Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen (14 uker) tisser inne HELE TIDEN. Tips?


MaKitaz
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har en Australian Shepherd valp på 14 uker som tisser inne heletiden, selvom han vet at han ikke får lov. Hver gang han tisser ute får han godbit, han vet også at han skal gå til døra når han må på do.

MEN allikevel tisser han rett foran oss heletiden, også løper han avgårde å gjemmer seg da han vet han ikke får lov. Veldig frustrerende. Han kan komme inn fra hagen hvor han tisset, også tar det 1 minutt så tisser han inne igjen...

Noen som har noen tips til å få han til og slutte med dette? Er det noe han prøver å formidle med dette her, eller er han rett og slett bare litt treg i oppdragelsen`?

Hva tror du?

Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med valper handler det lite om å få lov eller ei, de har ikke kontroll nok på blæra til å holde seg noe særlig. Å straffe en valp for å tisse inne er rett og slett slemt. (Om dere gjør det)
Nå er det vinter og da kan det ta litt lenger tid å få dem stuerene iom noen syns kulden er ubehagelig.
Ut minst 1 gang i timen er en fin regel med små valper, alltid ut etter mat, lek og søvn.

Følg gjerne med på valpen om den har en spesifikk plass i hagen den liker å tisse. Har den noe slikt så bruk dette, gå rett til denne plassen hver gang dere går ut. :)

Om dere ønsker kan man også ta det mer gradvis og bruke tissepads inne som flyttes gradvis nermere og nermere ytterdøra og til slutt helt ut. (Ikke alle som har behov for dette, men for noen funker det best. Vi hadde vintervalp og gjorde det slik. Han var "oppvokst" ute i en hundegård(med et lite uthus hvor valpekassa var) og lærte derfor ikke noe særlig om å være stuerenslig før han kom til oss)

EDIT: Et annet tips er å også legge til "tisse" kommando idet valpen tisser ute, da kan man, om man ikke misbruker kommandoen, få en hund som tisser på kommando som voksen. Veldig praktisk om man har dårlig tid en gang eller så. :)

EDIT2: Følg også med på valpen, gir han noen signaler som helst på at han må på do før han tisser? Vandrer han, leter han etter en tisseplass? Endrer kroppspråket seg? Piper den? Kan være uhyre små signaler den gir, som betyr at han må på do.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst: Valper begynner vanligvis å bli stuerene (mer eller mindre) i 4-6 mnd alder hvis eierne er flinke. Det er heller ikke uvanlig at hunder bruker et helt år på å bli stuerene, men de fleste blir modne nok før den tid.

Det er kjempeviktig å ALDRI sukke, stønne, si nei, eller lage sint stemme når valpen har uhell inne. I verste fall kan dette gjøre at valpen begynner å kvie seg for å tisse foran dere. Da kan man raskt få en hund som sniker seg bak sofaen eller under bordet eller i naborommet for å gå på do.

Hvis hunden tisser inne med en gang dere er kommet inn, så gjorde den seg sannsynligvis ikke ferdig. Valper blir lett distraherte, og hvis den får godbit så kan den godt stoppe kranen for å ta i mot den forventede belønning, mens tanken fremdeles er full. Mitt tips er å stå enda litt lengre å se om den skal noe mer. Hvis hunden likevel tisser inne 5-10 minutter etter den har gått inn, så ville jeg fått den testet for UVI.

Rocket har skrevet en utfyldene liste over hvordan treningen kan gå til, og hvor ofte valper må ut. Følger dere dette, så er det god sjanse for at den blir stueren i 6 mnds alder. Lykke til!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å fortsette å ta den ut. Noen valper går det fort med andre trenger emr tid. Den siste min sleit ejg med for verdenv ar så kul at han hadde ikke tid til å tisse så tanken ble for fulll. Sa ingen ting bare plukket han opp og vippet han på rygg før jeg bar han ut. Gjerne med et band og fast plass i hagen og gjorde tingene kjedelig. belønningen hans var at han fikk løpe etterpå som han syntes var toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at de "vet" at de ikke får lov og at de "vet" de skal gå til døra. Valper lever veldig i nuet og glemmer seg lett. Når blæra i tillegg ikke er ferdigutviklet så blir det endel tissing inne.
Mange valper er så opptatt av å leke i hagen at de glemmer å tisse inntil de kommer inn. Dere bør være med valpen ut og være ute sammen med den inntil den har gjort fra seg før dere går inn igjen.

Det er bare slik det er med valper :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først sjekk at den ikke har urinveisinnfeksjon. Så viss det er i orden så er det bare å legge om treningen litt. Ikke vent på at hunden skal gå til døren, ta den selv ut når dere ser tegn til å måtte på do. Når dere har vært ute og kommer inn, tren på å legge seg og være rolig, en sovende valp tisser ikke inne.

