Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger seletips!


Recommended Posts

Jeg har to hunder som ikke går så fryktelig pent i bånd. Skal selvsagt trene på det, men i mellomtiden merker jeg at jeg savner sele med feste i fronten... Da blir plutselig utvalget langt mindre. Ikke minst hadde det vært supert med seler som kan stilles en del, da spesielt minstemann kommer til å vokse mye fremover.

De to selene jeg vet om som kanskje kunne passet er disse;

http://vildhunden.se/produkt/ruffwear-front-range-harness-campfire-orange/

Pluss er jo at den kan stilles en del både i hals og rundt brystet, har både feste foran og bak, god kvalitet og ikke minst så er den veldig fin da. :lol:

Men, så var den snakket om i en tråd her på sonen, der folk kommenterte bl.a. at den gikk litt høyt opp i strupen, var kanskje for bred brystplate for en del hunder, hos noen blir den liggende for nærme albuen, og at festet i fronten funket dårlig (bare skled - jeg har hittil ikke vært borti noen med feste i front som ikke har sklidd litt i det hele tatt, så spørsmålet er jo hvor mye - skal uansett ikke brukes til daglig, bare i situasjoner der jeg trenger litt ekstra kontroll).


Også er det jo VGW;

https://animail.no/vgw-balte-extension-svart.html

Pluss for feste i front, men mangler jo ''vanlig''. Synes den sitter nærme albuen på en del hunder, remmen over ryggen (den med sånn klips på) blir liggende oppå skuldrene/manken (vet ikke om det er meningen, og om det er ubehagelig?), og den sklir jo også litt.



Vet ikke hva som er det beste alternativet... Hadde vært gull med feste foran altså, har sjeldent bruk for det, men akkurat når jeg er alene med begge hundene i sentrale strøk (og begge eeelsker mennesker og vil gjerne hilse på), så hadde det vært greit.


Kanskje det finnes noen som spesialsyr seler med ring foran? Men jeg har sjeldent sett spesialtilpassede seler som kan stilles inn noe særlig. Er ikke totalt krise om de ikke kan det, må jo bare kjøpe flere seler, men greit å slippe. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke sele fordi hundene trekker så lønner det seg jo å skaffe en sele som sitter godt i trekk, viss ikke så kan du nesten like gjerne bruke halsbånd. Å trekke i en dårlig sele gjør like mye skade. Så vidt jeg vet så er det ingen av trekkselene som har feste foran, men kan du ikke bare ha på hunden halsbånd i tillegg til sele og bare bytte over ved behov? Dessverre vet jeg heller ikke om så veldig mange trekkseler som er stillbare, men hunder vokser jo ikke så lenge så viss man kjøper en som er litt stor nå så hunden har noe å vokse i så kanskje den holder helt til hunden er voksen, eller har lært seg og gå i bånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bruke sele fordi hundene trekker så lønner det seg jo å skaffe en sele som sitter godt i trekk, viss ikke så kan du nesten like gjerne bruke halsbånd. Å trekke i en dårlig sele gjør like mye skade. Så vidt jeg vet så er det ingen av trekkselene som har feste foran, men kan du ikke bare ha på hunden halsbånd i tillegg til sele og bare bytte over ved behov? Dessverre vet jeg heller ikke om så veldig mange trekkseler som er stillbare, men hunder vokser jo ikke så lenge så viss man kjøper en som er litt stor nå så hunden har noe å vokse i så kanskje den holder helt til hunden er voksen, eller har lært seg og gå i bånd :)

Egen trekksele skal de få, etterhvert, men det er ikke planen nå. De skal egentlig lære å gå pent i bånd (og da stopper jeg så fort de trekker), det er bare at i mellomtiden skjer det en gang i blant at det er greit med mer kontroll (når vi drar til mer sentrale steder enn hjemme). De går så og si alltid løse, så de blir ikke gående og dra i hverdagsselen, har bare bånd på når planen er å trene på det. :)

