Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvadratisk kropp


Eloise
 Share

Recommended Posts

  • Svar 205
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå ble det brått veeeeldig mange dysfunksjonelle raser her gitt.

Posted Images

Krabbing har nok mer med dårlig front og gjøre enn hvorvidt hunden er kvadratisk eller rektangulær. Om fronten er dårlig og bakparten god så kommer bakparten ut. Dette kan bedre seg om fronten styrkes.

Hva er en dårlig front og en god bakpart? Hvorfor kommer bakparten ut om den er god og fronten er dårlig?

Har du noen kildehenvisninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel og bra det, og helt sant. Men dette er noe man har funnet hovedsakelig på rektangulære hunder, da det stort sett er rektangulære hunder som blir brukt til aktivt trekk, så jeg ser ikke helt hva det har med en kvadratisk kropp å gjøre?

Hvorfor brukes ikke kvadratiske hunder til aktivt trekk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

attachicon.gifimage.jpg

Den mestvinnende LC championen på bildet er mer eller mindre kvadratisk eller rektangulær enn de andre salukiene som ikke vant like mye?

http://saluki-norway.com/omsaluki/artikler/2011/betraktninger_om_salukiens_anatomi.html

Tipper den ikke vant på agility banen ;)

At en hund vinner ser slik ut gjør det ikke til den perfekte løpsmaskin. Mye av lystene til å utføre ting sitter i knoppen ikke i kroppen :)

Jeg har sett ekstremt dårlig bygde hunder, full av skader og slitasje fortsette gjøre den beste jobben av alle de andre hundene, bare pga viljen sitter i skallen og driver hunden videre.

Spørsmålet du enda ikke har besvart er:

- hvorfor er det skadelig å være kvadratisk til alle formål?

- hvilken slitasjeskader får en kvadratisk hund vs en retangulær hund dette til når de brukes til div formål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo ulikt hva som er forskjeller på de ulike rasenes funksjoner og hva de trenger. I eksempelet som ble gitt var det jo snakk om lapphundene. Lapsk vallhund er større, lengre i ryggen og en naturlig traver, det var hundene som ble brukt til å drive reinen over lange avstander. Finsk lapphund er noe kortere i ryggen (dog står det at de ALDRI skal være kvadratiske, men pelsen lurer til proporsjonene) og med tykkere pels, disse hundene ble brukt til å bo ute med reinen i lang tid og trenger derfor mindre kompakte kropper med pels som tåler kulda godt, og kynologisk sett er de galloppører heller enn travere, og da vil de jo være annerledes bygget enn traver-kollegaen.

Et lapphundspørsmål: var ikke den finske typen også med da den lapske flyttet reinen over lengre avstander? Samene var jo nomader som flyttet sammen med reinflokkene sine. Regner med de ikke bar den finske typen mens den lapske drev reinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en dårlig front og en god bakpart? Hvorfor kommer bakparten ut om den er god og fronten er dårlig?

Har du noen kildehenvisninger?

For den overkompanserer for det korte steget i front vs bak. Derfor slår den ut bakparten for å kunne kompansere.

Kilde:" Anatomi og bevegelser" skrevet av Astrid Indrebø, Wenche Eikeseth, Rodi Hübenthal, Dag Linna, Rigmor Ulstad og Leif-Herman Wilberg.

Anbefaler deg å lese det, du virker jo veldig intressert i anatomi. Så her kan du lære mye som gir deg ett godt grunnlag videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

attachicon.gifimage.jpg

Den mestvinnende LC championen på bildet er mer eller mindre kvadratisk eller rektangulær enn de andre salukiene som ikke vant like mye?

http://saluki-norway.com/omsaluki/artikler/2011/betraktninger_om_salukiens_anatomi.html

Men de aller fleste hundene i den linken er jo rektangulære og har vunnet mye i LC. Og dette er allerede starten av 1900-tallet. Du har jo plukket ut den eneste med tydelig kvadratisk kroppsform.

Forskjellig kroppsform gir forskjellige egenskaper. Du har enda ikke klart å komme med ett eneste argument når det gjelder HVA som er skadelig med kvadratisk kroppsfasong. Bortsett fra at kort rygg hos rektangulære hunder kan gi krabbing. Jeg kjenner veldig få kvadratiske hunder som krabber i trekk og jeg kjenner noen rektangulære hunder (huskyer) som krabber i trekk. Det er tydeligvis ikke bare kvadratisk kropp som gir krabbing. Da burde ikke mine ha løpt rett. Da burde ikke de huskyene ha krabba. Men at krabbing kan gi belastningsskader om de alltid krabber til samme side er jeg helt enig.

