Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen tror buret er en do


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Angående råfôr så har vi ikke mulighet til det nå. Har null fryserplass her vi leier, ikke nok til vår egen mat en gang. Har veldig lyst til å skifte til råforing når vi får ferdig huset vårt, og da blir det også slutt på bur om natten. Frem til da er ting ganske låst...

Prøver enda å finne ut hva som er lurest å gjøre, fantastisk med så mange innspill og gode ideer fra dere :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det egentlig du spør om da? Det er jo ganske logisk både at en plass som blir brukt til å gjøre fra seg på (om natten når hun ikke har noe valg) blir en "do", det løser du med å stå opp om natten og lukke døren om dagen. Det er også ganske opplagt at det ikke er normalt med en hund som bæsjer så mye og ofte, så da må du forsøke å bytte for og/eller dra til vet og sjekke om det er noe annet galt.

Hva jeg spør om? Andres erfaringer og forslag til hvordan det kan løses. Flott for deg at alt er så opplagt, men jeg syns altså at det var greit å høre hva andre tenkte :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg spør om? Andres erfaringer og forslag til hvordan det kan løses. Flott for deg at alt er så opplagt, men jeg syns altså at det var greit å høre hva andre tenkte :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nei jeg spør siden du ikke syntes mange av svarene var svar på problemet, mens jeg ser flere gode svar og mulige løsninger. Selv om det kanskje ikke er svarene du ønsker eller håper på, men sånn er det jo ofte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes overhodet ikke det er noe "selvfølge" at hvis hunden sitter i bur om natten så går den på do der. Det høres ut som noe noen som aldri har brukt bur på hund "tror", i sin fantasiverden om at all burbruk på hund er the evil reincarnated. Vi som har brukt bur i perioder på vår stakkars hund vet at det er forskjellige reaksjoner hos hundene. Det er ingen kasualitet mellom hund i bur om natta => den driter i buret.

Min hund kunne aldri i verden tenke seg å drite i buret sitt, det hadde vært en slik vederstyggelighet for den lille prinsesse. Så hun peip og vekket meg ASAP hun måtte på do, vi gikk ut, på do, og dermed fungerte buret som en effektiviserer av rensligheten på hunden min (mens de nettene hun var løs så dreit hun både i senga, under senga, under trappa etc...).

Vet dessverre ikke hva trådstarter skal gjøre med sin hund som tydeligvis enten ikke ser på buret som "sitt sted" (siden hunder vanligvis vil holde sitt sovested rent - hvilket er hvorfor min aldri dreit i buret men alle andre steder hun aldri sov) - eller at den ikke har denne reinsligheten i seg genetisk, og alt bare er ett fett. Kanhende hun liker å gjøre fra seg på "skjulte" steder, og at buret på dagen dermed blir en sånn bortgjemt fin plass man kan gjøre fra seg. Jeg ville bare lukket buret og holdt det unna hunden på dagen, og som noen nevnte lufte hunden en ekstra gang på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sover i bur om natta og roer seg greit. Det er ingen selvfølge. Det er kjipt at Kenzie bæsjer i buret!

Jeg ville prøvd følgende, som de andre allerede har nevnt:

1) Prøve uten bur, men med hundeseng, evt. i senga di så du merker bevegelsene hennes bedre.

2) Lukke buret om dagen, det skal kun være til bruk nattestid

3) Sette på alarm og ut på dritetur en gang om natta

4) Hvis ingenting annet funker eller du MÅ ha bur pga. dårlig valpesikring, prøv et mindre bur en natt? Nå blir jeg vel skutt ned av burhatere, men tanken min er at det kanskje framprovoserer piping når hun må på do, sånn at du våkner og kan ta henne med ut. Etter noen netter opplever hun da at det funker å si ifra, og så kan du bytte til et større bur igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer også på Acana og har gjort det siden midten av november, og også her er det mer avføring enn andre tørrfôr jeg har prøvd. Jeg husker forøvrig en ting som slo meg da jeg fikk Imouto: Hun bæsja ekstremt mye oftere enn storesøstra noengang hadde gjort (ikke inne, begge mine har kun hatt ett nr 2-uhell inne hver seg, og det bare fordi jeg trudde gnålinga dreide seg om mas. :P), og gjør egentlig det fortsatt. Jeg trur det har med forbrenning og hvor mye "krutt" det er i de små kroppene å gjøre. Det er ikke mange valper som har skjønt det der med en gang om dagen. :P Mange hunder synes også det er ekkelt å gå med ufordøyd mat i tarmen, og vil presse ut mer enn det som er "nødvendig".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes overhodet ikke det er noe "selvfølge" at hvis hunden sitter i bur om natten så går den på do der. Det høres ut som noe noen som aldri har brukt bur på hund "tror", i sin fantasiverden om at all burbruk på hund er the evil reincarnated. Vi som har brukt bur i perioder på vår stakkars hund vet at det er forskjellige reaksjoner hos hundene. Det er ingen kasualitet mellom hund i bur om natta => den driter i buret.