Halsbånd tør jeg ikke, har prøvd det med tidligere hund og da endte jeg bare opp med å løpe etter så fort han trakk mot noe. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg tenkte du mente en sele fordi du ikke ville bruke halsbånd fordi hunden trekker (for å ta vare på hals osv), men da er det en gå pent sele du er på utkikk etter? Ingen av dem sitter bra når hunden trekker til og båndet er festet forran, men nå er det jo ikke meningen at de skal gå med konstant press i fronten der heller så det burde ikke være noe stort problem. Med en gang presset er vekke så går jo selen tilbake til normalen også. H seler kan sikkert brukes, de har jo ikke feste foran i den forstand, men de har jo som regel en ring i brystet hvor du kan feste bånd om du vil :)

Edit:Men om det ikke er en sele for å ta vare på hals så kan du jo kjøpe den du selv linket til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg tenkte du mente en sele fordi du ikke ville bruke halsbånd fordi hunden trekker (for å ta vare på hals osv), men da er det en gå pent sele du er på utkikk etter? Ingen av dem sitter bra når hunden trekker til og båndet er festet forran, men nå er det jo ikke meningen at de skal gå med konstant press i fronten der heller så det burde ikke være noe stort problem. Med en gang presset er vekke så går jo selen tilbake til normalen også. H seler kan sikkert brukes, de har jo ikke feste foran i den forstand, men de har jo som regel en ring i brystet hvor du kan feste bånd om du vil :)

Edit:Men om det ikke er en sele for å ta vare på hals så kan du jo kjøpe den du selv linket til?

Nå ble jeg veldig forvirra på hvor dårlig jeg har forklart her. :lol: Sorry for mye surr, men ja - vil ikke legge mye press på hals. Vil ha en ''gå pent-sele'', men den må jo passe fint den også - og de to eneste jeg jeg har funnet har visst litt problemer med at de går for høyt opp, for nærme albuer og slikt som beskrevet over.

Regner med at de sklir litt om hunden trekker om man fester foran, men synes det er litt forskjell på hvor mye... Har prøvd å feste i ring foran på vanlig H-sele, men den skled alt for mye og alt for lett - så VGW-selen f.eks. er litt mer stabil. :)

Men, med mindre noen har noen andre seleforslag tenker jeg å prøve Ruffwear-selen og se hvordan den sitter på, helst i butikk. Så hvis noen vet om butikker i Oslo/Akershus/Østfold som har de inne blir jeg glad for tips om det også. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg veldig forvirra på hvor dårlig jeg har forklart her. :lol: Sorry for mye surr, men ja - vil ikke legge mye press på hals. Vil ha en ''gå pent-sele'', men den må jo passe fint den også - og de to eneste jeg jeg har funnet har visst litt problemer med at de går for høyt opp, for nærme albuer og slikt som beskrevet over.

Regner med at de sklir litt om hunden trekker om man fester foran, men synes det er litt forskjell på hvor mye... Har prøvd å feste i ring foran på vanlig H-sele, men den skled alt for mye og alt for lett - så VGW-selen f.eks. er litt mer stabil. :)

Men, med mindre noen har noen andre seleforslag tenker jeg å prøve Ruffwear-selen og se hvordan den sitter på, helst i butikk. Så hvis noen vet om butikker i Oslo/Akershus/Østfold som har de inne blir jeg glad for tips om det også. :D

Prøv ruff wear du, om du liker den. Å ha plass til albuer er jo ganske viktig uansett da det lett blir gnag og irritasjon der, men det at den glir opp i halsen er jo ikke noe problem så lenge hunden ikke trekker i den, og når hunden trekker så vil alt annet enn trekkseler gli opp i halsen, rett og slett pga hvordan de er konstruert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv ruff wear du, om du liker den. Å ha plass til albuer er jo ganske viktig uansett da det lett blir gnag og irritasjon der, men det at den glir opp i halsen er jo ikke noe problem så lenge hunden ikke trekker i den, og når hunden trekker så vil alt annet enn trekkseler gli opp i halsen, rett og slett pga hvordan de er konstruert :)

Takk for svar - skal nok prøve den i butikk og se hvordan det blir. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL har Ruffwear.

