Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangshund - hjelp til avgrensning av liste


christians86
 Share

Recommended Posts

Hei,

Opprinnelig skulle jeg nok ha hatt hund nå, men hverken jeg eller han greide å matche som vi trodde, trass veldig god støtte og hjelp fra dyktige trenere. På bakgrunn av det har en hund nå et bedre hjem enn jeg kunne gi, og jeg mange erfaringer rikere og vet at jeg kan ta vare på en hund, det gikk bare ikke denne gangen, men jeg lærte mye på tiden.

OG obs: jeg skriver meget overordnet nå - jeg vet en hund er arbeid, mye arbeid og vet sånn sett jeg går til et 15-20 års prosjekt, men jeg har "nok" i bagasjen nå til å være sikker på behovene kontra før, så bær over med meg er dere snille.

Dette vil jeg bruke hunden til:

- hverdagslydighet

- turer (morgentur 20 min ca, ettermiddag drøye 1t-1,5t* - kveld 20 min)

- muligens agility

- muligens lydighetstrening på mer hobbynivå enn hverdagslydighet

Disse rasene ser jeg på:
Keeshond
Eurasier
Golden retiver, ikke jakt
Sheltie
Collie
toller
Japansk spisshund


Dette er OBS tingene som er uhyreviktig:

- Jeg har en angstlidelse som kan slå ut i perioder, dvs jeg har dager jeg vil være i fred fra andre mennesker, ikke være mye ute og den gjør også at mye bjeff etc kan bli slitsomt. Jeg trenger derfor noen som er rolig, ikke krever mye mosjon og som kan overleve en dag eller to uten mentaltrening. Les: den må ikke ha en stor motor, da som for eksempel BC.

- Jeg bor i blokk, derfor må hunden være av typen som kan holde seg rolig en hel dag ca 10 timer (t/r tog + arbeidsdag) uten å lage støy. Det går an, det vet jeg, i starten mens den er valp skal den nok tilbringe tid i bur, når den blir større så vil jeg nok la den gå fritt og heller sikre leiligheten.

- den må som sagt ha rolig lynne, være enkel å trene kan kreve oppmot moderat mosjon og være rolig ovenfor fremmede og andre hunder (som utgangspunkt - resten fikser jeg med valpekurs, sosialisering, og trening, trening og trening)

Grunnen til disse "kravene" er at før jeg innså mine behov fikk jeg hjelp å få en border collie som var verdens snilleste, og godeste, men den gikk ikke overens med mitt liv, og da vi prøvde alene hjemme trening så begynte den å ule/bjeffe/pistre veldig mye og høyt så naboer fikk vondt av den. Den type lyder greide ikke jeg heller holde ut fordi jeg fikk vondt inni meg og spant skikkelig i kroppen/mage/muskler - noe bjeff av og til er ikke et problem, men ulende/høye bjeff over lang tid altså _mye_ lyd funker dårlig.

Merk også at listen nå er "lang" fordi dette er forslag jeg har fått fra venner basert på mine behov samt egne «drømmehunder» uten bakgrunnssjekk, men den er ikke avgrenset enda, og jeg tenker noenlunde slik:

1) Jeg ønsker å avgrense til rundt 5-6 raser jeg liker, Collie (lassie og sheltie) er nok mine topp 2 uansett, jeg kunne virkelig likt en blue merle collie fordi de er så vakre syns nå jeg.

Deretter må jeg nok lese meg opp en del og forhøre meg, så finne oppdrettere med fokus på lynne og ikke brukshunder, dvs familiehunder med god helse, lynne, mentaltilstand etc.

Jeg har noen feriedager i 2015 jeg tenkte bruke til å besøke oppdrettere og se, forhøre meg osv. I tillegg spare opp penger siden forsikringer dekker bare så mye, så et lite «fond» for hunden å ta av så min egen økonomi er trygg er kjekt å ha.

Så 2016 var planen å spare rundt 10 dager fleksitid + 25 dager ferie + 10 feriedager fra året etter å ha da nesten 2,5 måneder hjemme med en evnt valp for å lære hjemme alene trening, holde roen med alle lydene, og stueren. Den burde ca være 6 måneder gammel når jeg lar den være hjemme alene en hel dag for første gang (er ikke snakk om ikke jobbe de 2,5 månedene, men har hjemmekontorsløsning så kan være veldig fleksibel med arbeidsgiver – så planen er realistisk) I tillegg får jeg tatt autorisasjoner og diverse utenlandskurs som er «pålagt» før dyret kommer og kan roe ned med det.