Min hund kunne aldri i verden tenke seg å drite i buret sitt, det hadde vært en slik vederstyggelighet for den lille prinsesse. Så hun peip og vekket meg ASAP hun måtte på do, vi gikk ut, på do, og dermed fungerte buret som en effektiviserer av rensligheten på hunden min (mens de nettene hun var løs så dreit hun både i senga, under senga, under trappa etc...).

Vet dessverre ikke hva trådstarter skal gjøre med sin hund som tydeligvis enten ikke ser på buret som "sitt sted" (siden hunder vanligvis vil holde sitt sovested rent - hvilket er hvorfor min aldri dreit i buret men alle andre steder hun aldri sov) - eller at den ikke har denne reinsligheten i seg genetisk, og alt bare er ett fett. Kanhende hun liker å gjøre fra seg på "skjulte" steder, og at buret på dagen dermed blir en sånn bortgjemt fin plass man kan gjøre fra seg. Jeg ville bare lukket buret og holdt det unna hunden på dagen, og som noen nevnte lufte hunden en ekstra gang på natta.

viss det er min post du sikter til så bør du lese en gang til, for selvfølgen er ikke at hunden går på do i buret, men det som _kan_ være selvfrølgelig er at hunder fortsetter å gå på do der de har fått for "vane" å gå på do. Og siden denne hunden tydeligvis har et problem med avføringen og ofte må på do ila natten og ikke vekker eier(og dermed går på do i buret siden den ikke har noe annet valg så blir det en "vane" og ikke usannsynlig at den fortsetter med det på dagtid, vell og merke om den først skulle få behovet og ikke blir tatt med ut tidsnok.

Edit: Men uansett så er det vell ikke så mye hva man skal gjøre med akkurat det som er problemet. Så lenge hunden har noe galt med fordøyelse så er det det som må sjekkes ut og fikses først, og det fikses ikke med trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, fôrbytte går jo an uten å ha fryserplass. Det finnes jo andre tørrfôr enn Acana :P Jeg vet ikke om jeg tenker veldig simpelt nå, men altså; "feil" tørrfôr = masse avføring = valpen må bæsje hele tiden = valpen leter etter passende steder å bæsje inne = buret blir et slikt passende sted av en eller annen grunn = valpen bæsjer også om natten inne i buret.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos for: er du sikker på at du ikke gir henne for *mye* for?

Vi økte matmengden til vofsen en stund fordi han alltid slikka rein skåla så grundig og vi tenkte kanskje han var mer sulten og vi ga for lite, men det endte med mye, mye, løs bæsj. Da vi kutta ned igjen til vanlig mengde ble det bra igjen. Kan være verdt å tenke på, i hvertfall :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sett litt på fôret, for det er vel unormlt store mengder bæsj, eller? :P

Og så ville eg fjerna buret, i vert fall for ei stund. Og gitt det ein god omgang vask og lufting. Og for ein periode kunne du brukt kompostbinger i staden for, mulig det hjelper? Plassere ei hundeseng/pledd i bingen, gjerne bleiekladd også, "just in case" Sånn om den ikkje kan gå laus eller sove i senga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes masse forskjellig for i små pakker da, en kilo osv, så dere kan prøve ut :) Det går seg sikkert til. De forslagene jeg ville tatt til meg er det å ha buret lukket om dagen, og ha på alarm og lufte henne på natten! Min hund blir forresten veldig dårlig av å være sulten, spyr og blir litt løs i magen. Synes egentlig det er for tidlig med siste måltid kl 16 for en valp. Jeg ville gitt noen kuler også senere på kvelden. Kanskje hun sover bedre om hun er god og mett? Lykke til :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lage liste

  • Lukk buret om dagen, så hun ikke kommer seg inn der
  • Se på formengde eventuelt tenk på å bytte for.
  • Sørg for å stå opp med henne en gang om natten
  • Tenk litt mer på større område for henne med grind og hvordan du kan løse det med at hun kjører rundt. For med større plass slipper hun i hvert fall å ligge i det om ulykken skulle være ute.
  • Ikke glem at hun er bare 12 uker.