Og som flere har sagt, valper er som små barn, de glemmer seg, de blir overivrige og mister kontroll, selv om de begynner å forstå litt så er det ikke sikkert de forstår helt osv, og om så de forstår hva du vil så kan det hende de venter for lenge med å si ifra og dermed ikke greier å holde seg noe mer. Hunden er bare 14 uker enda, om den går å gjemmer seg etter den har tisset inne så antar jeg at dere har "sagt ifra" at det ikke er greit? Isåfall slutt med det, om dere skaper usikkerhet rundt det så tar det i verste fall bare lengre tid og dere kan risikere å få en hund som gjemmer seg før den gjør fra seg og da finne tiss på lite praktiske plasser og renslighetstreninga blir vanskeligere. Nå vet jeg jo ikke helt hvordan dette foregår, men med mindre han reiser seg rett opp og tisser så kan det jo hende han har prøvd å gi tegn også, bare at dere ikke har fått det med dere. På min første valp så var det på den alderen nok at hun såvidt bare gløttet mot døren, eller tok et par steg i den retningen, kom jeg meg ikke ut kjapt da så ble det uhell. At de tisser rett etter de har vært ute kan være at de ikke gjorde seg helt ferdig ute.

Edit: Hunder gjemmer seg ikke eller ser "skyldige" ut fordi de vet hva som er galt, stort sett så demper de fordi vi ser sinte ut, også selv om vi ikke kjefter så kan de jo se kroppsholdningen og kroppsspråket vårt, og har de gjort noe galt som vi ikke liker så vises det gjerne på oss. Men det at de kan lese oss å skjønne at vi er sinte/irriterte/oppgitt e.l. betyr ikke at de faktisk forstår hva som er problemet eller hva de skulle gjort annerledes. Og spesielt det siste der er viktig, ja, kanskje de til og med forstår at det de gjør ikke er lov, fordi vi sier fra om det, men hva hjelper det om de enda ikke har fortstått hva de skal gjøre isteden? Da skaper vi bare stress å usikkerhet.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har en Australian Shepherd valp på 14 uker som tisser inne heletiden, selvom han vet at han ikke får lov. Hver gang han tisser ute får han godbit, han vet også at han skal gå til døra når han må på do.

MEN allikevel tisser han rett foran oss heletiden, også løper han avgårde å gjemmer seg da han vet han ikke får lov. Veldig frustrerende. Han kan komme inn fra hagen hvor han tisset, også tar det 1 minutt så tisser han inne igjen...

Noen som har noen tips til å få han til og slutte med dette? Er det noe han prøver å formidle med dette her, eller er han rett og slett bare litt treg i oppdragelsen`?

Hva tror du?

Takk for hjelp :)

1) Hvor ofte er hele tiden? (Tell antall ganger i løpet av en dag)

En 8 uker gammel valp tisser kanskje så mye som 20 ganger i døgnet. En på 14 uker kan fint tisse 15 ganger om dagen. Men heldigvis går det fort nedover, og ved 4-5 mnd så er dere sikkert nede i 7-8 ganger om dagen.

2) Når han kommer rett fra hagen og tisser inne, vet du med 100% sikkerhet at han har tisset ute da? Har du vært med han ut og gitt han godbit, eller kan det være at han har vært ute uten å tisse (og kommer inn for å tisse og få godbit der du ser han)?

(Jeg ville droppet godbiten for å tisse, samt blitt med han med ut for å være sikker på at han tisser ut og dermed har tømt blæra til han kommer inn igjen.)

3) Hvis han virkelig tisser både ute og deretter inne, eller tisser unormalt mange ganger om dagen så ville jeg levert en urinprøve til veterinæren for å få utelukket urinveisinfeksjon. Stikk en skål under han idet han tisser .. det burde være enkelt å få til når han tisser så ofte :ahappy: Faktisk ville jeg levert en urinprøve uansett, så vet dere hva dere har å forholde dere til.

4) Vurder om tissingen kan ha med usikkerhet/redsel å gjøre. En del valper tisser på seg når de glemmer seg og/eller blir usikre eller redde. Hvis dere begynner å bli lei av tissingen inne så er det ikke utenkelig at dere havner i en ond sirkel hvor dere ser strenge ut, og han blir engstelig.

