Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og ute


Amanda
 Share

Recommended Posts

Da får vi være enige om å være uenige, for jeg synes man som grunnprinsipp ikke skal sette bikkjer ute alene. Det skal noteres at jeg har skrevet at noen kanskje liker det, men jeg opplever det som et problem at mange hunder stresser og bråker ute, og burde ikke være der. Noen mennesker er veldig imot burbruk, jeg er ikke fan av å stenge hunder ute av familiesamværet. Det er en uting, og jeg detgjøres i stor grad.

Synes også det skal noteres at jeg mener det er greit å la en hund som trives ute være alene ute når den uansett må være hjemme alene, forutsatt at den har tilstrekkelig skjerming fra alt som foregår på gata.

Du har åpenbart ikke hatt veldig selvstendige hunder.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Da får vi være enige om å være uenige, for jeg synes man som grunnprinsipp ikke skal sette bikkjer ute alene. Det skal noteres at jeg har skrevet at noen kanskje liker det, men jeg opplever det som et problem at mange hunder stresser og bråker ute, og burde ikke være der. Noen mennesker er veldig imot burbruk, jeg er ikke fan av å stenge hunder ute av familiesamværet. Det er en uting, og jeg detgjøres i stor grad.

Synes også det skal noteres at jeg mener det er greit å la en hund som trives ute være alene ute når den uansett må være hjemme alene, forutsatt at den har tilstrekkelig skjerming fra alt som foregår på gata.

Så jeg skulle nekta bernern min å ligge der hun hadde lyst bare fordi det tilfeldigvis ofte var ute? Jeg kan love deg at ingen naboer visste noe om at hun ofte lå (løs) ute om de ikke kom opp på gårdsplassen vår. Hun tusla veldig lite rundt, hadde noen plasser hun likte å ligge og bjeffa aldri. Sånne hunder merker man ikke at er ute alene. De som du beskriver trives tydligvis ikke ute, da er det selvfølgelig ikke ålreit å tvinge dem til å stå ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

En hund som liker å være ute vil ikke naboene egge merke til fordi den er stille og trives med det.

Da jeg flyttet hit så hadde jeg en voksen hund på ca 6 år som adri hadde stått ute pga bo situasjonen. Når vi kom hit så fikk han lære det og satte så pris på det å stå ute at han ble fornærmet di dagene det var uvær i vente og jeg rett og slett ikke tørte å ha han ute pga været. Mot han var det mer slemt å la han være inne med meg hele tiden enn å la han være ute da jeg var av gårde og inne med meg når jeg var hjemme. Han satte en enorm pels ag var av det selskapelige sklaget som kalles flatcouted retriever.

Har også hatt andre hunder som har elsket å være ute og ja da skal dem få lov til det. Andre hunder slapper av bedre inne når en er borte og da skal dem få lov til det.

Men leking inne det er det kunn valpen som får lov til. Etter det så blir det faset ut og dem må leike ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg skulle nekta bernern min å ligge der hun hadde lyst bare fordi det tilfeldigvis ofte var ute? Jeg kan love deg at ingen naboer visste noe om at hun ofte lå (løs) ute om de ikke kom opp på gårdsplassen vår. Hun tusla veldig lite rundt, hadde noen plasser hun likte å ligge og bjeffa aldri. Sånne hunder merker man ikke at er ute alene. De som du beskriver trives tydligvis ikke ute, da er det selvfølgelig ikke ålreit å tvinge dem til å stå ute.

Da er vi vel mer enige enn uenige, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke hunder skal være ute alene hvis eier faktisk er hjemme. Det er flokkdyr, de vil være sammen med oss.

Ta deg en bolle a, rosinbolle. :D Normalt er alle svært så enige om at hunder er individer og at det er store forskjeller også innad i raser, men akkurat på dette punktet er alle hunder like? Det stemmer ikke, svært mange hunder synes det er kulere å være ute og finne på sprell og leke i snøen eller drive med "hagearbeid" enn å ligge på sofaen og glo, sjøl om eieren befinner seg i samme rom. Ferdig snakka.
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi vel mer enige enn uenige, da.

Men jeg kan ikke fatte og begripe hvordan du kan ha så mange sterke meninger om emnet bare fordi at naboene dine har bikkjer ute som ikke vil være ute.

Joda noen hunder liker ikke være uten flokken sin, men jeg har hatt begge deler. Og de tre som likte seg ute var gjerne ute hele dagen. Verandadøra sto åpen men de var ute i hagen fra morgen til kveld. De var ikke inne for å si hei en gang.

Nå har jeg en av hver, den ene (som ikke klarer å være alene hjemme) elsker å være alene ute og vil helst være ute. Hun andre vil helst være inne under teppet. Begge deler er like normalt, og begge deler like greit.

Det er klart det ikke er greit å ha bikkjer ute som ikke liker å være ute. Men veldig mange hunder har ikke det flokkbehovet du tillegger dem.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to diltekluter som ikke synes det er spesielt kult å være ute alene. Den lille kan jeg bare glemme å ha ute alene nesten. Unntaket er om morgenen, da vi ennå bodde hjemme hos moren min, da slapp vi bare begge hundene ut om morgenen. Da kunne de tusle rundt i hagen ganske så lenge, men sjeldent mer enn 15 min. Chess elsker å være ute alene om sommeren. Da ligger hun på plenen og bare strekker seg. Ellers så står hun på verandaen og spaner på alle naboene som går forbi. Minie foretrekker å være der jeg er, og hvis jeg er ute og soler meg om sommeren går hun ofte inn :P Som regel har vi døra oppe hele sommeren, og da kan de tusle inn og ut litt som de vil. Verandadøra står også åpen, og verandaen er lukket med port.

Jeg prøver å ha Chess litt ute når vi er hjemme i huset, men slipper henne inn så snart hun selv ønsker det. Ser ikke poenget med at hun skal stå ute om hun ikke vil det. Men at noen hunder foretrekker å være ute kan jeg godt forstå, og det synes jeg de skal få lov til også. Alle hunder er sammensatte individer, og man må bare tilpasse til individet som best man kan - tenker jeg :) Krølledyret er helt crazybanana når hun har løpetid, da. Hun vil være ute absolutt hvert eneste sekund av døgnet. Da kan hun sitte ute ved porten og rope på mannfolk til rumpa fryser av. Det får hun ikke lov til, selv om hun gjerne vil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært dyreplageri om jeg skulle ha låst min egen hund ute alene hele dagen, men hadde noen naboer tidligere med 2 Samojeder som stort sett stod ute i hagen i stor hundegård. Man så godt at de trivdes med det, sikker på at det var bedre for disse enn å ha tilbragt mesteparten av tiden inne, selvom de kunne finne på å bjeffe på andre hunder som gikk forbi. :)

Kjenner meg derimot igjen i at det kan være trist å se hunder som står mye helt alene ute i hundegård, synes de bør ha selskap i en annen hund liksom da, men samtidig vet jeg jo ikke om disse hadde hatt det noe bedre av å tilbringe mesteparten av tiden inne heller da jeg ikke kjenner disse hundene, og vet ikke om de har valgt å ville være ute selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store forskjeller på hunder der ja... Noen kan dille rundt ute i timesvis uansett vær, andre får knapt snudd fort nok. Vær og årstid har jo gjerne noe å si for sistnevnte. Canarioen feks, er knapt utenfor døra nå om dagen. Men om våren/sommeren kan hun godt mase for å komme ut om morgenen, for å ligge hele dagen på en solflekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...