Lykke til, dette går seg til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også kanskje formengden er for stor og at hun derfor produserer mer avføring kanskje i kombinasjon med et lite egnet tørrfór for henne.

Samtidig ville jeg som flere har skrevet her hatt på ringeklokke om natta og luftet henne. Start med kanskje to ganger om natta til du finner ut litt mer om når hun må på do, så tøyer du strikken sakte men sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

For å få henne til å ikke gå inn i buret for å gjøre i fra seg, er det jo bare å lukke døren.

Stella sier sjelden i fra om at hun må ut ved å pipe. Da må jeg se etter andre tegn, som at hun feks går mye frem og tilbake, til døren etc. Hvis din hund går til buret sitt kan du jo ta henne ut med en gang da? Løft henne opp og gå rett ut. Det krever at man følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min var 12 uker var jeg i en periode der jeg hadde på alarm to ganger om natten (la oss i 23-00 tida, alarm 02, alarm 04, sto opp omkring 07) og klart det var slitsomt, men det trengtes for ham. Resultatet er en hund som lærte seg at bæsje og tisse gjør vi ute, og ble flink til å si fra at han måtte ut (piper om det haster veldig, ellers bare går omkring ved døra, intens blikkontakt eller stiller seg ved døra og sukker).

Etter en måned-halvannen kunne han klare seg med en tur ut ila natta, som jeg strakk nærmere og nærmere stå opp-tid hver uke, før han kunne holde seg hele natta ved omkring 5-6 mnd.

Tok kanskje lenger tid enn nødvendig å få ham rein, og slitsomt mens det sto på, men heller en slik periode enn en hund som lærer seg å drite inne :) hadde iofs ikke bur pga størrelsen hans, men et eget rom som er ca 3.5 kvm som var hans soverom.

Mitt tips er derfor å faktisk stå opp og ta henne ut ila natta, for det virker jo som det ofte trengs. Acana kjenner jeg ikke til, men min fikk mye mer bæsj når han gikk over på vom og hundemat i forhold til i hovedsak tørt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Med valp må man nok regne med innlagte doturer. Jeg har alarm halvveis gjennom natta. Siste måltidet han får er vom, så vi er bare oppe og tisser en liten skvett :) hvis jeg sover over alarmen (siden jeg kan sove gjennom det meste) så har han 99% sikkert tissa i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@, hvordan går det med dere om dagen? :) Har poletten ramla ned på lille blå?

Nå går det veldig fint! Vi byttet bur, og døra sto igjen på dagtid en liten stund. Hun har ikke bæsjet om natten etterpå. Burdøra står nå oppe på dagtid igjen, så det hender hun legger seg der og sover ellers også. Nå er det bare et par uker til vi flytter fra leiehus til eget hus, og da blir det endelig mulighet til å tilrettelegge for at hun skal få sove fritt, uten bur :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Blir valpene registrert i NKK? Jeg trodde at valper fra slike avlsprosjekter (som NKK også er med på) ble registrert I så fall kan man vel få titler på hundene?   
    • Som neste hund vurderer jeg veldig en blandingshund fra cavalierprosjektet (cavalier + cocker mest sannsynlig), men ettersom det er en blanding vil den vel aldri kunne ta noen slags titler? Å jobbe mot ekstra bokstaver på stamtavle er litt av moroa for meg med å ha hund, men alle championat o.l. krever vel utstillingsresultater?
    • Takk for svar😊 Tar imot alle råd og tips.  Vi fikk valpen da han var 11 uker gammel, så den var rundt 13 uker da vi forsøkte valpegrinda. Hva gjør dere andre når man skal starte alenetrening? Tenker at å ha tilgang til hele huset vi være et for stort område for valpen?
    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...