Ellers har jeg Rogz H-selen til begge mine. Den har ring midt foran, så når jeg vil ha litt ekstra kontroll på ridgebacken så fester jeg båndet der. Funker utmerket. Ruffwear Webmaster bruker vi når han får lov til å trekke, og Nonstop til skiturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg skjønte fint hva du var ute etter. Det finnes flere varianter som f.eks. Halti harness. Mange sporseler har feste under, men det var vel forran du var ute etter? Jeg har en MR sele jeg fikk de som lager dem til å feste på en ring forran. Men da må den bestilles direkte fra sverige. Da får du en god sele med både feste på rygg og forran. Men noen trekksele er det ikke (allikevel bedre enn de som ofte anbefalles som trekksele :P ).

På min som er glad i å dra funka hverken sela med ring forran eller halti harness. Dvs han klarte selvfølgelig ikke å trekke like hardt, men siden han fortsatt trakk det han klarte, så turte jeg ikke bruke det fordi han da gikk og trakk konstant skjevt. Og det er ikke bra for en ung kropp. Så da måtte jeg bare gidde å gjøre jobben med å lære han å gå pent i halsbånd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XXL har Ruffwear.

Ellers har jeg Rogz H-selen til begge mine. Den har ring midt foran, så når jeg vil ha litt ekstra kontroll på ridgebacken så fester jeg båndet der. Funker utmerket. Ruffwear Webmaster bruker vi når han får lov til å trekke, og Nonstop til skiturer.

Takk for svar! Skal se der. :)

Har Rogz-selen til minstemann, men synes også den blir mer ustabil enn slik jeg husker VGW...

Jeg skjønte fint hva du var ute etter. Det finnes flere varianter som f.eks. Halti harness. Mange sporseler har feste under, men det var vel forran du var ute etter? Jeg har en MR sele jeg fikk de som lager dem til å feste på en ring forran. Men da må den bestilles direkte fra sverige. Da får du en god sele med både feste på rygg og forran. Men noen trekksele er det ikke (allikevel bedre enn de som ofte anbefalles som trekksele :P ).

På min som er glad i å dra funka hverken sela med ring forran eller halti harness. Dvs han klarte selvfølgelig ikke å trekke like hardt, men siden han fortsatt trakk det han klarte, så turte jeg ikke bruke det fordi han da gikk og trakk konstant skjevt. Og det er ikke bra for en ung kropp. Så da måtte jeg bare gidde å gjøre jobben med å lære han å gå pent i halsbånd :P

Åh, det var deg ja! Husker jeg så et bilde for en stund siden av en fin sele der det var satt på ring, men husket ikke hva de het. :P Hater å bestille fra nett uten å være sikker på at det passer, men hvis ikke Ruffwear-selen passer fint skal jeg satse på den, tror jeg.

Jepp, det blir jo litt skjevt, så tenker ikke at de skal gå slik noe særlig. Det er egentlig bare de få gangene jeg har begge to alene og det er mye folk/hunder rundt det hadde vært greit (vi må gå fem minutter gjennom et boligfelt for å komme til toget f.eks.). De oppfører seg stort sett OK, her om dagen gikk de heeelt fint forbi masse barnehagebarn på tur, men så kom det en enslig dame litt etterpå, og av en eller annen grunn måtte de hilse på henne, synes de. Da hadde det vært greit å klare å holde de igjen litt bedre enn jeg klarte (de fikk ikke komme bort, men for de som er litt redd for hunder ser det jo litt skummelt ut med to hunder som drar alt de kan mot deg :P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...