Så - noe input?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå må dere lese hva han skriver om egen helsetilstand da! Den er ikke altoppslukende og det eneste han føler han ikke trenger i forhold til angsten sin er bråk. Om folk hadde vist om enkeltes helsetil

Du vil alltid få reaksjoner her inne om du sier du vil bruke bur til valpen, da såppas mange både er sterke burmotstandere, og har sett litt for mange ikke engang gi valpen en sjanse før den blir putt

Jeg tenker at hvis du har mest lyst på collie, så gå for det En god collie er en super hund. Det er ingen ting som er bedre enn å gå tur alene i skogen med en kompis når verden er litt kjip.

Det første jeg tenker er at det kan være mye lyd i sheltie og keeshond. Jeg har møtt tilnærmet lydløse sheltier (noe individbasert, noe trening), men alle keeshonder jeg har vært i nærheten av har vært et bjeffe-hyle-ule-pipekor uten like.

Keeshond, eurasier og japansk spisshund er nettopp spisshunder med de trenings-utfordringer som følger (selv om hverdagslydighet er noe alle hunder skal klare å lære, og vi har jo feks @Tabris her inne som trener mye LP med sin japaner).

Toller har jeg inntrykk av at er en relativt aktiv hund som kanskje vil ha mer enn det du skisserer?

Golden retriever er jo "oppskriften" på familiehund virker det som, men de er temmelig aktive og fulle av energi som unge.

Av de du lister opp ville jeg valgt collie eller sheltie. Men det er også de rasene jeg personlig liker best. Bortsett fra antall timer alene hjemme høres det du skriver opp mye ut som det jeg vil kunne tilby + ønske i min neste hund, og jeg har nesten bestemt meg for sheltie.

(Og jeg vet du ikke ba om tilbakemelding på det, men 10 timer alene om dagen er mye, synes jeg. Da håper jeg du har planlagt å la hunden sove sammen med deg om den ønsker det og er villig til å bruke mye tid med den i helgene og ellers når du har fri. Kanskje også ha hundelufter noen dager i uken?)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@christians86 Først og fremst, alle raser kan være hjemme alene, men det må trenes på og gradvis tilvennes, og det tar gjerne tid. Mange mnd gjerne før en hund kan være hjemme alene så lenge som du skisserer. Det sagt så finnes det individer som ikke tåler å være alene, men det er ikke noe man vet på forhånd, og det kan oppstå uansett rase. Og, ja, 10 timer alle hverdager er mye, selv om de fleste greier det så ville sterkt vurdert litt hjelp hvertfall et par dager i uken.

Det sagt så ville jeg strøket sheltie av listen, de kan fort ha mye lyd og de er kjappe hunder. Sånn aktivitetsmessig så hadde nok en sheltie trivdes hos deg, men bassert på det øvrige du skriver om hva du ønsker i en hund så tenker jeg at det er noe ganske annet enn sheltie du egentlig beskriver. Golden tenker jeg hadde vært midt i blinken, og collie kunne sikkert ha fungert helt fint så lenge du får tak i en som har bra nervekonstruksjon, finnes jo dessverre en del veike hunder der med div mentale problemer.

Toller kan kanskje bli litt mye hund igjen. Du skisserer jo et greit aktivitetsnivå som de fleste hunder hadde vært fornøyd med, men det er jo ikke bare det det går på heller. Med mer hund kommer jo andre utfordringer også, ting går kjappere, det er sterkere innstinkter, mer som skal kontrolleres osv, og i det hele tatt litt mer med det. Eurasier og japaner er jo forsåvidt fine enkle hunder, men mye særere og en helt annen type enn gjeterhunder og retrievere, kan også ha en del lyd. Så der spørs det jo hva du ønsker rett og slett. Keeshpund kan jeg ikke noe om.

Av de du lister opp ville jeg satt golden og collie øverst på listen, tror de ville passet deg veldig godt og gitt en enkel og hyggelig hverdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar.

Toller er nok strøket av listen i utgangspunktet - men den stod der fordi den er jo så fin, og var lov å håpe. Jeg hadde uansett indikasjoner at den neppe var for meg.