Hvorfor brukes ikke kvadratiske hunder til aktivt trekk da?

Det gjør de jo forsåvidt, men en rektangulær kroppsform er bedre egna til middels høyt tempo over lang tid. Det er ingen her som har sakt at kvadratiske hunder er best til alt. Det er de ikke. Men de funker utmerket til trekk om du ikke snakker om å skulle kjøre finnmarksløpet el ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en dårlig front og en god bakpart? Hvorfor kommer bakparten ut om den er god og fronten er dårlig?

Har du noen kildehenvisninger?

Nå har Jeanette gitt deg svar og kilder på det.

Men er "for kort kropp" synonymt med kvadratisk?

Og siden du selv etterspør kilder så kan du vel komme med noen selv på den påstanden du har kommet med. Hvilke kilder har du på at kvadratisk er dysfunksjonelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de aller fleste hundene i den linken er jo rektangulære og har vunnet mye i LC. Og dette er allerede starten av 1900-tallet. Du har jo plukket ut den eneste med tydelig kvadratisk kroppsform.

Syns de fleste hundene i linken ser nok så kvadratiske ut, tispene er gjerne noe lengre enn hannene. Ser ut som rasetypiske salukier (uten at jeg skal hevde å være en saluki-ekspert).

Hm, nå ble jeg forvirret. Synes dere Ozu er kvadratisk? (Unghund på begge bildene, vet ikke om det er noe som endrer seg når de blir helt voksne?)

Han ser rektangulær ut, så om han stemmer overens med standard kan jeg tenke meg at rasen skal ha en kroppslengde som er litt lengre enn mankehøyden. Men han har mye pels da, så det er vanskelig å si hvor kroppen slutter. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er "for kort kropp" synonymt med kvadratisk?

Ikke at du spør meg :P men en for kort kropp tenker jeg er ett veldig "løst" ord å bruke som en beskrivelse av anatomi, egentlig så beskriver den ikke hva som er "for kort" overhode. Det kan jo være alt fra lenden, krysset, manken, ryggen som er "for kort".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kroppsanatomien er også viktig. Rasestandarden har ganske strenge krav til beinlengde, leddvinkler og beinstamme. I forhold til beskrivelsen, så er det den funksjonelle anatomien, nemlig den som gir fart, fraspark og effektive bevegelser som bestemmer standarden. Steile vinkler i skulder, overvinklet bakpart, kuhasethet, eller svai kort rygg med kort halefeste er anatomiske feil som gir mer vraltete bevegelser."

http://innigranskauen.com/tekstsider/artikler/renrashund.htm

"En svai, kort rygg med kort halefeste" er det jeg synes jeg har sett tendenser til at det går mot på en del lapphunder, og andre hunder av samme type "såååå søøøt, koseklump med nusselige proporsjoner" og det var utgangspunktet mitt for en kommentar om ryggen på den tispa jeg skal ha en valp fra, i en helt annen tråd. Det var ikke jeg som startet denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke jeg som startet denne tråden.

Men du deltar vel i den? Og stiller spørsmål som blir gitt svar på, og velger ikke svare på motsvar når du kommer med påstander?

Det som beskrives her er dårlig anatomi og lite med at hunden er kvadratisk?

Du vet artikkelen der snakker om trekkhundrasene og ikke lapphunder?

Jeg vil gjerne se ett bilde av en Finsk lapphund med svai-kort rygg og kort halefeste :) Ettersom du ser det så mye så må det være lett å oppdrive ett bilde av det :)

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kroppsanatomien er også viktig. Rasestandarden har ganske strenge krav til beinlengde, leddvinkler og beinstamme. I forhold til beskrivelsen, så er det den funksjonelle anatomien, nemlig den som gir fart, fraspark og effektive bevegelser som bestemmer standarden. Steile vinkler i skulder, overvinklet bakpart, kuhasethet, eller svai kort rygg med kort halefeste er anatomiske feil som gir mer vraltete bevegelser."

http://innigranskauen.com/tekstsider/artikler/renrashund.htm

"En svai, kort rygg med kort halefeste" er det jeg synes jeg har sett tendenser til at det går mot på en del lapphunder, og andre hunder av samme type "såååå søøøt, koseklump med nusselige proporsjoner" og det var utgangspunktet mitt for en kommentar om ryggen på den tispa jeg skal ha en valp fra, i en helt annen tråd. Det var ikke jeg som startet denne tråden.

