litt "hardhet" på skoene :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en i familien som har gått denne turen (i alle fall deler av den?), og hvis du vil kan jeg godt overbringe noen spørsmål og sende svarene tilbake til deg! Bare send meg konkrete spørsmål på PM isåfall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...