Gå til innhold
Hundesonen.no

Årets hunder i de forskjellige raseklubber


Calina
 Share

Recommended Posts

Heisann alle.

Vi har nå i vår klubb en mestvinner liste, basert på utstillingsresultater fra NKK og NDK utstillingene. Nytt fra i år kan jeg se at det er kåret årets avls hannhund, men ikke tispe. Jeg spurte hvorfor og fikk nå tilbakemelding på at det ikke blir kåret tispe fordi klubben ikke vil at tisper skal avles for mye på. Resultater for årets avlshannhund er basert på 5 avkom. Dere med raser som har mestvinner lister, hvordan syns dere de fungerer? Hvordan er de satt opp? Har dere også kun hannhunder med av frykt for rov avl på tispene? Min rase sliter og med å i det hele tatt nå veteranklasse alder - de få som gjør det blir heller ikke på våre lister tatt med noen steder. Selv syns jeg man kan gi en liten applaus til gamlingene. Hva gjør andre?

Jeg er blitt oppfordret til å lage et forslag til utstillingskomite'. Derfor spør jeg nå her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med utregningene for vår klubb, og vi kårer både årets utstillingsbriard, årets veteran, årets oppdretter, årets avlshann og årets avlstispe. Jeg kan ikke se at noen avlstisper har lidd under streben etter å bli årets avlstispe, egentlig. Det vil jo liksom begrense seg selv litt, tenker jeg.

I våre konkurranser er det kun de 5 beste resultatene som gjelder, dvs for avlshundene, så er det kun de 5 beste avkommene som teller med i konkurransen, og de må ha konkurrert med minst 3 avkom for å bli premiert. Poengene kommer fram av lista over alle utstilte briarder og poengsummene avkommene får på den lista (der det da er de 5 beste utstillingene som er tellende).

For veteranene teller poengene de får i rasebedømmelsen (altså de 5 beste utstilingene de har vært på) + at de får ekstra poeng for å plassere seg i BIS-veteran.

Her er reglene for klubben vår:

https://briardklubben.wordpress.com/resultater/arets-briarder/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Siri! Jeg kan ikke med min beste vilje se hvordan i huleste det kan føre til rov avl på tispene når vår rase får gjerne 8-14 valper i et kull. Men svaret jeg fikke var det..:

Hei veronica. Det regnes ut ifra 5 avkom. Det er lov å komme med forslag til utstillings kommiteen på det du skriver her. Vi regner ikke på avls tisper pga at vi vil ikke oppfordre til å avle mer enn nødvendig på den enkelte hund. Vil bruks kommiteen ha utmerkelser så må nesten de starte dette. Du kan jo sende inn forslag. Lisbeth

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Tusen takk for svar Siri! Jeg kan ikke med min beste vilje se hvordan i huleste det kan føre til rov avl på tispene når vår rase får gjerne 8-14 valper i et kull. Men svaret jeg fikke var det..:

Hei veronica. Det regnes ut ifra 5 avkom. Det er lov å komme med forslag til utstillings kommiteen på det du skriver her. Vi regner ikke på avls tisper pga at vi vil ikke oppfordre til å avle mer enn nødvendig på den enkelte hund. Vil bruks kommiteen ha utmerkelser så må nesten de starte dette. Du kan jo sende inn forslag. Lisbeth

Vi kårer ikke årets avlshund i PPKN, men jeg må si at jeg stusser litt over den begrunnelsen de har gitt deg her.

Helt greit at de ikke vil ta sjansen på rovavl på tispene. Det er jeg helt enig i at en skal unngå. Men hvis det er en fare ved en slik liste, hvorfor kåres da årets avlshann? Det er da ikke noe større fordel for rasen som helhet om det er de få på den lista som blir brukt i avl. Greit nok at hanner ikke lider av å parres 2-3 ganger i løpet av et år, men rasen vil jo absolutt lide med en så liten genpool den vil få på sikt om det er de samme som brukes.

Så hva forsvarer de kåringen av hannene med da? Jeg syntes det hørtes rart ut med en slik begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes også det var rart, ettersom våre hunder lett kan få 8 valper i et kull - ergo kan en tispe delta på lik linje med hannhundene på bare et kull. Men jeg ville høre hva andre klubber har, før jeg begir meg ut på å diskutere med hovedstyret. Personlig syns jeg at årets avlstispe bør feires på minst lik linje med hannhundene, og våre veteraner som er meget sjeldne, bør og få en liten oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styret sitt svar på mitt spørsmål om hvorfor kun hannhunder var med til årets vinnere :

Send mail med dine synspunkter og foralag til: ndk.utstilling@hotmail.com

En tispe kan få 13 valper i et kull, det er lov å ha 6 kull på en tispe, vi vil ikke oppfordre til at en tispe skal gjennomgå det.

Vil ikke si at det samme gjelder en hannhund. En hannhund slipper å føde sine valper, han har det vel heller ganske godt når han lager de.

Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styret sitt svar på mitt spørsmål om hvorfor kun hannhunder var med til årets vinnere :

Send mail med dine synspunkter og foralag til: ndk.utstilling@hotmail.com

En tispe kan få 13 valper i et kull, det er lov å ha 6 kull på en tispe, vi vil ikke oppfordre til at en tispe skal gjennomgå det.