Men din påstand er vel fremdeles den samme selv om du ikke har startet denne tråden?

Hvorfor kan du ikke da komme opp med kilder på at en kvadratisk kropp er dysfunksjonelt? Eller er det bare andre som skal komme med kilder?

Edit: Hva er forresten "et kort halefeste"? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kroppsanatomien er også viktig. Rasestandarden har ganske strenge krav til beinlengde, leddvinkler og beinstamme. I forhold til beskrivelsen, så er det den funksjonelle anatomien, nemlig den som gir fart, fraspark og effektive bevegelser som bestemmer standarden. Steile vinkler i skulder, overvinklet bakpart, kuhasethet, eller svai kort rygg med kort halefeste er anatomiske feil som gir mer vraltete bevegelser."

http://innigranskauen.com/tekstsider/artikler/renrashund.htm

"En svai, kort rygg med kort halefeste" er det jeg synes jeg har sett tendenser til at det går mot på en del lapphunder, og andre hunder av samme type "såååå søøøt, koseklump med nusselige proporsjoner" og det var utgangspunktet mitt for en kommentar om ryggen på den tispa jeg skal ha en valp fra, i en helt annen tråd. Det var ikke jeg som startet denne tråden.

Igjen, så er dette urelevant for diskusjonen. Vi diskuterer kvadratiske hunder, ikke "svai, kort rygg".

Om hele diskusjonen har startet på grunnlag av at du har ordlagt deg feil, og mener noe annet enn det du i utgangspunktet skrev, så går det vel an å innrømme det da?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Syns de fleste hundene i linken ser nok så kvadratiske ut, tispene er gjerne noe lengre enn hannene. Ser ut som rasetypiske salukier (uten at jeg skal hevde å være en saluki-ekspert).

Han ser rektangulær ut, så om han stemmer overens med standard kan jeg tenke meg at rasen skal ha en kroppslengde som er litt lengre enn mankehøyden. Men han har mye pels da, så det er vanskelig å si hvor kroppen slutter. :)

Hehe det var en skriveleif. Selvfølgelig mente jeg at de fleste av dem er kvadratiske :) Og poenget var derfor at den som ble trukket ut som ett eksempel på god lc hund som var rektangulær var unntaket. Det betyr heller at kvadratisk var godt egnet til den type aktivitet (høy fart og bråe vendinger). Men det betyr ikke at kvadratisk er best egna til all annen aktivitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å sjekke opp nå så tror jeg dalmatiner, rhodesian ridgeback skal være rektangulere. Så har vi støverrasene (la inn bilde lengre opp). Mange raser som er lengre enn de er høy.

Hos støverrasene er det både og. Den mest utpregede rektangulære er vel Dunkeren, og til dels (som du la ut bilde av, Finnen og Hamilton) Men det er flere kvadratiske/tilnærmet kvadratiske Støverraser, uten at det gir noe forskjell i egenskaper - det er ikke DER skillene ligger ;)

fun fact; Hygenhunden min (kvadratisk, ca 51 cm høy) jager normalt med ca samme snittfart som to-tre av Dachshundene her (som jager vel fort etter min smak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor brukes ikke kvadratiske hunder til aktivt trekk da?

Da lurer jeg på hvilke kvadratiske hunder du snakker om.

Gr 1 hundene er gjeterhunder. De kan helt klart trekke, men det er ikke det de originalt var avlet for.

Jakthundene er, ja, jakthunder osv.

Så da syntes jeg du skal spesifisere litt hva slags hunder du ønsker skal trekke og hvorfor.

Når det er sagt så kan jeg fortelle deg at de kvadratiske hundene i aller høyeste grad er funksjonelle.

Kan nevne min egen som deltok i sankingen i fjellet i høst. 38 timer over 5 dager og tilsammen 7-8 mil i kupert terreng.

Og han er fortsatt funksjonell idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her var jo..artig? :D

Borzoi bør vel kunne beskrvies som en funksjonell rase, de skal (i teorien) være tilnærmet kvadratiske fra gammelt av, tispene noe lengre.

Men, de siste årene har rasen blitt mer og mer rektangulær. Rektangulære hunder får gjerne et litt mer svevende trav, noe som verdsettes i utstillingsringen.