Hva angår Collie - jeg har jukset litt og fått en henvisning fra bestevenninen min til en oppdretter utenfor Bergen hvor de har 2 av de 3 de har hatt i familien, og hennes var årsaken til at jeg ble forelsket i collie i utgangspunktet. Med collie får jeg da en fordel mtp. oppdragelse og jeg har allerede indikasjon for hvor jeg bør gå.

Med tanke på sheltie så fikk jeg mail fra en oppdretter nå hvor det ble indikert at agility etc nok kunne forklare for bjeffingen, samt evnt oppdragelse, og at det var fult mulig å få en "tyst" hund, men det måtte jobbes inn som alt annet.

Eurasier ble det mye om og men rundt i går, men fikk henvisning til en god oppdretter fra forbundet for den og tar sikte på en prat med den personen i dag etter lagt frem mer rundt min bakgrunn så han kunne vurdere.

Mtp. tid alene hjemme: jeg forstår 10 timer er mye, dessverre har jeg få andre valg med mindre noen vil bli samboer med meg e.l. innen den tid :P

Det er visse ventiler mtp at jeg har naboer som er pensjonister - mange, som har sagt at å lufte for meg ikke er et problem. Evnt går faren min av med pensjon snart og nok trenger noe å gjøre...han bor 20 min unna med bil. alternativer som lufteturer betalt eller å la tassen være i hundebarnehage finnes også...sistnevnte noe jeg i hvert fall tenker er positivt for sosialiseringen.

Men jeg vil ikke måtte stole på at andre løser dette for meg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

@christians86

Det var leit å høre at det ikke gikk som det skulle første gang. Jeg vil nødig høres krass ut her, men gitt din situasjon og dine krav så ville jeg lagt fra meg alle raser som du har valgt ut basert på utseende og begynt på nytt. Det å skaffe seg en hund er en veldig møysommelig prosess, og gitt at du har visse forbehold ville jeg vært helt sikker på at 1) rasen ble rett og 2) du fikk rett individ til dine behov og ditt bruk.

Det kommer naturlig mye lyd i alle spisshundraser. Disse, sammen med retrieverne og gjeterhundene, er brukshunder med god motor og av de du har listet opp vil jeg tro at en golden retriever ligger nærmest ditt bruk. Ang å være alene så er det ingen hunder som bør være alene 10 timer 5 dager i uken, her ville jeg sett på mulighet til å ha med hund i bil, ha med hund på jobb eller skaffe hundepass. De førerorienterte rasene kan ha endel mer separasjonsangst enn de andre mer selvstendige typene, men normalt sett klarer de helt fint å være alene en normal arbeidsdag. For min egen del har jeg aldri latt en hund under 14-15 måneder være alene i 8 timer, det er noe som tar tid og ikke minst skal blærekapasiteten være god til å holde seg i flere timer. En liten valp vil måtte gå på do etter 2-3 timer, det er klart de lager lyder da.

Jeg ville kanskje sett på en av de mindre selskapshundene? De er jo lette å ha med seg og gjør litt mindre ut av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hei,

det var nok bare toller som var valgt på utseende - de andre brukte jeg nyttårsaften til å lese side opp og ned på. Listen var nemlig mye lengre før.

Litt usikker på hva du tenker på med mindre selskapshunder, men om vi snakker pomerianer etc så er de utelukket dessverre.

Tja mindre selskapshunder som kanskje faller i smak er jo dansk svensk grdshund, blandt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å banne i kjerka nå, så har vel de aller aller fleste selskapshunder veldig mye lyd i seg. Det var jo en av de tingene han ville så langt unna som mulig. Personlig har jeg strøket alt av listen hans og sitter igjen med golden retriver, som er en stille og rolig hund, som også kan tåle rolige dager når @christians86 helst vil bure seg inne og ikke se folk eller høre lyder.

Hjemmealene treningen er ikke gjort med ett bur forøvrig, men regner med du vet det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, planen var faktisk å trene hunden så godt og sikre leiligheten at jeg kan vofsen få valse rundt som han/hun selv vil og jeg kan sitte på jobb og vite lite/ingen skade skjer. Tanken var at hundesengen skulle få stå på soverommet (da følte jeg meg veldig trygg selv også siden jeg kanskje kan bli litt skvetten selv når sliten)

Forøvrig: jeg skal bare si at jeg er ikke helt porselen mtp angsten...holdt egentlig helt fint inntil eks samboeren kjørte meg ned ganske kraftig og forventningspresset (opplevd) med BC'en kom, så ble tatt veldig på senga selv. Men jeg planlegger heller med at skit _kan_ skje, mer enn late som det ikke var noe..

:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, planen var faktisk å trene hunden så godt og sikre leiligheten at jeg kan vofsen få valse rundt som han/hun selv vil og jeg kan sitte på jobb og vite lite/ingen skade skjer. Tanken var at hundesengen skulle få stå på soverommet (da følte jeg meg veldig trygg selv også siden jeg kanskje kan bli litt skvetten selv når sliten)

Forøvrig: jeg skal bare si at jeg er ikke helt porselen mtp angsten...holdt egentlig helt fint inntil eks samboeren kjørte meg ned ganske kraftig og forventningspresset (opplevd) med BC'en kom, så ble tatt veldig på senga selv. Men jeg planlegger heller med at skit _kan_ skje, mer enn late som det ikke var noe..

:)

Flink mann!! Dum dame og dum BC!!! En trenger likevel ikke den lyden :P Vi har en knakende flink oppdretter av collie her på sonen, som kanskje kan fortelle mer om dem til deg, siden jeg føler du har mest lyst på en slik :P @ ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vet ikke om @Bensen fortsatt er ehr men hun er jo aktiv med sine sheltier og er såpass inne i dem at hun sikkert kan si noe. Det er jo også flere som har shelti men husker ikke nik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltie er det mye lyd i!

Var en oppdretter som svarte meg at det kom veldig an på oppdragelse og bruk, men dørene er ikke lukket for raser enda.

Planen er å bruke 2015 til å snevre inn til 2-3 raser som jeg vet jeg vil og kan ha...nå er jo listen teknisk sett 7...trekker vi vekk toller er det 6. Så er enda god tid å vurdere før jeg "låser meg" :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Sheltie, og jeg er _streng_ på lyd, og har en ganske stille sheltie av den grunn. Men det er en stille sheltie, det er ikke en stille hund ;) Hun bjeffer hvis noen kommer på døren, banker/ringer på, hvis noen går rett utenfor huset (dette har noe med at vi bor veldig avsides, hun gjorde ikke det da jeg bodde i et boligfelt med mer folk som fartet rundt), når hun blir giret og/eller leker. Det er ikke uprovosert lyd, hun bjeffer aldri bare for å høre sin egen stemme, men det ER altså en ganske løsmunnet rase - generelt sett. Jeg har ikke noe problem med lyden i min, i og med at den er situasjonsbestemt og lett å stoppe, men det er greit å vite hva du kjøper! Du kan ha flaks og få en svært taus utgave av rasen, og du kan være uheldig og få en som er veldig løsmunnet - men kjøper du en sheltie kjøper du en hund som det generelt sett er mye lyd i, i alle fall sammenlignet med f.eks. golden. Ellers er det en helt suveren rase synes jeg, de er morsomme, lettrente, tåler rolige dager og krevende dager, kan tas med over alt - og så videre.

Golden er nok en rase jeg tenker passer deg godt, men i forhold til sheltie må du nok være forberedt på at de kan være ganske krevende i valpe-/unghundperioden. Det er tross alt en stor og aktiv rase, selv om de på generelt grunnlag ikke kan sammenlignes med en BC for eksempel. Collie er jo en kjempeflott rase, og kan også absolutt passe ditt bruk - bare vær nøye på oppdretter og foreldredyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt mail til NCK (Norsk collie klubb) + har referanse på en oppdretter utenfor Bergen som har gode collier (rolige, harmoniske) og ovenfor NCK ble det beksrevet veldig nøye hvilken situasjon jeg hadde, så de videresendte til avlsrådet deres, så de kunne hjelpe med å finne oppdrettere med godt rykte håpet jeg.

:) takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Ikke stol blindt på NCK sier nå jeg. Nå er jeg blodig ærlig, men de fleste der har ikke hunder jeg ville ha kvalifisert som ok etter å ha sett dem i diverse settinger. Nå er det å banne i kirken, men det driter jeg. Det beste du kan gjøre er å besøke oppdrettere og ha KRAV til hundene du møter. Ikke hør på unnskyldninger på hvorfor hunder oppfører seg som de gjør og ikke mistolk sky hunder for god oppdragelse når de ikke har lyst til å hilse på deg eller kommer med en forsiktig bort og tørr så vidt å snuse på deg.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

:P Ikke stol blindt på NCK sier nå jeg. Nå er jeg blodig ærlig, men de fleste der har ikke hunder jeg ville ha kvalifisert som ok etter å ha sett dem i diverse settinger.