5) Renslighetstrening handler om å ta ut hunden så ofte at han ikke rekker å gjøre fra seg inne. Etterhvert etableres det en lærdom om at tissing foregår ute (og dermed ikke inne). For å få til dette må hunden ut alltid etter søvn, aktivitet/lek og mat. Har dere en lekeøkt på 5-10 minutter inne så bør dere ta ut hunden. Følg med på hunden, og ta han heller ut en gang for mye enn for lite. Han trenger ikke tur, kun en mulighet til å tisse. Idet han tisser kan dere si "tisse" el.lign, og "så flink", men dropp godbiten (synes jeg). Tissing er ganske belønnende i seg selv :)

Håper dette var til hjelp :)

Edit: Han trenger turer, men tisseturene trenger bare være så han får tisset og inn igjen.

Edit 2: Så godt som alle de hundene jeg har hatt har vært så godt som renslige ved 3 eller 4 mnd alder så fremt jeg har vært flink til å lese signalene. Alt som skal til er å få til en god tisserytme ute slik at dere unngår uhell inne. Jo færre uhell inne, jo raskere blir hunden renslig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Om valpen tisser ekstremt ofte, så ville jeg fått skjekka den for UVI. Men valper tisser ganske ofte. Det tar litt tid å få dem renslige, hvor lang tid det tar kommer an på individet og hvor flink du er til å ta den ut. Men at det tar 6 mnd og opptil ett år som noen skriver her er da ikke normalt. Ihvertfall ikke på mellomstore og store hunder. Det skjer ja. Det er jo noen få som er ekstremt sene. Men store/mellomstore hunder pleier å bli renslige lenge før de er ett år gamle og oftest i god tid før de er 6 mnd gamle også :) Fortsett å ta den ut ofte, men slutt å gi godbit. Den tar antagelig fokuset og gjør at valpen ikke gjør seg skikkelig ferdig i forventning om godbiten.

Også er det ingen krise at det blir noen uhell inne. Valper blir renslige selv om de har noen uhell inne mellom hver gang de tisser ute. Det er akkurat som at små menneskebarn ikke lærer seg å gå på do/potte fordi de har noen uhell i bleia innimellom. Det er jo ikke sånn :) Slapp av. Om du er flink til å ta den ut ofte, så blir den renslig selv om dere har en del uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har en Australian Shepherd valp på 14 uker som tisser inne heletiden, selvom han vet at han ikke får lov. Hver gang han tisser ute får han godbit, han vet også at han skal gå til døra når han må på do.

MEN allikevel tisser han rett foran oss heletiden, også løper han avgårde å gjemmer seg da han vet han ikke får lov. Veldig frustrerende. Han kan komme inn fra hagen hvor han tisset, også tar det 1 minutt så tisser han inne igjen...

Noen som har noen tips til å få han til og slutte med dette? Er det noe han prøver å formidle med dette her, eller er han rett og slett bare litt treg i oppdragelsen`?

Hva tror du?

Takk for hjelp :)

En trøsteklem, for jeg forstår hvordan det føles, men tusen tissedammer, er en av de store gledene med valp ;)

Viktig med praktisk utstyr: Lager med Tørkerull, vann med litt såpe på ei dusjflaske, så får du bare gå etter og tørke opp med et smil, straks det skjer noe. Ikke gjør noe ved det, annet enn bruk all den tålmodighet du greier mobilisere.

Valper er forskjellig. Du kan nesten se på de, når tiden er inne for å gjøre et krafttak for å strukturere dotider, slik at du får færre tissedammer inne. Hvis valpen din drikker mye vann, kan du regulere når og hvor mye, men ikke enda, han er for liten. Jeg har hatt to valper nylig. Den eldste har medfødt selskapsblære, og jobbet lenge for å finne seg et tissested ute (også). Så hun var det jo lett med. Kan telle dammer inne på ei hånd. Hun strevde, snuste rundt inne, og enkelt å si skal du tisse? :) og bære henne ut. Plutselig en dag stod hun foran døren, hun var veldig liten, tror tolv uker.

Hannen var et ******* klart det har med valpen å gjøre, null blærekontroll og vaset til tusen, men jeg tror, også en uheldig episode. For jeg hadde glemt at hanner ikke setter seg, gitt beskjed til ungene, pass på når han snuser eller skal til å sette seg, avled, og bær han ut.

Vi stod på kjøkkenet alle tre, og der reiser han seg og tisser og jeg sier næææh... f... det er jo en hann. Vi begynte le. Noen valper er veldig følsomme, og noen "lærer" betinger-kobler, veldig fort. Sjeldent, men med han, var denne ene episoden nok. Det ble veldig vanskelig å se når han hadde tenkt å tisse. Så det må jeg ta på egen kappe. Utover det, så for han alltid rundt og snuste mye. Så det var vanskelig å se når det var tissested han snuste etter.

Smør deg med tålmodighet og kjærlighet.