Om teorien "rektangulære hunder er mest funskjonelle" skulle ha stemt, burde jo zoien blitt mer funskjonelle, ikke mindre. Men det er jo ikke tilfellet.

Lenden på borzoi bør utgjør 2/3 av overlinjen, på de mest ekstreme tilfellene nå, utgjør den vel omtrent 1/6. Resultatet er at man får en lang og svak rygg (den karakteristiske "bøyen" på borzoien er bare muskler, mer eller mindre). Et langt og svakt lend er ikke funksjonellt.

Tips: Det er lettere å se om en hund er kvadratisk eller rektangulær om man snur bildet oppned.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du deltar vel i den? Og stiller spørsmål som blir gitt svar på, og velger ikke svare på motsvar når du kommer med påstander?[/quot]

Det er jo ikke alt jeg kan svare på på rappen, uten å gjøre noe forarbeid. Denne diskusjonen, eller min deltakelse i den var ikke planlagt fra min side.

Den rektangulære salukien hadde forøvrig vunnet _mye mer_ enn de kvadratiske hundene som var omtalt. Derfor trakk jeg den fram.

Ingen av dagens raser er mer enn maks 200 år gamle. De aller fleste raser er mer preget av menneskers fikse ideer om hva som er riktig fasong, mer enn hva som faktisk er funksjonelt. Ta den moderne bulldoggens underbitt, eller utstillinga schäferens deformerte bakpart, f.eks,; "Kjempefunksjonelt!". Selv "urrasene" er ikke lenger naturlige urraser, men er nå også i stor grad påvirket av menneskers ideer, slik de nyere rasene er. Det er IKKE godt dokumentert hvordan hundene så ut for 300 år siden.

Når det kommer til lapphundene, som var utgangspunktet for min kommentar om min valps mor, i en annen tråd, så ble det i den forbindelse hevdet at den lapske vallhunden er lang i ryggen fordi den skal trave langt når reinen flyttes, mens den finske lapphunden er kortere i ryggen fordi den skal galloppere rundt leiren, ikke løpe langt. Dette finner jeg veldig merkelig. Forlot de nomadiske samene den finske typen når de flyttet reinen og leiren, eller bar de med seg den stakkars galloppøren som ikke var bygget for løpe langt, mens de lapske traverne beveget seg for egen maskin under forflytningene?

Jeg er egentlig ikke interessert i andre raser her i det hele tatt, og har bare kastet meg halvhjertet med i diskusjonen fordi jeg føler det er min feil at den oppstod, og jeg prøver selvsagt å forsvare "min sak" for å høste kunnskaper om dette. Diskusjoner er ofte fruktbare på den måten. Hadde jeg planlagt en diskusjon, så ville jeg nok hatt langt mer strategisk argumentasjon enn jeg har her. Dette er ikke en verken planlagt eller ønsket diskusjon fra min side, og min dårlige argumentasjon er selvsagt et resultat av dette ikke er "min" diskusjon.

Forøvrig savner jeg litt humoristisk sans og en litt mer omgjengelig tone fra et par gretne kvadrathundoppdrettere her. Skulle nesten tro jeg tråkket på noen allerede ømme tær når jeg ser hvor kraftig dere reagerer på at jeg ikke vil ha en kortrygget lapphund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe det var en skriveleif. Selvfølgelig mente jeg at de fleste av dem er kvadratiske :) Og poenget var derfor at den som ble trukket ut som ett eksempel på god lc hund som var rektangulær var unntaket. Det betyr heller at kvadratisk var godt egnet til den type aktivitet (høy fart og bråe vendinger). Men det betyr ikke at kvadratisk er best egna til all annen aktivitet :)

Var egentlig meningen å spørre deg om det kanskje var en liten mix, ser jeg har glemt det. Men da er vi enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke at det er en sammenheng i at en hund vinner mer pga det inni hode dens?

:lol: hvem er det du mener er "gretene" kvadrathundoppdrettere forøvrig? Det er din diskusjon også så lenge du aktivt deltar. Men jeg må jo si at det frister ikke å verken dele kunnskap eller fortsette disusjonen når man er sakelig og får tilbake at man er "greten" når man er uenig med dine påstander. (forøvrgig ikke kvadratoppdretter).

Men skjønner jo det at du verken er intressert i å lære eller vise hvorfor du mener at det er slik. Eller er det pga du ikke forstår anatomi i seg selv som flere har prøvd forklare til deg? En kort kropp er faktisk ikke bare en "kort kropp".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...