Vil ikke si at det samme gjelder en hannhund. En hannhund slipper å føde sine valper, han har det vel heller ganske godt når han lager de.

Lisbeth

Er det ett seriøst svar fra en raseklubb? :blink: At hannhunden har det "ganske godt når han lager de".

Om de ikke vil oppfordre til det så får de begrense det i egene avlsregler, og for at en tispe skal få godkjent til å være med på åretsvinner så må hun avles etter klubben sine avlsregler. :sorcerer: *fikset regel* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Styret sitt svar på mitt spørsmål om hvorfor kun hannhunder var med til årets vinnere :

Send mail med dine synspunkter og foralag til: ndk.utstilling@hotmail.com

En tispe kan få 13 valper i et kull, det er lov å ha 6 kull på en tispe, vi vil ikke oppfordre til at en tispe skal gjennomgå det.

Vil ikke si at det samme gjelder en hannhund. En hannhund slipper å føde sine valper, han har det vel heller ganske godt når han lager de.

Lisbeth

Hjelpes....

Det hørtes lite seriøst ut det svaret der. Virker ikke som de helt vet konsekvensene av at en hannhund blir brukt ofte i avl....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg reagerte på det svaret der jeg også! I tillegg synes jeg 6 kull på en tispe er MYE!

Ellers kårer vi mestvinnende dalmatiner, mestvinnende av motsatt kjønn, mestvinnende unghund, mestvinnende veteran og mestvinnende oppdretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra hvem som har svart på mailen, antar jeg at den påstanden ble sagt med et Glimt i øyet

Sent from my iPhone using Tapatalk

Beklager rot i svar her, jeg er på mobil og den største anti iphone bruker i Norge. Svaret jeg har fått er fra Norsk Dobermann Klubb. Ikke Lisbeth privat. Ergo er det fullstenig likegyldig om det er med glimt i øyet eller ikke. Denne forskjells begandlingen på et sånt grunnlag om at oppdrettere rov avler på tispene sine om de blir med på mestvinner listen erhelt bak mål. Enda mer lavmål er utsagnet om hannhunder. Fra en raseklubb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel 5 kull som er maks på en tispe i hht NKKs retningslinjer, og man kan søke om et til. Da er det jo litt merkelig at de konsekvent tenker at 6 kull på en tispe er tillatt.

Men, men - i snuserklubben kåres ikke avlshund, beste hann/tispe. Vi har 9 rasevarianter og en del andre kåringer i tillegg til det som går på det eksteriøre. En norskoppdrettet huns kan melde seg på tre forskjellige konkurranser - årets raserepresentant, årets hund, og årets norskoppdrettede hund. Vi må også melde på selv og sende inn resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra hvem som har svart på mailen, antar jeg at den påstanden ble sagt med et Glimt i øyet

Sent from my iPhone using Tapatalk

Beklager rot i svar her, jeg er på mobil og den største anti iphone bruker i Norge. Svaret jeg har fått er fra Norsk Dobermann Klubb. Ikke Lisbeth privat. Ergo er det fullstenig likegyldig om det er med glimt i øyet eller ikke. Denne forskjells begandlingen på et sånt grunnlag om at oppdrettere rov avler på tispene sine om de blir med på mestvinner listen erhelt bak mål. Enda mer lavmål er utsagnet om hannhunder. Fra en raseklubb.

Jeg skjønner hva du mener, men for å holde ting ryddig ville jeg da ha fjernet navnet på vedkommende som har svart..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det en større belastning for ei tispe å bli mor enn det er for en hannhund å bli far, jeg kan ikke skjønne hvorfor dere blir opprørt over at det påpekes engang, jeg. At en raseklubb ikke vil oppmuntre til overdreven avl på tispene er vel ikke nødvendigvis en uting heller, selv om jeg ikke helt ser sammenhengen mellom det og å kåre beste avlstispe. Ei god avlstispe bør vel klare å få 5 gode avkom på 2-3 kull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min mening og, 2ne. Som nevnt før så pleier våre kull å ligge på 8 valper. Det er ingen seriøse oppdrettere som driver rov avl på tispene sine, men å dra konklusjonen om at det kan skhe pga at vi kårer årets avlstispe? Den er veldig tynn spør du meg! Om det er frykten så burde jo det være en lett sak å gjøre som nevnt her, å sette klubbens avlsregler som krav for å komme på en slik liste. Problem løst. Å kunne kåre årets avlshannhund med det svaret at hannhundene har det godt når de lager valper bla - ganske far fetched. :-/ men greit. Nå har jeg flere gode argumenter for å gjøre denne listen våres mer komplett og rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva som er så gjevt med disse "årets hund" greiene... Vi har jo også det, på lokalklubbnivå, men det er vel ingen som egentlig bryr seg om det...

Derimot har vi avls og oppdretterpriser, som blir regnet ut fra avkommenes/oppdrettets jaktpremieringer (og spor i en egen pris..)

På sikt sier det ganske mye om kvaliteten. Det er også forskjell på antall oppnådde poeng for hanhund og tispe for å oppnå en valør. Nettopp fordi tisper gjerne får færre avkom enn hanhunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...