Lær han en ord, nå, for eksempel tiiiissse-fliiink :) når han tisser ute. Så siver det inn, smått om senn, at han forbinder "tisse" med at han tisser. Etterhvert, ute, når du ser han snuser, oppmuntre og si tisse-jaaa, tisse og fliiink-tisse, når han gjør det (av seg selv).

Jeg forstår at dette er frustrerende altså, men han er en baby og gjør så godt han kan. Så trekk pusten dypt, når du ser han tisse inne, ikke si noe. Rettere sagt, la vær å bli irritert inni deg, de er så sensitive på hva vi føler.

Når det gjelder å gjøre de klar over at du ikke er fornøyd, når de tisser inne, så gjorde jeg det med valpen som er elleve mnd nå, da han var seks - 6 - mnd. Bestemte at neste gang han tisser inne sier jeg fyy, nei, kort og ikke stort, som ved biting eks, der er jeg hard (når de er ganske eldre enn fjorten uker).

Men så vil han jo komme og få godvær, og jeg tilgir og koser i neste sekund. Det er viktig at hunden stoler på deg. Og han skjønner faktisk ikke forbindelsen, hvorfor han fikk nei. Han hadde for lengst lært ordet tisse, ute. Og tisset ute, når jeg ba om det, men inne også fordi han ikke visste bedre.

Nb, han var seks mnd, hadde tisset inne lenge, fått vanen, jeg syns det var på tide å gjøre han oppmerksom på at det ikke var greit. Han var moden for det, det hjalp ved andre gangs fyy-nei. Hvis du forestiller deg gradering av misnøye du formilder til jeg er ikke toppfornøyd med deg nå. Du skal være veldig forsiktig med nei eller negative følelser inni deg, på tissepunktet. For det kan så veldig fort, virke motsatt. Nå har jeg hatt x antall småhunder i hus, med å bli stueren som ett av viktige tema for nye gode hjem (enten bodd ute, eller stått i bur for lenge, eller urene forhold rundt seg, eller de bare var sånn-trege). På de aller fleste hunder, er det det beste du kan gjøre, å bruke no pasa nada - ingenting skjedde-metoden. Gjør alt du kan, for å føle inni deg at ingenting har skjedd. Det kan gi deg (hunden) en kick-off så det går fortere. Jo mere trygge og jo bedre de har det, jo fortere går det.

Håper du ikke har fått en type som min nyeste valp nå da. Jeg er kurert for tissedammer i årrekker framover :D neida. For det er og forblir en av gledene med valpebaby i huset. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting med valper og tissing som kan være fryktelig irriterrende er "gledestissing". De blir sååååå glade/ivrige for at du kommer hjem fra jobb/skole/shoppingtur/whatever at de rett og slett mister litt kontrollen og tisser på seg. :P Min gjorde dette lenge etter at han var blitt stueren, men det gav seg helt i 6-7måneders alderen ca. :) Løste det i mellomtiden med å droppe å ta av sko og sånn når vi kom hjem, gikk bare rett å plukka ham opp og tok ham med ut og hilste der. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en valp på 5mnd. Min teori har hele tiden vært at hvis det skjer uhell, er det fordi jeg ikke har fulgt ham ut ofte nok. Jeg prøver å legge merke til når han går på do, slik at jeg lærer meg hvor hyppig han må gå.

Da han var 15uker, måtte han ut annahver time, og jeg måtte følge ham ut en gang midt om natten. (Fikk tur utkl 23, 02:30 og kl 06)

Nå må han ut ca hver 4. time, og klarer å holde seg hele natten (da får han siste tur ut kl 23 og den første kl 06. )

Du skrivet at hunden vet at han skal gå til døren når han må på do. Men hvis han til stadighet har uhell inne, så vet han åpenbart ikke det,tenker jeg. Min hund viser at han må på do, med å begynne å gå i sirkler og lukte på gulvet. Kanskje din har noen signaler du kan lete etter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ignorert når han har tisset inne nå og bare tatt han med ut, stille og rolig. Sluttet også å gi godbit ute. Allerede blitt mye bedre! :)

De andre hundene har vært så mye raskere en han her til å skjønne at de skal tisse ute. Men ser ut til at det blir bedre her etterhvert, han får vel bare bruke den tiden han trenger :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ignorert når han har tisset inne nå og bare tatt han med ut, stille og rolig. Sluttet også å gi godbit ute. Allerede blitt mye bedre! :)

De andre hundene har vært så mye raskere en han her til å skjønne at de skal tisse ute. Men ser ut til at det blir bedre her etterhvert, han får vel bare bruke den tiden han trenger :)

Så flott :)

Husk også at en ting er at han skal skjønne det, en annen at han skal få det til hver gang. Det tar gjerne litt lenger tid. Bare fortsett som dere gjør nå så går det seg nok til etter som han blir klar for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...