Du vet jo hva en skal se etter for å få en god og stødig collie og da kan du jo fortelle det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet jo hva en skal se etter for å få en god og stødig collie og da kan du jo fortelle det

Hadde det nå vært så enkelt! Beste man kan gjøre er å reise og besøke oppdrettere. Det er ingen i Norge som driver aktivt med bruksCollier, det er et litt mer svensk fenomen så det er ikke noe særlig til skille her i Norge, men det er stoor forskjell på hva oppdrettere legger i som "fungerende familiehunder". Jeg har møtt flere eksemplarer og sett mange av hundene som går i avl hos en oppdretter NCK liker å henvise til som jeg blir regelrett lei meg av å tenke på folk som kjøper hund derfra, og sett hvor enormt mye noen valpekjøpere må jobbe for å få en ok fungerende hund. Det er dritsynd og ødeleggende, men sånn er det. Finnes mange dritteksemplarer der ute, men det beste man kan gjøre er å møte oppdretter, møte avlsdyr, ikke godta unnskyldninger og se hunden på flere arenaer enn bare trygge stuen til oppdretteren. Ha et klart visjon i hodet sitt om hva man ønsker av sin hund, hva man kan godta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:P Ikke stol blindt på NCK sier nå jeg. Nå er jeg blodig ærlig, men de fleste der har ikke hunder jeg ville ha kvalifisert som ok etter å ha sett dem i diverse settinger. Nå er det å banne i kirken, men det driter jeg. Det beste du kan gjøre er å besøke oppdrettere og ha KRAV til hundene du møter. Ikke hør på unnskyldninger på hvorfor hunder oppfører seg som de gjør og ikke mistolk sky hunder for god oppdragelse når de ikke har lyst til å hilse på deg eller kommer med en forsiktig bort og tørr så vidt å snuse på deg.

Hahahaha...noen forslag selv på oppdrettere du kan sende meg? Jeg har en som jeg kan stole på pga bestevenninen min har 2-3 fra dem med veldig gode resultater, men er jo greit å vite om flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Hadde det nå vært så enkelt! Beste man kan gjøre er å reise og besøke oppdrettere. Det er ingen i Norge som driver aktivt med bruksCollier, det er et litt mer svensk fenomen så det er ikke noe særlig til skille her i Norge, men det er stoor forskjell på hva oppdrettere legger i som "fungerende familiehunder". Jeg har møtt flere eksemplarer og sett mange av hundene som går i avl hos en oppdretter NCK liker å henvise til som jeg blir regelrett lei meg av å tenke på folk som kjøper hund derfra, og sett hvor enormt mye noen valpekjøpere må jobbe for å få en ok fungerende hund. Det er dritsynd og ødeleggende, men sånn er det. Finnes mange dritteksemplarer der ute, men det beste man kan gjøre er å møte oppdretter, møte avlsdyr, ikke godta unnskyldninger og se hunden på flere arenaer enn bare trygge stuen til oppdretteren. Ha et klart visjon i hodet sitt om hva man ønsker av sin hund, hva man kan godta.

Spør jeg da litt vrient, hihi Hvordn finenr men dritten og hvordan siler man. Her tror jeg det er en som holder med en familiehund men det må være en av det stødige slaget derfor viktig å finne et godt individ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man finner dritten og siler ut? Ved å (igjen, for tredje gang og sikkert 1000 gang jeg har sagt på dette forumet..) BESØK oppdretteren og ikke godta unnskyldninger. Se hundene i flere miljø enn bare stuen til oppdretteren. Ha et klart syn på hva man ønsker i sin egen hund og ikke la seg blende av at hunder kan være såå søte og helldussan den er jo så forsiktig og fin. Spesielt ved valpebesøk ;) Se etter hunder som ikke må gå på matter for å komme seg rundt på rom, se etter hunder som er utadvendte, har god positiv energi og ser ut til å være klar for det meste. Se etter hunder som ikke skvetter og eller synes bråbevegelser er skummelt. Møt flere og dann et klart bilde. Se om oppdretteren må drive og skille alle hundene sine, og om du får møte alle osv osv osv. Det aller meste handler egentlig om fornuft og folkevett, men det er utrolig hvor mye folk godtar når de skal ha seg valp egentlig, og hva de godtar av unnskyldninger.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...